Internet in EU met een NL-sim

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Vertrokken4 »

Kijk naar de laatste positie van je simkaartnummer, weke letter het wel of niet moet zijn voor de hoogste snelheid weet ik effe niet meer maar wij hadden iets soortgelijks.

JP
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door thole »

9.96 Mbps download snelheid en 3,89Mbps upload.
Dat was in juni in Griekenland.
We staan nu in Cullera, Spanje , en zo juist hier ook maar een speedtest gedaan:
12,5 Mbps download en 1,4 upload.

Daar kunnen we dus alles mee , we hebben, weliswaar op een andere plek, ook op 1 okt live Barcelona tv kunnen streamen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Mickel Moen »

Enige weken geleden bericht gekregen van Xs4all, dat hun kaartje nu ook in het buitenland werkt. Zelfde landen als KPN. Werkt na de 500mb op 4G, net als het KPN kaartje op beperkte snelheid. We zijn vandaag Frankrijk binnen gekomen. Werkt uitstekend. Zojuist wel even overgeschakeld naar een ander netwerk. Orange FR welke automatisch gekozen was had het nu zeker even te druk, want de verbinding viel weg. Overgeschakeld naar Bytel en alles werkt weer.

Kortom voor de Xs4all klanten met het mobiele kaartje. Het werkt :thumbup: in het buitenland.

Ik heb nu wel een kpn kaartje over. :-B
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Bob Diesel »

bertt schreef:Annie, ik geloof niet dat er "snelle" en minder snelle KPN kaartjes zijn. Het hangt vanaf waar je zit. Ik heb in Portugal gehad dat ik goed internet had met het kaartje en dat mijn twee medecamperaars met hun Vodafone abonnement niets hadden.
Ook heb ik wel gehad dat ik dacht,"Tjee wat is ie traag".

Hangt van de omstandigheden af, het verschilt gewoon is mijn ervaring.

Bert
Zelfde ervaring
Nu bij Lagos en draait als een speer
Met 2 toestellen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door gitana »

Veel plezier allemaal in het zonnetje. :cheers:
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door MonRoe »

ik had een kpn kaartje en die was erg traag. Thole heeft een kpn kaartje en die is een stuk sneller dan die van mij. we zaten samen in griekenland en hebben mijn kaartje in Thole zijn telefoon gedaan en ook erg traag. Thole zijn kaartje in mijn telefoon en dat ging ook goed. Het ligt dus zeker wel aan het simkaarten hebben wij uitgevonden. ik heb nog twee kaartjes liggen voor de liefhebber.


Verzonden vanaf een mobiel apparaat, kan dus een kort antwoord zijn met eventueel typefouten.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
boudewyn
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 22:01
Locatie: Zwolle

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door boudewyn »

Dit is toch wel erg verrassend(en vervelend), want ik dacht, dat het aan de telefoon lag( zie mijn bericht van 2 oktober).
Het is eigenlijk idioot,dat er zo'n verschil is tussen twee simkaarten van dezelfde provider. Ik ga onze simkaarten ook eens omwisselen.
Gewoon is heel bijzonder!
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Digiwalker »

Er zijn verschillende oorzaken.
De antenne in je telefoon bepaald de kwaliteit van het ontvangen signaal.
Dit maakt dus ook het verschil tussen 2, 3 en 4 G.
Dat natuurlijk naast de afstand tot de zendmast.
Op een grensgeval in ontvangststerkte moet de telefoon omschakelen van 3 naar 4 G of andersom. Dit kost tijd. Als dat omschakelen continue aan de gang is dan krijg je eigenlijk geen signaal binnen.
Ik heb dit gemeten in frankrijk en een verschil van 3db geeft al een gigantische vertraging. Meting verricht met app NetworkCellInfoLite.
Mijn probleem is dat ik aluminium camperwanden heb en dat daardoor het signaal erg zwak binnen komt. Eenmaal een meter of twee buiten de camper heb ik een signaalwinst van 6db.
Ergo: signaalsterkte is belangrijk. En het aantal streepjes op de telefoon is geen goede maatstaf.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door bertt »

Digiwalker, zo te horen heb jij er verstand van. Misschien dat je ook mijn "kleine" probleem kan begrijpen.

Ik heb een HomTom20 (ja je lees het goed :wink: ) telefoon met dubbele sim.
In het eerste slot de KPN sim met "onbeperkt" internet
In het tweede slot Simyo prepaid (ook via KPN netwerk)

Overal de afgelopen maanden in Europa goed kunnen bellen met Simyo
Alleen als ik thuis ben en bel of gebeld wordt, versta ik de ander goed, ik ben slecht verstaanbaar. (met KPN bellen wel goed)

Sim's gewisseld, Simyo nog steeds slecht.

Contact gehad met Simyo en KPN, het moet aan mijn toestel liggen is het antwoord.

Heb me er een beetje bij neergelegd :-? (onderweg gebruik ik KPN sim als hotspot voor mijn vrouw)

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
boudewyn
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 22:01
Locatie: Zwolle

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door boudewyn »

De verklaring van Digiwalker leek mij ook de verklaring van mijn 2 oktober verhaal met twee verschillende telefoons, maar daarmee verklaar ik niet het verhaal van Monique en Thole! Dat kan volgens mij alleen aan de sims liggen en heeft niets met bereik o.i.d. te maken.
Gewoon is heel bijzonder!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door TestCase »

Ik weet dat ik mij op "glad ijs" ga begeven want er zijn veel mensen met hun eigen gelijk omdat ze dat op een proefondervindelijke manier hebben vastgesteld of iets hebben gehoord c.q. begrepen.

Het SIM kaartje heeft een nummer op de buitenkant, leesbaar afgedrukt. Dit nummer is gewoon een volg/identificatie nummer van het kaartje en heeft NIETS met snelheid of iets dergelijks van doen. Ook niet het tweede cijfer van rechts of vierde van links of elk ander nummer.

Het kaartje bevat een "eenvoudig" computertje met geheugen, vooral bedoeld om communicatie met de provider te versleutelen. In het geheugen zit bijv. ook een nummer (IMSI) dat door je provider gekoppeld wordt aan een telefoonnummer, het telefoonnummer zit dus niet IN je SIM kaart.
Ook zit er een stukje in dat steeds de frequentie van het signaal razendsnel laat veranderen, tegen afluisteren. Deze frequentie is NIET je GPRS,2G,3G,4G frequentie, de draaggolf, maar een codeer frequentie.

Het stukje dat mogelijk de "problemen" verklaart die mensen soms constateren met het wisselen van SIM, en ik zeg mogelijk omdat ik niet exact weet hoe dat werkt, heeft betrekking op je locatie waar je bent. Je telefoon zendt nl. niet steeds, bij uit en aanzetten op dezelfde locatie een hele riedel aan informatie heen en weer om vast te leggen en af te spreken wie je bent en wat je mag etc. In plaats daarvan wordt dan een kortere infostroom uit je SIM kaart doorgestuurd met gegevens over de laatste verbinding. Nou kan het zijn dat wanneer je een SIM kaart van telefoon laat verwisselen, op dezelfde fysieke plek, de info van de vorige verbinding wordt doorgestuurd en je dus dezelfde (wan)prestaties krijgt?

Wil je een schone start dan zou je het toestel bijv. op een andere plek weer aan moeten zetten, soms tientallen kilometers verderop. Of even een andere provider kiezen. Dit verklaart waarom het ook even duurt om echt van provider te wisselen, er moet dan veel info heen en weer.

Een veel gemaakte fout is ook dat het "aantal streepjes" iets over je snelheid zegt, het zegt alleen hoe sterk de draaggolf binnenkomt maar die draaggolf kan afhankelijk van gebruikte techniek (bijv. 2/3/4G) veel of weinig data bevatten. Het gaat ons om die data!

Het is een heel verhaal geworden, ik dacht misschien verduidelijkt dit voor sommige mensen de SIM kaart en anderen denken misschien "mij te ingewikkeld," ook goed.

Ps. Het IMEI nummer staat niet op je SIM kaart maar is een uniek nummer van je fysieke telefoon, die kan dan ook geblokkeerd worden wanneer iemand er een ander SIM kaartje in stopt.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
boudewyn
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 22:01
Locatie: Zwolle

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door boudewyn »

Kijk, dit is een helder verhaal en verklaart een heleboel!
Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Gewoon is heel bijzonder!
vanderkamp
Berichten: 107
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 16:52
Locatie: delft

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door vanderkamp »

Ja een logisch verhaal. Ik geloof er in, als leek.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Digiwalker »

@bert.
Tja, wat kan ik daarvan zeggen. Je kent het verhaal van de 2 blikjes met een touwtje er tussen?
Als tegelijk wil praten en luisteren heb je twee touwtjes en 4 blikjes nodig.
En als een touwje ergens tegen aan schuurt dan wordt het signaal vervormd.
Zoiets is er met jouw toestel aan de hand.
In technische taal denk ik dat uitgaande frequentie niet door de provider exact wordt ondersteund. Er er dus net naast zit. Dit kan ik niet verhelpen. ,
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Plaats reactie