zelfbouwplannen en duizend vragen
zelfbouwplannen en duizend vragen
Hallo zelfbouwers
wij (KIm en Marc) zijn voornemens een een bus om te bouwen naar camper. na veel lezen zoeken kijken zijn we uitgekomen op een ducato boxer jumper (model tot 2006) in de maxi uitvoering.
nu komen de vragen en we hopen dat jullie ervaren bouwers daar antwoord op weten
ik heb eeen bus op het oog die al als camper op kenteken staat maar helemaal leeg is
het gaat om een ducato uit 1998
vragen :
gaat een 2.8d genoeg zijn om relaxed europa door te trekken ongeveeer 70% binnenwegen rest snelweg ?
is het een betrouwbaar blok?
moet je voor de apk ook aan de inrichtingseisen voldoen?
nu op kenteken 3 zitplaatsen is dit nog naar 5 te krijgen?
kun je als je een bijrijders bankje hebt de stoelen nog draaien?
hoop dat jullie ons kunnen helpen
Grt Marc en Kim
wij (KIm en Marc) zijn voornemens een een bus om te bouwen naar camper. na veel lezen zoeken kijken zijn we uitgekomen op een ducato boxer jumper (model tot 2006) in de maxi uitvoering.
nu komen de vragen en we hopen dat jullie ervaren bouwers daar antwoord op weten
ik heb eeen bus op het oog die al als camper op kenteken staat maar helemaal leeg is
het gaat om een ducato uit 1998
vragen :
gaat een 2.8d genoeg zijn om relaxed europa door te trekken ongeveeer 70% binnenwegen rest snelweg ?
is het een betrouwbaar blok?
moet je voor de apk ook aan de inrichtingseisen voldoen?
nu op kenteken 3 zitplaatsen is dit nog naar 5 te krijgen?
kun je als je een bijrijders bankje hebt de stoelen nog draaien?
hoop dat jullie ons kunnen helpen
Grt Marc en Kim
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19163
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Een paar antwoorden alvast.
Als ie al als camper op kenteken staat is de BPM al betaald en hoeft ie ook niet meer gekeurd te worden.
Je bent in overtreding wanneer je camper-op-kenteken bent maar géén camperinterieur hebt!
Immers een lege bestelbus rijden op camper-kwart-tarief is belastingontduiking.
De 2.8d is een goede en zeer betrouwbare motor met voldoende vermogen en een top van rond de 130-135 km/uur.
En met een bankje voorin kun je de stoel niet meer draaien, daar is geen ruimte voor.
Als ie al als camper op kenteken staat is de BPM al betaald en hoeft ie ook niet meer gekeurd te worden.
Je bent in overtreding wanneer je camper-op-kenteken bent maar géén camperinterieur hebt!
Immers een lege bestelbus rijden op camper-kwart-tarief is belastingontduiking.
De 2.8d is een goede en zeer betrouwbare motor met voldoende vermogen en een top van rond de 130-135 km/uur.
En met een bankje voorin kun je de stoel niet meer draaien, daar is geen ruimte voor.
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Bedankt voor de antwoorden aloys helaas word die bus het niet verkoper en ik verschillen nog al van mening over de verkoopprijs .
Nu hebben we een andere gezien een 2005 boxer 2.2 hdi.
Alleen is die niet als camper geregistreerd dus zal daar nog bpm op afgedragen moeten worden heeft iemand een idee hoeveel dat ongeveer zal zijn? Gaat morgen een Peugeot boxer 2.2hdi uit begin 2005 L3h2 hoeft niet op honderd euro nauwkeurig maar ongeveer een richting.
Grt Marc en Kim
Nu hebben we een andere gezien een 2005 boxer 2.2 hdi.
Alleen is die niet als camper geregistreerd dus zal daar nog bpm op afgedragen moeten worden heeft iemand een idee hoeveel dat ongeveer zal zijn? Gaat morgen een Peugeot boxer 2.2hdi uit begin 2005 L3h2 hoeft niet op honderd euro nauwkeurig maar ongeveer een richting.
Grt Marc en Kim
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Kijk eerst eens hier op de officiële site van de belastingdienst over de te betalen bpm:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_betalen
Succes!
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_betalen
Succes!
Buscamper fan
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
De BPM kan je op internet wel uit rekenen want er zijn aangifte formulieren te downloaden waarop je de berekening zelf kan doen en dan zie je gelijk wat er aan BPM moet betalen.
Ik betaalde voor een Ducato 2011 €2345 en denk dat jij in de buurt van de €2000 uit gaat komen maar berekenen is beter.
Qua inrichting is het helemaal afhankelijk hoe en wat je er in en op wil
Voor de keuring heb ik hem summier opgebouwd want dan wordt die ook gewogen en hoe minder er in zit hoe minder je maandelijks gaat betalen.
Over de motor, ik heb gelezen dat de 2.2 niet zo'n beste motor is maar misschien dat andere dat beter kunnen uitleggen, ik heb daarom alle 2.2 laten gaan en heb een 2.3 gekocht met 120pk
Succes met de zoektocht
Ik betaalde voor een Ducato 2011 €2345 en denk dat jij in de buurt van de €2000 uit gaat komen maar berekenen is beter.
Qua inrichting is het helemaal afhankelijk hoe en wat je er in en op wil
Voor de keuring heb ik hem summier opgebouwd want dan wordt die ook gewogen en hoe minder er in zit hoe minder je maandelijks gaat betalen.
Over de motor, ik heb gelezen dat de 2.2 niet zo'n beste motor is maar misschien dat andere dat beter kunnen uitleggen, ik heb daarom alle 2.2 laten gaan en heb een 2.3 gekocht met 120pk
Succes met de zoektocht
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
heb een aantal weken geleden een Ducato 2.3 uit 2005 om laten keuren; 288 euro BPM.
Groeten
Bob
VW T4 TDI Camper
Bob
VW T4 TDI Camper
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19163
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Voor een auto uit 2005 is dat veel minder! Die € 288 lijkt me meer in de buurt te komen...gsm schreef:Ik betaalde voor een Ducato 2011 €2345 en denk dat jij in de buurt van de €2000 uit gaat komen maar berekenen is beter.
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
De 2.8 is een zeer betrouwbaar blok. Op tijd een nieuwe distributieriem erom en er kan weinig mee gebeuren. Voor een buscamper heeft ie zonder turbo ook power genoeg.
De BPM op een bus van deze leeftijd is nog maar heel weinig. Als de betreffende bus al als camper gekeurd is zit er zelfs helemaal geen BPM meer op.
Meer zitplaatsen krijg je alleen als je de achterbank (eventueel alleen voor de keuring) in de lengte plaatst óf als je originele stoelen en bevestigingsmaterialen uit een Ducato personenbus gebruikt. Dus origineel of bank in de lengte. Je moet hem dan wel opnieuw laten keuren bij de RDW.
De BPM op een bus van deze leeftijd is nog maar heel weinig. Als de betreffende bus al als camper gekeurd is zit er zelfs helemaal geen BPM meer op.
Meer zitplaatsen krijg je alleen als je de achterbank (eventueel alleen voor de keuring) in de lengte plaatst óf als je originele stoelen en bevestigingsmaterialen uit een Ducato personenbus gebruikt. Dus origineel of bank in de lengte. Je moet hem dan wel opnieuw laten keuren bij de RDW.
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Dat klopt! Zal tussen de 200 en 300 Euro liggen.Aloys schreef:Voor een auto uit 2005 is dat veel minder! Die € 288 lijkt me meer in de buurt te komen...gsm schreef:Ik betaalde voor een Ducato 2011 €2345 en denk dat jij in de buurt van de €2000 uit gaat komen maar berekenen is beter.
Deze 2.2 is nog een "echte" Peugeot motor en heeft niet de problemen van de 2.2 van de latere generatie (Na 2006 is het een Ford motor).
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Foutje van mij in het vordeel van TS
Voor een 2005 is dat inderdaad veel minder dan wat ik schreef
Ik weet niet welke 2.2 minder goed zijn maar als dit een echte 2.2 is dan zal dat wel goed zijn
De mindere waren Ford motoren dacht ik
Voor een 2005 is dat inderdaad veel minder dan wat ik schreef
Ik weet niet welke 2.2 minder goed zijn maar als dit een echte 2.2 is dan zal dat wel goed zijn
De mindere waren Ford motoren dacht ik
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
De 2,2 uit de Sevel telgen is niet dezelfde motor als de probleem motor uit de Transit. De Transit probleemdiesel is de 2.184 cc metende TDci en dan ook nog beperkt tot exemplaren uit de productie periode van 6-1-2006 en 17-10-2010 (bron NKC). De 2,2Hdi uit de Jumper en de Boxer is een 2.198 cc metend blok. Deze diesel wordt geleverd in een 120pk variant (2007-2011) en een 130 pk of een 150 pk versie vanaf 2011. Er is voor zover ik weet maar over 1 Citroën motor een probleem bekend, maar dat was volgens mij een probleem wat te maken had met het inwateren van de paravaan onder de voorruit en water wat zich verzamelde boven op het motorblok waardoor de verstuivers van buiten af verroestten. Daar hadden veel van de allereerste x250 types last van.
Buscamper fan
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
Hartelijk dank voor het mee denken heren (en dames?).
Helaas was iemand ons net voor met de 2,2 hdi maar er stond ook nog een 2,5 tddi boxer en die is het uiteindelijk geworden de bus is uit 1999 en zou bij omkeuren naar camper volgens mij bpm vrij zijn. Scheelt weer een paar honderd euro die weer voor de ombouw gebruikt kan worden. Als het een beetje mee zit kan ik hem maandag ophalen. Zodra ik hem heb zal ik proberen wat foto's te maken
Helaas was iemand ons net voor met de 2,2 hdi maar er stond ook nog een 2,5 tddi boxer en die is het uiteindelijk geworden de bus is uit 1999 en zou bij omkeuren naar camper volgens mij bpm vrij zijn. Scheelt weer een paar honderd euro die weer voor de ombouw gebruikt kan worden. Als het een beetje mee zit kan ik hem maandag ophalen. Zodra ik hem heb zal ik proberen wat foto's te maken
Re: zelfbouw plannen en duizend vragen
En dit is hem geworden een Boxer uit 99 met 2,5 tddi motor.
Inmiddels is het dakrek er af en zijn de Sortimo kasten en het tussenschot er uit (interesse iemand ).
Vandaag begonnen met een bed achterin maar in de warmte vergeten foto's te maken .
De bedoeling is om hem eerst minimaal in te richten en te laten keuren. Vraag daarover: als ik om extra zitplaatsen op kenteken te krijgen een bankje in de lengte plaats moeten daar dan ook gordels op of is dat niet verplicht?
Laatst gewijzigd door Marcenkim op zo 28 mei 2017, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.