omvormer gebruiken als ik rij?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door AbelWei »

Je kan de omvormer gebruiken zowel tijdens rijden als aan de paal. Het is niet anders als een electrisch apparaat die stroom van de huisaccu afneemt. Alleen moet je opletten dat de omvormer de accu niet leeg trekt (anders slijt het de accu). Controleren de handleiding van de omvormer op voltage de omvormer zich afsluit. Wat de minimum voltage mag zijn is afhankelijk van de type accu en er zijn voldoende forumleden dit beter kan beantwoorden dan mij.

Als het om het laden van elektrische fietsen gaat, kan je beter de lader direct aan de paal (220v) sluiten dan op de omvormer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Cee Pee »

Soms kan dat wel nuttig zijn, als de paal maar met weinig ampères belast kan worden en je kortstondig iets meer ampères nodig hebt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Kroppie »

dan wel heel kortstondig want die weinige amps die de paal dan kan leveren , daar gaat dan het vermogen waarmee de accu geladen word weer vanaf, of je moet de lader dan uitschakelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Guus-Kitty »

Dank voor de antwoorden. Ik gebruik deze de mogelijkheid uitsluitend om mijn laptop aan te sluiten/te gebruiken, ook als ik aan de paal sta en omdat ik dan geen verlengsnoer door de camper hoef te laten lopen. Andere apparaten kunnen zonder problemen rechtstreeks aan 230v stopcontacten.
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Tec »

Gewoon een stopcontact aanleggen op de plaats waar het nodig is lijkt me handiger.
Eén keer wat meer werk en jarenlang plezier van.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door WimZ »

Gewoon een stopcontact aanleggen op de plaats waar het nodig is lijkt me handiger
Is misschien helemaal geen plek. En wat kan er nu handiger zijn dan gebruiken wat er al is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Kroppie »

geen plek voor een stopcontact in een camper?, wel een heel kleine camper dan, of hij zit echt al helemaal vol. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Guus-Kitty »

Tec schreef:Gewoon een stopcontact aanleggen op de plaats waar het nodig is lijkt me handiger.
Eén keer wat meer werk en jarenlang plezier van.
De zaak is, dat het stopcontact van de omvormer nu net op de plaats zit waar het nodig is.....
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Atoz »

Vraagje
Hoe komt er uit dat stopcontact van je omvormer 230V?

Via de omvormer die van 12V nu 230V maakt?
Of
Via een inwendige schakelaar die het stopcontact met de buitenspanning verbind?

In het tweede geval is alles in orde, in het eerste geval slurp je je batterij leeg.
Of
Laad de accu op via een oplaadapparaat dat op de buitenspanning is aangesloten?
Zo ja plaats dan een extra stopcontact

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Guus-Kitty »

Guido, zal ik moeten nagaan. Heb een victron phoenix inverter 12/375. Volgens info schakelt de victron automatisch uit bij te lage of te hoge accuspanning danwel te hoge omgevingstemperatuur....
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door myway »

De 12/375 is een kleine omvormer.
Het is natuurlijk mogelijk om die dat stopcontact van stroom te laten voorzien als de wagen aan de 230 paalstroom zit.
Er wordt dan wel een aantal keer omgevormd, met wat verlies tot gevolg maar dat maakt in die situatie niet uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Gillis »

Guus-Kitty schreef:Het lijkt inderdaad zinloos, maar ik vraag dit omdat de stopcontacten van de omvormer veel gunstiger zijn geplaatst voor bepaalde apparaten dan de 230v stopcontacten. Ik moet dan met verlengsnoer werken.
Derhalve de vraag of het een probleem oplevert.........
Ik wil ook een omvormer aanschaffen en wel voor 2 eclectische fietsen op te laden.
De laders van die fietsen zouden 2Ah leveren.
Welke omvormer kan ik dan het best gebruiken?
Verder wordt die omvormer niet gebruikt.
Tja ik ben een leek op dat vlak.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer gebruiken als ik rij?



Bericht door Kroppie »

de lader laad met 2 ampere ,een 36 volt fietsaccu word geladen met 42 volt, en meestal 2 ampere
42 volt maal 2 ampere is 84 watt, komt zeg maar 15% omvormverlies bij maakt zeg maar voor 1 lader 100 watt, neem voor 2 fietsen dus een omvormer welke die 200 watt op zijn gemak kan laden electronica moet je niet te zwaar belasten , ik zou een omvormer van minimaal 375 watt nemen, liefst 500.
en denk ook aan de accu, 200 watt is bijna 17 ampere, als die accu,s 5 uur moeten laden gaat er 84Ah uit je hh accu, daar je max 50% mag ontladen voor een beetje levensduur van je hhaccu ,zou die dus zo,n 200Ah moeten zijn, want je hebt ook je gewone verbruikers nog.
heel verhaal geworden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie