Mongolie of Iran?

challenger03
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 nov 2016, 16:42

Mongolie of Iran?



Bericht door challenger03 »

We overwegen in 2018 een camperreis te maken naar Mongolië met TME expedities of een camperreis naar Iran met Far East expeditions. Heeft iemand van jullie al ervaringen met deze organisaties?
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Mongolie of Iran???



Bericht door Gee »

Geen ervaring mee, maar ik weet toevallig dat Expedition Far East een aantal reisverslagen heeft gehad in Camper Reis Magazine over de oude Zijderoute (ook Iran en Mongolië). Mooi verslag met veel foto's.

http://www.expeditionfareast.com/camper ... -de-media/

Misschien heb je daar wat aan.

Cheers,

Gee
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door mags »

Hi, die expedition far east is wel behoorlijk aan de prijs volgens mij. Ik ken Iran goed en je kunt namelijk overal vrij overnachten, dus waar je die firma voor nodig hebt, geen idee.... Het is niet dat ze overal alles voor je regelen en excursies verzorgen.
Wij vertrekken over twee weken naar Iran en ik ga nadat mijn echtgenoot is teruggekeerd alleen daar rond reizen. De afgelopen twee maanden was ik in Iran voor werk en heb o.a. Andy (forumlid) en zijn vrouw ontmoet in Shiraz, met hun camper. Ook andere campers uit Duitsland tegengekomen die gewoon alleen rondreizen, zonder dure "bemiddeling". Voor een leuke route met bezienswaardigheden kan je mij altijd een pb toezenden (voor Iran dan) omdat ik de meeste highlights van dat prachtige land ken en weet wat de moeite waard is. In augustus ben ik terug en pas in september moet ik weer die kant op voor werk.
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door mags »

Wie weet gaan wij in 2018 weer naar Iran en dan kunnen we misschien een groep vormen....dan geef ik wel een historische achtergrond :-B
challenger03
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 nov 2016, 16:42

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door challenger03 »

We hebben besloten om met TME expedities naar Mongolie te gaan in 2018. Maar we houden nog wel steeds interesse in Iran. Wie weet kunnen we een groepje vormen om er heen te gaan in 2019. Bedankt voor je reactie
t'stokske
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 11:21

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door t'stokske »

Geachte,

Voor het jaar 2019 hebben wij wel interesse om zo`n groepje mee te vormen.

Met vriendelijke groet,
t`stokske
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door Andy_ »

Hi, net terug uit rondreis Iran, op twee provencies na in 10 weken bijna hele land doorgereisd, het is zeer goed bevalen en wil helpen met een groep camperars rondreis Iran organiseren, mail gerust als vragen heb.
Groeten Andy
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door Oliviervier »

Ik ben al eerder met het zijspan naar Mongolië gereden; m.i. zjn alle landen in die regio meer dan de moeite waard. In 2018 naar Oezbekistan geweest, Siberië, Kazachstan en Kirgizië waren al eerder aan de beurt, maar alleen Oezbekistan was een groepsreis (m'n eerste), de andere individueel bezocht.
Voor dit jaar (2019) stond Iran op de lijst, maar ik ben nog bezig met een conversie van de Kangoo camper, en dat wil ik eerst in Europa uitproberen, alvorens naar Iran te gaan. Dus 2019 het Verenigd Koninkrijk (Scotland t/m Cornwall) en 2020 Iran.
Ik heb wel gelezen dat, als je een Carnet erg duur vindt (en dat vind ik), dat je dan Hossein (http://www.iranoverland.com) kunt bellen die eea kan regelen, is daar iemand mee bekend?
En de wegen daar, ook de kleinere, zijn die een beetje oké of moet je daar je vering en demping van de auto op aanpassen?
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door mags »

Oliviervier, Dat Carnet de Passage moet je echt vantevoren regelen en het NIET erop aan laten komen dat die fixer Hoessein het voor je regelt aan de grens!
Toen wij in Mei '17 met onze Hymer B540 de grens bij Bazargan passeerden, was er een Italiaanse motorrijder die alles had geregeld voor zijn tour, behalve een CdP. Dat kostte hem waarschijnlijk 4 dagen wachten en heeeeeel veel meer geld! Op dat moment was het niet eens zeker dat er iets voor hem kon worden geregeld.
Wij hadden voor onze camper een bankgarantie geregeld die voor de ADAC in Duitsland voldoende garantie was, wij hadden de geschatte waarde van onze camper naar waarheid ingevuld,(€15.000) maar ik weet van een ander echtpaar die voor ons in Iran was geweest, dat zij hun camper (die meer waard was dan die van ons) voor een veel lager fictief bedrag hadden opgegeven en niemand heeft daar moeilijk over gedaan. Maw je hoeft niet altijd naar waarheid die waarde op te geven. Stel nou dat het een totaal nieuwe luxe camper is dan kan je uiteraard niet echt met een erg laag bedrag aankomen.
De wegen in Iran zijn over het algemeen uitstekend te noemen, wel af en toe op kleine wegen (zeker in het berggebied in het voorjaar) gaten her en der waar je omheen zult moeten laveren. Ik heb eenmaal een zo diepe kuil in het wegdek van een behoorlijk grote doorgaande weg over het hoofd gezien, dat mijn motor afsloeg....de beveiliging. Voordat ik die knop had gevonden duurde enige tijd, maar na het resetten konden we gelijk doorrijden. Het zou handig zijn als je vantevoren weet of je zo een resetknop hebt en waar die zit. Het meest lastige zijn de verkeersdrempels die met name onopvallend kunnen zijn totdat je er een paar keer flink op geklapt bent en dan maak je die fout niet zo snel meer. Over het algemeen zitten die drempels aan het begin bij het binnenrijden van een dorp/stad en op de doorgaande wegen.
Wij hadden na een totale afstand van bijna 18.000 km dat we in Duitsland problemen kregen op onze laatste dag! De voorwielophanging was kapot, net op de parkeerplaats van Erwin Hymer World, dus konden we de camper daar meteen ter reparatie aanbieden en achterlaten. Het is zinvol om voor een vertrek naar Iran evt wat extra veren te laten aanbrengen (of als je dat wilt, kan dat ook vele malen goedkoper in Iran gedaan worden, het kost je alleen een dag wachten). Maar als je goed oplet op de verkeersdrempels, kun je gewoon met een "normale" camper een fantastische reis hebben door dat land. De wegen zijn overal prima, ook erg rustig als je buiten de grote steden bent. In het donker rijden hebben wij nauwelijks gedaan, met name vanwege de verkeersdrempels.
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door mags »

Toevoeging over die drempels: op de doorgaande wegen IN een dorp of stad, juist NIET daar buiten
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door rollow »

Ben vorig jaar door Iran gereisd zonder vooraf een Carnet te regelen, ik deed mee aan een rally en er was van te voren niet genoeg tijd meer om het te regelen. Er zijn inderdaad fixers te vinden op internet en aan de grens staan er nog veel meer. Ook staan er overal geldwisselaars die je euro's tegen een schandelijk tarief omzetten naar Iraans geld. Heb destijds toch wat gewisseld want eenmaal over de grens zonder een cent op zak is niet aan te raden. Maar terugkomend op de fixer; het kostte precies 1 nacht die je in een hotel moet doorbrengen in het grensstadje want je auto wordt bij de grens binnenste buiten gekeerd. De volgende dag mochten we hem weer ophalen, alles zat er nog in overigens.
De hele exercitie kostte bijna 700 euro inclusief hotel en allerlei geldtoestekerij. Afrader dus.
Verder over Iran niets dan goeds: fantastisch mooi land, zeer gastvrije en vriendelijke mensen, doorgaande wegen zijn inderdaad prima in orde. Campings zijn er vrijwel niet, maar als je een benzinestation ziet met een moskee er achter weet je dat je de lokale CP hebt gevonden. Wij hebben er een paar bezocht, iraniers zetten hun tentjes op, overal hangen lichtjes, je waant je in een sprookje.
:::: Rapido 983M ::::
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door Oliviervier »

Ik ben aan het zoeken wat een Carnet nou eigenlijk kost, maar wat moet k nou voor waarde opgeven voor een Kangoo van 2001? Heeft een waarde van 2000 euro..... Kan ik de kosten van het Carnet eerst pas zien als ik dat heb aangevraagd?

Dan nog een vraag waar ik op het wereldwijde web nog geen antwoord heb gevonden wat ik als betrouwbaar kan kwalificeren; ik wil in mijn microcamper mijn hond meenemen op vakantie; alleen weet ik niet hoe men daar tegenover staat. Ik lees oa dit: https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/i ... at-de-auto, maar hoe weet ik nu of dit correct is? Weet iemand hoe "hond mee" daar wordt gezien en ervaren?
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door wazungu »

Oliviervier schreef:
ma 08 apr 2019, 20:59
Ik ben aan het zoeken wat een Carnet nou eigenlijk kost, maar wat moet k nou voor waarde opgeven voor een Kangoo van 2001? Heeft een waarde van 2000 euro..... Kan ik de kosten van het Carnet eerst pas zien als ik dat heb aangevraagd?

Dan nog een vraag waar ik op het wereldwijde web nog geen antwoord heb gevonden wat ik als betrouwbaar kan kwalificeren; ik wil in mijn microcamper mijn hond meenemen op vakantie; alleen weet ik niet hoe men daar tegenover staat. Ik lees oa dit: https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/i ... at-de-auto, maar hoe weet ik nu of dit correct is? Weet iemand hoe "hond mee" daar wordt gezien en ervaren?
https://www.adac.de/reise-freizeit/fahr ... s/english/

Als je het aanvraagformulier invult dan zie je hoeveel borg je moet betalen. Tevens de kosten. Grofweg: 230euro voor carnet, 70? Verzendkosten als je DHL wilt gebruiken . En daarnaast 5000 borg, maar die krijg je als het goed is terug. Wel alle stempels halen!

Als ik je artikel over honden lees zou ik die niet meenemen... denk dat je niet het beestje de grens over krijgt...
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door roze »

challenger03 schreef:
zo 30 apr 2017, 13:11
We overwegen in 2018 een camperreis te maken naar Mongolië met TME expedities of een camperreis naar Iran met Far East expeditions. Heeft iemand van jullie al ervaringen met deze organisaties?
We zijn dit jaar me fareastexpeditions naar Marokko geweest. Helemaal top!
Super organisatie.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Plaats reactie