Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door dedruivenplukker »

Is het mogelijk om de 36 Volt accu direct te laden met het zonnepaneel met een 36 Volt laadregelaar?
Nu gebruik ik de huishoudaccu en een omvormer om met een 12 Volt batterij de 36 Volt accu vol te krijgen een onlogische omweg.
Het voordeel lijkt me dat er ook bij weinig licht toch een beetje geladen wordt.

Ik vond de volgende laadregelaars, maar misschien heeft iemand een betere?

https://www.amazon.com/LM-YN-Battery-Ch ... +batteries

Handmatig instellen kost weinig:
71uRp-YQLjL._SL1500_.jpg
71uRp-YQLjL._SL1500_.jpg (169.49 KiB) 3642 keer bekeken
https://genasun.com/all-products/solar- ... ontroller/

genasun GVB 8 , 12,24,36,48 Volt geschikt voor Li-Ion.
GVB-Pb_50050_8x6_101612_00025.jpg
GVB-Pb_50050_8x6_101612_00025.jpg (55.65 KiB) 3642 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: fietsaccu direkt laden met zonnepaneel



Bericht door TestCase »

In principe kan dit, echter er moet dan wel meer dan 36V van die zonnepanelen afkomen anders werkt dit niet denk ik zo? Die lader is niet ook een buckconverter, spanningsverhoger, denk ik. Panelen in serie zetten dus?
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: fietsaccu direkt laden met zonnepaneel



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja,

Ik heb er reeds een melding van gemaakt een paar jaar geleden met foto en al. Je hebt geen laadregelaar nodig alleen een StepUp, en dan ook een betrouwbare.

Afbeelding

Hier is de link. viewtopic.php?p=1523331#p1523331

De benodigde QSKJ is erg slecht verkrijgbaar ondertussen.
Het zal ook met andere CC CV StepUp boosters kunnen. Ik heb wel ondertussen de ervaring dat de QSKJ erg stabiel is en totaal geen problemen geeft. Dat kan ik van andere printen beslist niet zeggen.
Misschien moet ik het anders vertellen.
Van de ongeveer 40 printen (StepUp''s) waren er 16 van QSKJ. Deze werken nu, sommigen al 4 jaar, nog steeds.
Van de overgebleven 24 stuks uit verschillende fabrieken, werken er nog 8. De rest was te slecht, ontplofte of waren gewoon te fors om er mee te bouwen.

Ondertussen heb ik onlangs weer een leverancier gevonden.
Hier klikken!

Hij is erg gemakkelijk in te stellen. Eigenlijk hoef jij alleen maar het voltage af te stellen op 42 Volt. De CC schroef draai je helemaal tot aan het eind in.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: fietsaccu direkt laden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

houd er wel rekening mee dat een zonnepaneel bij weinig licht niks doet , het geeft wel spanning maar totaal geen vermogen, daar hoef je het dus niet voor te doen .

maximum laadspanning voor een 36 volt lithium fietsaccu is 42 volt, iets lager afstellen op b.v. 41,7 volt geeft geen merkbare capaciteits mindering, maar wel een langere levensduur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Arie55 »

Rudy, durf jij met je getoonde systeem ook een laptop ermee op te laden? Ik vraag dit dat de spanning van (in dit geval 19V) wel ingesteld kan worden, maar er hoeft maar iets te gebeuren en het laadcicuit IN de laptob gebeurt wat mee. En dan kan je mooi de labtop wegmikken of ik zit aan een toren hoge reparatie vast.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

dat kan ook gebeuren met de meegeleverde oplader, dus wat dat betreft veranderd er niets.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Going »

@Arie
Rudy maakte deze oplader al in 2013.
Neem zijn schrijven maar als waarheid dat het werkt.
Om garantie te vragen om het zelfde soort lader voor een laptop vind ik niet eerlijk.
Rudy heeft iets gemaakt wat werkt voor hem. Hij heeft dat gedeeld hier op het forum. Vandaar hebben meerdere mensen hem gevraagd en van hem gekregen een goed werkende lader. De commercie is er op ingesprongen en maken nu tegen een behoorlijk bedrag zoiets als Rudy maakte maar nu met een " Garantie".
Ikzelf heb al 4 niet fabrieks eigen merk laptop laders ovr de jaren opgeblazen. Gelukkig ondanks het niet de eigenmerk laders betrof heb ik geluk gehad dat de laptop intact bleef. Was de laptop opgeblazen had ik echt geen garantie gehad op de laptop van het eigen merk.
Waarom vrasg je Rudy een soort van garantie op een laptop lader terwijl hij alleen maar een fiets lader heeft gemaakt en zijn bevindingen hier heeft gedeeld goed of niet goed in kwaliteit.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Atoz »

@Arie
Je hebt wel een ander stukje elektronica nodig dan datgene wat Rudy gebruikt.
Rudy gaat naar 36 volt en jij hebt 19 volt nodig.
Maar die staan ook op de website van de door Rudy vermelde firma

Verder kan elk stukje elektronica stuk gaan, maar als je twijfelen wil mag je niet bij de chinees gaan kopen, dan moet je inderdaad voor de dure merkproducten gaan.

Als je zorgt dat je booster voldoende stroom kan leveren, voorzien is van een geschikte koeling en door jou netjes ingebouwd werd dan is de kans erg klein dat hij stuk gaat.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Arie55 »

@Going
Dat zijn oplader werkt is helder. Ik vroeg niet om een garantie, maar naar zijn mening of Rudy het zou doen of durven. Zelf heb ik eraan gedacht, maar durf het niet. Om redenen die ik al omschreven heb. En jouw ervaringen met opgeblazen opladers geeft mij juist de indicatie deze weg niet in te slaan en de oplader die bij de laptop zit te gebruiken via 230V. Dan maar wat meer verlies in de via een omweg verkregen noodzakelijke 19V.

@On4bgc
Nee, je hebt geen ander stukje electronica nodig. Rudy 'maakt' van 12V - 36V. En datzelfde ding kan door de uitgangsspanning anders in te stellen ook op 19V werken. Dus van 12V naar 19V.
Uiteraard dient de DC-DC omvormer wel voldoende stroom te kunnen leveren.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Atoz »

Op de hier klikken link van Rudy staat anders:
Input Voltage :10.8-35V
Output voltage: 35-63V (adjustable)
Output constant current range :0.5-2.5A (100W MAX) (continuously adjustable)
Output Power: Input 12V, MAX 100W output (input voltage greater than 24V, MAX ouput can reach 150W )

En die in uit spanning staat ook in de titel

En ja ik zou deze met een gerust gevoel gebruiken, nadat ik haar een dagje zonder laptop'heb laten proefdraaien met wat lampjes als belasting.
Maar dan wel deze maar Rudy schrijft hieronder dat hij niet goed is.
Maar deze zit ook al in een doosje
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 08 nov 2017, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Arie55 schreef:Rudy, durf jij met je getoonde systeem ook een laptop ermee op te laden? Ik vraag dit dat de spanning van (in dit geval 19V) wel ingesteld kan worden, maar er hoeft maar iets te gebeuren en het laadcicuit IN de laptob gebeurt wat mee. En dan kan je mooi de labtop wegmikken of ik zit aan een toren hoge reparatie vast.

Arie
Sterker nog Arie, ik laad mijn laptop met een StepUp. Dat doe ik al 4 jaar.
Mijn 220 Volt printer gaat vanaf aankomende zomer ook op 12 Volt. Het is een Epson en aan de onderzijde zit de voeding apart ingebouwd. Hier wordt de 220 omgezet naar 42 Volt. Op deze plaats past prachtig de QSKJ en dan gaat de printer dus gewoon in de sigarettenaansteker.
Ennuh, ik heb nu zelf een dusdanig vertrouwen in mijn kunnen dat ik ook gewoon mijn Honda Insight Hybride aan een StepUp heb hangen en de accu oplaad.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu direct laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

On4bgc schreef:Op de hier klikken link van Rudy staat anders:
Input Voltage :10.8-35V
Output voltage: 35-63V (adjustable)
Output constant current range :0.5-2.5A (100W MAX) (continuously adjustable)
Output Power: Input 12V, MAX 100W output (input voltage greater than 24V, MAX ouput can reach 150W )

En die in uit spanning staat ook in de titel

En ja ik zou deze met een gerust gevoel gebruiken, nadat ik haar een dagje zonder laptop'heb laten proefdraaien met wat lampjes als belasting.
Maar dan wel deze
Maar deze zit ook al in een doosje
Vanzelfsprekend Arie neem je dan eentje uit de link van Guido.

De eerste vertrouw* ik niet, in ieder geval niet zonder hem zelf getest te hebben.
De tweede QSKJ, die vertrouw ik wel en daar heb ik er vier van onder mijn klanten zitten om de accu's van een Giant Twist (29,4V) te laden. Het grote voordeel van de QSKJ serie is ook dat ze nooit werken onder de minimum ingangsspanning van 11 volt. Zodoende kan nooit de HH accu leeggetrokken worden. Dat is met sommige andere printen wel het geval.
Nadeel van de QSKJ serie is dat het Charge ready lampje niet volledig betrouwbaar is. Als de volle accu door de BMS aan het balanceren is, geeft de QSKJ al heel lang aan dat het laden klaar is.

*Waarom niet vertrouwen?
In eerdere topics is van verschillende kanten StepUps als mogelijkheid aangedragen. Afgelopen voorjaar er weer 2 x 2 verschillende besteld die forumleden als link hebben aangegeven.
Alle 4 kapot/ontploft of niet stabiel.

Ik zal later even de links plaatsen van welke je beslist niet moet hebben.
Deze niet. Gaan kapot als de te laden accu erg leeg is. Blijven wel heel als de 36 Volt accu nog een spanning van 38 volt heeft.
Deze is bij mij zo instabiel gebleken dat ik het niet aandurfde. Bij een ander forumlid is hij verbrandt.
Tenslotte deze, hielden geen van beiden 10 minuten vol met het laden. Gelijk verbrandt, zelfs ontploft!
Mogelijk is het omdat er op de uitgang spanning blijft staan van de aangesloten accu. Zover rijkt mijn elektronica kennis niet.

Overigens, Trust heeft een reislader voor de laptops die instelbaar zijn qua voltage. 2 types zelfs. De laagste (80? Watt) is meer dan voldoende. Ook de chinees heeft ze, zelfs met mogelijkheid deze zowel op 110-220 als 12v dc te gebruiken. https://www.ebay.com/itm/Universal-DC12 ... SwrklVbxId
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: fietsaccu direkt laden met zonnepaneel



Bericht door Hoofdnoorman »

Kroppie schreef:houd er wel rekening mee dat een zonnepaneel bij weinig licht niks doet , het geeft wel spanning maar totaal geen vermogen, daar hoef je het dus niet voor te doen .

maximum laadspanning voor een 36 volt lithium fietsaccu is 42 volt, iets lager afstellen op b.v. 41,7 volt geeft geen merkbare capaciteits mindering, maar wel een langere levensduur.

jos
Hier heeft Jos een punt. Je kunt er voor kiezen om dit te doen.
Echter neemt de BMS ook spanning voor het werk wat hij doet. Toevallig is dit bij de Phylion accu's ongeveer zoveel dat als ik laadt met een spanning van 42,3 de eindspanning (dus op de uitgang van de accu gemeten), precies 42 Volt wordt. Dus je hebt kans dat als je de lader op 41,7 af stelt, de accu maar 41,4 volt wordt, en dan begint het al wel duidelijk te merken in de capaciteit. Dat alles zal afhankelijk zijn van het eigen verbruik van de BMS. Dat zal vast van ieder merk/type fietsaccu anders kunnen zijn, dus beter inderdaad wat lager zetten, vol laden en dan even meten. Daarna kun je voor jezelf bepalen waar je hem op instelt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie