Moeilijk plek voor koelkast installatie?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door gsm »

We weten nog steeds niet welke koelkast hij heeft of gaat nemen maar als ik de nieuw prijs zie van een absorptie kk en een compressor dan scheelt het ±€200 dat de absorptie duurder is en daarvoor heb je een leuk zonnepaneel met MPPT en geen problemen met plaatsen en geen gaten in de wand of vloer of dak.
Ik heb bij de Wit de RM5380 van 80L vergeleken met de Indel B 85L en met die van Pele is de keuze vele malen gemakkelijker gemaakt :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door ducati 900 »

Of zoals ondermeer ik heb, een HH koelkast op 220 voor € 135 met een Chinese omvormer voor € 35
En daar komt binnenkort een zonnepaneel bij voor ongeveer € 200 met een Mppt regelaar voor € 50
op de kop getikt
Afbeelding

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Kroppie »

ook een heel aantrekkelijk alternatief.
zo doe ik het ook al jaren

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Gustavsson »

Hallo,

Zonnepanelen is ook een optie. Een 2de hands compressor-koelkast is veel goedkoper, en nieuwer. Mijn budget voor een koelkast is rond 250 euro. Een mooi compressor koelkast kan je rond 80 euro vinden.
Wat kost een zonnepanel met alles erbij dan? 250 euro voor een pakket + batterij/batterijen - totaal rond 500 Euro?

Ik wil toch proberen met gas, dan weet ik dat ik altijd energie hebben.



Dit is mijn plan voor het aanpak.

Ik kan alleen geen goede ventilatierooster vinden. Moet makkelijk kunnen open en dichtmaken, om achter de koelkast te bereiken.

Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Dit opperde ik al eerder maar een uitlaat van 125mm voor afvoer van de rookgassen is niet nodig volgens mij is ±30mm genoeg
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Gustavsson »

Hoi gsm.,

En kleinere buis gelijk op de uitlaat naar buiten, yes, heb ik gezien.

Maar om dat te kunnen instaleren. Ook toegang creëeren naar de koelkast van achter, voor controle en schoon te maken. Maak ik een 125mm (of 100mm) gat, met een rooster van 150x150mm ofzo...
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door gsm »

OK maar ik zou niet weten wat voor onderhoud je zou en kan doen in deze gaten van 125mm :shock:
Normaal heb je rechthoekige roosters zoals je kan zien op de eerder geplaatste foto van ´t Busje en zo´n rooster zit dan ook onderin maar of je onderhoud kan doen via een gat van 125mm betwijfel ik zeer. Voor ventilatie is dit al weinig maar dat zou je dan nog kunnen forceren met een ventilator. ;;-)
Ik zou zeggen maak je keuze waarvan je denk dat goed is en hou alle adviezen in gedachte, succes. :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door 't Busje »

Steek je hand eens door een gat van 12,5 cm en probeer dan daarachter wat te doen, waar je ook nog zicht op je werk voor nodig hebt. Thermokoppel vervangen bijvoorbeeld.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door ducati 900 »

Als je de koelkast zo inbouwt en de balken weghaalt dan moet je er van plaatstaal wel een heel frame om heen lassen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door L4H3 »

Nogmaas waarom stap je niet van een gas koelkast af???? . Als ik het allemaal zo lees wordt het een lastig en duur grapje. ik ben van mening dat je met een compressorkoelkast of gewoon een 230V koelkast i.c.m. een omvormer goedkoper uit bent. gaten in je bus maken met roosters en kit en rvs schroeven kost ook geld. Waaron moeilijk doen als het allemaal heel simpel kan.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Iveco4x4 »

gsm schreef:
wo 14 feb 2018, 23:05
Dit opperde ik al eerder maar een uitlaat van 125mm voor afvoer van de rookgassen is niet nodig volgens mij is ±30mm genoeg
Een afvoer van rookgassen is niet zomaar een pijpje, daar is aan gerekend.
Zelfs bij de tegenwoordige HR ketels met hun geforceerde afvoer zit een tabel voor de installateur (of handige DHZ-er) hoeveel meter je de afvoer mag verlengen óf met hoeveel bochten.
Een specifieke schoorsteen van een bepaalde diameter heeft een specifieke thermische trekhoogte.
Daar mag je niet te veel van afwijken anders 'trekt' de schoorsteen niet meer.
Als er te weinig trek is ontstaat er door ophoping van reeds een verbrand gas/lucht mengsel (CO2) een gevaarlijk moment.
Het residu kan nogmaals worden aangezogen door de primaire en/of secundaire lucht aanzuiging.
Als dat gebeurd onstaat er door verbranding van het laatste zuurstof atoom CO (CO2>CO) en dat wil je niet hebben in je camper.
Ook niet met geforceerde koeling dmv een ventilator.
Wat je aangeeft, "volgens mij is ongeveer 30 mm genoeg" is een levensgevaarlijk advies. :DD
Ga je eerst verdiepen in een gastechnisch leerboek over toestelbouw voor je dit soort onzin verhalen de wereld instuurt. :think:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door gsm »

De rookgasafvoerpijp van een koelkast is geen 125mm maar ±30mm en dat is geen onzin die ik hier plaatste, zo was het bij mijn koelkast en zo wordt de doorvoer ook nog steeds geleverd, zie foto.
1151108.1510920807.jpg
1151108.1510920807.jpg (21.4 KiB) 340 keer bekeken
Een HR ketel heeft een aansluiting van 2 x 80mm en die wordt met een drukverschilmeter afgeregeld maar dat heb je niet bij een koelkast
Bij mij was de rookgasafvoer een stalenpijp van ±30mm die vanaf de waakvlam tot bijna aan de bovenkant van de koelkast liep en daar zat een los stukje op van ±120° die weer op de afvoeraansluiting zat van het rooster zoals t´Busje laat zien op zijn foto
Zolang TS geen uitsluitsel geeft welke koelkast die neemt kan je ook niet iets specifieks zeggen maar het is 100% zeker dat 125 veel te groot is voor een rookgasafvoer.
Maar ik neem je advies over en trek me terug uit dit topic en laat het advies verder aan jou over.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door ducati 900 »

Je hebt gelijk en hier zit zelfs een trekonderbreker in.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Iveco4x4 »

Is dit ook geschikt voor de koelkast van TS?
Ik zou het niet weten omdat ik geen gegevens heb van die koelkast.
By-the-way, dit verlengstuk is niet zomaar een "stukje van 30mm".
Dit hoort bij bepaalde type kasten.
TS, succes met (in)bouwen :thumbup:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Plaats reactie