Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door richbran »

Ik vraag mij soms werkelijk af wat de technische kennis is van professionele mensen die een camper ontwerpen en bouwen..... Zelden heb ik in de techniek zo'n gehannes gezien wat die lui presteren en voor veel geld verkopen. Dat het licht moet zijn is geen excuus, in de vliegtuigindustrie is dat normaal en die vallen ook niet uit elkaar.
De talloze vragen die in dit forum rondwaren over problemen met zelfs jonge campers en vaak gaan over slechte afwerking, domme toepassingen, marginale kwaliteit zijn daar ondermeer een bewijs van. Onderdelen die nauwelijks bereikbaar zijn zonder de halve camper te moeten slopen. Ongelofelijk. Hadden we bij auto's ook zo'n afwerking dan zou er geen exemplaar meer verkocht worden van zo'n fabrikant nadat dit bekend zou worden.

Goed, wij hadden dus ook scheuren in de douchebak en dat op een lastige plaats rondom de afvoer en in de rand waar hij naar boven gaat. Net op de plek waar je vaak op staat bij instappen van de cabine voor douche of toilet.
Vermoedelijk had de oplossing van roma (schitterend resultaat overigens!) het daar ook niet gehouden want er moet een stevige verbinding komen terug naar de rand want dat is de enige manier ter plekke hoe de bodem vast zit. Ondersteuning onder die plek ontbrak volledig voor zover ik het kon zien en voelen. Zoiets stoms.

Als eerste de metalen afvoerrand verwijderd en dan zie je het vervolg van het gekluns, de afvoer arm inclusief de afdichtring valt dan een stukje naar beneden en dat moet je later met veel fantasie omhoog krijgen om het weer in elkaar te krijgen. Onderlangs ging niet omdat er een warmte buis strak voor langs liep....

Als ervaren vliegtuig modelbouwer is mij de omgang met glasmat en epoxy niet vreemd en dus maar aan de gang met wat ik van meet af aan wel wist dat het niet mooi zou worden. Maar wel functioneel want ik heb geen zin de hele cabine te moeten slopen om de bak te vervangen....

Dus wat repen geweven glasmat van 50 gram/m2 gesneden en na schuren met zeer grof schuurpapier (60 of 80) en schoonmaken met epoxy aangebracht. (werken met epoxy is helemaal niet moeilijk, een keer zien en je weet het). De dunne mat blijft mooi de erg korte binnenhoek volgen tussen de vloer en de opstaande rand en om het steviger te maken moet je meerdere laagjes glasmat over elkaar leggen. Dat is beter als zwaardere glasmat gebruiken want die gaat niet zo gemakkelijk de hoek om zonder een contramal te gebruiken om het aan te drukken tijdens het uitharden.
De matjes heb ik ook gewoon over het gat heen gelegd en toen het uitgehard was met een scherp mesje het "vlies" weggesneden.

Ik wist al dat na de reparatie het allemaal te zien zou zijn en dat de randen en oppervlakte vuil zouden worden, wat je niet weg krijgt, ten dele vanwege de structuur van de matten. Maar ik heb nu tenminste geen lekkages meer die je camper op den duur slopen.

Niettemin, ik kan van de winter de tip van roma eens proberen om louter een mooiere afwerking te krijgen, dan weet ik ook na een jaar gebruik of de mat/epoxy het ook gehouden heeft en dan is het bij elkaar een prima afwerking.

Afbeelding
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Kroppie »

toch doen die camperbouwers wel iets goed, moet jij eens proberen zo,n zootje prutswerk voor zoveel geld te verkopen , en dat gepruts nog niet aan kunnen slepen ook, de dealers of de mensen zelf de problemen oplaten lossen, en na een paar jaar zeggen : sorry reserve delen zijn niet meer leverbaar, maar wel van die oncourante rotzooi monteren, ik vind het knap.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door isoplus »

:thumbup: :cheers:
Gebruikersavatar
them1971
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 20 mar 2017, 21:17
Locatie: Zeewolde

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door them1971 »

Heel mooi, had voor kort het idee om alles eruit te halen maar met dit resultaat durf ik dit ook nog wel te proberen.
Onze vloer is echt op maar veert niet door of zo maar is 31 jaar oud en al 18 jaar niet meer in gebruik maar zou hem wel weer mooi willen hebben.
Bedankt voor de info.
Groet,

Harald
Gebruikersavatar
porom
Berichten: 128
Lid geworden op: di 26 okt 2004, 16:57
Locatie: Ravels
Contacteer:

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door porom »

Heb ook van die barstjes en haar scheurtjes in de douche bak.
Dus heb bij poly-service een bestelling gedaan.
Dus na levering ga ik ook maar eens aan de slag.
Mvg Romain

Onze mobie LMC Liberty 6900I Afbeelding

Onze reis verhalen over Noorwegen en andere:http://users.telenet.be/onze.reizen/
camperdik
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 18:34

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door camperdik »

Ik heb mijn gebarsten wc vloertje, van een buscamper Fiat Ducato Posslinbouw, laten repareren bij Wagner Kunstofftechnik in Emmerich. Ze hadden de mal al, dus 1 middagje daar voor plaatsing. Van te voren bellen voor gegevens, ze spreken ook nederlands.
Het ziet er netjes en stevig uit en kost inmiddels € 350. Zie foto's.
Bijlagen
20180205_131618_resized.jpg
klaar, na inlijmen en kitten
20180205_131618_resized.jpg (102.05 KiB) 9626 keer bekeken
20180205_092808_resized.jpg
het nieuwe vloertje
20180205_092808_resized.jpg (115.36 KiB) 9626 keer bekeken
20180116_160352_resized_2.jpg
gebarsten
20180116_160352_resized_2.jpg (116.48 KiB) 9626 keer bekeken
Oemoemenoe
Berichten: 91
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 10:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Oemoemenoe »

roma schreef: Dat hokje is zo klein dat je er altijd rustig binnen stapt. De vloer is inderdaad glad, maar absoluut niet riskant. Je voeten kunnen amper 15 cm uitglijden .... dan ben je al aan "de andere kant" van mijn badkamer. Spagaat of doodsklap uitgesloten.
De vloer is gemakkelijk stroever of antislip te maken. Polyservice levert speciale korrels (€5).
Bij de Gamma verkopen ze antislip stickers voor in de badkamer, ik heb die ook op de douchevloer van mijn camper geplakt.
McLouis Sovereign 74 150PK Gerobotiseerde Schakelbak.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Arie55 »

De douche vloer mag dan wat stroever zijn, verleden jaar mei, heb ik bij het uitstappen van de douche een doodsklap gemaakt. Het gaat zo snel, dat je pas later beseft wat er gebeurt is.
De zeilen vloer in de camper is met natte voeten glad. Zal ook wel te maken hebben, dat de douchevloer net even wat hoger ligt en over een drempeltje gestapt moet worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door PaulBng »

Kan Roma's oplossing on de kennisbank? Of staat ie daar al?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door hathi »

Mensen,leg of maak een houten vlondertje,op de bodem,en ga daar opstaan,het spaart de douche vloer,dus niet als het al te laat is :roll:
Hans
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Iveco4x4 »

Ik zie de schimmel al welig tieren op zo'n houten vlondertje. :eh:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Gino608D »

Persoonlijk vind ik het toch maar een lapmiddel. Dat vloertje wordt ook weer in de bestaande bak gekit en dat kan potentieel ook weer gaan lekken. De aansluiting rond de afvoer (met kit) vind ik ook maar bedenkelijk. Ik heb een paar jaar geleden gewoon de gehele bak vervangen. Voor iets meer dan 100 euro was ik klaar.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door PaulBng »

En hoeveel van je camper heb je daarvoor moeten slopen?
Blijkbaar was er voor jou een nieuwe te krijgen? Dat lukt niet bij iedereen...
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door kowa »

Ik heb ook de bak vervangen van onze douche zoon lief is handig met kunststof.
Niet veel werk alleen deur eruit en 8 schroeven aan de zijkant los klaar is kees.

Niesmann- Bischoff Flair 6000i
Onderweg naar (t)huis
Plaats reactie