Minder welkom in Portugal?

Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Minder welkom in Portugal?



Bericht door Transitje »

Wij zijn net weer terug van onze reis naar, en door, Portugal. Afgezien van het flink tegenvallende weer hebben we best wel genoten. Wel valt ons op dat het lijkt alsof men je bijna wil dwingen gebruik te maken van de tolwegen, we zijn over zo ontzettend veel drempels gestuiterd, en niet zomaar drempels, nee deze zijn op de weg geplakt. En het was duidelijk te zien dat het vrijwel allemaal nieuwe exemplaren waren, en in een groot aantal.
Daarbij heb ik in Chaves geprobeerd om mijn Visa-kaart te registreren met het kenteken. Alle drie de apparaten weigerden de Visa-kaart, ik kreeg het advies een andere Visa-kaart te proberen, alsof je daar tien van bij je hebt.
Geen enkele instantie, om advies gevraagd, kwam verder dan het advies gewoon door te rijden want "Het systeem kent toch geen buitenlandse kentekens."
Een kul advies natuurlijk, ik wil helemaal niet op die tolwegen rijden, maar als het dan toch gebeurt wil ik daar gewoon voor betalen.
We hebben dus geen meter op de tolweg gereden in Portugal.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door de Jonckheer »

Die indruk hebben wij ook. Steeds minder vrije plekken waar wij nou juist van hebben genoten. Je gaat maar op een camping staan is wat je te horen krijgt. Bekeuringen die worden uitgedeeld aan camperaars die alleen maar staan geparkeerd waar dat is toegestaan om boodschappen te doen. Alleen omdat het campers zijn. De boetes zijn niet lullig, een kennis van mij mocht even €60 aftikken aan buitengewoon onvriendelijke ambtenaren. Nee, Portugal is niet meer dat gastvrije land van wat jaren terug. We hebben er 4 keer overwinterd en daarbij, ondanks het vrij staan, best wel geld uitgegeven maar vorig jaar was de laatste. Als je je niet meer welkom voelt blijf je er weg. Wij in ieder geval wel. Op tolwegen kom ik niet dus daar heb ik geen ervaring mee en van die hobbels merk je weinig met een luchtgeveerde bus.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31957
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Bob Diesel »

Hier andere ervaringen :thumbup:
Ik rijd niet zo ver om op een tolweg te gaan rijden,en ben daar ook niet toe gedwongen
Verder weinig tot geen drempels gezien,en je weet dat de wegen niet zo goed zijn als bij ons
Genoeg vrij cq wild kunnen staan en ook op goedkope cp,em municipals

Wel nu 3weken geleden alweer ivm slechte weersverwachtingen voor mn midden en noord PT
Doorgestoken naar de spaanse costa,s waar het op hetmomentvook al weer 3 dagen shit is :-?

In september :thumbup: hoopik,weer naar dat mooie en zeker gastvrije land
Wat groter is als alleen de Algarve
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door thole »

Het enige wat ons minder bevalt in Portugal zijn de soms minder goede wegen, slecht onderhouden.
Verder een prima camperland, mn in de lente waar je dan wat verder het binnenland in kunt gaan.
Om te overwinteren kiezen we een plek waar het warmer en standvastiger weer is :lol:
(Even de Straat van Gibraltar over)
Laatst gewijzigd door thole op vr 29 apr 2016, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Vertrokken2 »

Bob Diesel schreef:Hier andere ervaringen :thumbup:
Ik rijd niet zo ver om op een tolweg te gaan rijden,en ben daar ook niet toe gedwongen
Verder weinig tot geen drempels gezien,en je weet dat de wegen niet zo goed zijn als bij ons
Genoeg vrij cq wild kunnen staan en ook op goedkope cp,em municipals

Wel nu 3weken geleden alweer ivm slechte weersverwachtingen voor mn midden en noord PT
Doorgestoken naar de spaanse costa,s waar het op hetmomentvook al weer 3 dagen shit is :-?

In september :thumbup: hoopik,weer naar dat mooie en zeker gastvrije land
Wat groter is als alleen de Algarve
Mss is de Algarve wel het minst mooie deel. Soit, wel het warmste stuk.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Karelkaywa »

Van half november tot half februari in Portugal geweest. I.v.m. wat lichaamlijk ongemak regelmatig stukjes tolweg gepakt. Zonder problemen en heerlijk rustig. Maar ook veel binnenwegen gehad en ja, veel drempels waar we met onze laag hangende LPG tank langzaam over heen moesten rijden. Maar we hebben geen haast en genieten van onze ritjes. Kwaliteit van de wegen is niet op het niveau dat we in NL gewend zijn, maar dat weet je van te voren. We zijn geruime tijd in de Alenteo geweest en dan met name het gebied langs de Taag. Daar vindt je zeker nog wat Portugal zo aantrekkelijk maakt. Aardige mensen en niet zo toeristisch. En ja, ook wij zijn aan de kust een keer weg gestuurd door de politie. Maar wel zonder bekeuring. Al met al vinden wij het prettiger in Portugal dan in Spanje. Maar dat is een gevoelskwestie en een ieder zal dat anders ervaren.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Scania »

Transitie schreef: ik wil helemaal niet op die tolwegen rijden, maar als het dan toch gebeurt wil ik daar gewoon voor betalen.
Gaat niet, is mij wel gelukt mijn creditkaart te koppelen aan mijn kenteken maar er wordt gewoon niets afgeschreven.
Ook de gekoppelde prepaidkaart heeft nog steeds zijn beginsaldo!
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door bobbus »

kan zo maar een maand of twee overheen gaan voor er in portugal iets automatisch gaat . heel fijn vakantieland !
zonder wrijving geen glans
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Scania »

bobbus schreef:heel fijn vakantieland !
Mee eens! :-B
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Vertrokken2 »

Scania,

Hier is wel afgeschreven in 2015.
En die Portugese tolwegen zijn knap aan de prijs, dus dat zie je niet over het hoofd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door limos07 »

Scania schreef:
Transitie schreef: ik wil helemaal niet op die tolwegen rijden, maar als het dan toch gebeurt wil ik daar gewoon voor betalen.
Gaat niet, is mij wel gelukt mijn creditkaart te koppelen aan mijn kenteken maar er wordt gewoon niets afgeschreven.
Ook de gekoppelde prepaidkaart heeft nog steeds zijn beginsaldo!
Wij zijn vorig juni een maand in Portugal geweest, hebben op heen en terug weg toch flink onder de tolwegen gereden ( jammer genoeg wegens ziekte) totaal zo'n 500km en hebben totaal €9,- en €2,- afgeschreven gekregen bij Almada, dat moet dan de brug bij Lisboa zijn geweest.
Bij binnenkomst Portugal werden we direct na de grensovergang aangehouden door een vriendelijke oudere dame voor een soort enquete, en daar vertelde ze ons over 12 km moesten we ons registreren. Daar zijn extra stroken aangelegd met flitspaal voorfotos te maken van je nummerplaat en een paal met toetsenbord voor ingave creditcard en nog iets.
Je krijgt zelfs een uitdraai waarop ook het nummerbord van de camper al op staat.
Dus Portugal is voor ons campervriendelijk geweest.
Gr gerrit
Laatst gewijzigd door limos07 op zo 01 mei 2016, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Scania »

Gobert schreef:Scania,

Hier is wel afgeschreven in 2015.
Bij mij over 2014/2015 ook niks, moet er misschien bijvermelden dat ik blauwe platen heb.....
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door Joske »

Ervaringsbericht over tol op de A22 (Algarve)
In 2013 niet geregistreerd, maar wel een stuk tolweg gebruikt (Bij Lagos)=> Nooit wat van gehoord.
In december 2014 geregistreerd bij binnenkomst in Ayamonte, volgens de bon zou er € 0,60 + BTW worden afgeschreven=> niets van gemerkt. Verder geen gebruik gemaakt van de tolweg.
In april 2015 een groot stuk (Lagos-Lagoa) gebruikt zonder registratie=> nooit wat van gehoord.
In december 2015 geregistreerd bij binnenkomst in Ayamonte en diverse keren gebruik gemaakt.
Op 18 december is mijn cc belast met € 2,66.
Verder in december diverse keren onder de camera's doorgereden, (o.a vanwege de werkzaamheden op de N 125) tot nu toe nog niets gemerkt!
In mrt 2016 weer geregistreerd in Ayamonte en vervolgens de A22 naar Portimão gevolgd.
Er is daarbij voor ongeveer € 18 afgeschreven (in 4 porties)
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Minder welkom in Portugal?



Bericht door de Jonckheer »

limos07 schreef:
Scania schreef:
Transitie schreef: ik wil helemaal niet op die tolwegen rijden, maar als het dan toch gebeurt wil ik daar gewoon voor betalen.
Gaat niet, is mij wel gelukt mijn creditkaart te koppelen aan mijn kenteken maar er wordt gewoon niets afgeschreven.
Ook de gekoppelde prepaidkaart heeft nog steeds zijn beginsaldo!
Wij zijn vorig juni een maand in Portugal geweest, hebben op heen en terug weg toch flink onder de tolwegen gereden ( jammer genoeg wegens ziekte) totaal zo'n 500km en hebben totaal €9,- en €2,- afgeschreven gekregen bij Almada, dat moet dan de brug bij Lisboa zijn geweest.
Bij binnenkomst Portugal werden we direct na de grensovergang aangehouden door een vriendelijke oudere dame voor een soort enquete, en daar vertelde ze ons over 12 km moesten we ons registreren. Daar zijn extra stroken aangelegd met flitspaal voorfotos te maken van je nummerplaat en een paal met toetsenbord voor ingave creditcard en nog iets.
Je krijgt zelfs een uitdraai waarop ook het nummerbord van de camper al op staat.
Dus Portugal is voor ons campervriendelijk geweest.
Gr gerrit
Dus als je voor het gebruik van de wegen (waar wij in EU verband aan hebben meebetaald) moet betalen is het camper vriendelijk? Ik vind het een stuk vriendelijker als ik niét moet betalen :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie