Dashcam als bewijsmiddel

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door Marco Polo »

Wordt op geen enkele manier genoemd in het persbericht van de Beierse justitie.
Permanente bewaking wel.

In het persbericht wordt wel aangegeven dat de rechter het niet wenselijk vind dat 80 miljoen Duitsers met camera's rond gaan lopen om eventuele overtredingen vast te leggen waarbij dus het zelfbeschikkingsrecht van voorbijgangers geschonden wordt.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door jurgenc »

Als de wagen geparkeerd staat, fungeert de dashcam als bewakingscamera.

Ik zie weinig verschil met België. Dashcam die je gebruikt tijdens het rijden, zal geen haan (rechter...) naar kraaien. Van zodra dat je blijft filmen als je niet meer aan het verkeer deelneemt (bv auto staat overdag tijdens dat je op je werk bent op de parking voor het bedrijf), dan kom je in het vaarwater van de privacy commissie en moet je hem eigenlijk aanmelden. De kans is dus groot dat een belgische rechter je dus ook een boete geeft (en de beelden onrechtmatig verklaard). Voor hetzelfde geld wil je absoluut je auto altijd zo parkeren dat je de buurvrouw filmt tijdens het zonnebaden.
H20
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door ducati 900 »

Rolde de auto niet net even toen hij werd aangereden,
dan mag het toch weer wel?
Er een bewegingssensor op aanbrengen dus.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door Ares »

Dit is op zich niet nieuw.

Zie ook bijgaand artikel van augustus 2014 in Der Spiegel mbt Duitsland: http://www.spiegel.de/auto/aktuell/dash ... 85756.html

En de ANWB heeft een mooi lijstje met de wetgeving of de invulling daaraan in Europa:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... m-verboden
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6057
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door TestCase »

ducati 900 schreef: Er een bewegingssensor op aanbrengen dus.
Een beetje dashcam heeft al een bewegingssensor en begint automatisch te filmen wanneer je rijdt. (Anders staat je SD kaartje al snel vol! :wink:)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door Marco Polo »

En vervolgens krijg je tijdens de rit - in Duitsland - een aanrijding en stap je met de beelden naar de politie..............
Schouderklopje of toch weer overtreding privacywetgeving?
Mensen en eigenaars van willekeurige voertuigen in beeld heb je niet om toestemming gevraagd.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door Transitje »

Ik denk eigenlijk dat het hier niet zozeer ging om dashcams maar om camera's in voor en achterzijde van de bewuste BMW ingebouwd en die dus alleen kentekens filmt, als hij zo staat ingesteld, niet echt verkeersoverzicht. En dan opereer je waarschijnlijk toch in een ander deel van de wet. In Nederland mag je volgens mij best je tuin bewaken met een camera, mits je maar zorgt voor een zodanige afstelling dat er niets buiten jouw erfgrens wordt gefilmd.
jurgenc schreef: Voor hetzelfde geld wil je absoluut je auto altijd zo parkeren dat je de buurvrouw filmt tijdens het zonnebaden.
Jij kent vast mijn buuv niet :P
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Marco Polo »

snap even niet wat je bedoeld Klaas.
Eine permanente Überwachung jeglichen öffentlich Raumes durch Privatbürger ist nicht zulässig, da es in das Recht unbeteiligter Personen in schwerwiegender Weise eingreift, selbst bestimmen zu können, wo und wann man sich aufhält, ohne dass unbeteiligte Personen dies dokumentieren und bei Behörden verwenden würden
Bewaking van openbare ruimte heeft men het over. Niet specifiek over kentekens.
Iedereen die daarin zich beweegt heeft volgens de Duitse privacywetgeving het recht dit onbelemmerd te kunnen doen zonder dat dit door privé personen geregistreerd wordt en aan autoriteiten gemeld kan worden.
Als ik het Duits goed begrijp.

Denk dat het enige wat verschil kan maken of het een camera is die inschakelt op het moment van impact of dat hij continue meedraait tijdens het rijden.
in het laatste geval doe je aan permanente bewaking.
Gebruik je die beelden als bewijs in geval van een ongeval oid dan ga je dus tegen de privacy wetgeving in.
Waarbij deze boven de waarheidsvinding wordt gesteld als ik het persbericht goed begrijp.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door BeakerFlo »

Mijn vader had last van inbrekers. Ze kwamen twee keer. Daarna had hij op kantoor een camera opgehangen. En hij moest daar een vergunning voor aanvragen. Net toen die vergunning (je krijgt hem voor een periode) verlopen was werd er ingebroken. De camera hing er nog. Hij heeft op z'n kop moeten staan om de beelden toelaatbaar te krijgen. Het is uiteindelijk wel gelukt. Nu is dit wel een commercieel bedrijf geweest, toch zou ik er niet van uit gaan dat als je op eigen gebied iets opneemt dat het automatisch mag.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Marco Polo »

In Nederland beginnen ze volgens mij al steeds toleranter te worden.
Gisteren in het programma Pauw ook weer een oproep in zake het verdwenen meisje Faber om je bewakingscamera's te checken op verdachte zaken.
Duitsers zijn - blijkbaar nog steeds - veel feller op privacy.
"Bewaking" van de openbare ruimte (vastleggen van bewegingen van willekeurige personen) is daar een zaak van de overheid en niet van burgers.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Aloys »

Marco Polo schreef:Duitsers zijn - blijkbaar nog steeds - veel feller op privacy.
Inderdaad. Zij zijn toch ook het enige(?) land in Europa zónder Google-streetview?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij maakt Google wel opnames maar ze moeten de omgeving waarschuwen als ze door een wijk rijden.
Bij de eerste opnames was er een klein percentage bewoners wat bij Google aangaf dat ze geen toestemming gaven om de beelden van hun eigendom online te zetten.
Vervolgens bleek Google ook de gegevens van de lokale WiFi routers in kaart te brengen.
Koste ze 2 minuten omzet aan boete
Een kleine 2 ton in euro's.
Uitgeschreven

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door Uitgeschreven »

TestCase schreef:
ducati 900 schreef: Er een bewegingssensor op aanbrengen dus.
Een beetje dashcam heeft al een bewegingssensor en begint automatisch te filmen wanneer je rijdt. (Anders staat je SD kaartje al snel vol! :wink:)
Sd card wordt automatisch overschreven.
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Dashcam als bewijsmiddel.



Bericht door Free2be »

jurgenc schreef:Als de wagen geparkeerd staat, fungeert de dashcam als bewakingscamera.

Ik zie weinig verschil met België. Dashcam die je gebruikt tijdens het rijden, zal geen haan (rechter...) naar kraaien. Van zodra dat je blijft filmen als je niet meer aan het verkeer deelneemt (bv auto staat overdag tijdens dat je op je werk bent op de parking voor het bedrijf), dan kom je in het vaarwater van de privacy commissie en moet je hem eigenlijk aanmelden. De kans is dus groot dat een belgische rechter je dus ook een boete geeft (en de beelden onrechtmatig verklaard). Voor hetzelfde geld wil je absoluut je auto altijd zo parkeren dat je de buurvrouw filmt tijdens het zonnebaden.
Daar heb je dan weer drones voor..
Plaats reactie