Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Na veel info te hebben vergaard en vragen te hebben gesteld ben ook ik aan de slag gegaan.
We hebben een Ducato van 2011 type 250 met en 2.3L motor en 120pk gekocht.
We wisten al hoe de indeling moet gaan worden en na aankoop gelijk alles gestript tot een kale bus
Na alle informatie hier te hebben gekregen hebben we dingen kunnen besluiten voor we met de ombouw begonnen zoals de isolatie en de elektra maar ook dat het te koud is geworden om nu de ramen er in te maken en te lijmen. Ik moet alles buiten op straat voor de deur doen. Gelukkig wel met een elektra kacheltje er in.
We hebben besloten om de bodem te isoleren met isolatiematten van 5mm dik die ook in caravans worden gebruikt en de opbouw van de vloer is latten gelijmd op de stalen vloer met daartussen 2 lagen isolatiematten van totaal 10mm dik en daaroverheen de originele houten vloer. Daarop komt plaklaminaat
De wanden en dak hebben we met schapenwol geïsoleerd maar de kokers heb ik leeg gelaten, over de kokers heen schapenwollenvilt geplakt als koudebrug blokkering.
Om zo lang mogelijk bed te krijgen hebben we verdiepte ruimten gemaakt waar het bed in komt en daarachter zit 5cm dik schapenwol en de rest is 10cm dik
De wanden zijn van 5,5mm dik multiplex en het dak van 3mm dik. De nog open stukken in de hoeken van het dak en wandplaten komt een mastiekschroot en wat er op de wanden en dak komt weten we nog niet. Is voor de keuring ook niet van belang en de ramen moeten er ook nog in voor we de wanden gaan afwerken.
Achter de wanden en dak heb ik de elektra leidingen gelegd in electrabuis
De platen heb ik in lengte richting op de wanden gemaakt en dus niet van onder naar boven zodat ik rechte wanden heb wat weer gemakkelijker is om de achterkant van de kastjes te zagen.
Het bed schuift in elkaar en onder het schuivende gedeelte komt aan de ene kant het aanrecht en aan de andere kant het gasstel en het schuivend bed schuift er dan overheen.
Het wordt een simpele camper zonder toeters en bellen en zonder natte groep maar met veel leefruimte en een langsbank tegenover de schuifdeur.
We zijn hem nu keuringsklaar aan het maken en na de keuring gaan we hem verder afmaken door 2 of 3 hoge kasten er in te maken en de bestuurdersstoel met bankje voorin vervangen door 2 draaistoelen.
We moeten nog wat voorbereiden zoals waarvan maak ik de kastjes of koop ik kant en klare kastjes en hoe breed moet een kast zijn voor de inbouw van de Indel B Cruise 130 ?

Nu enkele foto´s :
Deze hebben we gekocht
Afbeelding

Zo moet het gaan worden
Afbeelding

Zo was het bij aankoop
Afbeelding

Bezig met strippen
Afbeelding

Vloer geïsoleerd
Afbeelding

Wanden en dak geïsoleerd
Afbeelding

Afbeelding

Wanden afgetimmerd
Afbeelding

Dak afgetimmerd en schuifbed tijdelijk geplaatst
Afbeelding

Andere kant afgetimmerd
Afbeelding

Overdag situatie dus bed ingeschoven
Afbeelding

Nacht situatie dus bed over aanrecht en gasstel heen geschoven
Afbeelding

Schuifdeurzijde.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gsm op zo 15 okt 2017, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door pele »

Proficiat met je degelijke aanpak. De isolatie zal optimaal zijn. De indeling lijkt me interessant.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door kampo »

Beste L3H2 (haha is dat je nieuwe naam GSM ?)
Soms zie ik door de bomen het bos niet meer met de vele zelfbouwers :-B
Bedankt voor het plaatsen van je reportage, nu kan ik weer volgen waar jij mee bezig bent.
Mogen we opmerkingen maken? Die ik hier niet zo meteen kan verzinnen, behalve dan dat het er schitterend uitziet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door Appiecamp »

:thumbup:
isoleren..
heb je de stijlen leeg gelaten?
wat voor materiaal heb je gebruikt?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door gsm »

De indeling zagen we op een beurs in Utrecht en dat vonden we perfect voor ons alleen de kosten daarvoor om het te laten doen vonden we minder :lol3: €33.995,=
Maar het zag er top uit met een lift-over bed. Het idee is de Spazio 3 dwars bed van Amora
We hebben het iets aangepast naar eigen voorkeur en het lift-over bed is een schuifbed geworden gezien de mechanische contructie.
Trouwens die banden om het bed iets omhoog te liften vonden we niet mooi om dat te blijven zien.

Kampo zo heet al sinds ik hier lid ben maar de ombouwauto is een L3H2 :lol3: en ja hoor opbouwend commentaar is voor iedereen welkom :thumbup:
Of ik er wat mee doet is een andere vraag :wink: ik vraag veel vooraf en dan maak ik mijn besluit hoe ik het gaat doen dus is het al ergens op gebaseerd waar ik mij goed bij voel.

Mijn vraag nu is of ik zelf de kastjes maakt met deurtjes of een kant en klaar keukenblokje koopt ? Ik neig nu naar het laatste en we gaan dit weekend kijken of het mogelijk is.
Maar ga ik het zelf maken van welk materiaal dan ?

Ja ik heb de stijlen leeg gelaten voor ventilatie en eventuele condens afvoer en ik heb 5 en 10cm schapenwol gebruikt.
Op de stijlen heb ik wel een 5mm dikke schapenwollenvilt gebruikt om de koudebrug te onderbreken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door L4H3 »

Hallo L3H2 hier L4H3. Ziet er super uit. Met al dat schapenwol erin kan je er volgens mij naar Siberie. Lekker warm in ieder geval en ook in de zomer zul je hier profijt van hebben. Ik vind dit een erg mooie indeling zoals je hem gaat maken. Vind het ook leuk dat jij en ik in het zelde stadium zitten kwa bouw. Die van mij gaat 6 feb voor de keuring. Nu effe kleine bouwstop omdat ik er niet teveel gewicht meer in wil hebben. Ben nu bezig met de verdere voorbereidingen. Vind het ook mooi dat we zo van elkaar kunnen leren. Zuuk6 met de bouw ik zal je vorderingen met plezier gaan bekijken. :thumbup:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door WoutvanAken »

gsm,
Is het niet verstandiger een keukenblokje en kastjes op maat te laten maken?
Ik wil geen reclame maken maar mijn broer heeft een bedrijf in interieurbouw en maakt regelmatig camperinterieurs.
Wanneer je bij zo'n bedrijf een paar tekeningetjes inlevert maakt met zo mooie kastjes naar wens.
Ik denk dat de kosten meevallen. Google eens op DKS timmerwerken.
Wout.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door WoutvanAken »

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door kampo »

Hallo GSM
ik heb nog even naar je plan gekeken en zie enkel voordelen aan dat inschuifbaar en groot dubbel bed.
Eigenlijk ben ik meteen een fan van die indeling.
Waar ik wel over twijfel is de positie van het kookfornuis.
Zou je dat niet aan de schuifdeur zetten ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door joske501 »

Beste GSM,

Tof project, ben ook te vinden voor de oplossing van het inschuifbaar bed, zo kan je de ruimte in een korte wagen optimaal benutten.
Je tekening die waarschijnlijk wel op schaal gemaakt is gaat wel een beetje heel positief met de ruimte om daar je gedraaide voorstoelen nooit op die plaats kunnen komen, die staan zeker 0.5 meter te ver naar voor op de tekening.
De isolatie ziet er goed en degelijk uit maar het zwakke punt bij deze auto's zijn de achterstijlen waar de lichten in zitten, die zijn moeilijk te isoleren, ook slapen tegen de koude achterdeuren is voor mij een hekelpunt.
Ik volg met belangstelling dit project. :clap:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door gsm »

@kampo, bij het gasstel komt een klapraam te zitten net zoals je kan zien bij Amora campers die volgens mij dit hebben gelanceerd

@De achterstijlen ga ik zoveel mogelijk met schapenwolvilt beplakken behalve de kunststof platen om bij de elektra te komen niet. Maar die zullen niet zoveel kou afgeven dus is minder belangrijk maar wel het staal van de stijlen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door gsm »

@joske501, de tekening komt van Amora en die heb ik met paint aangepast naar mijn wensen, er zal wel qua maatvoering wat aan mankeren, de praktijk zal het leren.
Zoals ik al schreef worden de achterstijlen met schapenwol vilt bekleed

Mijn prioriteit nu is de keuring en daarvoor moet ik het bed en gasstel en gootsteen en kast er in hebben nou dat staat er bijna in. Nu nog los om de juiste maatvoering te hebben maar morgen hoop ik het definitief vast te zetten. Dan nog de langsbank er in maken en dan even ergens laten wegen om te zien of ik goed uitkom qua gewicht.
Wordt het een grens geval dan haal ik de laden er uit en doe ik er een triplex deurtje voor, het aanrechtblad is nu even van triplex en dat gebruik ik straks als mal voor het definitieve aanrechtblad.

Nacht situatie :
Afbeelding

Dag situatie :
Afbeelding

Ik zoek nog hulp bij het invullen van de BPM formulieren !!
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gimalala
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 22:08

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door gimalala »

Ik vind het een heel mooi idee met het schuivende gedeelte,
Ik heb hier eerder ook aan zitten denken.
Ik zie alleen niet hoe ik dat handig zou kunnen doen met matrassen en beddengoed erop, die zou je dan telkens eerst op de achterste moeten leggen waarna je de lattenbodem eronder schuift.

Dat is de reden dat ik waarschijnlijk toch voor een L3H2 ga, en een 1,30 a 1,40 breed bed achterin maak, dan het zitje ervoor, en daarvoor keukenblokje(in de deuropening) en tegenover de koelkast en toilet.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ombouw Ducato L3H2



Bericht door joske501 »

gimalala schreef: Ik zie alleen niet hoe ik dat handig zou kunnen doen met matrassen en beddengoed erop, ........
Beste,

Eigenlijk is dat heel simpel en vrij handig. De 2 kleine matrassen maak je aan de bovenste naad tussen de 2 aan elkaar met een lange stevige rits, ze zijn dan nog steeds mogelijks te scheiden. Als beddengoed gebruik je 2 rechthoekige eenpersoons slaapzakken die je ook aan elkaar rijgt tot één geheel. (of je slaapt elk apart in je slaapzak :( )
Je legt hoofdkussen van eerste bed op het achterste en neemt de voorste matras vast en kantelt die op de achterste, lattenbodem inschuiven en klaar. 10 sec werk, meer niet, als alles goed gemaakt is. :wink:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie