Storing in inspuitsysteem Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door limos07 »

travelscout schreef:
vr 02 mar 2018, 23:53



Vanaf november worden tankstations voorzien van winterdiesel, diesel met een antivlok(of eigenlijk een anti-parafine) middel.
Is dat alleen in noord europa of ook in het zuiden?
Bv zuid frankrijk en spanje, portugal.
Daar vroor het deze winter toch ook?
Gerrit
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door isoplus »

Ik ben net terug uit Portugal, via Spanje en Frankrijk en ja daar vroor het ook en soms wel min 8 bij een harde Noorden wind.
Geen last gehad van vlokken of andere ongein, je moet de camper gewoon geregeld gebruiken.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bob Diesel »

Tegenwoordig(millieu)ondenkbaar
Maar vroeghu lieten wij bij echte kou de motor gewoon doordraaien
Hij werd niet koud, en de retourdiesel zorgede ervoor dat de diesel niet vlokte



En al had men in bv NL en de BRD wel winterdiesel
In Z-FR soms ook niet

Een 5 a 10% benzine op de tankinhoud deed er voor zorgen
Dat je niet met eem hoop oude kranten een vuurtje hoefde te stoken onder de tank

Maar toen had je ook geen gps en smart phone en pc in je vrachtwaggel
Zoek het maar uit jong, je komt er wel :wave: :wave:

Btw :?: :roll: een stand kachel, wasda , ::S pas in 1984 de eerste ,,wat een weelde, dat wel
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op za 03 mar 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Transitje »

Bij ons brandde het lampje ook regelmatig, de motor bleef gewoon normaal functioneren. De garage vond geen storing en heeft een paar keer het lampje uitgezet. De laatste keer ging het branden toen we net Frankrijk binnen reden, na een rit door Frankrijk, Spanje en Portugal en terug, de auto weer uitlezen bij de garage waar ze niets konden vinden.
Daarna ben ik naar de DAF/Fiat garage geweest en daar bleek dat de sensor kapot was, zij hebben blijkbaar toch wat betere uitleesapparatuur dan de niet Fiatgarage. Het jaar daarop, weer in Frankrijk en op weg naar Portugal, ging weer het lampje branden. Door de DAF/Fiatgarage werd weer de sensor vervangen, nog net twee dagen voordat de garantie van een jaar verlopen was, nu dus gratis tegen €335,= de eerste keer.
Volgens de monteur is de oorzaak vrijwel zeker vocht dat veroorzaakt wordt door het even starten en weer uitzetten voordat de motor echt op temperatuur is gekomen, waardoor vochtproblemen kunnen ontstaan omdat de auto dan misschien weer een hele tijd niet gebruikt wordt.
Dus als ik nu om de een of andere reden de motor even moet starten dan zorg ik dat er een stuk gereden wordt zodat de boel volledig op temperatuur komt voor ik hem weer uitzet.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door travelscout »

In andere landen vermoed ik ook de levering van winterdiesel.
Maar zeker weten doe ik dat niet.
Het zou wel logisch zijn want tankstations zitten echt niet te wachten op het behandelen van schadeclaims door het vlokken van de dieselbrandstof in de diesel motoren.

Het is veel voordeliger claims te voorkomen door het middel van een eenvoudige chemische toevoeging, te voorkomen.

Maar ja, als je je camper lekker stalt met een diesel tank vol met zomerdiesel, kan dat anders zijn.
Paul.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Don Esteban »

Het begint een interessante draad te worden. Alleen jammer dat IK het 'slachtoffer' ben. :wtf:
A.s. dinsdag is er weer een maand om en ga ik de camper uit de schorsing halen. 4 maanden geschorst levert mooi 4 x 75 - 73 = 227 euro op. Maar als de winterpauze dadelijk een dikke rekening veroorzaakt, ben ik verder van huis. Mijn gevoel zegt: regelmatig een stuk rijden, ook in de winter en mankementen zoals deze doen zich niet of nauwelijks meer voor. Dus ik bedenk me nog een keer om weer te schorsen eind van het jaar.

Ik zal volgende week een flink stuk gaan rijden om dat motorblok goed warm te krijgen. Er loopt een nieuwe afspraak bij de garage voor de 13e waar men naar de oorzaak van het inhouden van de motor gaat kijken. De eerste diagnose was: het kan vanalles zijn.
>>Maar suggereer de garage de raildruk eens na te meten, lijkt het net of je er ook verstand van hebt.<<
Dat zal ik doen Travelscout maar zoals ik al eerder meldde, ik heb vooralsnog vertrouwen in de kundigheid van de garage.
(wordt vervolgd)
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Peter LMC »

Ik zit dit draadje ook even te lezen.

En nu schiet me te binnen dat er in het verleden ook een serie vergelijkende storingen
waren bij deze motoren, die veroorzaakt werden door de elektrische contacten op de verstuivers.
Simpel gezegd; De stekkertjes op de verstuivers maakte soms slecht contact.
Stekkertjes losnemen en eventueel de pennetjes voorzichtig wat samen drukken en wat contactspray er op en
de storing is verholpen.
Maar ik kan me vergissen in het bouwjaar/motortype.
Het proberen waard.
Toedeledoki

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Dan zouden er bij uitlezen foutcodes die richting de verstuivers wijzen uit moeten komen. Slechte stekkerverbinding is een elektrisch probleem en dat zou hij op moeten slaan.

De foutcode die TS heeft duidt gewoon op een motor die geen of onvoldoende brandstof krijgt en daardoor onvoldoende raildruk op kan bouwen. Ik denk dat een dichtgevlokt filter de oorzaak is geweest. Er zijn extra toevoegingen voor de diesel te koop. Dus filter vervangen en voor de volgende winter zo'n flesje erin.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Peter LMC »

laten we hopen dat het een dicht gevlokt filter is/was.
Dan blijven de kosten binnen de perken.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Transitje »

Ik zou toch eerst de sensor na laten kijken, dat kan nooit veel kosten, indien goed kun je altijd nog verder kijken. Je kunt het best beginnen bij het simpelste.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bob Diesel »

Dus wachten tot dinsdag
Dan is die uit de schorsing
DonEsteban gaat rijden bij boven 0,celcius
En rijd zijn camper goed warm
En misschien en hopelijk is dat
Het :!: simpelste
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Going »

Misschien weet iemand hier waar de sensor zit. Dan moet het makkelijk zijn om de stekker los en vast te zetten, desnoods eerst met wat contact spray gereinigd. Mijne is een 3 liter 2009. Probleem bij mij begon in Sevilla. De dag er voor had ik een 440 km gereden. Op de snelweg met CC op 100 km/ u
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Don Esteban »

Als ik mijn probleem analiseer heeft de sensor bij mij gewoon zijn werk gedaan. (sorry Going maar ik zou niet weten waar dat ding zit) Het managementcontrolelampje gaat een poos niet meer uit en later blijkt bij uitlezen de foutcode P0089. De sensor doet dus zijn werk. P0089 zegt dus dat er iets niet klopt met de brandstofinspuiting. Dat heb ik al rijdende naar de APK keuring dan ook duidelijk kunnen merken want de motor hield vaker in. Net alsof ik op de rem trapte.
De wagen heeft inmiddels APK en een kleine beurt gehad en men heeft op de reparatiebon vermeld dat het mankement inhouden zich momenteel niet meer voordeed.
OK, maar zo rijden we dus niet naar Spanje. Eerst zeker weten en een nieuwe controle uitvoeren met hoogstwaarschijnlijk het vernieuwen van het brandstoffilter. (als ik alle tips naast elkaar leg) Hopelijk dat de foutmelding zich dan niet meer voordoet.
In elk geval ga ik sowieso een flink stuk rijden morgen of overmorgen. Als de tank wat leger is, zal ik er additive voor diesel bijvoegen en de tank dan weer vullen. Daarna rijden en flink laten klotsen om het zelfreinigend effect te verhogen. Wie weet dat de tweede meting dan al positief uitpakt.
Zomer- en winterdiesel. Nooooit van gehoord. Ik rij dan ook pas 3 jaar diesel en hoofdzakelijk tussen eind maart en eind oktober. Zomerdiesel kan bij stilstand dus gaan vlokken waardoor het filter verstopt raakt. Tja, je mot ut maar allemaal wetuh..
(wordt vervolgd)
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Als het een kunststof filter met groen deksel is, vervang dan maar het complete huis. Anders heb je nadien ca 95% kans op lekkage.
Plaats reactie