Review EZwi-fi V4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

Dank Kubo. Vandaag de nieuwe firmware er op gezet.

Laatst melding gemaakt van het gebruik van de usb antenne dongle om eventueel een ander kanaal te gebruiken bij interferentie op het ontvangkanaal. Werkt prima, echter...........

Ik adviseer om deze dongel niet te gebruiken, als je verbinding maakt met de 3g/4g usb dongle met de sim. Bij mij geeft het dan een onstabiele verbinding. Mijn iPad verliest dan om de 1,5 minuut de verbinding, maakt dan wel weer automatisch de verbinding, maar verliest deze daarna ook weer. Bij wifi heb ik er geen last van. Dus het is niet aan te raden deze dongel continu te gebruiken als je ook van de sim-dongle gebruik maakt.


Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

De hierboven vertoonde externe antennes konden mij toch niet zo bekoren. Het voordeel van deze antennes is, dat ze buiten geplaatst kunnen worden. Bij de eerste test, toen ik de EZ pas binnen had, had ik echter het idee, dat met de gewone staafantennes de ontvangst iets beter was. Maar ja ik wil de EZ onder in de bus achter de voorstoel op een vaste plaatst. Het alternatief is om de staafantennes te gebruiken, maar dan met een antennekabel.
Daarop heb ik de volgende kabel besteld:
Afbeelding
RP-SMA Female to RP SMA Male Cable RG316 3m Pigtail WiFi

Met de bijgeleverde externe antennes, waarvan ik er dus al een bij gekocht had, is de ontvangst buiten van mijn thuisnetwerk ±80 %:
Afbeelding
Met de staafantennes gekoppeld aan een RG316 coaxkabel is de ontvangst beduidend beter. ± 90 / 100%.
Afbeelding
De staafantennes heb ik bevestigd aan klemmetjes voor fietslichtjes, welke ik nog had liggen. Dit om ze goed op te kunnen hangen in het hefdak.
Afbeelding
Het is nog even uitzoeken, hoe ik ze het beste kan ophangen.
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Kubo »

Geert bedankt voor de info.
Ga binnen kort ook eens wat experimenteren .
Deze maand nog onbeperkt data dus gebruik alleen 4G via de Ez.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

Nog een kleine modificatie. Elastiekje in de lus en klemmetje iets ingekort. Zo hangt de antenne mooi recht.

Afbeelding

Ik ben overigens benieuwd wat het verschil tussen de antennes is met een hotspot op grotere afstand. Maar dat gaan we een andere keer uitzoeken.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

Eindelijk eerste ervaringen met de KPN onbeperkt prepaid bundel van €7,50 / maand. Sim in de Huawei dongle, onbeperkt bundel, maar wel met beperkte snelheid. Voordeel: voor basic internetten voldoende, tegen zeer lage kosten en geen zorgen over bundel die op kan raken enz. Zo op de EZ altijd en continu internet.

Een keer eerder gebruikt voor een weekend in Belgie, maar toen werkte het niet I.v.m. met de verkeerde APN waar standaard door KPN op ingesteld wordt, maar in het Buitenland dus niet werkt. Nu ingesteld op portalmmm.nl.

We zijn gisteravond in Zweden aangekomen. Onderweg in Duitsland prima verbinding, maar niet echt gebruik van gemaakt.
Nu hier op de camperplaats in Trelleborg verbinding op het netwerk van Telia.

NOS app werkt voortreffelijk. Tekst supersnel binnen. Foto's komen wat later. Leeuwarder courant binnen gehaald.

Mail en WhatsApp werken vrijwel normaal. Forums lezen ook prima.

Allemaal lichte toepassingen, maar Ik ben meer dan tevreden. :thumbup:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
wopsop
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 15:06
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Recensie EZ Hotspot-extender V4



Bericht door wopsop »

Wat vinden wij van onze nieuwe wifi Hotspot-extender? Een recensie http://campersmuikjegaatlos.nl/recensie ... -extender/
Groetjes
Walter & Janine
Wonend-werkend: Hymer Compact 478, Fiat Ducato 150 & lpg-tank, 2 daglichtpanelen (190w).
- Wonen & werken in een camper: https://www.facebook.com/smuikje
- Of kijk op: https://campersmuikjegaatlos.nl
De uitgevers en schrijvers van de e-reisboekenreeks over de Spaanse Costa de la Luz (Apple Book & pdf)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Recensie EZ Hotspot-extender V4



Bericht door javanes »

Is al eens aan de orde geweest:

viewtopic.php?f=10&t=8458308
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Recensie EZ Hotspot-extender V4



Bericht door Dafluc »

Goed gevonden Jaques. Ik heb de topics samengevoegd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

Walter en Janine.

Mooie aanvulling jullie recensie. Veel plezier met de EZ.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
wopsop
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 15:06
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door wopsop »

Mickel Moen schreef:Walter en Janine.

Mooie aanvulling jullie recensie. Veel plezier met de EZ.
Dank Geert. We hebben je eervol vermeld in ons stuk, plus link naar je site. Je hebt ons immers ons op het bestaan van de V4 gewezen. Groetjes
Groetjes
Walter & Janine
Wonend-werkend: Hymer Compact 478, Fiat Ducato 150 & lpg-tank, 2 daglichtpanelen (190w).
- Wonen & werken in een camper: https://www.facebook.com/smuikje
- Of kijk op: https://campersmuikjegaatlos.nl
De uitgevers en schrijvers van de e-reisboekenreeks over de Spaanse Costa de la Luz (Apple Book & pdf)
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Reny »

Hopelijk zijn er wat EZwifi V4 gebruikers die mij in de juiste richting kunnen sturen:

Ik heb de V4, we hebben een IPad, laptop 2 telefoons (1 zakelijk geen wifi in het buitenland, 1 privé wel wifi maar in Duitsland slecht bereik).

Nu willen we volgend jaar naar Noorwegen/Zweden en ik denk erover op een apart simkaartje te kopen omdat het 7.50 KPN kaartje te langzaam is voor mijn Facebook/foto's plaatsen gebruik.
Tevens vond ik de standaard antenne niet echt super om (betaalde) camping wifi tussen de bomen te ontvangen. Ik had hem door het grote luik van mijn Hymer gefrommeld en op het dak gezet (en 12 keer weer overeind gezet), volgens mij kan dat beter.

Ik wil graag een betere antenne (welke?) met betere bevestigingsmogelijkheden (hoe?)
Om een apart simkaartje eraan te koppelen, is dan een mifi (zoals Roverhoofdnoorman aanbied) handig? of een dongel (welke?). Of maakt het niet echt uit? Mijn beeld is met de mifi dat ik die ook mee kan nemen in een rugzak (beetje zoals de test van de EZ lite doet vermoeden) zodat we toch allebei internet hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

Dag Reny,

Over de antenne. Het gebruik daarvan, is weer helemaal afhankelijk van jouw situatie en is experimenteren. Zo’n Hymer is weer totaal anders dan mijn antennes in het hefdak. Ik gebruik de bijgeleverde antenne niet. Ik kon geen verschil ervaren met de bijgeleverde rubberducks. Ik had eerst zelfs nog zo’n platte er bij gekocht via Ebay. Uiteindelijk bevalt mij de rubberducks verlengd met een goede kabel en hoog in het dak het best. Ik kan vrijwel op alle campings met een gratis hotspot verbinding maken.

Ik zou ook nog eens experimenteren met de plaatsing van het apparaat is de camper.

Overigens laat je ervaringen niet te veel afhangen van een enkele ervaring op een camping. Je blijft afhankelijk van de kwaliteit van het signaal op de camping.

Ook in Zweden en Noorwegen kon ik op ik schat zo’n 3 op de 4 contact maken. Zwaarder werk met foto’s e.d. Doe ik als ik een goede campingverbinding heb. Voor de rest volstaat het langzame sim-kaartje in permanent gebruik.

De bijgeleverde heeft een schroefkoppeling met de zuignap. Daar is iets mee te doen met een meer permanente bevestiging. Je zou iets kunnen proberen met een zwaardere voet i.p.v. de zuignap.

Overigens zijn er ook uitstekende buitenantennes te koop. Maar daar kan ik je niet in adviseren.
Zoiets kom je bijvoorbeeld tegen in combinatie met de voorganger, die overigens wel buiten gemonteerd kan worden.
Afbeelding

Een aparte mifi is inderdaad handig, maar denk erom, dat hij werkt op een accu. Als je hem permanent aan hebt, kan dit wel eens tegenvallen.

Ook hier is het weer sterk afhankelijk van jouw situatie en de plaatsing van het apparaat.

Ik gebruik dus de dongle met een externe antenne. Ook hierbij was het even zoeken war ik deze antenne het beste kon plaatsen in een vaste opstelling. In mijn bus bleek dit de A-stijl. In voorkomende gevallen hang ik deze ook in het hefdak.

Mijn mifi deed het weer uitstekend gewoon in een vakje op het dashboard.

Mocht je Overgens belangstelling hebben, ik heb het volgende te koop:

Tijd om wat spullen op te ruimen. Nu in de rubriek te koop.
viewtopic.php?f=11&t=8462338&p=1687398#p1687398

Afbeelding

EnGenius EZ hotspotextender V3, VERKOCHT

Huawei E5732 mifi, VERKOCHT

ZTE MF730M usb-dongle, simlock vrij. Deze dongle is compatibel met de EZwi-FI V4

1 x omnidirectionele antenne. 8db. Dit is dezelfde die standaard bij de EZwi-FI V4 geleverd wordt.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 31 dec 2017, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door 't Busje »

Als ik dit lees, begint WiFi een beetje uit de tijd te raken:
NRC Handelsblad schreef:Wilde je een paar jaar geleden fatsoenlijk internetten op je telefoon, dan was wifi je beste optie. Die tijd is voorbij. ... Doordat de signalen van de routers van buren elkaar de straat uit concurreren, zijn de rollen tegenwoordig omgedraaid: nu gebruik je thuis je mobiele databundel, omdat je wifi te langzaam is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Review EZwi-fi V4



Bericht door Mickel Moen »

Natuurlijk. Heeft ook niet het eeuwige leven. Voor iedereen is het omslagpunt, waarop je er geen gebruik meer van maakt, verschillend. Dat hangt helemaal van jouw omstandigheden en jouw wensen af.

Ik denk echter dat het nog lang niet zo is, dat al het draadloze dataverkeer via 3g/4g e.d. kan.

Voor mij is de combinatie internet middels een 3g/4g sim en wifi nu nog ideaal.

In de dongle op de EZ heb ik de gratis sim van mijn internetprovider met maandelijks 500mb op volle beschikbare snelheid en de rest onbeperkt op lage 128/64 snelheid zoals op de onbeperkt sim €7,50/maand prepaid van KPN.

Daar waar ik verbinding kan maken met een gratis wifi hotspot op de camping doe ik dat. Dan heb ik meestal een redelijke tot goede snelheid, waarbij ik soms zelfs tv kan kijken.
Kortom zeer tevreden met geen verbruikskosten en wel vrijwel continu internet. Alleen geïnvesteerd in de apparatuur.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie