BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 kg)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 kg)



Bericht door Kees_S »

Ik ben nog bezig met de onderhandelingen over een eventuele aankoop van een camper in Duitsland die daar in december 2014 op kenteken is gezet en nu 5300 Km gereden heeft.
Ik heb op het Internet veel gelezen over de BPM, echter de juiste info voor dit specifieke voertuig kan ik niet met 100% zekerheid vaststellen.

Het gaat om een camper op basis van de Fiat Ducato 3.0 liter MultiJet Diesel + Automaat, met MAXI chassis en een max. toelaatbaar gewicht van 4250 Kg van december 2014.
De wielbasis is 4035 mm en het chassistype is een 4.0T.
De voordeligste manier van BPM bij invoer is de forfaitaire afschrijvingstabel op basis van de historische BPM uit 2014 voor het best te vergelijken voertuigtype in Nederland.
Volgens mij is dit één van deze drie Fiat Ducato's (prijslijst Fiat Nederland 2014):
4.0T Heavy Gesloten Gesloten L3H2
4.0T Heavy Gesloten Gesloten L4H2
4.0T Heavy Gesloten Gesloten L4H3
Wie kan de juiste aanwijzen (mag ik de voor mij voordeligste nemen ?) ?

En dan de BPM. Deze drie voertuigen hebben alle drie NUL Euro BPM als gesloten bestelbus.
Betekent dit dat ik deze camper op grijs kenteken kan invoeren (max. toel. gewicht 4250 Kg, wel C1 rijbewijs nodig) en dan geen BPM hoef te betalen?
Zo nee, van welke historische waarde voor de BPM moet ik dan uitgaan voordat de afschrijvingstabel toegepast kan worden?

Wie heeft ervaring/uitleg ?

Groeten,

Kees
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door 't Busje »

Fiat Ducato Prijslijst schreef:LET OP: Boven 3,5t. kg GVW vervalt BPM.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door ellan vannin »

WAARSCHUWING ! Let op als je de camper invoert met de genoemde km. stand kleiner dan of gelijk aan: 6000 km wordt het voertuig gezien als een NIEUW voertuig. Spreek uit ervaring met kennis van mij gebeurd met personenwagen uit buitenland naar NL invoeren.
All4dogs
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Kees_S »

Ja, hij staat op 690 Km van hier, dus die 6000 ga ik wel redden.
De vrijstelling BPM dat is mijn zorg.
Dat moet ik 100% zeker weten.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door mMario »

denk dat je minimaal € 10.000,= BPM mag aftikken. Hoor gaarne wat het bpm bedrag is gworden als je de actie gedaan hebt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Kees_S »

Aan dit soort reacties heb ik dus niets :bang:
Ik wil zekerheid alvorens ik dit voertuig koop.
Ik ga niet gokken met 10 mille.
De een schrijft geen BPM, de ander 10 mille.
Wie o wie verschaft 100% duidelijkheid.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Opgezegd »

Een kampeerauto is voor afschrijving BPM niet te vergelijken met bestelauto.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Kees_S »

Martin schreef:Een kampeerauto is voor afschrijving BPM niet te vergelijken met bestelauto.
Dat zit jij 100% er naast !@! :bang:

Dit artikel kan de prullenbak in want de regeling is daarna veranderd en nu geldt een vastgestelde afschrijvingstabel (vanaf 1-1-2014 is deze tabel niet meer veranderd).
X deed in mei 2011 aangifte BPM voor de registratie van een uit Duitsland ingevoerde gebruikte kampeerauto uit september 2010. Het chassis van de kampeerauto was gelijk aan dat van een Ford Transit. X berekende de BPM op grond van een besluit van 14 december 2010 op basis van de catalogusprijs van een Ford Transit, maar de inspecteur was het niet eens met de door X in aanmerking genomen afschrijving. Hij stelde dat met een gewone bestelauto in het algemeen veel meer kilometers werden gereden dan met een kampeerauto zodat de afschrijving op een bestelauto veel hoger was dan de afschrijving op een kampeerauto. Hof Den Bosch besliste in navolging van Rechtbank Zeeland-West-Brabant dat niet meer BPM mocht worden geheven dan de BPM die nog drukte op vergelijkbare gebruikte voertuigen die al in Nederland waren geregistreerd. Vergelijkbare gebruikte voertuigen waren in dit geval geen gebruikte bestelauto’s maar gebruikte kampeerauto’s omdat er een wezenlijk verschil was tussen beide soorten auto’s. Dit betekende volgens het Hof dat voor het vaststellen van het afschrijvingspercentage rekening moest worden gehouden met de uitrusting tot kampeerauto. Het Hof vond een afschrijving van 25% over een periode van nog geen jaar zeker niet te laag. De door de inspecteur berekende verschuldigde BPM van € 8.220 bij een inkoopwaarde van € 21.262 was daarom niet te hoog. Het Hof verklaarde het hoger beroep van X ongegrond.

Je mag wel een andere methode kiezen op basis van de werkelijk (taxatie) waarde maar dan telt de hele camper mee. Via de afschrijvingstabel telt alleen het vergelijkbare gesloten en verhoogde bestelautochassis met oorspronkelijke cabine opties mee. De werkelijke (taxatie)waarde nemen heeft dan ook alleen zin bij voeruigen met lage waarde wegens schade.
Laatst gewijzigd door Kees_S op di 18 aug 2015, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Schoentje »

BPM vrijstelling kun je 100% zeker vergeten.

BPM is van toepassing op alle Campers ongeachte hun gewicht. Dus zelfs als je een 12tons MAN Camper uit D zou importeren loop je nog tegen BPM aan.

Even praktisch: bedenk wat het gevolg zou zijn als een +3.500KG camper vrijgesteld zou zijn? Dat zou betekenen dat van 2 identieke campers waarbij de een tot max 3.500KG op kenteken staat en de andere tot max 4.200KG de 4.200KG uitvoering stukke goedkoper zou uitpakken.

Hoe hoog het bedrag aan BPM zal zijn hangt af van het type basis voertuig en het bij invoer gekozen afschrijvingssysteem. Er zijn verschillende website's waar je de BPM aan de hand van de voertuig gegevens kunt laten berekenen.

De waarschuwing van de 6.000KM is er zeker een die je ter harte moet nemen 5.999 is voor de wet geen 6.000 en zou dus voor de BPM betekenen dat je een nieuwe Camper op de weg brengt met alle financiële gevolgen van dien. Dus geen risico zorg dat je dik boven de 6.000KM zit (dus niet 6.003KM).
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Kees_S »

Oké, deze redenatie kan ik volgen en lijkt mij ook logisch.
Die kilometers gaan we gewoon eerst (laten) rijden.
Dat zal geen punt zijn dus.

Maar dan de BPM:
Indien ik niet de historische BPM van het juiste voertuig mag nemen (die is immers NUL), welke moet ik dan nemen, of welke methode moet ik dan gebruiken?
- Zelf BPM uitrekenen op basis van de netto prijs van het juiste voertuig?
- De BPM nemen van het laatst voorafgaande 3500 Kg voertuig in de prijslijst?

En om het nog ingewikkelder te maken.
Stel ik laat hem terugkeuren naar 3500 Kg mag ik dan wel dat vergelijkbare voertuig nemen?
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Schoentje »

Hoi Kees,

Het basis uitgangspunt voor de BPM berekening is de oorspronkelijke Nederlandse catalogusprijs van het basisvoertuig, waarop dan vervolgens vanwege de gebruikte status via een 3 tal afschrijving methoden:

* basis van koerslijst
* basis van taxatierapport
* basis van forfaitaire tabel

een afschrijving op in mindering gebracht mag worden.

Kijk eens naar de info hier:
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/de-fiscus-bpm/
http://www.campermakelaar.eu/camperinvo ... tsland.htm
http://online.berekenbpm.nl/camper.php? ... Aj9n8P8HAQ
http://www.bpm-aangifte.nl

Groeten,

Twan

Ps vanuit mijn professie heb ik hele dagen met de fiscale wetgeving van doen, maar de BPM wetgeving komt alleen vanuit de formele hoek op mijn bureau (aanslagen BPM omdat klanten grijs kenteken auto's aan particulieren verkopen, buitenlandse bedrijven die NL werknemers op buitenlands kenteken laten rijden of garagehouders die auto's importeren en met betrekking tot de formele route vragen of problemen hebben. Waarde discussies op basis van taxatie rapporten komen niet over mijn bureau (hooguit vanuit mijn privé intresse in auto's en campers :wink: )
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door jansloos »

De belastingtelefoon misschien?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door Kees_S »

Kun je geen rechten aan ontlenen en zitten (vaak) niets wetende hulpjes.
Bovendien moet je slapende h... niet storen :-B
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BPM berekening invoer camper met grijs kenteken (>3500 k



Bericht door rob2 »

Kees,

Zoek de NL prijslijst op van deze camper, daar staan de BPM bedragen apart genoemd.
bijvoorbeeld hier http://www.hymer.com/de/katalog-und-kon ... ?file=1623
Ik schat de bruto BPM op € 13.000, onze camper is 7 jaar oud, ook een 3 liter Ducato -geen automaat -
en daarvan was nieuw de BPM € 11.888 van :bang:

en ik snap beste dat je het 'een beetje' wilt weten, maar op zo'n aanschafbedrag zal het toch niet op de
laatste paar honderd euro aankomen..... Laten keuren BPM aftikken, je verlies nemen & gaan genieten :cheers:
Groet,
Rob
Plaats reactie