Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58
Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Nu ik weer winterbanden (Michelin) onde camper heb met een max. spanning van 4,5 bar merk ik hoeveel prettiger dat rijdt dan de zomerbanden (Conti voor campers) met een spanning van 5,5 bar. Zijn er zomerbanden die met een lagere spanning toekunnen?
Paul.
Paul.
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Ja zeker.
Maar.
Over welk merk, type camper gaat het.
En wat is de banden maat die er op hoort/ligt.
Maar.
Over welk merk, type camper gaat het.
En wat is de banden maat die er op hoort/ligt.
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Mijn zomer en winter Michelin banden hebben dezelfde druk
Voor 4,5 achter 4,8
Camper weegt ongeveer 3800kg
Het zijn 16 inch wielen
Voor 4,5 achter 4,8
Camper weegt ongeveer 3800kg
Het zijn 16 inch wielen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Die conti MAG 5,5 hebben ,maar minder KAN en mag ook
Ik rijd met een band die 4,5 max bar heeft met 4.1 bar op de voor as
Je had de conti,s dus gewoon TE hard op gepomt,, dus stuiteren
Ik rijd met een band die 4,5 max bar heeft met 4.1 bar op de voor as
Je had de conti,s dus gewoon TE hard op gepomt,, dus stuiteren
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Wat staat er in het instructieboekje bij het voertuig met betrekking tot bandenmaten en bandenspanning?
Banden hoeven niet op max spanning gebruikt te worden. In je personenauto is er ook een verschil tussen vol beladen rijden en met 1 of 2 personen onderweg zijn. Of pomp je die banden ook altijd op max banendruk? Een camper is niet anders. Jadatis al in zicht?
Banden hoeven niet op max spanning gebruikt te worden. In je personenauto is er ook een verschil tussen vol beladen rijden en met 1 of 2 personen onderweg zijn. Of pomp je die banden ook altijd op max banendruk? Een camper is niet anders. Jadatis al in zicht?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Op dit forum zit een zelfbenoemd banden specialist die een heel handig tooltje heeft om de juiste druk uit te rekenen. Werkt uitstekend! Mijn advies even zoeken tot je hem heb en de vraag voorleggen! Scheelde bij mij op de vooras 2 bar en die wereld van verschil voel je goed heel goed.
Gr. Aad
Gr. Aad
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
dat jij weet dat er hier een kennisbank en een zoekfunctie is
hoe komt dat , dat andere dat niet weten
Of zijn ze te lui om zelf te zoeken
hoe komt dat , dat andere dat niet weten
Of zijn ze te lui om zelf te zoeken
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Bob Diesel schreef: dat jij weet dat er hier een kennisbank en een zoekfunctie is
hoe komt dat , dat andere dat niet weten
Of zijn ze te lui om zelf te zoeken
Jaditus dat is hem! Het weten dat er een kennisbank is wil nog niet zeggen dat je daar ook wat mee kan! Ik zelf ben een echte klojo met computers, internet en websites e.d. Krijg nog steeds geen foto in dit forum geplaatst en ga het zelf niet eens meer proberen. Met b.v. nieuwe kaarten in de TT plaatsen moet ik iemand inschakelen, als ik het zelf probeer moet die zelfde persoon alles vervangen. Dus zoeken is niet echt makkelijk voor mij en met mij vele anderen die daar minder openlijk voor uitkomen, denk ik. Maar ik heb weer andere kwaliteiten. Mijn vrouw zegt met regelmaat dat ze er al jaren naar opzoek is! Ik weet dat zoeken niet haar sterkste kant is, dus dat liggen we maar naast ons neer.
Gr. Aad
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Nou daar is ie dan die jadatis.Paul Wijts schreef:Nu ik weer winterbanden (Michelin) onde camper heb met een max. spanning van 4,5 bar merk ik hoeveel prettiger dat rijdt dan de zomerbanden (Conti voor campers) met een spanning van 5,5 bar. Zijn er zomerbanden die met een lagere spanning toekunnen?
Paul.
Waarschijnlijk zijn je zomer camperbanden zelfde draagvermogen en maten als je winterbanden.
En 9 van de 10 x ook zelfde druk waarbij de maximum load gedragen mag worden tot 160 km/u.
Maar geef de gegevens van de beide banden als maximum load of loadindex, Plyrating of Loadrange ( 8PR,LRD, D-load ),en de snelheidscode ( waarsch R of Q). Continental heeft meestal op de camperbanden en de AT-druk van 4,8 bar staan en de maximum toegelaten koude druk van 5,5 bar.
Achter maak je daar gebruik van om overbelading in te dekken ,die bij campers meer regel is dan uitzondering.
Voor echter kom je moeilijk aan de MTA,die lager is dan achter, en kan je vaak met veel lagere druk toe.
Dan van de camper even de 100% nouwkeurig bepaalde gewichten op de individuele banden .
Ik denk wat we het dus met inschatting aan de hand van Max toegelaten aslasten moeten doen.
En dat is dus de onzekere factor ,waardoor de CP vaak zelfs rondom door de camperbouwer geadviseerd worden op 5,5 bar. De bandenfabrikant vind voor vaak 4 a 4,5bar genoeg.
Voor is dat echter niet nodig , mogelijk kun je zelfs met lagere druk dan die 4,5 bar toe,maar achter zouden de winterbanden mogelijk beter een hogere druk , bijv 5,5 bar , nodig hebben , zodat ze niet te warm worden.
Dit mag echter tegenwoordig bij een C band niet meer van continental,vroeger wel, denk dat het een marketing reden heeft, anders hoef je geen CP band meer te kopen.
Dus om dit lange verhaal kort te maken , geef zoveel mogelijk gegevens , en ik reken het voor je uit.
Probeer ze zo nouwkeurig mogelijk te bepalen, dan tel ik nog wel reserve bij.
Dan geef ik een hogere druk met zoveel mogelijk reserve ,die nog acceptabel comfort en grip geeft,en een lagere voor de maximum snelheid die je gebruikt en geen minuut overheen gaat , en dan nog geen oververhitting van de banden.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58
Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?
Dank voor jullie suggesties en formules. Dat wordt huiswerk voor het weekend.
Ik laat van me horen.
Dank alvast.
En morgen een weekend met de camper naar Zeeland: storm en regen, prima.
Paul.
Ik laat van me horen.
Dank alvast.
En morgen een weekend met de camper naar Zeeland: storm en regen, prima.
Paul.