Inbouw koel/vrieskistje
Inbouw koel/vrieskistje
In eerste instantie wilde ik voor een mini vrieskast gaan. De kleinste, energie zuinigste en goedkoopste was de Bomann GB 388 (H 51 x B 44 x D 47 cm). Die zou op de plaats, gezien de grootte, van de bijrijder stoel komen te staan. Echter las ik, dat de stationaire apparaten, last kunnen krijgen in mobile situaties, dat ze de olie gaan rondpompen. Wat de werking niet ten goede zou komen. Deze vrieskastjes zijn wel beduidend goedkoper dan een Waeco kistjes (factor 5).
Voor de kist is een Dometic Coolfreeze CFX 35 gekozen. De CFX 28 is iets kleiner en nog zuiniger, echter duurder dan de CFX 35. Dat ik de kist in Duitsland besteld heb, vind ik van de Nederlandse bedrijven vreemd. Hoe gemakkelijk is het tegenwoordig om te zoeken waar iets het goedkoopst is? Waarom dezelfde kist in Duitsland 100 euro! goedkoper is, is me duister. En dat inclusief de verzendkosten. Dus het verschil in BTW kan het niet zijn.
Voorbereiding
Voordat ik de box gekocht had, heb ik eerst gemeten waar die geplaatst zou kunnen worden. En foto’s gemaakt van de situatie. In 3D gezet met alle bijzonderheden erin en daarna zitten puzzelen waar en hoe het mogelijk uitgevoerd kan worden. Net zolang gedaan, dat het naar m'n zin was. Beiden plaatsen waar het eventueel achterin kon, rekening houdend dat de handgrepen demontabel zijn, zit een luchtverwarmingsbuis. Links achterin vond ik het net niet, omdat de valse vloer daar doorloopt boven de berging en daaronder weinig mee gedaan kon worden. Op internet vond ik een keer een foto, dat aan die zijde, een extra toegangsdeur was gemaakt en een gat in de valse bodem.
Ik koos voor de rechter zijde. Om meer ruimte te creëren, is de bescherming van de verwarmingsbuis weggenomen en de uitblaasopening verplaatst. Met een 7-gaten zaag, het gat gemaakt. De gatenzaag, heb ik op voorhand de centreer boor verwijderd, om het uitgezaagde stuk te kunnen hergebruiken.
Het afblaasgat zit nu iets hoger dan anders en het uitgezaagde deel is in het originele gat met houtlijm terug geplaatst. De bindbandjes links, dienen dat de zwarte afvoerleiding (gemaakt van Tyleen) niet uit de PVC leidingen schiet. Hoewel het gelijmd is, is de verbinding niet sterk. Mocht een volgende keer daar weer gedoe mee zijn, lijm ik het met Sikaflex. De volgende foto van de gehele plek.
De ruimte, is toch al onhandig toegankelijk. Het toegevoerde vermogen van de koel-vrieskist is maximaal 84W, dus die ruimte wordt niet veel warmer dan het is. De stalen buis is weggehaald. Die dient voor de zitbank. Of er 12mm isolatie of 2 x 20mm, zou niets uitgemaakt hebben. In alle gevallen moest de buis verwijderd worden. De plank waar het zitkussen op rust, rust op de nieuwe kistwand, rondzitplank en nog een plankje. Dat wordt later duidelijker.
Constructie
Uiteindelijk is voor de houten 'behuizing' een tekening gemaakt en oorspronkelijk had ik 12mm dikke isolatieplaten willen inzetten. Echter dat kon ik dat in de buurt dhz zaken niet vinden. Zo werden het 20mm dikke platen. En daarvan werden het er uiteindelijk 2 lagen.
Isolatie
Het voordeel van extra isolatie is dat de warmte toestroom minder effect heeft op de binnen temperatuur. Tweede is dat de geluidsproductie vermindert. Ik had tempex platen in gedachten om dat in te zetten. Mijn vader had destijds, 6mm tempex tegels tegen het zelfbouw caravan dak gelijmd. Tijdens een hete zomer hield ik daar eens mijn hand tegen en merkte dat het warmer was, maar niet heet. Dat herinnerde ik me. Maar dan kom je termen als EPS, PIR en andere afkortingen tegen.
Van de isolatieplaten heb ik een uitsnij tekening gemaakt om te kijken of ik uitkom met de gekochte platen. Van de 12 platen zijn er nog 6 platen over! (100x50cm).
Het is wel mijn bedoeling om eenmaal ingebouwde vrieskist, die te laten voor wat het is. Eruit hoeft die niet. Zodoende haal ik de demontabele handgrepen eraf. Hier is ook rekening gehouden met een beschikbare plaats/plek te vinden.
Op de foto is de eerste isolatie laag aangebracht. De tweede laag is ingetekend. Met de blauwe pijlen wordt de mogelijke luchtstroom aangegeven. Linksboven in, wordt de warme luchtopbouw afgevoerd met een 12 cm pc ventilator. Daarover later meer.
Later bleek dat de klep, toch wat te smal was. De zitkussen voelde niet goed aan. Alsof de zitting onder je kont wegschoof. Aan de klep was en is niets aan veranderd. De rand bij de wand wel.
De ventilator staat klem tussen de tempex platen en zal daardoor niet hoorbaar zijn, mocht die trillen.
Van de andere kant gezien:
Het draadje met het schakelaartje is deze kant opgelegd om nog de mogelijkheid te hebben om deze ventilator op een Lage of Hoge toerental te laten draaien. Dit is een optie die al in de ventilator zat.
Metingen
Kist thuis aangesloten op 230V en dit zijn de metingen, bij een instelling van -12 graden:
Uitgeschakeld: 236V, 0,22A, 1.2-1.4W, 51VA
Ingeschakeld (draaiende pomp): 50-67W, 67-77VA.
De temperatuur meter die erin gelegd is, wees -14 aan.
De temperatuur van -14 graden na ongeveer 30 minuten bereikt. Box was leeg.
Tijdens de test vond ik de pomp nogal herrie maken. Volgens de beschrijving 42dBA. Dat is veel te veel als ik op bed lig. Daarom heb ik de openingen naar de binnen ruimte toe, dicht gehouden. De warmte stroom gaat naar de berging toe, die ik geforceerd afvoer met een pc ventilator.
Extra schakeling
Omdat het geheel nogal compact gebouwd is en de warmte ergens heen moet, wilde ik dat geforceerd doen met een pc ventilator. Wilde het apparaat niet openen om een aansluiting te maken aan de pompmotor. Dat is wel even in overweging genomen. Dit, zodra de pomp start, ook de pc ventilator zou gaan draaien.
Zag schroeven aan de beide zijkanten en onderkant. Realiseerde me dat de warmte wisselaar die binnenin koud wordt, daar nog aan vast zou moeten zitten. Of dat deel mee zou komen als de pomp unit er onderuit wordt getrokken, betwijfelde ik.
Met een schakeling wordt de stroom afname gemeten. Voordeel van dit schakelingetje is dat de pc ventilator wat langer kan doordraaien als de pomp gestopt is.
Hieronder het werkende (simulatie) schema.
Toen ik het opgebouwd had op een experimenteer bordje, bleek direct de ventilator te gaan draaien. Dat was niet de bedoeling. Wat geëxperimenteerd met weerstanden R2, R6 en R8 en een CA3130. Kwam niet verder. Eigenlijk wilde ik direct al een extra verbinding maken met de interne ventilator. Echter dacht ik te zien dat de toegang niet eenvoudig zou zijn. Ik dacht namelijk dat de hele compressor unit mee zou komen als alle schroefjes verwijderd zou zijn. Later bedacht ik, het kan toch niet zijn dat zo’n zware unit aan al die kleine schroefjes vastzit? Dat bleek ook niet zo te zijn. Aan de onderkant is al te zien dat twee voetstukken door de demontabele kap steken. De basisplaat bleek een verstevigd stuk kunststof te zijn.
Extra aansluiting voor een ventilator
Nadat de kap met 14 schroefjes loskwam, kon ik eens goed kijken wat er in zit. Direct met aanduidingen aan de gang gegaan en op internet gezocht. Een hele bos draden ging naar een MFC20AD. Hiermee kreeg ik weer andere verwijzingen van een schema. Dat voor deze control unit 259 dollar gevraagd werd, verbaasde me.
De spanning op de Fan aansluiting gemeten er stond 12V op. De interne ventilator bleek een grootte van 90mm te hebben en blaast de lucht richting de compressor.
Had nog PC ventilatoren liggen van Antec 2 speed. Daar de gegevens van opgehaald, bleken ze best zuinige exemplaren te zijn.
Speed Low 600RPM High 1200RPM
Input Current 0.2A 0.3A
Air Flow 1.0m3 / min (21.3 CFM) 1.7m3 / min (42.6 CFM)
Static Pressure 0.24 mm-H2O (0.01inch-H2O) 0.96 mm-H2O (0.04inch-H2O)
Noise 17.0 dBA 23.7 dBA
Input Power 2.4 W 3.6 W
Een ervan kan wel met de bestaande ventilator geschakeld worden. Daarvoor is er met steekstekkertjes een draad gelegd naar een ouderwetse luidspreker stekkertjes.
Eerste opstart
Bij de eerste opstart in de camper viel het me al op dat de geluidsproduktie al flink gereduceerd was. En toen stond de klep nog open. De BMV700 gaf een stroomverbruik van een ruime 1A. Echter na een tijdje had de zonneregelaar het 'door' en schakelde bij. Het stroomverbruik ging van negatief naar positief. Dus de zonnepanelen houden het makkelijk bij, zelfs met een redelijk bewolkte lucht.
Arie
Voor de kist is een Dometic Coolfreeze CFX 35 gekozen. De CFX 28 is iets kleiner en nog zuiniger, echter duurder dan de CFX 35. Dat ik de kist in Duitsland besteld heb, vind ik van de Nederlandse bedrijven vreemd. Hoe gemakkelijk is het tegenwoordig om te zoeken waar iets het goedkoopst is? Waarom dezelfde kist in Duitsland 100 euro! goedkoper is, is me duister. En dat inclusief de verzendkosten. Dus het verschil in BTW kan het niet zijn.
Voorbereiding
Voordat ik de box gekocht had, heb ik eerst gemeten waar die geplaatst zou kunnen worden. En foto’s gemaakt van de situatie. In 3D gezet met alle bijzonderheden erin en daarna zitten puzzelen waar en hoe het mogelijk uitgevoerd kan worden. Net zolang gedaan, dat het naar m'n zin was. Beiden plaatsen waar het eventueel achterin kon, rekening houdend dat de handgrepen demontabel zijn, zit een luchtverwarmingsbuis. Links achterin vond ik het net niet, omdat de valse vloer daar doorloopt boven de berging en daaronder weinig mee gedaan kon worden. Op internet vond ik een keer een foto, dat aan die zijde, een extra toegangsdeur was gemaakt en een gat in de valse bodem.
Ik koos voor de rechter zijde. Om meer ruimte te creëren, is de bescherming van de verwarmingsbuis weggenomen en de uitblaasopening verplaatst. Met een 7-gaten zaag, het gat gemaakt. De gatenzaag, heb ik op voorhand de centreer boor verwijderd, om het uitgezaagde stuk te kunnen hergebruiken.
Het afblaasgat zit nu iets hoger dan anders en het uitgezaagde deel is in het originele gat met houtlijm terug geplaatst. De bindbandjes links, dienen dat de zwarte afvoerleiding (gemaakt van Tyleen) niet uit de PVC leidingen schiet. Hoewel het gelijmd is, is de verbinding niet sterk. Mocht een volgende keer daar weer gedoe mee zijn, lijm ik het met Sikaflex. De volgende foto van de gehele plek.
De ruimte, is toch al onhandig toegankelijk. Het toegevoerde vermogen van de koel-vrieskist is maximaal 84W, dus die ruimte wordt niet veel warmer dan het is. De stalen buis is weggehaald. Die dient voor de zitbank. Of er 12mm isolatie of 2 x 20mm, zou niets uitgemaakt hebben. In alle gevallen moest de buis verwijderd worden. De plank waar het zitkussen op rust, rust op de nieuwe kistwand, rondzitplank en nog een plankje. Dat wordt later duidelijker.
Constructie
Uiteindelijk is voor de houten 'behuizing' een tekening gemaakt en oorspronkelijk had ik 12mm dikke isolatieplaten willen inzetten. Echter dat kon ik dat in de buurt dhz zaken niet vinden. Zo werden het 20mm dikke platen. En daarvan werden het er uiteindelijk 2 lagen.
Isolatie
Het voordeel van extra isolatie is dat de warmte toestroom minder effect heeft op de binnen temperatuur. Tweede is dat de geluidsproductie vermindert. Ik had tempex platen in gedachten om dat in te zetten. Mijn vader had destijds, 6mm tempex tegels tegen het zelfbouw caravan dak gelijmd. Tijdens een hete zomer hield ik daar eens mijn hand tegen en merkte dat het warmer was, maar niet heet. Dat herinnerde ik me. Maar dan kom je termen als EPS, PIR en andere afkortingen tegen.
Van de isolatieplaten heb ik een uitsnij tekening gemaakt om te kijken of ik uitkom met de gekochte platen. Van de 12 platen zijn er nog 6 platen over! (100x50cm).
Het is wel mijn bedoeling om eenmaal ingebouwde vrieskist, die te laten voor wat het is. Eruit hoeft die niet. Zodoende haal ik de demontabele handgrepen eraf. Hier is ook rekening gehouden met een beschikbare plaats/plek te vinden.
Op de foto is de eerste isolatie laag aangebracht. De tweede laag is ingetekend. Met de blauwe pijlen wordt de mogelijke luchtstroom aangegeven. Linksboven in, wordt de warme luchtopbouw afgevoerd met een 12 cm pc ventilator. Daarover later meer.
Later bleek dat de klep, toch wat te smal was. De zitkussen voelde niet goed aan. Alsof de zitting onder je kont wegschoof. Aan de klep was en is niets aan veranderd. De rand bij de wand wel.
De ventilator staat klem tussen de tempex platen en zal daardoor niet hoorbaar zijn, mocht die trillen.
Van de andere kant gezien:
Het draadje met het schakelaartje is deze kant opgelegd om nog de mogelijkheid te hebben om deze ventilator op een Lage of Hoge toerental te laten draaien. Dit is een optie die al in de ventilator zat.
Metingen
Kist thuis aangesloten op 230V en dit zijn de metingen, bij een instelling van -12 graden:
Uitgeschakeld: 236V, 0,22A, 1.2-1.4W, 51VA
Ingeschakeld (draaiende pomp): 50-67W, 67-77VA.
De temperatuur meter die erin gelegd is, wees -14 aan.
De temperatuur van -14 graden na ongeveer 30 minuten bereikt. Box was leeg.
Tijdens de test vond ik de pomp nogal herrie maken. Volgens de beschrijving 42dBA. Dat is veel te veel als ik op bed lig. Daarom heb ik de openingen naar de binnen ruimte toe, dicht gehouden. De warmte stroom gaat naar de berging toe, die ik geforceerd afvoer met een pc ventilator.
Extra schakeling
Omdat het geheel nogal compact gebouwd is en de warmte ergens heen moet, wilde ik dat geforceerd doen met een pc ventilator. Wilde het apparaat niet openen om een aansluiting te maken aan de pompmotor. Dat is wel even in overweging genomen. Dit, zodra de pomp start, ook de pc ventilator zou gaan draaien.
Zag schroeven aan de beide zijkanten en onderkant. Realiseerde me dat de warmte wisselaar die binnenin koud wordt, daar nog aan vast zou moeten zitten. Of dat deel mee zou komen als de pomp unit er onderuit wordt getrokken, betwijfelde ik.
Met een schakeling wordt de stroom afname gemeten. Voordeel van dit schakelingetje is dat de pc ventilator wat langer kan doordraaien als de pomp gestopt is.
Hieronder het werkende (simulatie) schema.
Toen ik het opgebouwd had op een experimenteer bordje, bleek direct de ventilator te gaan draaien. Dat was niet de bedoeling. Wat geëxperimenteerd met weerstanden R2, R6 en R8 en een CA3130. Kwam niet verder. Eigenlijk wilde ik direct al een extra verbinding maken met de interne ventilator. Echter dacht ik te zien dat de toegang niet eenvoudig zou zijn. Ik dacht namelijk dat de hele compressor unit mee zou komen als alle schroefjes verwijderd zou zijn. Later bedacht ik, het kan toch niet zijn dat zo’n zware unit aan al die kleine schroefjes vastzit? Dat bleek ook niet zo te zijn. Aan de onderkant is al te zien dat twee voetstukken door de demontabele kap steken. De basisplaat bleek een verstevigd stuk kunststof te zijn.
Extra aansluiting voor een ventilator
Nadat de kap met 14 schroefjes loskwam, kon ik eens goed kijken wat er in zit. Direct met aanduidingen aan de gang gegaan en op internet gezocht. Een hele bos draden ging naar een MFC20AD. Hiermee kreeg ik weer andere verwijzingen van een schema. Dat voor deze control unit 259 dollar gevraagd werd, verbaasde me.
De spanning op de Fan aansluiting gemeten er stond 12V op. De interne ventilator bleek een grootte van 90mm te hebben en blaast de lucht richting de compressor.
Had nog PC ventilatoren liggen van Antec 2 speed. Daar de gegevens van opgehaald, bleken ze best zuinige exemplaren te zijn.
Speed Low 600RPM High 1200RPM
Input Current 0.2A 0.3A
Air Flow 1.0m3 / min (21.3 CFM) 1.7m3 / min (42.6 CFM)
Static Pressure 0.24 mm-H2O (0.01inch-H2O) 0.96 mm-H2O (0.04inch-H2O)
Noise 17.0 dBA 23.7 dBA
Input Power 2.4 W 3.6 W
Een ervan kan wel met de bestaande ventilator geschakeld worden. Daarvoor is er met steekstekkertjes een draad gelegd naar een ouderwetse luidspreker stekkertjes.
Eerste opstart
Bij de eerste opstart in de camper viel het me al op dat de geluidsproduktie al flink gereduceerd was. En toen stond de klep nog open. De BMV700 gaf een stroomverbruik van een ruime 1A. Echter na een tijdje had de zonneregelaar het 'door' en schakelde bij. Het stroomverbruik ging van negatief naar positief. Dus de zonnepanelen houden het makkelijk bij, zelfs met een redelijk bewolkte lucht.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Arie, lekkere knutselneef.
Leuk stukje werk weer. Volgens mij is het gewoon een Danfoos binnenwerk, en wel de DB35.
Als je daar op het WWW mee zoekt vind je mogelijk nog meer gegevens.
Ik ben hier ergens in een topic ook met onze koelbox/bak bezig geweest en heb een instelbaar nádraai systeem bedacht, omdat ik dacht dat het motorcompartiment erg warm zou worden.
De schakeling wordt gestart door:
1 de box aan te zetten op het display in de cabine er komt dan spanning op een van de pennen.
2 de timer wordt gestart door de vent. Aansluiting. De vin zelf zit nu achter het timer relais.
Heel presies weet ik het niet meer. Als het nodig is wil ik het wel weer voor je opzoeken.
De ventilator in de box start om de 10 min. (Ook instelbaar)
Omdat alles ónder de gekoelde ruimte zit dacht ik dat de boel weer opgewarmd werd.
Dat viel nogal mee. Immers de warmte van de motor wordt eveneens door het inwendige gas mee naar buiten gevoerd. Het gaat dan uiteindelijk alleen om de restwarmte als de motor stilvalt.
Ik volg je vool belangstelling.
PS.
Was zelf nog even zoeken op www en vond dit:
http://www.veco-na.com/images/Merlin_Sm ... .26.11.pdf
Moderne koelmotoren lopen toeren geregeld.
https://forum.allaboutcircuits.com/thre ... er.118993/
Leuk stukje werk weer. Volgens mij is het gewoon een Danfoos binnenwerk, en wel de DB35.
Als je daar op het WWW mee zoekt vind je mogelijk nog meer gegevens.
Ik ben hier ergens in een topic ook met onze koelbox/bak bezig geweest en heb een instelbaar nádraai systeem bedacht, omdat ik dacht dat het motorcompartiment erg warm zou worden.
De schakeling wordt gestart door:
1 de box aan te zetten op het display in de cabine er komt dan spanning op een van de pennen.
2 de timer wordt gestart door de vent. Aansluiting. De vin zelf zit nu achter het timer relais.
Heel presies weet ik het niet meer. Als het nodig is wil ik het wel weer voor je opzoeken.
De ventilator in de box start om de 10 min. (Ook instelbaar)
Omdat alles ónder de gekoelde ruimte zit dacht ik dat de boel weer opgewarmd werd.
Dat viel nogal mee. Immers de warmte van de motor wordt eveneens door het inwendige gas mee naar buiten gevoerd. Het gaat dan uiteindelijk alleen om de restwarmte als de motor stilvalt.
Ik volg je vool belangstelling.
PS.
Was zelf nog even zoeken op www en vond dit:
http://www.veco-na.com/images/Merlin_Sm ... .26.11.pdf
Moderne koelmotoren lopen toeren geregeld.
https://forum.allaboutcircuits.com/thre ... er.118993/
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Ja, van knutselen ben ik niet vies van.
Via de kreet Danfoss DB35, ben ik ook aan het schema en de foto van de unit gekomen.
In mijn schema vind je een elko van 10uF. Die zou ik in de praktijk zo dimensioneren, dat het afvallen van de ventilator precies lang genoeg zou nadraaien. Nu is het zo dat, als de compressor draait, draait de (extra) ventilator ook. En zo huiverig, dat de warmte opbouw te veel zal worden, ben ik niet. Het toegevoerde vermogen is niet meer dan de 7A maal de 13V = 90W ofzo. En als het zo zou zijn dat ik de compressor vaak hoor aanslaan, kan ik de tweede ventilator op de H-oge stand zetten, via dat draadje wat bereikbaar is via de bergingsklep.
Als ik een keer zin heb, dan zou ik dat signaal kunnen verlengen. Verlopig laat ik het zo.
En omdat je zo van foto's houdt, hier nog de foto's van het compressor gedeelte. Ze zijn niet allemaal even scherp.
Via de kreet Danfoss DB35, ben ik ook aan het schema en de foto van de unit gekomen.
In mijn schema vind je een elko van 10uF. Die zou ik in de praktijk zo dimensioneren, dat het afvallen van de ventilator precies lang genoeg zou nadraaien. Nu is het zo dat, als de compressor draait, draait de (extra) ventilator ook. En zo huiverig, dat de warmte opbouw te veel zal worden, ben ik niet. Het toegevoerde vermogen is niet meer dan de 7A maal de 13V = 90W ofzo. En als het zo zou zijn dat ik de compressor vaak hoor aanslaan, kan ik de tweede ventilator op de H-oge stand zetten, via dat draadje wat bereikbaar is via de bergingsklep.
Als ik een keer zin heb, dan zou ik dat signaal kunnen verlengen. Verlopig laat ik het zo.
En omdat je zo van foto's houdt, hier nog de foto's van het compressor gedeelte. Ze zijn niet allemaal even scherp.
- Bijlagen
-
- Dsc00202.jpg (72.75 KiB) 2154 keer bekeken
-
- Dsc00201.jpg (61.62 KiB) 2154 keer bekeken
-
- Dsc00200.jpg (15.07 KiB) 2154 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie55 op ma 24 apr 2017, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Hmmm, blijkbaar niet meer dan drie foto's...
- Bijlagen
-
- Dsc00207.jpg (68.83 KiB) 2152 keer bekeken
-
- Dsc00209.jpg (100 KiB) 2152 keer bekeken
-
- Dsc00204.jpg (95.32 KiB) 2152 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Inbouw koel/vrieskistje
So knutsel gelijk de kast open.
Van de warmteontwikkeling wordt tijdens bedrijf het meest afgevoerd door het gas zelf. Er blijft een beetje over na stilstand.
Wat ook opvalt is: danfoss. Denk je deens, komt de compressor dus gewoon uit china!
In mijn topic gebruik ik ook een temperatuurlogger. Als je het temp. verloop over langere tijd wilt weten, ik wil m wel opsturen.
Van de warmteontwikkeling wordt tijdens bedrijf het meest afgevoerd door het gas zelf. Er blijft een beetje over na stilstand.
Wat ook opvalt is: danfoss. Denk je deens, komt de compressor dus gewoon uit china!
In mijn topic gebruik ik ook een temperatuurlogger. Als je het temp. verloop over langere tijd wilt weten, ik wil m wel opsturen.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Inbouw koel/vrieskistje
En omdat je me zo 'volgt', het volgende project staat al in de steigers
- Bijlagen
-
- WaterAfvoer.jpg (55.66 KiB) 2138 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Die temperatuur logger komt misschien nog wel een keer. Ik ga eerst op vakantie volgende maand.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Water lozen, hebben wij dan dezelfde interesse?
Heb ik laatst twee electriche kleppen voor besteld. Maar dat was geen succes.
Die kleppen waren prima, maar ze werkten met een membraan. Electrisch werd die vrijgegeven, maar de waterdruk moest hem verder openen. De druk uit een vuil watertank is nou niet je dat.
Dus liggen ze in de kast.
Het openen zoals jij getekend hebt, is ook een oplossing. Die vraagt echter wel de nodige ruimte.
Voor de actuator heb ik hier eens in een topic een mooie oplossing voorbij zien komen:
Het binnenwerk van een (oude) accuboor. Hierop zat een draadeind m10 gemonteerd, die door een op de handel gemonteerde moer liep. Zo drukte hij de handel open of dicht. Vond het een slimme oplossing.
Btw. Met welk programma teken jij die mooie tekeningen?
Heb ik laatst twee electriche kleppen voor besteld. Maar dat was geen succes.
Die kleppen waren prima, maar ze werkten met een membraan. Electrisch werd die vrijgegeven, maar de waterdruk moest hem verder openen. De druk uit een vuil watertank is nou niet je dat.
Dus liggen ze in de kast.
Het openen zoals jij getekend hebt, is ook een oplossing. Die vraagt echter wel de nodige ruimte.
Voor de actuator heb ik hier eens in een topic een mooie oplossing voorbij zien komen:
Het binnenwerk van een (oude) accuboor. Hierop zat een draadeind m10 gemonteerd, die door een op de handel gemonteerde moer liep. Zo drukte hij de handel open of dicht. Vond het een slimme oplossing.
Btw. Met welk programma teken jij die mooie tekeningen?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Kogelklepje op 12V: http://ventilo.de/
Concorde Compact 1999 -> Itineo SB720 2015
Inbouw koel/vrieskist, vervolg: electrisch bediende waterafv
Ja, we hebben dezelfde interesses: aan de camper knutselen. Daar hebben er meer 'last' van op dit forum.
Enkele maanden geleden vond ik electrisch bediende kogelkleppen op ebay. Vond de klep ietswat te duur EN ik was met andere dingen bezig, die een hogere prioriteit hadden. Het zou dan twee kleppen zijn geworden, waarvan de eerste en originele, open zou moeten staan. Het camera idee is door Guus (van campervideo.nl) als 'zaadje' in mijn hoofd geplant.
De oplossing die ik nu opgezet heb, is een opzetje. Niet meer dan dat. Het zou zo kunnen, echter vind ik het mechaniek niet je-dat. Staat teveel aan de elementen bloot (net achter het achterwiel). Hoewel over de koppeling een stukje pvc buis geplaatst zou worden om de nokken schoon te houden.
Dat het ruimte vergt, is niet echt aan de orde. Daarom heb een stuk camperbodem ingebracht ter referentie. Er kan ook een aktuator met een slag van 50mm ingezet worden. Die zou wel het op te brengen moment kunnen overbrengen, maar er zal ook een grotere dwarskracht komen te staan op de as zelf. En dan zou er een steviger lagertje gemaakt moeten worden bij/in de huidige plaat-knop. Die is nu van kunststof gemaakt. Wel handig als het een tijdje heel blijft. En misschien bouw ik het geheel in een kunststof doos.
De lengte van een accuboor met een stuk M10 draadeind heeft ook zo zijn nadelen. De bouwlengte zal fors zijn, M10 draadeind is geen bewegingsschroefdraad en hoe hou je die schoon. Schroefassen zijn ook te vinden, echter die zijn zelfs duurder dan een aktuator!? Die koppeling kost al 18 dollar, waar de aktuator vanaf 30 dollar oploopt.
Dat de aktuator in ingetrokken toestand staat in het plaatje, is niet voor niets zo. De as blijft op die manier schoon en roestvrij, bij een gesloten klep.
ik ga zo de berichttitel veranderen van Inbouw koel/vrieskistje in Inbouw koel/vrieskistje, vervolg: electrisch bediende waterafvoer. Als dat lukt.
Het programma wat ik ervoor gebruik heet inventor.
Arie
Enkele maanden geleden vond ik electrisch bediende kogelkleppen op ebay. Vond de klep ietswat te duur EN ik was met andere dingen bezig, die een hogere prioriteit hadden. Het zou dan twee kleppen zijn geworden, waarvan de eerste en originele, open zou moeten staan. Het camera idee is door Guus (van campervideo.nl) als 'zaadje' in mijn hoofd geplant.
De oplossing die ik nu opgezet heb, is een opzetje. Niet meer dan dat. Het zou zo kunnen, echter vind ik het mechaniek niet je-dat. Staat teveel aan de elementen bloot (net achter het achterwiel). Hoewel over de koppeling een stukje pvc buis geplaatst zou worden om de nokken schoon te houden.
Dat het ruimte vergt, is niet echt aan de orde. Daarom heb een stuk camperbodem ingebracht ter referentie. Er kan ook een aktuator met een slag van 50mm ingezet worden. Die zou wel het op te brengen moment kunnen overbrengen, maar er zal ook een grotere dwarskracht komen te staan op de as zelf. En dan zou er een steviger lagertje gemaakt moeten worden bij/in de huidige plaat-knop. Die is nu van kunststof gemaakt. Wel handig als het een tijdje heel blijft. En misschien bouw ik het geheel in een kunststof doos.
De lengte van een accuboor met een stuk M10 draadeind heeft ook zo zijn nadelen. De bouwlengte zal fors zijn, M10 draadeind is geen bewegingsschroefdraad en hoe hou je die schoon. Schroefassen zijn ook te vinden, echter die zijn zelfs duurder dan een aktuator!? Die koppeling kost al 18 dollar, waar de aktuator vanaf 30 dollar oploopt.
Dat de aktuator in ingetrokken toestand staat in het plaatje, is niet voor niets zo. De as blijft op die manier schoon en roestvrij, bij een gesloten klep.
ik ga zo de berichttitel veranderen van Inbouw koel/vrieskistje in Inbouw koel/vrieskistje, vervolg: electrisch bediende waterafvoer. Als dat lukt.
Het programma wat ik ervoor gebruik heet inventor.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Inbouw koel/vrieskistje
T was even zoeken, maar dit is m. Weet niet of het geheel nog werkt.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... r#p1427565
Ik vond, en vind het wel een listig idee.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... r#p1427565
Ik vond, en vind het wel een listig idee.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Bedankt voor de verwijzing. Tsja, en dan die naam he, Arie. Moet wel goed zijn.
Heb je gezien hoe lang het bouwsel is? Zeker een halve meter. Een stuk M8 draadeind als bewegingsschoefdraad gebruiken vind ik geen goed idee. Dat gaat niet lang mee.
Arie
Heb je gezien hoe lang het bouwsel is? Zeker een halve meter. Een stuk M8 draadeind als bewegingsschoefdraad gebruiken vind ik geen goed idee. Dat gaat niet lang mee.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Inbouw koel/vrieskistje
Update:
De vrieskist doet het erg goed, althans... Iets invriezen gaat prima, als de ruimte niet te vol zit. Bijv. 4 staande ingevroren broden, ontdooien bij het deksel. Nog steeds koud tegen het vriespunt aan. Een ander ding waar ik me gigantisch aan stoor, is door het afsluitende deksel van de bergingskist (dus niet de vrieskist klep zelf) de kou door sijpelt. Met als gevolg dat de onderkant van de zitkussen nat wordt. Heb al geprobeerd op met een stuk radiator folie, welke weinig effect heeft (spul wordt normaal gebruikt thuis tussen de muur en radiator geplaatst).
Heb nu bedacht om het anders aan te pakken. Een beluchting systeem. Een latten bodem onder het zitkussen. Het idee is dat de lattenbodem de boel voldoende belucht. Aangegeven met rode pijl
Arie
De vrieskist doet het erg goed, althans... Iets invriezen gaat prima, als de ruimte niet te vol zit. Bijv. 4 staande ingevroren broden, ontdooien bij het deksel. Nog steeds koud tegen het vriespunt aan. Een ander ding waar ik me gigantisch aan stoor, is door het afsluitende deksel van de bergingskist (dus niet de vrieskist klep zelf) de kou door sijpelt. Met als gevolg dat de onderkant van de zitkussen nat wordt. Heb al geprobeerd op met een stuk radiator folie, welke weinig effect heeft (spul wordt normaal gebruikt thuis tussen de muur en radiator geplaatst).
Heb nu bedacht om het anders aan te pakken. Een beluchting systeem. Een latten bodem onder het zitkussen. Het idee is dat de lattenbodem de boel voldoende belucht. Aangegeven met rode pijl
Arie
- Bijlagen
-
- Model3D.jpg (46.11 KiB) 731 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis