Ingezakte voorvering
Ingezakte voorvering
Ingezakte voorvering.
Ook bij onze kortgeleden gekochte Frankia 740DB zijn de voor veren al ingezakt na 34000km.
Een veel voorkomend probleem zeker bij een integraal.
Aslast voor gemeten, ruim1900Kg met 2 personen.
We zijn voornemens op volledige luchtvering over te stappen, maar dat wordt volgend jaar, €10 000+ is serieus geld.
Om dit eerste jaar goed door te komen hebben we een andere voordeliger oplossing gekozen.
Niet de vaker toegepaste veren van Goldsmith of VB, €550 voor een setje veren die dan ook nog gemonteerd moeten worden.
Goed online in de Fiat type 250 documentatie kijken levert 5 verschillende originele Fiat veren op van licht naar zwaar.
A.h.v. het chassis nummer is goed te achterhalen wat er door Frankia destijds besteld is om deze camper te bouwen.
We hebben de hoogste Ducato veer gekozen (+50mm) en met de dikke draad van 17mm i.p.v. 15,75mm
Deze veer zit origineel o.a. onder een dubbel cabine open laadbak.
Door onze Fiat bedrijfswagen dealer laten bestellen en monteren. (onze eigen brug mag tot 2500Kg)
Het resultaat is op onderstaande foto te zien.
De camper staat nu weer mooi horizontaal, en door deze langere veer die 1 extra wikkeling heeft, 6 i.p.v. 5, is de voorkant ook een stuk soepeler geworden.
Voor ons een prima en voordelige oplossing.
Om de kosten nog wat te drukken (en ik wilde weten hoe het zit) heb van te voren links en rechts oa het dashboard kastje enz al weggehaald, de totale tijd was nu slechts 1 uur per kant.
Met dank aan Fiat Sen Waninge vestiging Emmen.
Als iemand de bestel nummers wil weten, even mailen
Groet, Hans
Ook bij onze kortgeleden gekochte Frankia 740DB zijn de voor veren al ingezakt na 34000km.
Een veel voorkomend probleem zeker bij een integraal.
Aslast voor gemeten, ruim1900Kg met 2 personen.
We zijn voornemens op volledige luchtvering over te stappen, maar dat wordt volgend jaar, €10 000+ is serieus geld.
Om dit eerste jaar goed door te komen hebben we een andere voordeliger oplossing gekozen.
Niet de vaker toegepaste veren van Goldsmith of VB, €550 voor een setje veren die dan ook nog gemonteerd moeten worden.
Goed online in de Fiat type 250 documentatie kijken levert 5 verschillende originele Fiat veren op van licht naar zwaar.
A.h.v. het chassis nummer is goed te achterhalen wat er door Frankia destijds besteld is om deze camper te bouwen.
We hebben de hoogste Ducato veer gekozen (+50mm) en met de dikke draad van 17mm i.p.v. 15,75mm
Deze veer zit origineel o.a. onder een dubbel cabine open laadbak.
Door onze Fiat bedrijfswagen dealer laten bestellen en monteren. (onze eigen brug mag tot 2500Kg)
Het resultaat is op onderstaande foto te zien.
De camper staat nu weer mooi horizontaal, en door deze langere veer die 1 extra wikkeling heeft, 6 i.p.v. 5, is de voorkant ook een stuk soepeler geworden.
Voor ons een prima en voordelige oplossing.
Om de kosten nog wat te drukken (en ik wilde weten hoe het zit) heb van te voren links en rechts oa het dashboard kastje enz al weggehaald, de totale tijd was nu slechts 1 uur per kant.
Met dank aan Fiat Sen Waninge vestiging Emmen.
Als iemand de bestel nummers wil weten, even mailen
Groet, Hans
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.
In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Ingezakte voor vering.
Mooi TV lift systeem.
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Ingezakte voor vering.
Oh, dacht dat het een leeslampje was.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Ingezakte voor vering.
Jij zult wel vol met bier zitten hè, nu De Graafschap er door is?
Leeslampje, wie zet er nu een leeslampje op zijn dak!
Leeslampje, wie zet er nu een leeslampje op zijn dak!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Ingezakte voor vering.
Ik, sinds jij me de hoop hebt gegeven om pornografische beelden op mijn achteruitrijcamera te krijgen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Ingezakte voorvering
Mannen, het ging over voor veren, wat vind je daarvan.
Dat grote bord stond ergens op de parkeerplaats in Frankrijk, had hem met die grijze lucht beter weg kunnen halen op de foto.
Wat betreft het bier, een van de volgende reisjes gaat naar Belgie om brouwerijen te bezoeken, maar dat moet dan waarschijnlijk in een ander topic.
Kamera, we hebben in Duitsland een 180' beeldhoek van Luis gekocht met 7" scherm echt heel goed, wel extra een continu schakelaar erbij geschakeld, kan dan ook als achteruit spiegel werken.
Gr Hans
Dat grote bord stond ergens op de parkeerplaats in Frankrijk, had hem met die grijze lucht beter weg kunnen halen op de foto.
Wat betreft het bier, een van de volgende reisjes gaat naar Belgie om brouwerijen te bezoeken, maar dat moet dan waarschijnlijk in een ander topic.
Kamera, we hebben in Duitsland een 180' beeldhoek van Luis gekocht met 7" scherm echt heel goed, wel extra een continu schakelaar erbij geschakeld, kan dan ook als achteruit spiegel werken.
Gr Hans
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.
In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
Re: Ingezakte voorvering
Heb je maar 1 wiel rechts????
Zie je onderschrift: "wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2."
Zie je onderschrift: "wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2."
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Ingezakte voorvering
Ja dat is een goede Joske, ik denk dat Wineke dat bedacht heeft toen we nog met een Euromobiel reden.
Die 2 wielen, motorfietsen, zijn nog heel belangrijk, deze nazomer bv Alpen en Dolomieten, met 2 andere stellen.
Ook reden no1 om een tandem asser te kopen, die kan flink wat dragen.
Ik moet nog een rek maken waar 1 van onze lichte motoren op kan, de grote motoren (300kg+) kunnen ook hier niet veilig achter op.
Zo kunnen we het camperen en rijden mooi combineren.
Hans
Die 2 wielen, motorfietsen, zijn nog heel belangrijk, deze nazomer bv Alpen en Dolomieten, met 2 andere stellen.
Ook reden no1 om een tandem asser te kopen, die kan flink wat dragen.
Ik moet nog een rek maken waar 1 van onze lichte motoren op kan, de grote motoren (300kg+) kunnen ook hier niet veilig achter op.
Zo kunnen we het camperen en rijden mooi combineren.
Hans
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.
In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
Re: Ingezakte voorvering
Hallo Hans,
Dit is het zoveelste bewijs dat de standaard voorste veren van een Fiat-PSA veel te slap zijn voor de opgegeven maximale aslasten.
Mijn max. aslast vöör is 2100 kg en al van bij het begin stootte de auto telkens tegen de einddempers bij het oprijden van de veel voorkomende verkeer snelheidsremmers. Ik heb dan ook langere veren laten plaatsen bij Carsupport waardoor de auto 6 cm omhoog is gekomen aan de voorzijde en nu mooi vlak staat, het oprijden van verkeersdrempels gaat nu zonder gebonk.
Het grote voordeel van Carsupport is dat ze zelf hun veren maken en je kan kiezen hoeveel je de auto omhoog wilt laten komen, weliswaar tot een bepaald maximum. Ze wegen de auto per wiel en gaan dan de lengte van de veer bepalen, zo zijn er bij mij 2 verschillende veren geplaatst zodat de wagen volledig vlak komt te staan op de dwarse as.
Jij spreekt van een tijdelijke oplossing maar ik durf te wedden dat je hier nooit nog wat aan zal moeten veranderen.
Joske
Dit is het zoveelste bewijs dat de standaard voorste veren van een Fiat-PSA veel te slap zijn voor de opgegeven maximale aslasten.
Mijn max. aslast vöör is 2100 kg en al van bij het begin stootte de auto telkens tegen de einddempers bij het oprijden van de veel voorkomende verkeer snelheidsremmers. Ik heb dan ook langere veren laten plaatsen bij Carsupport waardoor de auto 6 cm omhoog is gekomen aan de voorzijde en nu mooi vlak staat, het oprijden van verkeersdrempels gaat nu zonder gebonk.
Het grote voordeel van Carsupport is dat ze zelf hun veren maken en je kan kiezen hoeveel je de auto omhoog wilt laten komen, weliswaar tot een bepaald maximum. Ze wegen de auto per wiel en gaan dan de lengte van de veer bepalen, zo zijn er bij mij 2 verschillende veren geplaatst zodat de wagen volledig vlak komt te staan op de dwarse as.
Jij spreekt van een tijdelijke oplossing maar ik durf te wedden dat je hier nooit nog wat aan zal moeten veranderen.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Ingezakte voorvering
Het is maar net hoe de Fiat is besteld, het is dus het bewijs dat het wel goed kan met de originele Fiat veren.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Ingezakte voorvering
Ben,ducati 900 schreef:Het is maar net hoe de Fiat is besteld, het is dus het bewijs dat het wel goed kan met de originele Fiat veren.
Ben.
Als ze een maximale aslast opgeven van 2100 kg moeten ze er wel voor zorgen dat bij een belasting van 1700 kg op de vooras deze niet bij gelijk welke drempel op de eindbuffers gaan aanslaan.
Ik heb gewoon een standaard auto (lichte vracht) besteld die aan de eisen van een maxi chassis (4 ton) moet voldoen, en dat is niet zo !
Ik kan goed begrijpen dat een lichte vracht met dubbele cabine en open laadbak, dus eentje voor op de werf, veel zwaardere veren krijgt, maar mijn wagen voldeed zeker niet aan de veerverwachting op de voorste as !!!!!! En zo zijn er zoveel !
En in het geval dat de motorhome constructeur een chassis besteld weten ze toch bij Fiat-PSA wat daar opkomt te staan.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Ingezakte voorvering
Dan hebben ze dus hun documentatie niet goed voor elkaar of bij de dealer niet goed bekeken het probleem ligt dan
misschien bij de verkoper.
Als je bij Mercedes kijkt dan krijgt de auto een aantal punten en elke accessoire ook, dat tel je bij elkaar op
en dan kun je aan de hand van een tabel de juiste veer bepalen verder heb je dan de keus uit verschillende
diktes veerrubber.
Ben.
misschien bij de verkoper.
Als je bij Mercedes kijkt dan krijgt de auto een aantal punten en elke accessoire ook, dat tel je bij elkaar op
en dan kun je aan de hand van een tabel de juiste veer bepalen verder heb je dan de keus uit verschillende
diktes veerrubber.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).