Met de camper door het oostblok reizen - topic

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
roos & elroy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 14:12
Locatie: den haag

Met de camper door het oostblok reizen - topic



Bericht door roos & elroy »

hoi,

wij willen van de zomer gaan travellen door het oostblok: (tsjechie, slowakije, hongarije, slovenie, voormalig joegoslavie, bulgarije, roemenie, albanie )

en dan het liefst niet op een kamping en we hebben geen tijdslimiet :)

zijn er hier mensen die ervaring hebben in het oostblok? wat zijn de prijzen van bijv. diesel, een brood of kun je het water uit de kraan drinken of wat moet je wel of niet doen. noem maar op, reizen door het oostblok...

thanx, r&e
roos & elroy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 14:12
Locatie: den haag



Bericht door roos & elroy »

roos & elroy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 14:12
Locatie: den haag



Bericht door roos & elroy »

Gary van den Camp
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 17:02
Locatie: Geleen

met de camper door het oostblok reizen



Bericht door Gary van den Camp »

Ben ook eens benieuwd naar de reacties. Kan alleen maar als touringcarchauffeur zeggen, dat na het verdwijnen van de muur jammer genoeg de veiligheid sterk achteruit gegaan is. Bij ons zijn overvallen en inbraken aan de orde van de dag. Het oosten is heel erg mooi, wil het ook een keer met de camper gaan doen, maar moet er niet aan denken om dan buiten een veilige camping te gaan staan. Maar misschien heb ik het mis.Toch denk ik in ieder geval in de richting van het met een paar campers te doen.

vr.gr. Gary
Je kunt,en hoeft niet alles te weten,als je maar weet waar je het kunt vinden. Gelukkige eigenaar van een Adriatik Coral A660SP
roos & elroy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 14:12
Locatie: den haag

Re: met de camper door het oostblok reizen



Bericht door roos & elroy »

Gary van den Camp schreef:Ben ook eens benieuwd naar de reacties. Kan alleen maar als touringcarchauffeur zeggen, dat na het verdwijnen van de muur jammer genoeg de veiligheid sterk achteruit gegaan is. Bij ons zijn overvallen en inbraken aan de orde van de dag. Het oosten is heel erg mooi, wil het ook een keer met de camper gaan doen, maar moet er niet aan denken om dan buiten een veilige camping te gaan staan. Maar misschien heb ik het mis.Toch denk ik in ieder geval in de richting van het met een paar campers te doen.

vr.gr. Gary
tja, we weten dat je gelijk heb gary, voor landen als albanie, bulgarije en roemenie is het reisadvies van buitenlandse zaken niet echt positief .. toch hoor ik in mn omgeving dat landen als hongarije, slovenie, kroatie, slowakije goed en relatief veilig te bereizen zijn. de rest van de landen is gewoon proberen, toch??

tis ook maar of je je laat beroven en of je eruit ziet of je de moeite waard ben om te beroven .. misschien dat je je moet aanpassen en het avontuur lekker moet opzoeken.
kanarie

positief



Bericht door kanarie »

tot dusver alleen positieve ervaringen
ik heb jullie een mailtje gestuurd .
groet kees
Eugeni
Berichten: 138
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 16:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:



Bericht door Eugeni »

Er is komend weekend een Midden- en Oost-Europa Beurs in Deventer, misschien interessant voor jullie? Kijk voor meer info bij de agenda van de campersite.
Gast



Bericht door Gast »

Mijn man en ik zijn afgelopen jaar door polen ,slowakije en tjechie rondgetrokken.
Is ons allemaal erg goed bevallen, alleen het inrijden van polen, ter hoogte van berlijn, gaf polen ons een onaangenaam gevoel, maar eigenlijk is dat ook het enige gedeelte van onze reis waar we dit gevoel hadden, de eerste beste weg het land in vanaf de hoofdweg na de grens was meteen prachtig..
diesel was ongeveer net als hier, in slowakije zelfs iets duurder.
De rest is schandalig goedkoop, vb: uitgebreid ontbijt, echt alles erop en eraan, 2,50 met zn tweetjes..
In Slowakije waren we erg geschrokken van de schade die aangericht is door storm in het tatra gebied, veel bos is verdwenen!
Maar iets lager gelegen is het nog prachtig.
We hebben geen ervaringen opgedaan met onveilige situaties, wel vonden we de slowaken heel erg onbeleefd, je in je gezicht uitlachen en over je praten in het slowaaks, om geen enkele aanwijsbare reden, en deze ervaring is niet gebaseerd op een lokatie, maar echt heel slowakije door weinig vriendelijkheid meegemaakt..jammer.

Succes en geniet ervan de natuur is prachtig, en het toerisme gelukkig niet al te veel aanwezig!
roos & elroy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 14:12
Locatie: den haag



Bericht door roos & elroy »

Eugeni schreef:Er is komend weekend een Midden- en Oost-Europa Beurs in Deventer, misschien interessant voor jullie? Kijk voor meer info bij de agenda van de campersite.
whoo! te gek, alleen den haag --> deventer --> den haag komt echt niet uit dit weekend. jammer! evengoed bedankt!

zijn er misschien meer van dit soort beurzen (midden & oost europa) in de toekomst??
Paul Masselink
Berichten: 187
Lid geworden op: di 15 feb 2005, 21:22
Locatie: Edam



Bericht door Paul Masselink »

Hoi Roos en Elroy,

Jullie noemen nogal een gebied op. In vergelijking met het zuiden probeer je een gebied van Denemarken en Marokko in 1 keer beschreven te krijgen en dat lijkt mij erg moeilijk.
Ik woon nu al een paar jaar met mijn gezin Tsjechie en reis veel door Polen, Tsjechie en Slowakije. Algemeen gezegd is Roemenie, Bulgarije, Albanie en Servie (en ook Wit-Rusland) mijns inziens niet echt een traditioneel vakantieland en zul je echt het veiligheidsaspekt in ogenschouw moeten nemen. Joegoslavie is divers. Slovenie is als Oostenrijk. Kroatie is alweer helemaal hersteld en goed te doen als vakantieland. Bosnie en Servie en Macedonie is nog steeds gevaarlijk en daar zul je toch specifiek op voor moeten bereiden.
Praat je echter over Polen, Hongarije, Tsjechie en Slowakije dan is de standaard van zaken die je kunt kopen echt niet veel anders als in NL. Alleen de prijzen zijn drastisch lager. Diesel en Benzine zijn de zelfde prijzen. Ik zou (als je van natuur ed houdt) m.n. Zuid Polen, NW Polen, Noord en Zuid Tsjechie, SLowakije (Slowaaks Paradijs en Tatra en Mala Fatra). Steden als advies Praag, Krakau, Bratislava, Wenen, Budapest.

Natuurlijk is het hier niet zo ingesteld op westerse toeristen als in Frankrijk en Duitsland, maar er is ook veel gastvrijheid. Mijn ervaring is ook dat de mensen stug en onvriendelijk overkomen, maar als je je best doet om in hun taal te communiceren je toch veel bereikt. Men spreekt in Polen redelijk Duits. In Tsjechie en SLowakije kun je nog wel iets bereiken met Engels, maar men spreekt het erg slecht. Goede woordenboeken zijn dus niet een overbodige luxe.

Over veiligheid geldt eigenlijk het zelfde als in NL, je zult je spullen altijd goed op moeten bergen en probeer niet de luxueuse toerist met veel geld uit te hangen. Trekt altijd mensen aan die het minder hebben.

Wellicht levert het meer vragen op dan antwoorden, maar bedenk dat je het hebt over gebied dat immens groot is over wel 20 landen gaat en evenzoveel talen en culturen kent. En elk land heeft zo weer zijn pro's en cons.

Veel succes en pelzier,

Paul
Paul
Plaats reactie