Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Hallo camperleden,
Ik ga binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen voor 4 nieuwe. Dit is de eerste keer.
Nu heeft de camper 2 Continental Vanco maat 195/70R 15C 104/102 R (voor) en 2 Michelin Radial maat 215/70R 15C (achter) en ik weet niet wat is het beste is: 4x het zelfde merk van banden (zou het rijgedrag van de camper verminderen? en welke zijn goed?) of dezelfde set banden die nu in de camper zit opnieuw kopen? Iemand tips??
Alvast bedankt.
Groeten Juan
Ik ga binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen voor 4 nieuwe. Dit is de eerste keer.
Nu heeft de camper 2 Continental Vanco maat 195/70R 15C 104/102 R (voor) en 2 Michelin Radial maat 215/70R 15C (achter) en ik weet niet wat is het beste is: 4x het zelfde merk van banden (zou het rijgedrag van de camper verminderen? en welke zijn goed?) of dezelfde set banden die nu in de camper zit opnieuw kopen? Iemand tips??
Alvast bedankt.
Groeten Juan
- Bob Diesel
- Berichten: 31991
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
4 x de zelfde >215/70/15 R LI 109
https://www.bandenspotter.nl/bestelauto/215-70-r15/
Merk en prijs na je eigen voorkeur en beurs
en de duurste is niet altijd de beste
neem de beste van de oude 215 als reserve
Gebruik de zoek functie hier boven en het gaat je duizelen
https://www.bandenspotter.nl/bestelauto/215-70-r15/
Merk en prijs na je eigen voorkeur en beurs
en de duurste is niet altijd de beste
neem de beste van de oude 215 als reserve
Gebruik de zoek functie hier boven en het gaat je duizelen
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Opvallend,
Voor en achter niet alleen andere band, maar ook een andere maat?
Ik zou gaan voor 4 dezelfde banden met dezelfde maat.
Voor en achter niet alleen andere band, maar ook een andere maat?
Ik zou gaan voor 4 dezelfde banden met dezelfde maat.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Wat voor auto is het? Waarom zitten er voor smallere banden (en dus ook met een kleinere omtrek) onder dan achter?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Bob Diesel
- Berichten: 31991
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Bezuiniging van de vorige eigenaar
of zo als ik ooit geprobeerd heb
achter 2 x 225/70/15 ivm hogere LI en de gunstigere prijs
ben er weer van af gestapt om dat hij achter ook hoger lag >dus voor lager >altijd op de blokken
Maar Vuur mag het vertellen
Btw de mijne had ooit 195 ers orgineel en ivm hoger laadvermogen van 215 werd in de BRD dan het gut-achten aangepast
of zo als ik ooit geprobeerd heb
achter 2 x 225/70/15 ivm hogere LI en de gunstigere prijs
ben er weer van af gestapt om dat hij achter ook hoger lag >dus voor lager >altijd op de blokken
Maar Vuur mag het vertellen
Btw de mijne had ooit 195 ers orgineel en ivm hoger laadvermogen van 215 werd in de BRD dan het gut-achten aangepast
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Als je dan toch bezig gaat, zou ik even de maximale aslast van de camper nakijken (RDW site, zoeken op je kenteken, op het tabblad bij de technische gegevens) en de loadindex van de banden daarop afstemmen, 104/102 komt mij wat laag voor, 104 betekend een maximaal gewicht van 900 kg. Dat is per twee banden 1.800 kg..., kan maar wat is dan de maximale toegestane massa (het maximum totaalgewicht) van de camper? Als dat 3.500 kg is, dan is het risico op overbelasting van een van de 2 assen niet denkbeeldig. Elders op dit forum wordt door deskundigen op apk vlak heel duidelijk gemaakt dat de loadindex van de banden afgestemd moet zijn op de maximaal toegestane aslast: mijn Jumper Maxi bijvoorbeeld heeft een maximum toegestane achteras belasting van 2.500 kg. Ik ben dus verplicht om banden te monteren met tenminste een loadindex van 116 (1.250 kg per band). Doe ik dat niet, is dat een afkeurpunt voor de apk.
Buscamper fan
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Beter is nog om het draagvermogen ( maximum load) van de banden af te stellen op het werkelijke gewicht dat er op komt.
En dat is achter meestal meer dan de maximum toelaatbare aslast helaas.
dus dan ben je al ongemerkt in overtreding, maar als dan ook de banden nog overbelast zijn ,straft de natuur met bandschade , en mogelijk ongeluk en de ellende die daarbij komt.
Dat is mogelijk ook de reden dat achter in loadindex verhoogd is ( waarvoor grotere band nodig was).
Maar dat is al gesuggereerd hier.
Zelf zou ik ook gaan voor rondom de 215 banden f, omdat dan reservewiel op all 4 past zonder verschillende maat op een as.
Dan kan de voor-as de banden met een lagere druk toe , die ik als "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk specialist"dan natuurlijk voor je kan uitrekenen.
De voor-as is bijna onmogelijk te overbeladen, en zal bij een camper zelfs daar onder blijven, zelfs bij overbelading.
Maar zoek je MT aslasten en ook maar gelijk je MTMassa , dan zoeken we hier samen , welk draagvermogen daar het beste voor is.
Zie ook zelfs 225 geopperd, maar mogelijk wordt dan de velg te smal daarvoor, is na te zien op welke velgbreedte een band nog mag. Mogelijk kun je je reservewiel nog makkelijk er af halen, om daarvan de velgbreedte af te lezen, als die tenminste exact hetzelfde is als de 4 onder de auto.
En dat is achter meestal meer dan de maximum toelaatbare aslast helaas.
dus dan ben je al ongemerkt in overtreding, maar als dan ook de banden nog overbelast zijn ,straft de natuur met bandschade , en mogelijk ongeluk en de ellende die daarbij komt.
Dat is mogelijk ook de reden dat achter in loadindex verhoogd is ( waarvoor grotere band nodig was).
Maar dat is al gesuggereerd hier.
Zelf zou ik ook gaan voor rondom de 215 banden f, omdat dan reservewiel op all 4 past zonder verschillende maat op een as.
Dan kan de voor-as de banden met een lagere druk toe , die ik als "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk specialist"dan natuurlijk voor je kan uitrekenen.
De voor-as is bijna onmogelijk te overbeladen, en zal bij een camper zelfs daar onder blijven, zelfs bij overbelading.
Maar zoek je MT aslasten en ook maar gelijk je MTMassa , dan zoeken we hier samen , welk draagvermogen daar het beste voor is.
Zie ook zelfs 225 geopperd, maar mogelijk wordt dan de velg te smal daarvoor, is na te zien op welke velgbreedte een band nog mag. Mogelijk kun je je reservewiel nog makkelijk er af halen, om daarvan de velgbreedte af te lezen, als die tenminste exact hetzelfde is als de 4 onder de auto.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties!! De camper heb ik zo gekocht. Ik heb inderdaad ook opgemerkt dat de voorbanden kleiner zijn dan achterbanden maar omdat ik lange tijd met de camper rij ben ik niet anders gewend. Nu wil ik het 'goed' doen, mijn camper is een fiat ducato 1.9TD met een Knaus woongedeelte.
Ik heb de volgende gegevens van de RDW gehaald:
Nr 1 2
Plaatscode as V A
Spoorbreedte 172 cm 171 cm
Wettelijk toegestane maximum aslast 1650 kg 1750 kg
Ik heb verschillende meningen gelezen hierboven en aangezien ik nieuw ben met dit soort zaken (altijd alleen gereden met de camper zoals die nu is) vind ik het nog lastig om alles te begrijpen. Veranderd de zaak met de bovenstaande gegevens of blijven de meningen zoals reeds geschreven. Ik hoor het graag.
Nogmaals bedankt.
VUUR
Bedankt voor jullie reacties!! De camper heb ik zo gekocht. Ik heb inderdaad ook opgemerkt dat de voorbanden kleiner zijn dan achterbanden maar omdat ik lange tijd met de camper rij ben ik niet anders gewend. Nu wil ik het 'goed' doen, mijn camper is een fiat ducato 1.9TD met een Knaus woongedeelte.
Ik heb de volgende gegevens van de RDW gehaald:
Nr 1 2
Plaatscode as V A
Spoorbreedte 172 cm 171 cm
Wettelijk toegestane maximum aslast 1650 kg 1750 kg
Ik heb verschillende meningen gelezen hierboven en aangezien ik nieuw ben met dit soort zaken (altijd alleen gereden met de camper zoals die nu is) vind ik het nog lastig om alles te begrijpen. Veranderd de zaak met de bovenstaande gegevens of blijven de meningen zoals reeds geschreven. Ik hoor het graag.
Nogmaals bedankt.
VUUR
- Bijlagen
-
- camper12.jpg (211.72 KiB) 2071 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
De huidige voorbanden hebben een kleinere omtrek, kan ook een keuze zijn geweest van de vorige eigenaren om het gebrek aan trekkracht iets te compenseren.??
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Mag dat dan?Vooraan een achteraan verschillende maten.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Het kan zijn dat de huidige regelgeving weer veranderd is maar voorheen was er geen regel daar tegen.
Op de zelfde as moeten het wel de zelfde banden zijn.
Op de zelfde as moeten het wel de zelfde banden zijn.
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Een Smart for 4 heeft dat standaard. Ik zag dat tot mijn verbazing toen ik er een als huurauto meekreeg.on4avt schreef:Mag dat dan?Vooraan een achteraan verschillende maten.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Is bij meer auto's het geval o.a. bij Porsche 911 en Jaguar S-Type R
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Binnenkort de 4 banden van mijn camper vervangen
Voor 1650 kg /2= 825 kg dus dan is loadindex 101 wettelijk voldoende.
Achter 1750 kg /2= 875 kg dus dan is loadindex 103 wettelijk voldoende.
Maar zoals ik al schreef is de achteras meestal overbeladen , en beide assen eigenlijk altijd R/L verschil.
De 109 LI die iemand al noemde voor de 215 banden ( niet gechect) zou een draagvermogen per band van 1030kg betekenen.
Wat dan weer een prettige reserve geeft voor de achteras.
Stel achteras 200kg overbeladen en gewichtsverhouding R/L 47/53%
Dan 1750+200= 1950 kg .
47 % daarvan is 916 kg
53% daarvan is 1034 kg
Dus dan is draagvermogen van de zwaarst beladen kant van achter, net genoeg om met de AT-druk 160 km/u te rijden , zonder dat je band op geen enkel stukje oververhit raakt.
Dus niets overdreven dat draagvermogen.
Door de lagere snelheid die je met een camper rijdt, ontstaat dan de extra reserve.
Voor niet uitgerekend, want lagere gewichten .
Mijn campernorm is dat dat gewicht op vooras = MTM -MTA achter.
Ik denk dat je mtm 3200 kg is dus dan 3200-1750= 1450 kg op vooras
Dan dus met die 200 kg overbelading dus 3400-1450 = 1950 kg op achteras.
Nogmaals mijn inschatting, en ik denk dat die 200 kg overbelading geen overdreven inschatting is.
Achter 1750 kg /2= 875 kg dus dan is loadindex 103 wettelijk voldoende.
Maar zoals ik al schreef is de achteras meestal overbeladen , en beide assen eigenlijk altijd R/L verschil.
De 109 LI die iemand al noemde voor de 215 banden ( niet gechect) zou een draagvermogen per band van 1030kg betekenen.
Wat dan weer een prettige reserve geeft voor de achteras.
Stel achteras 200kg overbeladen en gewichtsverhouding R/L 47/53%
Dan 1750+200= 1950 kg .
47 % daarvan is 916 kg
53% daarvan is 1034 kg
Dus dan is draagvermogen van de zwaarst beladen kant van achter, net genoeg om met de AT-druk 160 km/u te rijden , zonder dat je band op geen enkel stukje oververhit raakt.
Dus niets overdreven dat draagvermogen.
Door de lagere snelheid die je met een camper rijdt, ontstaat dan de extra reserve.
Voor niet uitgerekend, want lagere gewichten .
Mijn campernorm is dat dat gewicht op vooras = MTM -MTA achter.
Ik denk dat je mtm 3200 kg is dus dan 3200-1750= 1450 kg op vooras
Dan dus met die 200 kg overbelading dus 3400-1450 = 1950 kg op achteras.
Nogmaals mijn inschatting, en ik denk dat die 200 kg overbelading geen overdreven inschatting is.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners