Raamcassettes

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Rob Leduc
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jul 2016, 13:58
Locatie: Randstad

Raamcassettes



Bericht door Rob Leduc »

Lezers, ik ben het afgelopen seizoen in gevecht geweest met een raamcassette waarvan de hor is beschadigd. Inmiddels zo'n 30 adviezen van goed bedoelende mede kampeerders verder vraag ik mij af of een dergelijke cassette uit elkaar gehaald kan worden om het horrendoek te vervangen. Daarbij komt dan tevens de vraag waar koop ik los horrendoek ? Ik ben benieuwd of hier iemand daar ervaring mee heeft, of wel roept dat ik maar een nieuwe cassette moet aanschaffen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: raamcassettes



Bericht door Kroppie »

heb dat bij mijn camper een paar jaar terug ook gedaan, is erg simpel en horregaas had ik bij een bouwmarkt vandaan, reflectie doek van het verduistering gordijn had ik uit een goedkoop rolgordijn van jysk , zat genoeg op voor mijn 2 grote ramen .
het lastigste is om het begin exact haaks op de rol te plakken(dun dubbelzijdig tape) zodat het bij oprollen niet naar opzij wil.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Rob Leduc
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jul 2016, 13:58
Locatie: Randstad

Re: raamcassettes



Bericht door Rob Leduc »

Jos, bedankt voor je reactie :bow: . Ik moet de cassette nog loshalen en ga dat zeker doen. Moet even wachten tot het weer een beetje warmer wordt en ik hem uit de stalling haal. Ik heb hier nog horrengaas liggen van een hoordeur, doch vraag me af of dat niet te dik is ? Hier riep al iemand dat vitrage ook zou kunnen. Belangrijkste is dat jij aangeeft dat dat ding uit elkaar kan en ook weer in elkaar :lol3: Nog maals dank !
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: raamcassettes



Bericht door moosev »

Kijk eens bij Esvo in Volendam, die hebben een ruime keuze.
ESVO
gr
Rene
Rob Leduc
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jul 2016, 13:58
Locatie: Randstad

Re: raamcassettes



Bericht door Rob Leduc »

Rene, bedankt. Gaat met de hint van Jos wel lukken denk ik. Wordt wel iets voor "crea bea met kurk" maar waar een wil is! :cheers:
Een nieuwe kost ex verzenden zo'n 175 euro. Kan ik wel even voor knutselen. :wave:
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Raamcassettes



Bericht door frank_h »

Ik heb mijn cassettes ook uit elkaar gehaald. Is prima te doen. Mogelijk moet je de veer opnieuw spannen (lees opdraaien). Als je de zoekfunctie gebruikt vind je wat voorbeelden. Het is vrij eenvoudig.

Bij mij zitten aan het gaas etc biezen. Daarmee zit het in gleuf in de rollende veer geschoven. Als je iemand kent met een naaimachine is het vrij simpel om een nieuwe bies erin te naaien. Hoef je niet te klooien met tape. Wel geldt dat de bies haaks op het patroon genaaid moet worden. Smeer de randjes waar het plastic aan de zijkant in glijdt ook even met wd40 of iets dergelijks. Lopen ze ook weer lekker soepel.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Raamcassettes



Bericht door Bob Diesel »

Op you tube

How to do

Seitz rollo repairs by David satterwaithe
Voorbeeld
https://www.youtube.com/watch?v=c0CHRZyaXKw

Horren gaas bij hornbach
En verduisterings rollo compleet bij het adres van kroppie
Jysk
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Raamcassettes



Bericht door rbisdom »

@ Rob:

Ben wel benieuwd welk horrengaas je uiteindelijk hebt gebruikt, dan gaan wij dit in april net zo doen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Raamcassettes



Bericht door frank_h »

Ow ja, als je het zonwerende gedeelte moet vervangen kun je ook zo'n matje kopen dat bedoeld is om bij vorst voor je autoruit te leggen om te voorkomen dat je moet krabben.
Plaats reactie