Plissé gordijnen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Plissé gordijnen



Bericht door Ricardo2016 »

Allen, ik ben op zoek naar plisse gordijnen voor onze camper (Integraal Hymer 584B uit 2003). Ik wil graag plisse gordijnen voor de voorruit en zijruiten ('cabine'). De rest van de camper zitten ze. Nu heb ik dit bij een dealer nagevraagd en kost mij dit zo €900,-. Dit vind ik te veel. Ik heb nu zelf iets gemaakt met plisse gordijnen van de Ikea. Het werkt prima maar toch ben ik niet helemaal tevreden. Heeft iemand anders tips?
Wellicht een idee waar ik goeie stevige plisse gordijnen kan kopen?

Dank voor jullie hulp!

Groet,
Richard


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Plisse gordijnen



Bericht door Cee Pee »

Hymer en goedkoop gaat nu eenmaal niet samen. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Plisse gordijnen



Bericht door rongreven »

Ja hoor, ik rij al 16 jaar spotgoedkoop in een Hymer.
4 jaar in een S560 en nu 12 jaar in een S510.
Maar staat wel op Mercedes. :mrgreen:
Plissé is erg moeilijk te vinden, ik zou de aluminium plissés graag vernieuwen, maar kan ze niet vinden.
Groet, Ron Greven
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Arie55 »

Ricardo2016 schreef: ....
Ik heb nu zelf iets gemaakt met plisse gordijnen van de Ikea.
...
Richard, zou je eens wat foto's kunnen plaatsen hoe jij die gordijnen geplaatst hebt. Loop hier al langer mee om iets op te verzinnen. Wellicht brengt het mij en anderen op ideeën.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Ricardo2016 »

Arie, bijgevoegd wat foto's. Ik heb aan de bovenkant een soort roede geplaatst. Aan weerszijde van het plisse gordijntje een alu L-profiel wat samen een cassette vormt waarin dan het Ikea plisse gordijntje valt. Deze trek ik dan uit. Een kant zit vast. Het Ikea plisse gordijntje is zo €4,-. Ik hen er dan 4. Twee zijkanten en 2 voor de voorruit die naar elkaar toegaan en elkaar in het midden treffen. De bocht in de voorruit kan je zo makkelijk maken. Met name over de voorruit ben ik wat minder tevreden. Als je andere goeie ideeën hebt hou ik me aanbevolen!
Succes

Ps. Als je meer wilt weten kan je me ook een PB sturen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Arie55 »

Bedankt voor de foto's. Echter was ik juist benieuwd hoe je de geleiding/rail langs de voorruit gemaakt hebt. Van de zijruiten had ik zo'n ah-erlebnis: ohw, doet die dat zo! Da's handig! Dus als je wat uit kan wijden over de voorruit, graag.

De Hymer voorruit heeft als voordeel, dat die bij de aansluiting onderop, een goot heeft (tussen de ruit en ventilatie strook) Daar kan het gordijn handig van gebruik maken.

Een week of wat geleden keek ik naar plisee gordijnen. Toen zag ik dat er verduisterende typen zijn en typen die dubbel uitgevoerd zijn. Open gevouwen hebben ze de vorm: 00000 in plaats van VVVVVV. Lijkt me dan goed te isoleren.


[even later]

Potverdikkie, ben zo door het idee gegrepen, dat ik me al aan het voorbereiden ben!

dubbel plisse gordijn (verduisterd en isolerend=aluminium coating) Honingraatstructuur

holpijp: te maken van stalen pijp, welke een scherpe rand aan gemaakt is. Deze is voor het slaan van het geleide gat. Tweede optie: Gordijnpakket dicht, samen klemmen en gat boren.

Roede van aluminium buis 8mm (lengtes van 2m)

Maken van een mal, voor de kleinere buigradius (voor in de hoek)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Bert »

Goed idee Ricardo . Arie kun je de installatie met foto's laten zien en ook waar je die plissé gordijnen koopt ?.


Bert
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Ricardo2016 »

Arie, tweede optie heb ik gedaan. Gat boren.
Voor de voorruit heb ik geen geleide roede gebruikt. Ik heb tussen het bed en de vooruit geleide profielen geplakt (zie je niet). Het plisse gordijnt zit dan 'klem' tussen het geleide profiel en de voorruit. Beneden klemt het gordijn idd tussen de ruit en het dashboard rand. De plisse gordijnen zijn stevig genoeg om zo te blijven staan.
De geleide roede zoals jij wil doen voor de voorruit heb ik ook geprobeerd maar is mij niet goed gelukt vandaar de andere oplossing. Als jij me verder kan helpen hoor ik het graag! Arie, welke plisse gordijnen heb jij gekocht en waar?
Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Arie55 »

Heb geen gordijnen gekocht, nog. Ik werd namelijk enorm enthousiast over hoe jij het gemaakt en aangepakt had. En blijkbaar ben ik niet de enige.

De bovengeleiding voorruit: daar de voorruit nogal gekromd is, hoe heb je die geleide profielen gebogen? Je merkt het, ik vraag de oren van kop!

@Bert
ik heb dit nog niet, maar Ricardo heeft me wel een pad gewezen. Die 8mm aluminum buis als roede heb ik bij Karwei gevonden.



Waar ik aan zit te denken is, is met twee roedes te werken, aangegeven met de blauwe lijn. Die komen samen in het midden.
Bij de groene blokjes het zo te maken als Ricardo het op de foto laat zien. Het eerste deel schuift dan tot het eerste rode blokje.

=Wat ik nu niet weet is: of de lengte van 2 m voldoende is van de verkrijgen buis.
=Of de rode en groene blokjes aan de wand en voorkant ergens met schroeven kunnen vast gezet.

wat ik wel weet is dat de buis zich makkelijk laat buigen (foto). Gebogen over de prullenbak.
Bijlagen
Rails.jpg
Rails.jpg (37.35 KiB) 11327 keer bekeken
Dsc00419.jpg
Dsc00419.jpg (25.55 KiB) 11327 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Plissé gordijnen



Bericht door rongreven »

Arie, de orginele is 237 cm lang, maar bestaat uit twee stukken die in het midden van de ruit door een koppelstuk aan elkaar zitten.
Koppelstuk zit in de buis.
Zowel links als rechts met een plat stukje met een gaatje met schroefje er in vast aan de raamstijl.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Ricardo2016 »

Arie, ik ben erg nieuwsgierig naar je oplossing. Ik heb het met gebogen roede ook geprobeerd maar kreeg het niet goed werkend. Wat ik nu heb ben ik ontevreden over. Ik hou me dus aanbevolen en ga dit draadje in de gaten houden!
Plisse gordijntjes heb ik gekocht bij Ikea. €4,- per gordijntje dus je kan je dan een foutje veroorloven :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Arie55 »

@rongreven
Ik bedoelde deze lengte van de roede welke niet langer mag zijn dan die 2 m. Waar eventueel een schroef in kan, heb ik wel ergens een vage situatie foto van. Geeft een indruk, onvoldoende om er prat op te kunnen gaan. Ik wil het eerst goed uitzoeken voordat ik iets ga slopen en/of spullen aanschaf.

@Ricardo2016
je hebt wel een proof of concept bewezen. Dat wat je met de gebogen roede ondervond, was dat wat instabiel ofzo?
Als alleen een boog voor de voorruit geplaatst is, kan ik me er iets bij voorstellen. Daarom stelde ik dat 1 roede uit een stuk langs het rechte zijraam gaat, dan een bevestigingspunt en dan pas de bocht om te maken.
Ik heb eerst flink wat andere zaken, die opgelost moeten worden, die een wat hogere prioriteit hebben te doen. Heb wel een verwijzing naar dit draadje opgeslagen, want het verdient navolging.

Arie
Bijlagen
Rails2.jpg
Rails2.jpg (40.63 KiB) 11317 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Ricardo2016 »

Arie, ja precies. Het geheel werd instabiel. Ben net nog eens even wezen kijken in de camper wellicht krijg ik nog een helder idee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plissé gordijnen



Bericht door Arie55 »

Update:
=Die aluminium buis bij Karwei: 10 x 1 mm Lengte 2m, later kreeg het idee om bij http://metaalwinkel-metalen.nl/1/MetaalCatalogus.ks eens te gaan kijken. Veel meer keuze. Daar hebben ze langere buizen en rond staal.
=De rail kan op dezelfde hoogte zitten voor de zijruit en voorruit. Rail voor zijruit lastig door beugels van hefbed.
=De hoogte (of breedte van het aan te schaffen) gordijn: 80cm (lengte nog opnemen)

foto's gemaakt bij een andere camper gemaakt , die op de stalling stond, die plissé gordijnen heeft. Kreeg de foto's niet uit het telefoon :bang: :sick:
Dan maar zo: De (boven) roede is uit 1 stuk gemaakt en vast gezet aan de kunststof hemel. Totale lengte 4m37 (incl. de rechte stukken)
Aan de onderkant van de voorruit zit ook een roede. Dit om het gordijn tussen de dashboardrand en ruit te geleiden.

De volgende keer zal ik weer proberen die foto's te maken.

De prijs wordt fors als er speciale wensen zijn qua verduisteren en isolatie. Idee?? een bredere gordijn en die door midden zagen?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie