Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door faalhaas »

Zeker, op 2 vlakken is er bij Apple een lock-in.

Je hebt keuze uit de toestellen van Apple. Daarop draait het iOS. Die wordt beheerd door Apple, en de mogelijkheden voor applicatie ontwikkelaars worden beperkt door Apple. Ook censureert Apple applicaties en diensten van derden, vaak zonder opgaaf van reden.
Een aangekochte applicatie kan alleen op een Apple worden gebruikt.

Android is van Google, maar mag door iedere fabrikant worden ingezet. Daarbij kan en mag de fabrikant het uiterlijk van het systeem -tot op zekere hoogte- aanpassen. Ook andere ontwikkelaars mogen dat.
Google censureert geen diensten of applicaties, wel kan een applicatie (met opgaaf van reden) schadelijk worden bevonden.

Een applicatie gekocht voor Android kan je op andere Android device, ongeacht het aantal en producent gebruiken.
Google staat zelfs app stores van derde partijen toe.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door de toren »

Dat houd in dat je er een eigen rom op kunt draaien . En dat je daarmee je voorkeur kunt geven aan bv lange batterij duur of meer info enz .iedere nieuwe vorm van Android is vrij verkrijgbaar voor lancering als testversie en kan daardoor geschikt worden gemaakt voor een toestel dwz met of zonder fabrikant bloatwear (advertentie ) . Het grootste voordeel is dat het legaal aan te passen is en dus op een s7 edge van 800 gezet kan worden maar ook op een telefoon zoals eef aangaf . Open betekent in dit geval dat je kunt kiezen :)Ik geef veel geld of weinig geld uit voor een nieuwe telefoon en je mag zelf beslissen wat je belangrijk vind en dat dat niet gedan word door 1 merk .
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door Ronmekel »

Dank je Faalhaas, jouw genoemde mogelijkheden zijn voor mij aanleiding om te kiezen voor veiligheid, en dus ios.
Maar sportief dat je het uitlegt zonder in een discussie android/ios te raken.
Mensen kunnen nu een afweging maken.
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door Marco Polo »

:D
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door MarceldeHoog »

De belangrijkste teden voor mij om voor mijn laatste toestel een Android te kiezen, is de mogelijkheid de opslag een oudig te vergroten. De iPhone 6s plus heb ik tegen de Samsung S7 edge gezet, en dan komt de Samsung als winnaar uit de bus. En wanneer je enkel van de officiele Google Play store gebruik maakt zit de security ook wel goed.

Wat je ook kiest, hou er rekening mee dat het instap model van Apple met 16gb erg laag zit. Ga dan voor de 64gb. Qua besturings systeem en performance maken de diverse topmodellen van Android leveranciers, of de meest recente iPhone weinig verschil. Een goedkopere android (of oudere iPhone) heeft natuurlijk een lagere performance.


Sent from my iPad using Tapatalk
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door faalhaas »

Ronmekel schreef:Dank je Faalhaas, jouw genoemde mogelijkheden zijn voor mij aanleiding om te kiezen voor veiligheid, en dus ios.
Maar sportief dat je het uitlegt zonder in een discussie android/ios te raken.
Mensen kunnen nu een afweging maken.
Dan ben ik benieuwd wat jouw argumenten voor iOS zijn. Want ik heb veiligheid niet genoemd.

In dat licht is het wellicht goed om te weten dat voor Android maandelijks een beveiliging update uitkomt. Om nieuw gevonden zwakheden kordaat aan te pakken. Verder is met ingang van Android 6 een device standaard encrypted.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door Ronmekel »

Ik ben al in het bezit van een 64Gb iPone 6s, dit ivm met het hele eco systeem thuis, ik was benieuwd naar de uitleg open en gesloten, en dat heeft faalhaas prima gedaan.
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door Ronmekel »

Faalhaas, de veiligheid zit er in de controle van de apps.
Dat alles niet zomaar in de appstore verschijnt vindt ik prima en geeft een veilig gevoel.
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door PaulBng »

Met die restrictie dat je niet weet wat Apple er verder mee doet...
Maar dat zal met Android niet anders zijn.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door henk en lila »

Die Moto G4+ die Bob noemt heeft twee sim card gleufjes dus handig voor een buitenlands data simmetje en daarnaast kan er nog een SD card in voor opslag van muziek en foto's (en navigatie kaarten maar dat verschilt per programma).

Lettergroottes kan je bij Android in ieder geval instellen.
Leesbaarheid heeft ook zeker met schermhelderheid te maken. De Motorola's (officieel tegenwoordig van Lenovo) zitten daarmee altijd bovenin. Wel fijn onder de luifel met zonlicht.

En die imitatie Iphone's (net als de echte) en die topmodellen van Samsung zijn zo glad dat ze gegarandeerd binnen een jaar uit je droge handjes te barsten vallen; ook niet fijn.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door eef van baal »

krista schreef:De Huawei zou het kunnen worden.
De telefoon die Eef aangeeft durf ik niet aan omdat deze in het verre buitenland komt en je op niemand terug kunt vallen.
Chris
voor €100 meer koop je hem bij Bol.com
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door faalhaas »

Ronmekel schreef:Faalhaas, de veiligheid zit er in de controle van de apps.
Dat alles niet zomaar in de appstore verschijnt vindt ik prima en geeft een veilig gevoel.
Dat wil ik toch tegenspreken. De ontwikkel omgeving voor iOS kost enkele honderden euro's, waar die van Android gratis is.

Gevolg is dat veel iOS ontwikkelaars met een illegale toolkit werken. Vorig jaar zijn er enkele honderden apps in de Apple Store ontdekt die een bekende malware in zich hadden. Die zonder dat de ontwikkelaar het zelf doorhad werd verspreid door een besmette development toolkit. (http://www.forbes.com/sites/hnewman/201 ... 1ed7417e61)

Dit toont aan dat de controle van Apple uitsluitend is gericht op het tegenhouden van apps die een overlap hebben met hun eigen apps, of met apps die op hun roadmap staan.

Day doet Google beter. Zij installeren apps automatisch op virtuele Android telefoons en laten een Artificial Intelligence het gedrag van de app meten. Helaas is dit ook niet 100% waterdicht.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door faalhaas »

PaulBng schreef:Met die restrictie dat je niet weet wat Apple er verder mee doet...
Maar dat zal met Android niet anders zijn.
Google/Android: https://privacy.google.com/your-data.html

Apple/iOS: http://www.apple.com/privacy/

Mijn -niet geheel objectieve- mening is dat Google hier beter scoort.
Gebruikersavatar
paulvanulft
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:10

Re: Welke nieuwe telefoon: Android of iPhone?



Bericht door paulvanulft »

Gevaarlijk Android IOS discussie. De een zweert bij Android de ander bij Apple. Ik ben een Google addict. Ik vind Chromebooks geweldig. Enz. Maar.... Ik heb een IPad en een IPhone.
De IPhone van mijn werk. Zij doen alleen nog Apple omdat ze daar veel minder problemen mee hebben dan de Android toestellen. (Eerst had je nog zelf de keuze)
Apple bevalt mij persoonlijk veel beter zodat ik bij de aanschaf van een nieuwe tablet gekozen heb voor IOS. Is wel een stuk duur dan een Android..... Maar ik heb het ervoor over. Ieder zijn eigen afweging.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes MB100d
Plaats reactie