Aardlekschakelaar: nodig of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Aardlekschakelaar: nodig of niet?



Bericht door Slag+J16 »

In onze Esterel zit geen aardlekschakelaar. We hebben een volledige polyester carrosserie .In de camper zitten wel geaarde contactdozen en de gebruikelijke CEE 230V walaansluiting.
Als ik aan de paal sta op een CP, zit er bij de meeste aansluitingen wel een zekeringsautomaat als veiligheid en dus een
aarde -aansluiting. Als ik nu een generator meeneem in een polyesterbehuizing mis ik vgls. mij de aarde-aansluiting.
Is dit wel veilig en hoe los ik dit op ?
Niet door een losse tussenkabel met aardlekschakelaar of heb ik deze niet nodig ?
Jan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door PaulBng »

Je maakt mij niet wijs dat je carrosserie volledig van polyester is. Geen bank die door de vloer aan het metalen onderstel is gebout?
Hoe sluit je je generator aan?

Altijd aardlekschakelaar!
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Slag+J16 »

@ PaulBing
De 230V/50Hz komt binnen bij de accukast over een CEE buitenaansluiting , zoals gebruikelijk bij iedere camper.
Dan gaat de stroom naar een hoofdschakelaar welke aangebouwd is op de Scheiber 3 in 1 kast zoals beschreven in een eerdere posting. Zowel dit metalen hoofdschakelaar kastje als de Scheiber is geaard. Echter nergens zit een aardlekschakelaar in de camper. Dit vind vreemd van de Fransen.
Ik ben het met je eens dat er zaken zijn bevestigd richting het chassis van de Mercedes.
Terwijl, de hele camper vol zit met 12 V zekeringen, mis ik de aardlek en dit zit me niet lekker, vandaar dat ik al gedacht heb om een aparte kabel mee te nemen met aardlek, zoals je wel eens ziet met een vouwwagen.
Deze zou ik dan ook willen gebruiken als ik mijn eigen generator meeneem.
Is dit een goede oplossing?
Jan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door PaulBng »

Naar mijn idee is het eerste wat de buitenaansluiting moet tegenkomen een "stop" (automatische zekering) en aardlekschakelaar. Die zijn tegenwoordig als één ding te krijgen.
Generator op de CEE aansluiting. Een echte aarde heb je dan niet. Maar als je ergens een lek naar je chassis hebt, tript ie waarschijnlijk wel. Doet ie dat niet, lijkt mij dat dan geen probleem.

Even kijken of ik afgeschoten wordt...
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Nee niet afschieten hoor :D
Maar een zekering, daar heb ik geen behoefte aan.
Wel dat ik niet dood ga, als er toevallig contact wordt gemaakt met aarde.
Dus mijn ideale situatie zou zijn, aardlek en dan pas, uit luxe, zekering.
Weet je zeker dat je niet als geleider op gaat treden.

Theo
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Marius »

Slag+J16 schreef: Echter nergens zit een aardlekschakelaar in de camper. Dit vind vreemd van de Fransen.
Niets vreemds aan, onze hymer (en de hymers voor deze) zit/zat ook geen differentiaal schakelaar in (aardlek).
De Duitsers doen dus niets onder voor de vreemde Fransen.

Ik heb de oude automaat er uit gehaald en er een alamat ingezet.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Vertrokken3 »

Een aardlekschakelaar hoort in een moderne installatie wel thuis natuurlijk.
(Maar soms sluit men ook aan op minder "moderne" (of slecht onderhouden) installaties......)

Natuurlijk werkt een aardlekschakelaar alleen wanneer er ook effectief een stroom via de aarde kan teruglopen naar het voedende net.
Maw. In het net zelf moet er ook een verbinding zijn naar de aarde.
In sterkstroom netten is dan daarvoor meestal ook het sterpunt van het net aan de aarde gelegd.
Zou dat niet het geval zijn dan werkt een aardlekschakelaar gewoonweg niet.

Maar ook aan de kant van de camper moet de stroom terug kunnen naar het net.
Dus de aansluitkabel moet de aarde doorgeven en de aarding van het net moet daardoor verbonden worden met het chassis of het chassis moet met een eigen aardpin met voldoende kleine spreidingsweerstand verbonden worden, wat praktisch moeilijk is natuurlijk.

Let wel op, je mag er niet van uitgaan dat door het drukken op de testknop van de aardlekschakelaar, je test of de aardlekschakelaar u zal beveiligen tegen elektrocutie.
Je simuleert gewoon een verschil, en test daardoor dat de aardlek zou kunnen werken bij een effectieve aardlek.
Zoals gezegd, kan de stroom niet terug via de aarde naar het voedende net, dan heb je geen aardlek en dus ook geen werking.
(maar uiteraard wel het gevaar)

Dat er in campers vaak geen aardlekschakelaar aanwezig is, komt gewoon omdat de "camper" in feite als verbruiker beschouwd wordt.
Een verbruiker die dus enkel aangesloten mag worden aan een "goedgekeurd" net en op Europees vlak is al jaren een aardlekschakelaar (of vervangende beveiliging) verplicht.
Maw. De camperbouwers gaan er gewoon vanuit dat hun "toestel" (de camper dus) aangesloten wordt aan een net waar al een aardlekschakelaar of alternatief aanwezig is.

Dat een aardlekschakelaar enkel werkt wanneer de stroom terug naar het voedende net kan, houd dus in dat bij een generator als stroombron, de generator ook met zijn net aan de aarde (of chassis) moet liggen.
Bij dubbel geïsoleerde generators (elektrisch gedeelte maakt geen contact met chassis) werkt een aardlekschakelaar dus niet.

Zoals steeds komt alles terug in dit forum en in dit geval is dit vorig jaar ook aan de orde geweest.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... it=aardlek
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Vertrokken2 »

@Noorderkempen,

Alles en iedereen komt uiteindelijk terug.
Zo heb ik testamentair vastgelegd te willen reïncarneren als brulaap.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Marco Polo »

Meestal doe je up- of downgraden toch ? ;-) :-) :-p
leo en irm
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 6:41
Locatie: ens

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door leo en irm »

gewoon er tussen zetten in je voeding vanaf je cee buiten aansluiting .
het heeft niks te maken met je aarde maar meet het verschil tussen je aan en afvoer van je stroom

kijk even op meterkast bestellen .nl voor een leuke aan bieding een normale heeft een waarde van 230volt en 30mA

succes
levensgenieter en co
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb deze unit van Crusader in de bus geplaatst:

Afbeelding

Met zekeringautomaat en aardlekschakelaar

Ook nog een filmpje:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door Slag+J16 »

@ Allemaal bedankt voor de reacties en Mickel Moon, die Crusader unit had ik ook in mijn gedachten, want onder de passagiersstoel is weinig ruimte voor een aparte aardlek kast.
Mijne heren: Op een Deense camping sloeg een vaste kampeerder een stalen paal voor een windscherm door 2x230V kabels. met als gevolg een zeer hoge spanning buiten de aardlekschakelaar in de caravan om, via de O draad?, met als gevolg-- alle elektra in de caravan beschadigd. De verzekering heeft de schade betaald, want de campingbaas wees alle schade af.
In dit geval hielp een aardlekschakelaar + de aparte zekering dus niets, vandaar mijn vraag over de generator.
Stel dat de inverter in eens kuren vertoond ?
Jan
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aardlekschakelaar nodig of niet ?



Bericht door jansloos »

leo en irm schreef:gewoon er tussen zetten in je voeding vanaf je cee buiten aansluiting .
het heeft niks te maken met je aarde maar meet het verschil tussen je aan en afvoer van je stroom

kijk even op meterkast bestellen .nl voor een leuke aan bieding een normale heeft een waarde van 230volt en 30mA

succes

Nou, dan moet je de uitleg van Noorderkempen toch eens héél goed doornemen.

Dat ding heet niet voor niks áárdlek schakelaar!!
Hij meet inderdaad een verschil, maar dan wél via aarde!! Hij meet dan kleine stromen die via aarde terugvloeien naar dus dat sterpunt.

Daarom heeft een áárdlek op een generator geen zin.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie