Tsja, hier zit wat in.
Soms krijg je wel kennis na het nemen van risico.
Mijn begane Blunder!
Beloofd is beloofd. Ik ben aan een dure Flyer accu aan het meten geweest. De eigenaar kon hem plotseling een aantal dagen later niet meer opladen. De blunder is dat ik dacht deze accu defect te hebben gemaakt.
De eigenaar van de accu had bepaald wat ik moest meten want hij had ook genoeg kennis. Hij wilde mij dan ook niet de schuld geven. Ik, op mijn beurt was overtuigt de boel opgeblazen te hebben en belde maar eens met mijn WA verzekering.
Nou meneer, U bent hier niet voor verzekerd, want dit valt onder handenarbeid.
Protest van mij.
Nou meneer, U bent hier niet voor verzekerd. U verrichte een betaalde dienst en dat valt niet onder de WA.
Weer protest, dat alles hobbymatig is, en ik mogelijk een fout had gemaakt.
Verzekering reageert niet meer.
Dus, op een mooie regenachtige dag in Albir (Sp) samen maar eens de accu bij zijn oren gepakt. Gelukkig had ik de goede set Torx stiften bij de hand. De 4 boutjes er uit gedraaid, de stickers netjes ingesneden en de accu opengemaakt.
Ik heb al heel wat accu's van E-Bike's open gehad. De Phylion XH370, Tranz-x BL 03, Giant Twist 24V NiMh en de Sparta Emotion C3, maar wat ik aantrof in de Flyeraccu had ik nog niet gezien.
Het enige positieve was dat de cellen keurig in een frame zaten. Maar. de afname zekering ligt geheel los in de behuizing en de positieve draad heeft tegen de behuizing liggen schuren en was al beschadigd. Het frame was omwikkeld met tape en hier en daar een extra laag om de pack passend in de behuizing te krijgen. De zekering van het laadcircuit en BMS zat aan de zijkant met tape vastgeplakt en dus klem tussen de behuizing en het frame**. Al met al zeker niet fraai voor het geld wat men voor deze accu vraagt. Het kan zijn dat deze accu reeds eerder gereviseerd was, daar hebben we niet verder naar gekeken. Tevens waren de stickers onbeschadigd.
**Clou:
Nu blijkt dat de accu niet defect is gegaan door het meten. De laadzekering zat klem in de behuizing tussen het frame en was verbogen. De gehele zekering was uit elkaar gebogen. Dit is waarschijnlijk door trillingen/schudden gekomen. Na het plaatsen van een nieuwe zekering, het beveiligen dat hij weer klem kon gaan zitten, de boel weer dichtgemaakt. De accu werkt weer naar behoren.
Resumerend:
Gezien de inwendige toestand van het batterijpack en de knullige manier waarop deze geplaatst was, moesten wij de conclusie trekken dat deze accu dus al eerder was gereviseerd. Ondanks dat de stickers heel waren. De eigenaar vertelde dat hij de fietsen 2-de hands had gekocht en dat de leverancier gewoon twee accu's van een schap had gehaald waar er wel een tiental lagen. Misschien dat de verkoper alle accu's laat nakijken en eventueel voorzien van nieuwe cellen als hij een 2-de hands fiets verkoopt. Deze reviseur zou dan toch wel wat betere prestaties mogen verrichten.
Mocht je dus zelf een accu reviseren, zorg ervoor dat er geen draden, zekeringen of ander materiaal klem kan komen te zitten en het batterijpack trillingvrij opgesloten zit in de behuizing.