Verwarming: elektrisch
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17
Verwarming: elektrisch
Ik heb in mijn camper drie opties voor verwarming:
1) gaskachel met LPG-flessen (2 flessen, met externe vulling), die vul ik het hele jaar door alleen met puur propaan bij Van Oorspronk in Klarenbeek (tussen Zutphen en Apeldoorn);
2) Eberspacher D4 dieselkachel - gebruikt haast geen diesel (en diesel is overal goedkoop bij te vullen), enige nadeel is dat het wat stroom gebruikt, maar ik heb twee recreatieaccu's aan boord (hij heeft afgelopen week 4 dagen per ongeluk aan gestaan bij huis en stond nog steeds aan);
3) elektrisch - ik heb altijd twee elektrische kacheltjes mee (een straalkacheltje met 500/1000 watt en een ventilatorkacheltje met 500/1000/1500 watt).
Nu lees ik van anderen altijd over dat lastige gedoe met gasflessen, en sommigen met dieselkachels, maar ben ik nou de enige die gewoon elektrische kacheltjes mee neemt?
Afgelopen tijd heb ik vaak 's nachts de gaskachel laag aan (reisgenoten storen zich soms aan het getik van de brandstofpomp van de dieselkachel, zelf stoort het mij niet) en daarnaast de elektrische straalkachel op 1000 watt.
Vorige winter in februari 11 dagen in Zwitserland geweest, op 1700 meter, met échte kou. Kosten van stroom voor de hele week: 70 CHF, geloof ik (ongeveer 65 euro). Dat is toch niet veel voor 11 dagen permanent verwarming aan (binnen permanent 20-25 graden - had een reisgenoot die het graag warm had)? Elke camping heeft tegenwordig toch minstens 10A stroom, vaak 16A (mijn camper heeft een zekering van 10A). Dus je kan in ieder geval 2300W gebruiken. Mijn ervaring is dat zelfs beide kacheltjes tegelijk aan (en koelkast en alle verlichting - al is dat wel LED) geen probleem is.
Voor mij is dus de nummer 1 voorkeur in de winter ergens te staan waar stroom is. Zolang ik stroom heb ben ik helemaal blij.
Onderweg hebben we altijd de dieselkachel aan sowieso, onder het rijden is stroomverbruik geen probleem. Houdt het binnen lekker warm, ook als je even stopt.
Voor wie een dieselkachel overweegt kan ik de Eberspacher D4 zeker aanraden. Voordeel van de D4 over de D2 is dat hij minder stroom verbruikt voor dezelfde warmte. Wel duurder in aanschaf. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
Nog een tip voor anderen: neem een föhn mee. Kan heel handig zijn om sloten of andere vast/dicht gevroren dingen los te krijgen. Ben zelf zo dom geweest de afvaltank op de heenreis niet te legen, dus die zat hier al helemaal dichtgevroren toen ik hem wilde legen. Opgelost door met de föhn erop te blazen en een straalkacheltje er vlak naast te zetten een paar uur (de uitgang, afvoerbuis daarheen, en mogelijk ook water in de tank waren bevroren).
1) gaskachel met LPG-flessen (2 flessen, met externe vulling), die vul ik het hele jaar door alleen met puur propaan bij Van Oorspronk in Klarenbeek (tussen Zutphen en Apeldoorn);
2) Eberspacher D4 dieselkachel - gebruikt haast geen diesel (en diesel is overal goedkoop bij te vullen), enige nadeel is dat het wat stroom gebruikt, maar ik heb twee recreatieaccu's aan boord (hij heeft afgelopen week 4 dagen per ongeluk aan gestaan bij huis en stond nog steeds aan);
3) elektrisch - ik heb altijd twee elektrische kacheltjes mee (een straalkacheltje met 500/1000 watt en een ventilatorkacheltje met 500/1000/1500 watt).
Nu lees ik van anderen altijd over dat lastige gedoe met gasflessen, en sommigen met dieselkachels, maar ben ik nou de enige die gewoon elektrische kacheltjes mee neemt?
Afgelopen tijd heb ik vaak 's nachts de gaskachel laag aan (reisgenoten storen zich soms aan het getik van de brandstofpomp van de dieselkachel, zelf stoort het mij niet) en daarnaast de elektrische straalkachel op 1000 watt.
Vorige winter in februari 11 dagen in Zwitserland geweest, op 1700 meter, met échte kou. Kosten van stroom voor de hele week: 70 CHF, geloof ik (ongeveer 65 euro). Dat is toch niet veel voor 11 dagen permanent verwarming aan (binnen permanent 20-25 graden - had een reisgenoot die het graag warm had)? Elke camping heeft tegenwordig toch minstens 10A stroom, vaak 16A (mijn camper heeft een zekering van 10A). Dus je kan in ieder geval 2300W gebruiken. Mijn ervaring is dat zelfs beide kacheltjes tegelijk aan (en koelkast en alle verlichting - al is dat wel LED) geen probleem is.
Voor mij is dus de nummer 1 voorkeur in de winter ergens te staan waar stroom is. Zolang ik stroom heb ben ik helemaal blij.
Onderweg hebben we altijd de dieselkachel aan sowieso, onder het rijden is stroomverbruik geen probleem. Houdt het binnen lekker warm, ook als je even stopt.
Voor wie een dieselkachel overweegt kan ik de Eberspacher D4 zeker aanraden. Voordeel van de D4 over de D2 is dat hij minder stroom verbruikt voor dezelfde warmte. Wel duurder in aanschaf. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
Nog een tip voor anderen: neem een föhn mee. Kan heel handig zijn om sloten of andere vast/dicht gevroren dingen los te krijgen. Ben zelf zo dom geweest de afvaltank op de heenreis niet te legen, dus die zat hier al helemaal dichtgevroren toen ik hem wilde legen. Opgelost door met de föhn erop te blazen en een straalkacheltje er vlak naast te zetten een paar uur (de uitgang, afvoerbuis daarheen, en mogelijk ook water in de tank waren bevroren).
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Verwarming: elektrisch
Ik gebruik ook regelmatig een elektrisch kacheltje ik heb er wel een deugdelijke wandcontactdoos met bijbehorende kabel voor geïnstalleerd de ervaring heeft geleerd dat de standaard camper wandcontactdozen niet geschikt zijn voor het afgeven van dergelijke hoge stromen van 10 Ampère voor een langere tijd ze worden wel erg warm waardoor de veerkracht van de contacten snel achteruit gaat
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19163
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Verwarming: elektrisch
Sinds ik in Oostenrijk op een camping stond waar de stroom apart werd afgerekend a € 1,00 per KW
ben ik gauw genezen! Van mijn 3,8KW Webasto dieselkachel merk ik het verbruik vrijwel niet, maar
een elektrisch kacheltje van 2KW gedurende 24 uur levert een extra rekening op van € 48,00 per dag!
Wij hebben nu altijd een mini-dingetje bij ons die 400/800W kan. Genoeg om de vorst eruit te houden.
We gebruiken 'm alleen als de stroom bij de prijs is inbegrepen, of voor een vast bedrag. Omdat we
bijna nooit aan de stroom staan (2 x 100Wp zonnepanelen) behalve een enkele keer op bewolkte dagen
bij wintersport, wordt het kacheltje ook bijna nooit gebruikt...
Misschien ook een idee: in Wenen op de camping, dik 10 jaar geleden, kostte elektriciteit € 4,00 per
dag. Toen hadden we nog geen zonnepanelen, maar wel genoeg stroom om 5-7 dagen stil te staan.
In die twee weken in Wenen hebben we 2 x 1 dag aan de stroom gestaan; dus voor € 8,00 in plaats
van 14 x 4 = € 56,00! Voor dat verschil van 48 euro kun je in Wenen uitstekend uit eten gaan!
(Wel even melden bij de receptie: ik hoef geen stroom. Wanneer ik wél een dag stroom wil (om mijn
accu weer vol te laden) dan kom ik dat even melden.)
ben ik gauw genezen! Van mijn 3,8KW Webasto dieselkachel merk ik het verbruik vrijwel niet, maar
een elektrisch kacheltje van 2KW gedurende 24 uur levert een extra rekening op van € 48,00 per dag!
Wij hebben nu altijd een mini-dingetje bij ons die 400/800W kan. Genoeg om de vorst eruit te houden.
We gebruiken 'm alleen als de stroom bij de prijs is inbegrepen, of voor een vast bedrag. Omdat we
bijna nooit aan de stroom staan (2 x 100Wp zonnepanelen) behalve een enkele keer op bewolkte dagen
bij wintersport, wordt het kacheltje ook bijna nooit gebruikt...
Misschien ook een idee: in Wenen op de camping, dik 10 jaar geleden, kostte elektriciteit € 4,00 per
dag. Toen hadden we nog geen zonnepanelen, maar wel genoeg stroom om 5-7 dagen stil te staan.
In die twee weken in Wenen hebben we 2 x 1 dag aan de stroom gestaan; dus voor € 8,00 in plaats
van 14 x 4 = € 56,00! Voor dat verschil van 48 euro kun je in Wenen uitstekend uit eten gaan!
(Wel even melden bij de receptie: ik hoef geen stroom. Wanneer ik wél een dag stroom wil (om mijn
accu weer vol te laden) dan kom ik dat even melden.)
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Verwarming: elektrisch
Inderdaad. Betaal je een vast bedrag aan elektriciteit per dag , bv € 2.00
dan wil men het liefst het hele elektriciteitsnet leeg trekken maar zo gauw er
afgerekend moet worden naar wat men gebruikt slaat dit ineens om.
dan wil men het liefst het hele elektriciteitsnet leeg trekken maar zo gauw er
afgerekend moet worden naar wat men gebruikt slaat dit ineens om.
Re: Verwarming: elektrisch
Het is ook door het veelvuldig gebruik van de electrische oventjes, kacheltjes e.d. dat de stroom prijs overal de hoogte in gaat. Als het allemaal toch zo luxueus moet begrijp ik niet waarom ze niet op hotel gaan want dan is de sfeer rond kamperen toch helemaal verdwenen.
Groetjes en nog heel veel reisplezier
Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07
Re: Verwarming: elektrisch
En welke wordt onze houding als er voor het precieze elektrisch verbruik een redelijke prijs gevraagd wordt ?
Dan wegen we af: confort tegen prijs. Iedereen tevreden.
Dan wegen we af: confort tegen prijs. Iedereen tevreden.
Re: Verwarming: elektrisch
Al 'n dag of zes sta ik op de CP in Arette la Pierre St. Martin. Het skigebied zou gisteren opengaan, maar vanwege de barre weers-omstandigheden (te veel sneeuw en te koud) is dat uitgesteld tot vandaag (?). Hoe dan ook, in verband met het voorspelde weer besloot ik al om j.l. dinsdag de reis van Pamplona naar hier te maken. Net op tijd: die nacht al een pak sneeuw van jewelste. En daarna werd het koud, heel koud (op dit moment min 17). Hier op de CP sta je gratis, 16 A stroom kost elke dag een tientje, en dat is geen geld: 2 elektrische ventilatorkacheltjes en een Dometic HB 2500 airco/heatpump. Totaal verbruik 2100 Wh, dat is dus zo'n 64 Kwh per etmaal. Kan je trouwens nagaan hoelang je het zou uithouden met twee 11kg flessen gas. Die houd ik dan ook standby, voor het geval dat.....
Maar goed, het topic is "verwarming elektrisch".
Die HB 2500 is omschakelbaar van koelen naar verwarmen. In dat laatste geval is het stroomverbruik 1100 Wh, waarvoor de heatpump 3 kWh aan warmte afgeeft. Die 3 kWh, samen met de ventilatorkacheltjes, houdt het krap aan comfortabel, althans in het grootste deel van de camper. Die kacheltjes zijn van het merk Bestron en zijn elk 500 W en het bijzondere is dat je ze kunt inbouwen in de bankkasten: de toe- en afvoer van de lucht vindt namelijk alleen aan de voorzijde plaats. Ze worden niet meer gemaakt, maar zijn nog veel op Marktplaats te vinden voor een of twee tientjes.
Het probleem van alléén elektrisch verwarmen is echter dat de watertanks en de leidingen, ondanks de geïsoleerde dubbele bodem, toch gaan bevriezen. Dus de Truma moet ook af en toe eens flink blazen. Dat wordt een projectje voor als ik weer thuis ben: de luchtbuizen van de Truma ook kunnen aansluiten op de Dometic. Zo blijf je knutselen.
Overigens hoop ik hier vandaag, zonder ook maar een dag te hebben ski'en, weg te kunnen komen. Er dreigt een opnieuw een verslechtering van de weersomstandigheden en na drie maanden op reis te zijn geweest ruik ik de stal.
Groeten
Camilo
Maar goed, het topic is "verwarming elektrisch".
Die HB 2500 is omschakelbaar van koelen naar verwarmen. In dat laatste geval is het stroomverbruik 1100 Wh, waarvoor de heatpump 3 kWh aan warmte afgeeft. Die 3 kWh, samen met de ventilatorkacheltjes, houdt het krap aan comfortabel, althans in het grootste deel van de camper. Die kacheltjes zijn van het merk Bestron en zijn elk 500 W en het bijzondere is dat je ze kunt inbouwen in de bankkasten: de toe- en afvoer van de lucht vindt namelijk alleen aan de voorzijde plaats. Ze worden niet meer gemaakt, maar zijn nog veel op Marktplaats te vinden voor een of twee tientjes.
Het probleem van alléén elektrisch verwarmen is echter dat de watertanks en de leidingen, ondanks de geïsoleerde dubbele bodem, toch gaan bevriezen. Dus de Truma moet ook af en toe eens flink blazen. Dat wordt een projectje voor als ik weer thuis ben: de luchtbuizen van de Truma ook kunnen aansluiten op de Dometic. Zo blijf je knutselen.
Overigens hoop ik hier vandaag, zonder ook maar een dag te hebben ski'en, weg te kunnen komen. Er dreigt een opnieuw een verslechtering van de weersomstandigheden en na drie maanden op reis te zijn geweest ruik ik de stal.
Groeten
Camilo
Re: Verwarming: elektrisch
Die inbouw kacheltjes zijn nog wel verkrijgbaar hoor.
https://www.obelink.nl/plintverwarming.html
https://www.obelink.nl/plintverwarming.html
Re: Verwarming: elektrisch
Ja hallo, 145 euro voor zo'n plintkacheltje van Obelink? Qua prestatie (350 Watt) en prijs (ik betaalde destijds nieuw 20 euro bij de Kijkshop) onvergelijkbaar met de Bestron. Twee Bestrons geven samen 1000 watt en kostten 40 euro. Dríe van die Obelink kacheltjes geven samen 1050 Watt en kosten 435 euro. Dat scheelt een factor 10!
Nog even iets vergeten over de heatpump functie van de Dometic te melden. Die ontvochtigt gelijk ook de lucht en zo goed, dat de ruiten vrijwel niet condenseren. Maar wel het condensafvoerpijpje onder de auto in de gaten houden; dat wil wel eens dichtvriezen, met name als het toestel wordt uitgeschakeld.
Nog even iets vergeten over de heatpump functie van de Dometic te melden. Die ontvochtigt gelijk ook de lucht en zo goed, dat de ruiten vrijwel niet condenseren. Maar wel het condensafvoerpijpje onder de auto in de gaten houden; dat wil wel eens dichtvriezen, met name als het toestel wordt uitgeschakeld.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17
Re: Verwarming: elektrisch
Ik heb gewoon losse elektrische kacheltjes van Obelink.
Camilo, klinkt leuk! Ik was afgelope week in Zwitserland met tot -22. Vorig jaar ook -26 gehad. Geen enkel probleem. En dat met een flinke alkoof-camper uit 1999.
Was deze keer wel vergeten de watertank leeg te halen op de heenweg voor het ging vriezen, dus water van onderweg was bevroren bij de uitgang. Heb 2 uur op m'n rug onder de camper gelegen met een föhn in de afvoer blazen. Toen beter idee bedacht: straalkacheltje eronder (was droog en schoon, waar we toen stonden had het nog niet gesneeuwd maar was wel heel koud). Gewoon paar uur lang straalkacheltje aan het werk gezet onder de camper om de leiding en eventueel ijs in de tank te ontdooien, en probleem opgelost!
Camilo, klinkt leuk! Ik was afgelope week in Zwitserland met tot -22. Vorig jaar ook -26 gehad. Geen enkel probleem. En dat met een flinke alkoof-camper uit 1999.
Was deze keer wel vergeten de watertank leeg te halen op de heenweg voor het ging vriezen, dus water van onderweg was bevroren bij de uitgang. Heb 2 uur op m'n rug onder de camper gelegen met een föhn in de afvoer blazen. Toen beter idee bedacht: straalkacheltje eronder (was droog en schoon, waar we toen stonden had het nog niet gesneeuwd maar was wel heel koud). Gewoon paar uur lang straalkacheltje aan het werk gezet onder de camper om de leiding en eventueel ijs in de tank te ontdooien, en probleem opgelost!
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Verwarming: elektrisch
Wij hebben een Truma 3002 met een Ultraheat tot 2000 watt, die houdt het bij -20 maar net comfortabel
in de Hymer 581.
Ben.
in de Hymer 581.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Verwarming: elektrisch
Ik vraag me af bij hoeveel Nederlandse huishoudens het met min20 nog comfortabel zijn? De isolatiewaarde van een camper is in het algemeen toch een stuk slechter dan die van een huis.ducati 900 schreef:Wij hebben een Truma 3002 met een Ultraheat tot 2000 watt, die houdt het bij -20 maar net comfortabel
in de Hymer 581.
Ben.
Met 2000watt het comfortabel houden bij min 20 ik zou er zo voor tekenen. Het is wel te hopen dat bij stroomuitval er bij iedereen genoeg alternatieve voor de electrische verwarming.
Gr. Aad
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Verwarming: elektrisch
Een Truma 3002 wil ook nog op gas hoor dus dat valt wel mee.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Verwarming: elektrisch
In onze Flair hadden we in St.Moritz op 1800 meter -30 de Alde verwarming op 22 gr. en een elektrisch kacheltje 700 Watt over de vloer,heel behagelijk,scheelt dat wij maar 1 deur hebben. Het is daar gelukkig bijna altijd zonnig dat scheelt veel.
fred flair