Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?

Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

Over de actuele prijzen kan ik je even niets vertellen, maar er speelt meer dan een paar tientjes voor of nadeel.
Als het 500 km minder rijden is, dan bespaar je ook brandstof, je kan zelf even de benen strekken en relaxen, het stuk E6 door Zweden naar/van Noorwegen is niet spannend en last but not least: is het niet voor jullie zelf, dan is zo'n overtocht met de boot voor jullie zoon een leuke belevenis. Ook kan je er lekker eten.
Vroeg online boeken en/of een dag eerder/later kan ook nog geld schelen.
En inderdaad is die genoemde overtocht direct het begin, of mooie afsluiting, van een mooie reis. :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Mirte »

beatrix18 schreef:Ha Ha, dat hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan aan het einde van de winter.(ook klapdak toen ;;-) )
Kiruna, Jokkmokk, kerstman, ijshotel etc.
Op de terugweg MOEST ik echter toch even een lekkere lus door Noorwegen maken......, was niet gepland, ging vanzelf. :lol:
Ja zo raar is dat :lol:

Eerlijk gezegd: ik heb in mijn posting gesmokkeld :shh:
We hebben toen ook de Storforsen nabij Vidsel bezocht én een deel van de Wildernisroute gereden omdat ik zo graag naar Fatmomakke wilde waar het mooiste en liefste kerkje van de hele wereld staat. Jammer genoeg hebben we de Midzomerdienst in de Samen-taal gemist, maar wel andere prachtige momenten daar beleefd. Mét klapdak :-). (Kiruna was too much voor ons).
Maar, euh, dat is allemaal op de route toch? :angel:

*
TS:
Het grote voordeel van de bruggenroute is, dat je niet hóéft te boeken. Dat geeft veel vrijheid. Maar: een ferrie is leuk!
Voor Noorwegen kiezen wij meestal voor Fjordline [fjordline.com/nl ]
Voor Zweden de Stena-route Grana-Varberg. Die concurreert met de bruggen.
Ik moet wel zeggen: wij rijden in een Ford Transit met klapdak. Ofwel: lengte 5 meter, hoogte 2.20 meter, dus relatief goedkoop op de boot. (verder niet).

Een tweede voordeel is dat je qua bestemming geen echte foute keuzes kunt maken:
Noorwegen is spectaculair, maar dat geeft ook onrust. Je wil de hele tijd weten wat er na de volgende bocht komt. Zweden is rustiger, gewoon fijn om er te zijn.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Mirte »

Etienne1976 schreef: de Preikestolen
Wees je ervan bewust dat je in de file wandelt. Een jaar of wat geleden waren 10.000 bezoekers al 'veel', nu schijnen het er 300.000 per jaar te zijn. Als je boven bent is het maar de vraag of je bij de spectaculaire rand kunt/wil komen.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Etienne1976
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 06 feb 2017, 11:03

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Etienne1976 »

Onze huurcamper is 7.30 meter en 2.70 hoog. Dan betaal je al snel veel meer dan via de bruggen. Daar komt dan nog het voordeel bij dat je niet hoeft te boeken wat voor ons deze eerste keer niet onbelangrijk is. En de westkust van zweden is ook mooi voor een stop langs de kust toch?

En de Preikestolen, ik heb idd gelezen dat het daar erg druk is. Maar ja, als je daar toch in de buurt bent mag je dit eigenlijk niet overslaan.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Bohemia »

Westkust Zweden is aardig maar waarschijnlijk wordt het een stop daar op heen of terug weg, niet allebei?
Dan kan je ook heen met de boot en nu al boeken en de plannen voor terugreis open houden en dan via de bruggen.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

Een overtocht boeken is zeker een beperking in je vrijheid. Echter ligt bij jouw reis de begin en eind datum redelijk vast....
De laatste keer hebben wij pas op de terugweg in zuid Noorwegen geboekt. Verder leg ik mij ook nooit vast.
Verder heeft Mirte ook leuke/nuttige dingen geschreven. Wat de "preekstoel" betreft; Wij hebben die jaren geleden in het voorseizoen gedaan. Ik vond het toen al druk.
"Maar ja, als je daar toch in de buurt bent mag je dit eigenlijk niet overslaan."
Ja, dat denkt dus iedereen..... :oops: :DD Het kost je veel tijd en er is nog veel meer moois!
En als je toch wilt wandelen/klimmen hier een tip/tips:

http://reistipsnoorwegen.nl/vakantie/no ... toppen.htm

Hier komen de Noren zelf ook, met name in het weekend, naar toe.
Als je boven bent geeft het net zo'n kik(of zelfs meer) en je kan daar een lekkere wafel eten!
Beneden is een parkeerplaats waar je voor of na de tijd (vrij) kan overnachten.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Aloys »

Bohemia schreef:Westkust Zweden is aardig maar waarschijnlijk wordt het een stop daar op heen of terug weg, niet allebei?
Die Zweedse westkust is inderdaad aardig, als je de tijd hebt. Dan neem je de binnenweggetjes,
langs havenplaatsjes etc. Als je weinig tijd hebt neem je de snelweg, en dat is gewoon een
snelweg... met uitzicht op zee hier en daar.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Mirte »

Die maten maken het idd aantrekkelijk om te gaan rijden dus ik snap de afwegingen heel goed.

Maar, guess what?... regel niks en laat het erop aankomen. Juist met een camper kan dat zo goed. Het kan immers in precies jullie vakantie hozen van de regen in mooi-Noorwegen en prachtig weer zijn in Zweeds Dalarna of Värmland. Nou, dan tuf je daar heen. Een van die leuke eigenaardigheden van Zweden is bijvoorbeeld, dat je daar mag BBQ-en. En ook dat het een heel kindvriendelijk land is. Voor het volk op de achterbank niet onbelangrijk.

Maar áls je naar de Gaustatoppen gaat, ga dán ook naar Rjukan. Dan loop je pas een echt heldenverhaal binnen...enne, de Preikestolen, die kan altijd nog.

Succes met zoeken en kiezen, want al die Scandinavië-verslaafden gaan het je niet makkelijk maken! ;-)
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

"al die Scandinavië-verslaafden gaan het je niet makkelijk maken! ;-)"
:P :thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door juanv »

Er zijn meerdere ferry maatschappijen welke vanuit Hirtshals naar Kristiansand varen, ik betaalde twee jaar terug voor een camper van 6.99M & 2,68 m hoog 158 €, Oresundbrug kwam toen op 146 € beide prijzen enkele reis.
Dus kon ik voor die 12 € verschil geen 500 Km rond rijden!
Daar wij meer tijd hadden zijn wij wel via Zweden teruggekomen, maar het klopt inderdaad wat reeds eerder geschreven is in dit topic, de Zweedse kust route heeft niet zo veel te bieden , zeker niet als men eerst in Noorwegen heeft rondgetrokken.
Er zijn vanuit Hirtshals diverse ferry's per dag, je kan dus makkelijk uit kiezen welk tijdstip jou het best uitkomt.
Eenmaal in Kristiansand zijn er enkele mooie campings tegen de luchthaven van deze stad, of je kan ook meteen westwaarts langs de kust, richting Preikestolen, er zijn heel veel plaatsen voor Motorhomes in Noorwegen.
Hou er wel rekening mee dat je om een beetje relaxed te reizen je geplande dagafstanden best beperkt tot max 200/dag. Snelwegen vindt je eigenlijk enkel vooral rond Oslo en een heel klein beetje rond Kristiansand, Bergen,Trondheim enz... DE rest is meestal tweevake met behoorlijk wat bochten en af en toe zelfs eenvaks wegen.

Mocht je interesse hebben kan ik je wel een excel bestand toesturen met een route van +_ een maand, je laat maar weten indien gewenst.

Alvast veel plezier met de voorbereiding van jullie trip, ook dat is een deel van het reizen :wave:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Etienne1976
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 06 feb 2017, 11:03

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Etienne1976 »

Is die Oresundbrug zoveel goedkoper geworden dan? Je kunt nu een Bropas kopen voor 41 euro en betaalt dan per enkele reis 44 euro voor een camper van 6-9 meter. Dat is nogal een verschil met de prijzen die ik hier langs zie komen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Peter LMC »

Nee. De brug is al jaren zo rond de € 43.00 a € 44.00 met Bropass. Ligt een beetje aan de koers.
Wij rijden al jaren met een Bropass. Is ook makkelijk voor de tol in Noorwegen en Zweden.
Dan neem ik er een E Ticket (internet) bij voor de boot van Puttgarden wat mij ongeveer € 55.00 kost voor mijn 7 m camper.
Dan kost het geheel ons iets van € 98.00.
Heb ik geen zin om met de brug te gaan dan neem ik de boot naar Helsingborg.
Ligt een beetje aan de richting die we uit gaan.
Hier is ook een spoor voor de Bropass en kun je meteen doorrijden naar de boot, voor dezelfde prijs als de brug.
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Frans-K »

De overtocht van Hirtshals naar Kristiansand (en terug) is de meest gebruikte overtocht, en daardoor ook de duurste.
Je kan ook van Larvik naar Kristiansand, is minder druk. Frederikshaven Gotenburg is ook een optie, ook niet heel druk, een korte overgang, dus goedkoper.
De kortere route naar de brug van Denemarken naar Zweden is van Puttgarden naar Rudby. En van Duitsland zuid Zweden is ook een mogelijkheid als overtocht.
Wil je duur doen is vanuit Kiel naar Oslo ook een optie, savonds vertrekken, smorgens van de boot in Oslo. Scheelt weer een nacht / dag. Net als Kiel Gotenburg, ook een nachtboot.
Zoals bij veel vragen, de keuze is reuze, en ieder heeft zo zijn eigen voorkeur.
De tocht die jullie willen rijden maakt niet zoveel, alles is even mooi. Ook als je al meerdere keren naar Noorwegen en Zweden bent geweest. Dit is een prima tocht als je nog nooit op deze manier door Zweden en Noorwegen bent gereden. Alleen wat ik al eerder las als commentaar, veel kilometers in weinig tijd.
Etienne1976
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 06 feb 2017, 11:03

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Etienne1976 »

Op basis van jullie tips en antwoorden (bedankt doorvoor!) nog maar eens aan de slag gegaan met onze route. Heen gaan we nu in 1x naar Noord Denemarken om daar 's ochtends op de boot te stappen naar Langesund. Terug via Malmo en de bruggen. Dit is de nieuwe route https://goo.gl/maps/we8HYP1sogx De markeerpunten zijn niet de stoppunten maar markering van de route. Stopplaatsen bekijken we van dag tot dag.

De tocht door Zweden kunnen we altijd nog inkorten bij tijdnood envanaf Lillehammer recht naar beneden rijden via Oslo en Göteborg.

Deze nieuwe route is realistischer, hoop en denk ik.
Plaats reactie