Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
@ Bob Diesel,
3 moertjes M10 van koelvloeistofreservoir losgedraaid en we hadden "plaats"
Accuklemmen, eerst massa en dan + losgedraaid en o^de accuvoet 2x M13 boutjes van accubevestiging los en de 100Ah accu kon eruitgenomen worden.
Nu lag er onder de accu een schaaltje met opstaande boord van 5mm, en met een afloopgaatje doorheen de accusteun met een geribde buis naar beneden....
Origineel vermoed ik een 80Ah accu, en voor die afmetingen was het schaaltje doeltreffend maar voor een 100Ah accu was het nipt.
Op de zijkant boeznaan(midden) voorzijde, was een overloopgaatje, waarin een darmpje moest zitten van 6mm
Dit was er niet en daardoor accuzuur op de binnencarosserie!
De accusteunplaat is met 4 boutjes M8 vastgehouden
Die plaat ook los en dan daaronder gezocht naar rotte doorroeste plekken, maar geen gevonden, juist wat roestpukkels.
Enkele liters kokend water erover en zuurresten zijn weg...
Die pukkels worden morgen afgeschuurd en met BRUNOX overspoten en daarna met witte Hammerite geverfd
alsook de steunplaat.
Ik vermoed dat bij regen de roestplekken op de parking nu weg zullen blijven!
Ik denk dat ik er nog bijtijds erbij geweest ben om erger te voorkomen!
Het overloopbuisje overspuit ik met vriesspray(6mm diam in een 6mm gaatje lukt niet) en dan cyaanacrylaatlijm op het buisje en de zaak is gezekerd tegen lossen!
Bedankt voor meedenken!
3 moertjes M10 van koelvloeistofreservoir losgedraaid en we hadden "plaats"
Accuklemmen, eerst massa en dan + losgedraaid en o^de accuvoet 2x M13 boutjes van accubevestiging los en de 100Ah accu kon eruitgenomen worden.
Nu lag er onder de accu een schaaltje met opstaande boord van 5mm, en met een afloopgaatje doorheen de accusteun met een geribde buis naar beneden....
Origineel vermoed ik een 80Ah accu, en voor die afmetingen was het schaaltje doeltreffend maar voor een 100Ah accu was het nipt.
Op de zijkant boeznaan(midden) voorzijde, was een overloopgaatje, waarin een darmpje moest zitten van 6mm
Dit was er niet en daardoor accuzuur op de binnencarosserie!
De accusteunplaat is met 4 boutjes M8 vastgehouden
Die plaat ook los en dan daaronder gezocht naar rotte doorroeste plekken, maar geen gevonden, juist wat roestpukkels.
Enkele liters kokend water erover en zuurresten zijn weg...
Die pukkels worden morgen afgeschuurd en met BRUNOX overspoten en daarna met witte Hammerite geverfd
alsook de steunplaat.
Ik vermoed dat bij regen de roestplekken op de parking nu weg zullen blijven!
Ik denk dat ik er nog bijtijds erbij geweest ben om erger te voorkomen!
Het overloopbuisje overspuit ik met vriesspray(6mm diam in een 6mm gaatje lukt niet) en dan cyaanacrylaatlijm op het buisje en de zaak is gezekerd tegen lossen!
Bedankt voor meedenken!
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Dan zwaren het bij mij zeker ook 3 ipv 2
Maar werkt makkelijker he
Maar werkt makkelijker he
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
gemorst/gelekt accuzuur goed wegwassen met soda water, dat soda(base) neutraliseerd het zuur.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Ik vind het nog best meevallen met dat roesten hoor. Die van mij komt elk jaar glansrijk door de keuring.
Wel dus goed schoonmaken anders vreet alles weg.
Wel dus goed schoonmaken anders vreet alles weg.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
en de aanduiding van de bout grootte (M)gaat n.a.v. de bout diameter niet n.a.v. de sleutelwijdte, b.v. een m6 boutje is 6mm buitendiameter en heeft een sleutelwijdte van 10 mm, m8 heeft slw 13.
dit ter informatie.
jos
dit ter informatie.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001
Terwijl de accu eruit is en de MH 4 weken inaktief is laad ik die op met een C-tek lader om daarna op druppelladen verder te gaan...
Nu zie ik dat er door het overloopgaatje zich een klein spoor vormt van vloeistof????
Is die accu dan toch kapot?
Zelfs na 4 weken stilstand start de MH vlot???
Wat is de reden? een kapotte cel met grotere inwendige weerstand???
Nu zie ik dat er door het overloopgaatje zich een klein spoor vormt van vloeistof????
Is die accu dan toch kapot?
Zelfs na 4 weken stilstand start de MH vlot???
Wat is de reden? een kapotte cel met grotere inwendige weerstand???
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001
laadspanning eens meten is mss te hoog,(staat de ctek mss op agm?, is voor een gewone accu te hoog) meten direkt op de polen v d accu met de lader aangesloten.
met een kapotte cel start de auto m.i. niet of heel slecht.
jos
met een kapotte cel start de auto m.i. niet of heel slecht.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001
Sorry is een Tronix T4X ipv Ctek
Staat op 13.3V OP ACCUKLEM onder laden gemeten
Alles opgedroogd en blijft droog???
Was ook m'n mening dat bij starten het moeilijker zou gaan met cel die weerstand heeft.
Ik zou de zuurtegraad willen meten per cel maar alles is dicht verpakt= onderhoudsvrij!
Hij blijft m'n volle aandacht krijgen.
In de MH is de alternatorspanning 14.4V
Staat op 13.3V OP ACCUKLEM onder laden gemeten
Alles opgedroogd en blijft droog???
Was ook m'n mening dat bij starten het moeilijker zou gaan met cel die weerstand heeft.
Ik zou de zuurtegraad willen meten per cel maar alles is dicht verpakt= onderhoudsvrij!
Hij blijft m'n volle aandacht krijgen.
In de MH is de alternatorspanning 14.4V
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001
men noemt het onderhoudsvrij, maar in feite is het onderhoudsonmogelijk .
onder de sticker zitten vaak doppen, of een deksel met 6 doppen via die kun je gedistilleerd water bij vullen tot +- 1cm boven de platen .
jos
onder de sticker zitten vaak doppen, of een deksel met 6 doppen via die kun je gedistilleerd water bij vullen tot +- 1cm boven de platen .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001
Dat is het: ONDERHOUDSONMOGELIJK! Kus van de juf n bank voorut!
Inderdaad, nu kan je de vloeistofstand niet checken, nog reinigen en bijvullen....
Ik ga mijn accu eens schuin zetten op een natte dweil, misschien zit er "nat" onder de afscherming dat vrijkomt bij inclinatie....
Inderdaad, nu kan je de vloeistofstand niet checken, nog reinigen en bijvullen....
Ik ga mijn accu eens schuin zetten op een natte dweil, misschien zit er "nat" onder de afscherming dat vrijkomt bij inclinatie....
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001
zit er onde de lange sticker dan geen deksel of doppen?
en die dweil daarna dan weggooien want daarn heb je dan een klassieke dweil: een omzoomd gat.
jos
en die dweil daarna dan weggooien want daarn heb je dan een klassieke dweil: een omzoomd gat.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Ik heb nu ook met dit euvel te maken.EasyBee schreef: ↑di 08 aug 2017, 17:46Ik wilde je (zoals Kroppie al aangeeft) alleen maar attent maken op het feit dat het hopelijk alleen de accubak is, maar als je daar toch al aan de slag gaat, beter gelijk een goede inspectie kunt doen. De 230 is een beruchte roestbak aan die kant. Bestuurderskant (bakboord) meestal niet. Die was bij ons na 22 jaar alleen maar stoffig.
IMG-20170519-WA0007.jpg
Wij hebben eerder dit jaar het nodige "gedoe" aan onze camper gehad. Daar heb ik vrij uitgebreid verslag van gedaan.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8459310
Had bij de aankoop gezien, dat de accuplaat verroest was. Nu, bij demontage is het allemaal wat erger. Weinig meer over van de accuplaat.
Ook het plaatwerk van de onderliggende wielbak is slecht.
Wordt dus aanpakken. Alleen jammer met dit weer. Hou er niet van om met vochtig weer roest aan te pakken. Doe dat liever bij 20 graden en drogere buitenlucht.
Wat ik mij nu afvraag is wat dit probleem veroorzaakt? Is het regenval bij stilstand? Hangt tenslotte een alkoof boven. Of is het juist a.g.v. regen tijdens het rijden? Verstopte waterafvoer?
- Bijlagen
-
- 0ab397f0-b21a-4297-9efa-77a537df42ac.jpg (70.3 KiB) 246 keer bekeken
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?
Gelukkig nog te krijgen bij de Citroën dealer
- Bijlagen
-
- 4a2eba63-1277-44b7-bbf8-1eec3f6ec05a.jpg (83.19 KiB) 245 keer bekeken
Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?
krijgen nog wel
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything