Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?
Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?
Omwille van overloop van zuur en roestvorming moet ik de accu uit mijn camper halen, een Fiat Ducato-230 chasis uit 2001-2.8JTD
Ik sta verstomd hoe men dat erin geperst heeft!!!
Moet de linkerkoplamp(begeleiderszijde) hiervoor verwijderd worden?
Ik sta verstomd hoe men dat erin geperst heeft!!!
Moet de linkerkoplamp(begeleiderszijde) hiervoor verwijderd worden?
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Het was / is inderdaad erg nipt maar in mijn Ducato van 2000 is dat verwijderen van de lamp niet nodig.
Eerst de massa loskoppelen dan de plus. Al wist je dat waarschijnlijk wel.
Eerst de massa loskoppelen dan de plus. Al wist je dat waarschijnlijk wel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Normaal gaat het net, tenzij er een langere accu is in gezet.
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Yep, is nen 100Ah vermoed ik, dus een lange!
- Bob Diesel
- Berichten: 31963
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Bij mij
2 boutje,s van het koelvloeistof reservoir los
En dan kan je dat een stuk aan de kant duwen
En geen probleen om de 100ah accu te vervangen
2 boutje,s van het koelvloeistof reservoir los
En dan kan je dat een stuk aan de kant duwen
En geen probleen om de 100ah accu te vervangen
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Schuin er uit halen. De kant waar de massapool zit naar boven en naar voren trekken.
Gaatjes aan de zijkant bij de pluspool dichtplakken om te voorkomen dat er accuzuur lekt.
Gaatjes aan de zijkant bij de pluspool dichtplakken om te voorkomen dat er accuzuur lekt.
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
OK, ga ik deze week proberen...
Kan plaat waarop batterij op staat en vastgeschroefd is ook losgeschroefd worden om het roest aan onderkant te behandelen?
Kan plaat waarop batterij op staat en vastgeschroefd is ook losgeschroefd worden om het roest aan onderkant te behandelen?
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Als je daar toch bezig bent, controleer heel goed aan alle kanten (maar dan ook echt alle kanten) die kant van wagen op roest. Het draaggedeelte waar ook de motor op steunt is een beruchte roestplekbij de 230 serie. Dus ook waar het sleepoog zit en de wielkastkant. Kloppen, voelen, prikken met een schroevendraaier.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Ben jij een onheilsprofeet, je maakt me al goe bang!
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
zachte heelmeesters maken..........., beter dat je goed voorbereid bent waar naar te kijken, en kom je veel narigheid tegen, zou je wensen dat je zo,n bericht eerder gelezen had.
het enige wat echt helpt tegen roest is preventie.
jos
het enige wat echt helpt tegen roest is preventie.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
De onze was op die plek zo goed als rot.
Maar mits de nodige euro's wel volledig opgelost.
Maar mits de nodige euro's wel volledig opgelost.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Wie begon er hier over roestvorming aan de bijrijderskant (stuurboordzijde) van een Ducato 230?herbybg schreef:Ben jij een onheilsprofeet, je maakt me al goe bang!
Ik wilde je (zoals Kroppie al aangeeft) alleen maar attent maken op het feit dat het hopelijk alleen de accubak is, maar als je daar toch al aan de slag gaat, beter gelijk een goede inspectie kunt doen. De 230 is een beruchte roestbak aan die kant. Bestuurderskant (bakboord) meestal niet. Die was bij ons na 22 jaar alleen maar stoffig. Wij hebben eerder dit jaar het nodige "gedoe" aan onze camper gehad. Daar heb ik vrij uitgebreid verslag van gedaan.
viewtopic.php?f=3&t=8459310 Sorry de foto's stonden op Photobucket en nu niet meer.
We gingen voor een lekkende pakking in het motorblok en uiteindelijk was het
1) vervangen van een motorblok,
2) de complete vervanging en reparatie van het hierboven genoemde dragende chassisdeel,
3) vervangen van een doorgeroeste dorpel (ligt in het verlengde van dat chassisdeel),
de wagen had nooit door de APK mogen komen vanwege de roest, maar
4) voorwiellagers rot en vervangen (l+r)
5) lagers tweede en derde as preventief vervangen omdat die al begonnen te "zingen".
Voor de rest viel het mee. behalve de rekening uiteraard.
Maar we zijn vervolgens 5 weken op vakantie geweest en hebben genoten en straks gaan we nog eens 5 weken.
Ik werk tussen mijn vakanties door.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bob Diesel
- Berichten: 31963
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
Ik ben vandaag voor de apk geweest met mijn 1997 fiat 230
nav je opmerkingen ff speciaal gekeken en laten kijken
Bij mij dus geen enkele ernstige aantasting
het kan ook anders schijnt het
wel aan de binnenzijde v/d wielbak lichte roestvorming door steenslag en dus lakverwijdering
niet gek na meer als 20 jaar
dit met een staalborstel goed schoongeveegd ontroest>remenreiniger ontvet
en opgespoten met steenslag beschermer undercoat
nav je opmerkingen ff speciaal gekeken en laten kijken
Bij mij dus geen enkele ernstige aantasting
het kan ook anders schijnt het
wel aan de binnenzijde v/d wielbak lichte roestvorming door steenslag en dus lakverwijdering
niet gek na meer als 20 jaar
dit met een staalborstel goed schoongeveegd ontroest>remenreiniger ontvet
en opgespoten met steenslag beschermer undercoat
Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)
het kan dus wel, mooi
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.