Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)



Bericht door colly »

In de jaren 90 was alles nog niet zo super , wat Electro in een camper betreft.

De huidige 220 V aansluiting gaat direct in een 3 Kg trafo die voor de 12 V, 2 maal gelijkgericht word door simpel 4 dioden in een brug. De ene (naar schatting ca 15 Amp) word dan in de camper als 12 V net gebruikt, de andere met een weerstand van 8 ohm als acculader gebruikt voor de HH accu.
Inteligent opladen v/d accu is er dus niet bij. Maar desondanks werkt het wel. Al moet ik zeggen dat langere verblijven we nauwerlijks hebben gehad. Ook nog ca 100 Watt solar.
HH accu slechts 100 Ah. Moet tenminste het dubbele worden, ook de HH accu. Dan pas kunnen we gaan denken aan een compressor koelkast....
Mij idee was nu de trafo er uit te halen, en te vervangen door een 500 Watt dc power-supply van 18 V. Die 18 V in een simpele PWM solar controller van 40 A, als voeding te gebruiken. Zelfs simpele pwm controllers hebben al een intelligente behandeling van verschillend instelbare Accu typen, met de verschillende oplaad fasen. Op die manier ben je voor 50 Euro klaar..
Wie kan hier iets constructiefs over zeggen? Wat zijn de mogelijke problemen die ik nog niet bedacht heb?
Sommige solar controllers hebben in hun gebruiksaanwijziging opgenomen dat hun controller alleen met solar panelen mag worden gebruikt. Zoals bij veel dingen word dan het waarom niet genoemd..

Groet, Colly
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Basis Electro vernieuwen in 1995 Laika, op Iveco



Bericht door blizard »

Wij hadden net zo'n rommeltje in onze Chausson. Weg trafo en diodes..
Kijk eens bij Victron, met een multicompact als basis, je kan dit uitbouwen tot een systeem, die zelfs een nieuwe niet heeft...
Je red het niet met 50 euro, maar dat ga je met jou idee ook niet halen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Basis Electro vernieuwen in 1995 Laika, op Iveco



Bericht door Kroppie »

is omdat de pwm controllers de zonnepanelen periodiek kortsluiten bij het bereiken van de gewenste accuspanning, zal een power supply niet zo leuk vinden.
waarom zo apart , neem gewoon een goede acculader en klaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)



Bericht door pwhooftman »

Wat Jos zegt, waarom niet gewoon een goede acculader op 230V?

En dan nog iets (op het gevaar af een accu discussie in gang te zetten): is het zó belangrijk dat de accu goed geladen wordt (in tig fasen) dat het een investering van tientallen of honderden euro's rechtvaardigt? Gaat de accu dan zoveel langer mee dat je het terug verdient? Ik bedoel, vroeger zette je er toch ook gewoon 14(.4) volt op en laden maar? En als je rijdt is het ook gewoon 14.4 volt, en basta. Vele tientallen jaren is het niet anders gegaan in campers. Naar mijn indruk is het perfect opladen allemaal wat relatief, als je regelmatig een stuk rijdt of je hebt een simpel PWM regelaartje aan je zonnepaneel hangen komen de accu's vaak genoeg vol genoeg om in conditie te blijven?
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)



Bericht door Peter A7 »

Als je gesloten accu's hebt kan je ze maar beter goed laden (drietraps lading).

Gebruik je klassieke accu's, met vuldoppen bovenaan, dan is dat inderdaad minder kritisch. Zolang je het peil in de accu's maar geregeld in 't oog houdt en bijvult.
Het is wel zonde van de energie natuurlijk ... je oude lader die van geen ophouden weet maakt dan gewoon zuurstof en waterstof aan (dat laatste is overigens niet zonder gevaar).
Natuurlijk is dit een druppel op een hete plaat, maar zo zijn er veel dingen ...
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)



Bericht door Kroppie »

met dit soort gingen altijd oppassen dat je geen euro uit gaat geven om een kwartje te besparen.

stel je hebt voor 500 euro accu,s die gaan indien normaal geladen 10 jaar mee is 50 euro per jaar, nu koop je voor 250 euro de perfekte lader , en nu gaan de accu,s 11 jaar mee is 45 euro per jaar, heb je dan gewonnen of teveel uitgegeven. ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)



Bericht door colly »

Kroppie schreef:met dit soort gingen altijd oppassen dat je geen euro uit gaat geven om een kwartje te besparen.

jos
Een ieder bedankt voor de input! Ik laat het maar even zo zitten, alleen dan een paneel meer en van 100 op 200 Ah accus.

Groet, Colly
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: Basis Electro vernieuwen in 1995 Laika, op Iveco



Bericht door colly »

Kroppie schreef:is omdat de pwm controllers de zonnepanelen periodiek kortsluiten bij het bereiken van de gewenste accuspanning, zal een power supply niet zo leuk vinden.
waarom zo apart , neem gewoon een goede acculader en klaar.

jos
Jos, dat van de PWM kortsluiting bij het bereiken van de eindspanning wist ik niet, "insiderkennis" !
Stuur je zo ook een PB,

Groet Colly
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Basis electro vernieuwen in Laika op Iveco (1995)



Bericht door Kroppie »

nee hoor de meeste goede pwm regelaars werken zo, hoe meer de afgeregelde eindspanning in zicht komt des te sneller gaat het periodiek kortsluiten .(pwm= pulse width modulation), dus niks geen insider kennis.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie