problemen met accu en tegenstrijdige adviezen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Peregrins
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 7:38

problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door Peregrins »

Beste mensen,
ik heb een vraag over electriciteit, ben een leek en krijg over een probleem wat ik heb tegenstrijdige adviezen van experts. Het volgende is het geval. We hebben een Mercedes Sprinter 2011 laten inbouwen tot een prachtige camper. We staan in de regel vrij te kamperen en een van de ontwerpeisen was dus dat we vijf dagen zonder stroomaansluiting willen kunnen staan, zomer en winter. We hebben een compressorkoelkast, een zonnepaneel van 200 watt en een agm accu van 220 Ah. Buiten de koelkast verder geen electrische appartuur, behalve dat we in voor en najaar en in de winter de kachel natuurlijk flink aan hebben (standkachel). Alle verlichting is ledverlichting. We hebben de auto drie jaar geleden laten inbouwen, maar vorig jaar al konden we in de winter nauwelijks twee dagen zonder externe voeding staan. In de zomer gaat dat nog redelijk goed, vanwege het zonnepaneel en geen gebruik van de kachel, maar ook in de zomer moesten we na 3 a 4 dagen de auto aan de stroom leggen of flink gaan rijden. In de in de afgelopen herfst was de accu na anderhalve dag leeg.
Ik heb de accu voor de laatste herfstvak laten controleren, ze zeggen dat die nog goed is, maar ook dat je het met accus nooit echt met zekerheid kan zeggen. De dynamo en het zonnenpaneel laadde prima. Maar ook zonder gebruik van de koelkast (die hadden we uitgezet om te testen of die niet 'lek' was) was hij na anderhalve dag leeg. Ik neem aan dat het de accu is die vervangen moet worden.

Nu zeggen expert verschillende dingen: de kabels zouden te dun zijn om laden via motor en paneel goed en snel te laten verlopen. Voor 400 euro zou ik alle toegeleidende bedrading moeten vervangen. De ander zegt dat de accu te groot is: hij wordt leeggetrokken, wordt te weinig geladen omdat hij zo groot is en blijft daardoor niet vol waardoor hij eerder kapot gaat. Een kleinere accu zou dan moeten.

Wat adviseren jullie me te doen?
hoor graag van jullie
Groet
Stephan
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door 309T16 »

Zonder inventarisatie van je 12V systeem en het doen van een aantal metingen, is er geen zinnig antwoord op te geven.
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken. Denk aan een kapotte of verkeerd ingesteld zonneregelaar en/of acculader, overgangsweerstanden, te dunne kabels, een te grote lek/ruststroom of gewoon een te groot verbruik.

Een te grote accu schaar ik daar niet bij. Een 200Wp paneel samen met de dynamo-laadstroom moeten die HH-accu echt wel vol krijgen

Mijn advies: zoek iemand in de buurt, die handig is met elektronica.

Gr. Willart.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door 't Busje »

Je eigen verhaal bevat ook al wat tegenstrijdigheden: er is geen andere apparatuur dan de compressorkoelkast, maar dan komen nog de verwarming en de verlichting te voorschijn. Heb je geen waterpomp en geen TV? Laad je geen telefoons en/of computers op?
Je zult toch eerst eens goed moeten inventariseren welke apparatuur je nu echt hebt en wat die apparatuur gebruikt. Kijk eens naar dat schema van de NKC: https://www.nkc.nl/media/144749/Energiebalans_NKC.xls

Onze koelkast draait als we vrij staan op gas. Wij kunnen met een 92 Ah huishoudaccu in dit jaargetijde met de kachel en langdurige verlichting ten minste 2 dagen vooruit. 's Zomers gemakkelijk een week, omdat je dan geen kachel nodig hebt en de verlichting niet de hele avond behoeft te branden. Wij hebben dan ook geen zonnepanelen en daar vooralsnog ook geen behoefte aan, net zo min als aan een grotere huishoudaccu..
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door Kroppie »

accu te groot kan ik me niet voorstellen, het gaat zoals reeds gezegd om het gebruik, want hoe groot de accu ook is, datverbruik is wat aangevuld moet worden, als je verbruik zeg 25 Ah is, dan moet dat weer aangevuld worden om de accu weer vol te krijgen(plus wat laadverliezen), of die 25Ah nu uit een accu van 230Ah komen of uit 1 van 90 Ah.
dus eerst je verbruik uitrekenen, van elke gebruiker het wattage bepalen en de gebruiksduur, dat optellen en je weet het, dan kan er verder gezocht worden .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door myway »

Stel dat je daadwerkelijk alleen de koelkast op de accu hebt dan nog kan het nooit in de winter vijf dagen
Ga maar even na, het verbruik van een zuinige koelkast is op 24 uur al snel 40ah met een accu waar je 110 Ah uit kunt halen, gaat dat nog geen drie etmalen.
Een zonnepaneel van 200 watt doet in de winter zelfs als de zon schijnt niet heel veel.
Heb je in de zomer drie dagen slecht weer doet het zonnepaneel niet veel.
Zoals al aangegeven is zal er wel meer verbruikers zijn.
Geef eens aan welke koelkast dat het is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door blizard »

Ik zou zeggen installeer een accumonitor, kost een paar centen maar dan kan je die wijsneuzen zelf zeggen wat er loos is.
Ik vind de mooiste van Victron, ze hebben net een nieuw model uit, nu met ingebouwde BT, zodat je alles op je telefoon of tablet kan zien
https://www.bluepowershop.nl/victron-pr ... smart.html
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door 309T16 »

@myway.
Het betreft hier wel een AGM accu. Kan dus dieper ontladen worden dan de 50%, waar je mee rekent.

Als het systeem van TS gezond is en er naast de KK geen andere grootverbuiker is, is de eerder genoemde termijn van 3 tot 4 dagen te kort. Even uitgaande van overvloed aan zon.

Afgelopen zomer stonden wij in midden Frankrijk. Konden op 1 accubank van 200Ah semi-tractie en een 260Wp zonnepaneel continu vrijstaan.
Werd bij ons naast de compressor-KK ook nog 8 per dag een 350W melkopschuimer gebruikt.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door myway »

Ook een agm accu dieper ontladen dan 50% gaat ten koste van de levensduur van de accu.
Lees mijn bericht nog eens door, ik heb het dus niet over in de zomer en elke dag 10 uur zon.
Overigens denk ik dat de accu van TS al een paar jaar mishandeld wordt en aan capaciteit verloren heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door kampo »

Hallo
Een Sprinter met die uitrusting is een mooi voertuig en lijkt ook redelijk goed gedimensioneerd te zijn.
In de zomer geen problemen maar in de winter is een autonomie van 2 dagen gebruikelijk, 5 dagen is heel veel als er geen zon is.
Dat haalt bijna niemand. Ook niet als je heel zuinig met je energie omspringt.
Het moet berekend worden om een juist antwoord te geven.

Als de kabels te dun gelegd zijn dan zal daar wel iets van waar zijn en zou ik dat laten rechtzetten.
Van hieruit kan niemand dat zien of bevestigen...

Opgelet want een accu die je diep leeg trekt gaat snel stuk.
Net zo een accu die je niet meteen na gebruik weer voldoende gaat laden.
Accu opgebruikt en versleten, dat kan na 2 jaar zijn bij veel diep ontladen.

Ik wil hier nog iets aan toevoegen.
Normaal moet het verhaal omgedraaid. Jij moet ons kunnen vertellen wat en hoeveel je aan het verbruiken bent.
Ook hoeveel nog precies in je accu zit. Ik zou daarvoor een aantal dingen doen:
- Monteer zo een accu monitor van een bekend merk en kijk er 3 maal per dag naar tot je je eigen verbruik kent.
- Laat het je meermaals uitleggen, tot je het systeem begrijpt.
Vergeet niet rekening te houden met alle verbruikers zoals ook laptop, TV, inverter standby, e-bikes enz.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door Metor »

Overigens denk ik dat de accu van TS al een paar keer mishandeld (correctie ... ) is en aan capaciteit verloren heeft.
Lijkt er wel op. Accu gedraagt zich nu als een veel kleinere accu en eentje die steeds kleiner wordt naarmate hij vaker diep ontladen wordt.
Wat adviseren jullie me te doen?
1 Accu demonteren en (laten) checken op capaciteit (dit is de hoeveelheid Ah die onttrokken kan worden). Bij verlaagde capaciteit vervangen door een nieuwe accu liefst nog grotere accu als je daar de plaats voor hebt, omdat je eis van 5 dagen autonoom gebruik in de winter wel erg lang is, met een compressor kk en kachel.
2 accumonitor (laten) installeren zodat je een idee krijgt hoe diep de accu ontladen wordt. Als 50% bereikt is stoppen met ontladen om de accu te beschermen.
3 elektrische installatie laten nakijken door specialist op camperelektriek. Kabeldikte inderdaad belangrijk maar ook het type lader, type zonnepaneel controller en de instellingen hiervan op jouw accu type en nog heel wat andere dingen.
Laatst gewijzigd door Metor op do 02 nov 2017, 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door myway »

Metor schreef:
Overigens denk ik dat de accu van TS al een paar keer mishandeld (bedoeld wordt helemaal 100% ontladen) is en aan capaciteit verloren heeft.
Dat bedoel ik niet.
Een accu mishandelen doe je door te diep ontladen, dieper dan 50%.
Te snel laden en niet volledig laden, te weinig laden, te veel laden.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door 309T16 »

Al met al genoeg handreikingen, eens kijken wat TS er van vindt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door de Jonckheer »

Een accu is niet snel te groot maar wel meestal te klein, die zg "expert" kletst maar wat. Om 5 dagen vrij te kunnen staan moet je dus voldoende accu capaciteit hebben, zeker in de winter als er van bijladen vrijwel geen sprake is. Dus red je het met 220 Ah om 2 dagen stil te staan red je het met 440 Ah dus 4 dagen, zo simpel is het eigenlijk. Wel ervan uit gaande dat de accu niet verder wordt leeg getrokken dan 50%. AGM is eigenlijk ook niet noodzakelijk, een gewone semitractie doet het net zo goed en is een stuk minder gevoelig voor niet geheel volladen en de juiste laadspanning en is daarnaast ook een stuk goedkoper. Of de kabels te dun zijn is mogelijk maar dat kun je zien als je een accu monitor plaatst want dan kun je o.a. zien hoeveel er geladen wordt.
Tja, stroom in een autonome camper is een zorgenkindje, meestal heb je er onvoldoende van.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: problemen met accu en tegenstrijdige adviezen



Bericht door kampo »

Niet te vergeten dat je een kwaliteits AGM of GEL accu tot 50% KAN gebruiken.
Ik doe dat alvast niet. Het is me te duur. Want het is niet de bedoeling van de HH accu iedere keer tot 50% te ontladen.
Wat ik wel doe is de HH accu dagelijks gebruiken tussen de 100% en de 80% lading, af en toe 70% (State Of Charge)
Dan gaat die 4 keer langer mee.
Dus ontladen tot 50% kan maar moet beschouwd worden als een noodgeval dat af en toe eens kan.
De levensduur krijgt er een serieuze deuk van.
Als je nog dieper als die 50% gaat wordt het steeds erger. Na een paar keer heel erg diep ontladen is een
accu helemaal naar de Filistijnen.
In accu tabellen kan je de te verwachten aantal cycli terugvinden. In verhouding tot de diepte van ontlading.
Groeten Kampo
Plaats reactie