Hoe navigatie het beste in te stellen?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Hoe navigatie het beste in te stellen?



Bericht door Transitje »

Hoe kan ik de route-instelling van de TomTom Go 520 het beste instellen zodat hij een logische route gaat volgen en niet, om 150 meter korter, 10 kilometer via onlogische smalle muizenpaadjes te gaan.
Wat mij al een aantal keren is gebeurt is dat de TT, een stuk voor een rotonde of kruispunt waar je linksaf moet, een smal weggetje in wil want dat snijdt dan nog net weer een stukje af.
Vorig jaar lag Evora, Portugal, op onze route, de weg loopt gewoon om Evora heen, maar de gebroeders Tom wilden persé dóór Evora via allerhande smalle, en vooral ontzettend slechte, weggetjes.
Met welke instelling is dat, zo veel mogelijk, te voorkomen?
Nu zet ik de TT wel eens op een andere schaal zodat je wat verder vooruit kunt zien waar hij langs wil.
Ik snap ook best dat het uiteindelijk maar een computer is die precies doet wat hem gevraagd wordt, en als de route via muizenpaadjes 10 meter korter is dan gaat hij daar natuurlijk langs, maar is dat te omzeilen?
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door Bob Diesel »

In ider geval niet instellen op
De korste route

Wel
Onverharde wegen ,latenvragen of je deze vermijden wilt
Campings of cp liggen vaak net onverhard

En ,jij stuurt :wave: :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door Huub56 »

Je moet je Tom Tom instellen op de snelste route niet op de kortste.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door gjvonk »

Vooral ook zelf blijven nadenken en opletten, want ook met de instelling 'snelste route' haalt de tt soms vreemde capriolen uit. Dat ligt echt niet aan het type tomtom, maar aan de software: wij gebruikten 5 jaar een tomtom 1005 camper en sinds een paar maanden gebruiken we de betaalde tomtom app op een smartphone. De app reageert sneller en daardoor adequater, maar op een driesprong linksaf over een smal weggetje terwijl je 100 meter verder veel veiliger via verkeerslichten dezelfde drukke weg op moet, blijft een herkenbaar fenomeen.

Het enige echt grote verschil is de prijs: de app kost me € 20,-- per jaar, live services en kaartupdates kostten me per jaar minstens € 100,-. Daarbij merkten we ook nog dat de route kaarten wel bijgewerkt werden, maar de database van camperplaatsen niet: we stonden steeds vaker voor 'het was eens...' camperplaatsen.

Nu dus de tomtom app in combinatie met de nkc app. Even wennen, maar wel prima te doen.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door Transitje »

De TomTom heeft ook nog de mogelijkheid van de milieuvriendelijkste route, gebruiken jullie die?
Verder, bedankt voor de antwoorden. :thumbup:
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door Bob Diesel »

De oudere tt hebben dat niet
Maar het intreseert Bob ook niet
Ik moet Dieselen om de camper te verplaatsen
Onder de noemer milleu ,worden we ge :DD naaid :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door Abri079 »

Daar zit wat mij betreft het probleem. Als er genaaid wordt, wordt er ook gezoend. Dat is wat de overheid bij mij althans regelmatig vergeet.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door ben19 »

:bow: :hug: :cheers: heeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrlijk
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door Toon »

Transitje schreef:De TomTom heeft ook nog de mogelijkheid van de milieuvriendelijkste route, gebruiken jullie die?
Verder, bedankt voor de antwoorden. :thumbup:
hoe je hem ook instelt
in Frankrijk is het gewoon zelf opletten welke route je wilt rijden
daar zijn waarschijnlijk teveel verschillende wegen met evenzoveel verschillende nummers
stel je hem in op geen tolwegen of vragen of hij over tolwegen mag en je stelt dan geen tolwegen in pakt hij ook geen normale autowegen
gaat hij alleen via de D wegen
zoek je dan zelf een N weg op dan gaat hij er weer wel mee verder
het is en blijft maar een nuttig ding voor de laatste 300 meter :-B
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door AadenAnke »

Wel de 300 meter kom ik er wel zonder. Inderdaad geef je de kortste route dan wordt het echt op 10 meter minder door karrensporen rijden als het maar korter is. De eco route is een keuze die wij steeds vaker nemen. Dan wordt er een redelijk keuze gemaakt tussen snel en kort. Zelf via de kaart de route uitzetten en Truus Truus er naast is voor mij nog steeds het leukst.

Gr. Aad
jolienma
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 21 aug 2013, 22:14
Locatie: Agrigento

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door jolienma »

De laatste honderden meters zijn gewoonlijk de moeilijkste om het juiste adres te vinden alles wat er voor komt ziet men op de kaart. xroll Er rijden er tegenwoordig veel rond die in de verste verte niet weten waar ze rijden....gewoon den TT. volgen.???? :crazy:
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen



Bericht door bertt »

Het is ook nogal belangrijk om hem duidelijk te maken dat je niet in een tractor rijd (lijkt een grap, is het niet)
De minimum snelheid niet te laag instellen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
wopsop
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 15:06
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen?



Bericht door wopsop »

Herkenbaar probleem, ook bij onze Navigon. Dan slaat je routeplanner weer een smal weggetje in omdat het iets korter is. We hebben het min of meer opgelost door de breedte van onze Smuik (2,10) in de Navigon ,op te rekken’ naar 2,5m. Beetje raar, want waarom heb je een smalle wagen gekocht nietwaar. Voordeel is wel dat Navigon de echte smalle wegen mijdt. En daarmee komen we minder snel vast te zitten in het centrum. Maar opletten moet je wel blijven doen. Het dreigt vaak mis te gaan in de laatste kilometers.
Groetjes
Walter & Janine
Wonend-werkend: Hymer Compact 478, Fiat Ducato 150 & lpg-tank, 2 daglichtpanelen (190w).
- Wonen & werken in een camper: https://www.facebook.com/smuikje
- Of kijk op: https://campersmuikjegaatlos.nl
De uitgevers en schrijvers van de e-reisboekenreeks over de Spaanse Costa de la Luz (Apple Book & pdf)
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Hoe navigatie het beste in te stellen?



Bericht door Abe »

Inderdaad herkenbaar. Wij gebruiken Garmin, maar ook die gaat het liefst via een klein weggetje als hij "denkt" dat dit sneller is. Inmiddels weten we dit en rijden gewoon het kleine weggetje voorbij. Vriend Garmin gaat dan vrolijk opnieuw berekenen en komt dan vanzelf op de weg uit die je wel wilt rijden. Ervaring leert dat zolang hij de route vooruit plant er over het algemeen een betere weg komt. Gaat hij roepen dat we om moeten keren dan gaan we toch even kritisch kijken waar hij nu precies langs wil gaan.
Via Basecamp zet ik meestal mijn route uit en dan probeer ik zoveel mogelijk de afsnijdingen te voorkomen door op de juiste plekken een tussenpunt te zetten.
Voor de rest: De Garmin blijft een hulpmiddel. We bepalen zelf waar we willen rijden. Eerlijkheid gebiedt ons wel om te melden dat Garmin ons elk jaar ook wel eens beetneemt :D
Groeten Abe
Afbeelding
Plaats reactie