decarbonizeren
-
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
- Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen
decarbonizeren
Gezien op Wheeler Daelers! Motor Decarbonizeren! Iemand ervaring mee?
ceterum censeo belgicam esse delendam
Re: decarbonizeren
was wel voor een benzine motor, lijkt me moeilijk toepasbaar op een diesel, en zeker bij een commonrail..
ik heb er geen ervaring mee.
jos
ik heb er geen ervaring mee.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: decarbonizeren
Decarbonizeren, mooi woord! Ontkolen, bedoelen ze?
Is dat wat we vroeger deden met de uitlaat van de bromfiets: benzine erin en uitbranden maar?
Is dat wat we vroeger deden met de uitlaat van de bromfiets: benzine erin en uitbranden maar?
-
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
- Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen
Re: decarbonizeren
Natuurlijk ontkolen! Schaam me diep Aloys.....normaal ben ik daar zeer streng in maar ´t viel me gewoon niet tebinnen.
En ik heb hoofdzakelijk belangstelling ivm mijn oldtimer op benzine maar wie weet werkt het bij diesel ook.
En ik heb hoofdzakelijk belangstelling ivm mijn oldtimer op benzine maar wie weet werkt het bij diesel ook.
ceterum censeo belgicam esse delendam
Re: decarbonizeren
Dat soort geintjes is met een diesel heel gevaarlijk. Er bestaan ook zogenaamde spuitbussen om de inlaat en EGR te reinigen. Dat moet je met lopende motor in de inlaat spuiten.
Een diesel kan heel makkelijk op hol gaan als je iets brandbaars in de inlaat spuit. Daarnaast heeft een diesel maar heel weinig ruimte boven de zuiger. Dus losgelaten stukken kool kunnen tussen de kleppen komen. En dan raakt de zuiger de klep.
Een diesel kan heel makkelijk op hol gaan als je iets brandbaars in de inlaat spuit. Daarnaast heeft een diesel maar heel weinig ruimte boven de zuiger. Dus losgelaten stukken kool kunnen tussen de kleppen komen. En dan raakt de zuiger de klep.
Re: decarbonizeren
Heb wel Youtube filmpjes gezien waarmee ze inlaatspruitstukken uitbranden, dat was me toch een troep...
Ik heb die van mijn diesel zover ik kon komen net een lange schroevedraaier de buis uitgestoken, zeg maar.
Ook een vies karweitje..
Ik heb die van mijn diesel zover ik kon komen net een lange schroevedraaier de buis uitgestoken, zeg maar.
Ook een vies karweitje..
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15350
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: decarbonizeren
Ik heb het programma niet gezien maar wij hadden ook wel eens een vervuilde motor bij de hand.
Hoewel er toentertijd nog niet zoveel aandacht was voor de "reparatie" methode, zal men er nu een beetje anders naar kijken.
De betreffende patiënt werd even voor een leuk ritje meegenomen naar een afgelegen gebied. Daar aangekomen lekker laten draaien en het luchtfilter afnemen. Hierna de motor versneld stationair draaien en tegelijkertijd een halve liter remvloeistof langzaam in de carburateur gieten. Pas op dat de motor niet smoort dus zorg voor voldoende toeren. De motor begint hevig te pingelen en te slaan. Hierna even een soort cooling down. Filterdeksel weer monteren en een stevige rit terug naar de garage.
Daar dan de olie en filter wisselen en dan liefst wat Tunap er bij in de tank.
Het enige is, ik zou even niet weten hoe dit met een diesel te doen.
Hoewel er toentertijd nog niet zoveel aandacht was voor de "reparatie" methode, zal men er nu een beetje anders naar kijken.
De betreffende patiënt werd even voor een leuk ritje meegenomen naar een afgelegen gebied. Daar aangekomen lekker laten draaien en het luchtfilter afnemen. Hierna de motor versneld stationair draaien en tegelijkertijd een halve liter remvloeistof langzaam in de carburateur gieten. Pas op dat de motor niet smoort dus zorg voor voldoende toeren. De motor begint hevig te pingelen en te slaan. Hierna even een soort cooling down. Filterdeksel weer monteren en een stevige rit terug naar de garage.
Daar dan de olie en filter wisselen en dan liefst wat Tunap er bij in de tank.
Het enige is, ik zou even niet weten hoe dit met een diesel te doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
- Locatie: Geesteren
- Contacteer:
Re: decarbonizeren
Het ging om vloeistoffen met een hogere verbrandingswaarde waardoor de temperatuur van de verbranding hoger werd.
Voor zover ik weet is het zeker niet slecht om af en toe de motor even aan het werk te zetten.
Mensen met een roetfilter zouden dat eigenlijk nog eerder moeten doen om een goed lopende motor te behouden.
Er zijn merken die spuiten zelfs vloeistof in om een hogere verbranding te krijgen om het roetfilter enigszins te laten regenereren.
Volgens mij kan je bij verschillende BMW`s in de gebruiksaanwijzing lezen dat je in een bepaalde versnelling zoveel km/h moet rijden en dan iets van 15km lang om het filter te regenereren.
Doordat alles dan warmer word is het ook aannemelijk dat roetafzetting ook los kan komen.
Maar als je koolafzetting los wil laten komen ,hhmmmm liever niet.
De eerder benoemde spuitbus voor het verwijderen van roetafzetting bij de egr klep werkt op zich best wel goed en de resultaten zijn ook echt wel merkbaar.
Heb dit ooit eens gedaan met een Xsara 1,9d met 480.000km op de klok en er daarna nog 50.000 bijop gereden.
Of alles werkt wat Ed China daar in zijn werkplaats doet dat weet ik zo net nog niet ,bij hem zitten er ook nooit bouten vast of andere tegenslag die ik best wel eens meemaak
Eigenlijk wilde ik met dit alles zeggen , dat je volgens mij beter je auto eens goed de sporen kan geven inplaats van al dit soort wondermiddeltjes.
Voor zover ik weet is het zeker niet slecht om af en toe de motor even aan het werk te zetten.
Mensen met een roetfilter zouden dat eigenlijk nog eerder moeten doen om een goed lopende motor te behouden.
Er zijn merken die spuiten zelfs vloeistof in om een hogere verbranding te krijgen om het roetfilter enigszins te laten regenereren.
Volgens mij kan je bij verschillende BMW`s in de gebruiksaanwijzing lezen dat je in een bepaalde versnelling zoveel km/h moet rijden en dan iets van 15km lang om het filter te regenereren.
Doordat alles dan warmer word is het ook aannemelijk dat roetafzetting ook los kan komen.
Maar als je koolafzetting los wil laten komen ,hhmmmm liever niet.
De eerder benoemde spuitbus voor het verwijderen van roetafzetting bij de egr klep werkt op zich best wel goed en de resultaten zijn ook echt wel merkbaar.
Heb dit ooit eens gedaan met een Xsara 1,9d met 480.000km op de klok en er daarna nog 50.000 bijop gereden.
Of alles werkt wat Ed China daar in zijn werkplaats doet dat weet ik zo net nog niet ,bij hem zitten er ook nooit bouten vast of andere tegenslag die ik best wel eens meemaak
Eigenlijk wilde ik met dit alles zeggen , dat je volgens mij beter je auto eens goed de sporen kan geven inplaats van al dit soort wondermiddeltjes.
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.
https://www.martin-elke.com/
https://www.martin-elke.com/
Re: decarbonizeren
Als ontkolen nodig mocht zij is het veel beter om de oorzaak aan te pakken. Koolafzetting is een gevolg van overmatig olieverbruik. Ontkolen is symptoom bestrijding.
De oplossing kan varieren van het vervangen van de klepsteel seals tot een revisie met nieuwe overmaat zuigers.
De oplossing kan varieren van het vervangen van de klepsteel seals tot een revisie met nieuwe overmaat zuigers.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15350
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: decarbonizeren
Hoewel dit inderdaad vaak de oorzaak is, is dat toch niet altijd het geval.Meine schreef: ↑di 06 mar 2018, 10:41Als ontkolen nodig mocht zij is het veel beter om de oorzaak aan te pakken. Koolafzetting is een gevolg van overmatig olieverbruik. Ontkolen is symptoom bestrijding.
De oplossing kan varieren van het vervangen van de klepsteel seals tot een revisie met nieuwe overmaat zuigers.
Het kwam bij ons af en toe voor bij de eerste en tweede generatie Honda Civic. Met name de 1179 cc motor. Uiterlijk zat er weinig verschil tussen de 1179 en de 1238. Het vermoeden was dat het te maken had met de inlaattemperatuur, carterontluchting en de rijomstandigheden. Ja, de sportieveling had nooit last maar de oudere rustige rijder, die dan ook nog kleinere afstanden reed, wel. Dan kwam er weer eentje binnen die niet vooruit te branden was maar ook niet echt mooi kon worden afgesteld. Na zo'n behandeling en een stevige rit van 20 minuten, was alles weer bij het oude.
Ik kan mij niet herinneren met welke kilometrage dit gebeurde. Lang geleden. Toch zeker in de periode 1973-1978 een 20 tal keren moeten toepassen.
Als je vraagt wat ik er zelf van denk? Nou, vast staat dat de compressie einddruk erg laag werd in verhouding met een frisse motor. Waarschijnlijk door het kleven van de zuigerveren. Na een "behandeling" was dit dan weer in orde. Verder weinig problemen gehad met deze motoren.
Achteraf gezien heb ik niet het idee dat een klant het twee keer meemaakte. Ik kan dat ook niet meer nagaan, het was nog voor het automatisch klantensysteem en klantenkaarten werden handmatig bijgehouden.
Laten we wel zijn, natuurlijk is een grondig onderzoek met bijkomende reparatie altijd het beste, maar zo'n behandeling het voordeligste.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: decarbonizeren
De huidige motoren vervuilen vooral door de EGR. Zeker de diesels. Iemand die het vermogen van de motor gebruikt zal hier minder snel last van hebben. De EGR wordt richting vollast steeds meer uitgeschakeld namelijk.
Er worden uitlaatgassen met roet teruggevoerd naar de inlaat. Dit geeft vroeg of laat problemen. De nieuwste Ducato's hebben lage druk EGR. Die voeren uitlaatgassen van ná het roetfilter toe. Dan zou het een minder groot probleem moeten zijn.
Er worden uitlaatgassen met roet teruggevoerd naar de inlaat. Dit geeft vroeg of laat problemen. De nieuwste Ducato's hebben lage druk EGR. Die voeren uitlaatgassen van ná het roetfilter toe. Dan zou het een minder groot probleem moeten zijn.