Victron MPPT 75/15 vraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Face »

Afbeelding

Ik heb bovenstaande Victron in de camper zitten.
Nu brand af en toe het lampje "BULK"
Het "Float" lampje heb ik vandaag niet zien branden.

De spanning op de Accu ingang is 12,8 volt
De spanning op PV is een beetje variabel maar ongeveer 17,8 volt
De Load ingang meet ik geen spanning


Tot voor een paar dagen geleden even knipperen van het Bulk lampje en ging dan over op Float.

Hoe werkt deze regelaar exact? als de accu vol is welk lampje brand er dan ?? Float? of Bulk?

Aansluiten geen probleem ,maar hoe deze regelaar exact werkt is mij nu een raadsel(gebruiksaanwijzing in technisch Engels)
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rbisdom »

Ik heb niet deze, maar een andere lader/omvormer van Victron. Bij Float is de accu vol en staat er een soort van onderhoudsspanning. Bij Bulk is de accu niet vol en wordt deze bijgeladen. Ik neem aan dat Victron op al haar apparaten dezelfde termen en begrippen hanteert.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door greyfox »

de begrippen bulk, absorption en float worden bij een 3 traps laadproces gebruikt.
bulk = wanneer de lader (in dit geval de zonnepanelen) zijn volle laadcapaciteit aan de niet volle accu kwijt kan.
absortion = wanneer de accu bijna vol is en de lader niet meer zijn volle laadcapaciteit aan de accu kwijt kan, het laadvermogen wordt dan vermindert.
float = wanneer de accu vol is en alleen een onderhoudsspanning nodig is.
het mooie van deze Victron solar lader is dat als je panelen meer dan dan 15 Ampere zouden laden de lader het laden afbreekt ipv doorbrand zoals andere merken. je kunt deze dus ook gebruiken indien je met je zonnepanelen op de laadlimiet zit.
Victron gebruikt deze begrippen ook bij hun acculaders.
ik heb tot volle tevredenheid zowel de solar lader als de accu lader / omvormer van Victron ingebouwd.
greyfox
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Face »

Wordt me iets duidelijker maar waar is de loading aansluiting voor?is deze bv om een voltmeter op aan te sluiten?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Daar kun je de verbruikers op aansluiten, zoals te zien is wordt dat aangegeven dmv. een lampje. Meestal zitten die gewoon op de accu.
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door bikerwally »

Je kan ook deze dongle aansluiten op de VE.Direct port er net naast en via de smartphone de laaddata bekijken.
https://www.victronenergy.nl/panel-syst ... art-dongle
Afbeelding
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Er wordt gevraagd waar de load uitgang voor dient.

Waar heb je het ding gekocht als er geen Nederlandse beschrijving bij zit.

Lees hier maar eens
https://www.stroomwinkel.nl/download/In ... -75-15.pdf
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Face »

myway schreef:Er wordt gevraagd waar de load uitgang voor dient.

Waar heb je het ding gekocht als er geen Nederlandse beschrijving bij zit.

Lees hier maar eens
https://www.stroomwinkel.nl/download/In ... -75-15.pdf
bij een gerenommeerd bedrijf gekocht zonder Nederlandse gebruiksaanwijzing. Bedankt hiervoor.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door de Jonckheer »

Op de tekening staat toch duidelijk in zg "indianentaal" waar de aansluitingen voor dienen? De load aansluiting zou ik niet gebruiken maar alles op de accu aansluiten. Wel is het verstandig om er een accu monitor, bv deze er bij aan te sluiten zodat je ten allen tijde de conditie van de accu kunt monitoren.

Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Arie55 »

Ik heb deze laadregelaar ook en gebruik de LOAD uitgang niet. Het jumpertje heb ik ook weggehaalt. Voor de zekering heb ik een frutsel aangebracht, zodat het te zien is of de zekering door is. Bij mij zit de regelaar n.l. nogal ingebouwd.

Wanneer ik alles van het 12V boornet uitschakel, is alleen dit deel nog aangesloten. Dat houd in, dat op de buiten stalling, de accu's bijgehouden worden zoals het hoort.

In het super kleine boekje, staat het handleiding ook in het Nederlands. En mocht je dat boekje niet hebben, zal dat best wel te downloaden zijn.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Topic nog maar eens doorlezen Arie
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Face »

Ik heb er de victron dongel opzitten wat op zich prima werkt
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Mickel Moen »

Hmm,

Bulk: het gele lampje knippert snel
Absorptie: het gele lampje knippert langzaam
Float: het gele lampje brandt continu

De lader doet steeds een schatting op basis van de accuspanning. Ook bepaalt de lader de duur van de absorptieperiode op basis van de gemeten spanning.

Daar zit'm de clou. Spanningsgedrag accu is afhankelijk van merk/type en ouderdom van de accu.

Vervolgens is het verder afhankelijk van het gebruik. De kraan laten lopen kan betekenen dat de lader met een nieuwe laadcyclus start. Bij een al wat oudere accu die sneller zijn spanning verliest, zal dit eerder gebeuren. Dan kan het dus gebeuren, dat je het gele lampje de hele dag ziet knipperen. Erg? Nee.


Mijn idee, niet druk over maken. Ik vermoed, dat jouw lader correct werkt.
Het groene lampje geeft alleen aan of de lader werkt.

De victron is eigenlijk een probleemloze lader, waar je geen omkijken naar hebt.

Wat metingen e.d. Betreft hecht ik veel meer waarde aan een goede monitor met een shunt in de min.

Ook daarmee kun je zien, of en hoeveel er geladen wordt, maar belangrijker is, dat je een betere indicatie krijgt van de laadtoestand van de accu.

Zie verder mijn blog onder zonnepaneel.

De loaduitgang is voor doorsnee campergebruik minder geschikt. Is meer voor vaste opstellingen met bijvoorbeeld terreinverlichting. Mocht er te weinig geladen zijn, dan ontkoppelt de lader de verlichting, als een kritieke spanning van de accu bereikt wordt, zodat de accu niet te diep ontladen wordt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Face »

Geert ,bedankt voor je uitleg!! :cheers:
Plaats reactie