Alternatief Victron Multiplus?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Atoz »

Eigenlijk verdenk ik bepaalde mensen er van om bewust wat straffe verhalen te vertellen/schrijven enkel ter ere van hun zelfverheerlijking. Eigenlijk komen die lui er in privé berichten zelfs voor uit om dit bewust uit te lokken.
(Onderaan klein stukje tekst over hoe zulke mensen over de gemiddelde zelfbouwer wel denken **)

Is het niet over een zonnepaneel dan is het over een boiler of over de verwarming of nu ook al over de massa van onze campers.

Zelf heb ik steeds twee draden gebruikt in ons camper gedeelte, (*) maar de constructeur van onze Ducato heeft wel de carrosserie als massa gebruikt. Moet ik deze nu, met verwijzing naar dit topic, voor een rechtbank laten verschijnen omdat mijn Ducato gedeelte de massa als min gebruikt?
Doe ik dan ook hetzelfde voor ons Alko gedeelte? Want die reden dat dus ook.

Aan dit tempo is dit forum door dit soort van zelfverklaarde goden binnen een jaar een aaneenschakeling van allerlei gekke verhalen waar geen mens nog iets van begrijpen kan en die dan ook nog eens redelijk onjuist zijn.



Misschien moeten we maar eens nakijken wie en wat zij verbergen onder hun pseudoniem.


Gegroet
Guido

(*) Ook al is die opbouw dan uit alu plaat en een berg alu profielen netjes in elkaar gelast door mensen die wel gewoon zijn om dit soort laswerken uit te voeren.


<Elke beheerder kan dit nakijken of dit geschreven werd waar jij je "ik" moet lezen als "de originele schrijver van onderstaande tekst"

Ik neem graag deel aan discussies over technische onderwerpen, zoals anderen hier. Waarbij ik dan inderdaad wat tegengewicht inbreng tegen de steeds weerkerende drang op dit NL forum om de goedkoopste oplossingen op te hemelen zonder erbij te vertellen dat ze exotisch of ouderwets zijn en wat de nadelen ervan zijn. Dat is niet serieus. Er zijn een 5 tal forum deelnemers die er een sport van maken om het forum enkel naar goedkope oplossingen te buigen. Weet dat een groot deel van de zelfbouwers gewoon gaat voor de betere prijs/kwaliteit.

Een deel van mijn interesse gaat ook uit naar topoplossingen, innoverend en toekomstgericht en dat ga ik niet wegsteken. Ook veiligheidsaspecten, normen en allerhande risico’s zijn zaken waar zelfbouwers informatie over moeten krijgen.
Een paar deelnemers nemen mij dat kwalijk maar daar kan ik mee leven.

<Want wie het schoentje past die trekke het aan>


De blauwe tekst is dus niet van mij.
Laatst gewijzigd door Atoz op za 30 sep 2017, 23:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door de Jonckheer »

30 jaar? Vorig jaar nog van een 8 jaar oude Bova de startmotor helpen vervangen. Daar zat toch echt alleen maar een + kabel op, nergens een - kabel te ontdekken en dus kan de conclusie alleen maar zijn dat die starter de min van het motorblok kreeg. Iets wat volgens jou niet mag. Het lijkt mij trouwens best omslachtig en erg duur (gezien de koperprijs) om alles dubbel te bekabelen. Ik zal morgen eens kijken onder de kap van mijn 2010 personenauto om te zien of die geen - kabel naar het chassis heeft.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door PaulBng »

Vertel je daarmee dat de behuizing van een startmotor met een kabel direct verbonden is met de minus van de accu?
En dat er -wellicht via een verdeelblok- een heel woud aan minus kabels aan de minus van de startaccu ligt?
En dat de minus van de startaccu dus eigenlijk maar met een dun draadje aan het chassis hoeft te liggen?

Mijn nieuwste bolide is iets van zes jaar oud. Dikke gevlochten kabel van minus accu naar chassis. Verder niets...???
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door de Jonckheer »

Weet dat een groot deel van de zelfbouwers gewoon gaat voor de betere prijs/kwaliteit.
Hoe weet je dat? Onderzoek gedaan? :lol:
Goedkoop is niet persé hetzelfde als ondeugdelijk. Ik heb zowel in huis als in de camper alle lampen vervangen door led. Merken als Philips, toch niet de goedkoopste, en nog een paar duurdere merken. Helaas, ze zijn allemaal ter ziele. Toen de Action led ging verkopen heb ik ze daar gekocht. Veel goedkoper en wat denk je? Ze zijn allemaal nog heel! Tja, dat geeft te denken, toch? Mijn stuurpomp die stuk ging kostte bij Volvo bijna een maandsalaris, een Chinese imitatie nog geen kwart daarvan en geloof me, hij doet het voorbeeldig, al 4 jaar. Ik heb nog veel meer voorbeelden maar daar zal ik je niet mee vervelen.
Het is makkelijk praten over peperdure oplossingen als je een dikke bankrekening hebt maar dan ga je voorbij aan al die mensen die dat niet hebben maar toch (betaalbaar) camper willen rijden en dat zonder goedkope maar goede oplossingen niet zouden kunnen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Begrijp het juist.
De massa van de accu is nog steeds verbonden met het chassis.
Door de voertuigconstructeur werd het netwerk van massa bekabeling op een welbepaalde manier gedaan.
Die garandeert dat het blijft goedgaan, rekening houdend met allerhande zaken, stroom maar ook ontstoring en normen.

Als je een elektrische uitbreiding gaat doen aan het boordnet van een voertuig staat beschreven in die opbouwrichtlijnen wat mag en wat niet mag.
Ik ken zeker niet alle variantes en kan ze ook niet allemaal beschrijven.

Dus doe het gewoon steeds met een eigen massakabel dan heb je geen discussie en geen probleem.
En zeker een eigen massakabel als je zoals in deze Thread >100A wenst af te tappen !
Soms mag je de bekabeling versterken , soms mag je gewoon niet van de accu aftappen, soms zijn er welbepaalde aftakpunten enz.
Het staat per voertuig beschreven in de opbouwrichtlijnen. Die zijn al dan niet te vinden op internet.


Hier heb je 2 voorbeelden van waar je die kan vinden

MB Sprinter type 906 : vanaf pag 218
https://bb-portal.mercedes-benz.com/por ... %5D=ar2_57


MAN 6.2 Bedrading, massakabel
Voor informatie met betrekking tot de bedrading, zie de hoofdstukken „Elektrische installatie, elektronica, bedrading“ en „Remmen“.
Bij MAN-voertuigen mag het chassis niet als massa worden gebruikt. Samen met de pluskabel moet ook telkens een massakabel naar de verbruiker worden gelegd.
Massapunten voor het aansluiten van massakabels door het opbouwbedrijf:
• In de centrale relais- en zekeringenkast (achterzijde, zie afbeelding 74)
• Achter het instrumentenpaneel
• Op de motorsteun linksachter
Voor gedetailleerde aanwijzingen zie paragraaf 6.5 “Zekeringen van extra verbruikers”.
Er mag in totaal niet meer dan 10A worden afgetakt van de massapunten achter de centrale relais- en zekeringenkast en achter het instrumentenpaneel…..enz
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door seth_space »

Ik kan me voorstellen dat een (voornamelijk) geschroefd chassis minder geschikt is voor Massa dan een gelaste versie. Al zullen veel chassis delen uit beide methodes bestaan. Je zult zien dat bij voorwielaangedreven campers het voorste deel met motor en electronica vaak op een gelast subframe rust.
Een fabrikant geeft aanwijzigen niet zomaar dus het is zinvol die te volgen.
my 2¢
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door PaulBng »

In mijn buscamper, 17 jaar oud, heb ik de min van de zware gebruikers/leveranciers, te weten laders, omvormer, koelkast en kachel, van een min- kabel voorzien. Die van de omvormer en de paallader zitten op dezelfde bout als waarmee de min van de accu (via een massa schakelaar) aan het chassis zit.
De min van de solar lader zit bewust direct op de min van de accu.
Behalve diverse ledlampjes die direct willekeurig met de min aan het chassis hangen, zit de rest aan een strip die op de Aloys methode aan het chassis hangen.

Ik gok dat dat wel ok is....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Kroppie »

steeds meer chassis worden niet meer geheel gelast of geschroefd maar gelijmd, wil je dan een goede massa , dan moet je de juiste plekken wel weten/zoeken/maken, dus zeker bij moderne constructies .
ik heb van voor naar achter een plus en minkabel lopen (35mm2) heb dus overal een goede massa beschikbaar, ondanks dat dat ouwe gebakkie van mij geheel gelast is, alles wat ik zelf heb aangebracht is uitgevoerd met 2 kabels/draadjes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door ronald boekel »

Het is een multiplus 800 geworden, heb ook al 25mm2 kabels getrokken naar waar de huishoudaccu komt. De accu (230ah) is alleen nog niet binnen. Nog een vraagje, ik heb een aardlek+automaat. Waar plaats ik deze in het circuit. Tussen de buitenaansluiting en de victron multiplus of na de victron multiplus voor alle gebruikers.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door blizard »

Goede keus, zal je veel plezier van hebben.
Ik heb de automaat tussen de "wal"aansluiting en de multi zitten, d.i. bij paalstroom loopt ook alles via de automaat en daarna de multi.
Alle 230v stopcontacten lopen dus ook via de multi bij mij. Zo kan je de voordelen (inverter, UPS) van de multi optimaal benutten.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Arie55 »

Heb het net als blizard aangesloten. Voor mijzelf dit schema getekend.

Afbeelding

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Paar opmerkingen over je schema Arie
Je gebruikt geen aardlekschakelaar ?
De Multiplus 1600 kan continu 1300 Watt afgeven @25°C vanuit de accu's
De wal-doorschakelstroom is 16A en die begrens je op 10A met die zekeringautomaat ?
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Arie55 »

Ik gebruik inderdaad geen aardlekschakelaar. Die zat er ook niet in. Je hebt zeker een punt dat de zekeringautomaat de boel begrenst. Ben overigens nog niet zoveel walstroompunten tegen gekomen, die EN gratis zijn EN 16A kunnen leveren. Ik schat dat op pakweg 2. En die keren waarvan ik het nog weet, gebruikte ik dat niet. Dat was overigens op een camping.
Anderzijds is het gebruik van de power assist iets waar ik bedenkingen bij heb. Want, hoeveel vermogen neem ik dat niet af? En komt dat voor. Tot dusver niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door myway »

Tja als je bij een stroompaal met 6 Amp maar max 1350 watt gebruik hebt zal dat gaan zonder power assist


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie