Wij hebben een camper gekocht!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Wij hebben een camper gekocht!



Bericht door jmkoole »

Hallo, ik ben Hans uit Friesland. Al jaren kamperen mijn vrouw en ik (begin 50-ers) in een caravan. Meestal 2 maal 3 weken per jaar naar Zuid Frankrijk. Nu we wat ouder worden hebben we besloten korter te gaan werken en (dus) vaker op vakantie...

Ik voel er veel voor mijn Knaus caravan van 5 meter + Audi A8 3.0 TDI in te ruilen voor een camper. De dikke Audi wordt alleen voor de caravan gebruikt en de bijna 2.000 euro wegenbelasting per jaar is zinvoller te besteden... We hebben nog een tweede zuiniger auto. Wat dat betreft heb ik al een tijdje op internet zitten lezen en een voorkeur gekregen voor een T5 Karmann Colorado met Frans bed. Liefst met de 5 cilinder 131 of 174 pk motor; dat zijn echt geweldige motoren. Bovendien verkeer ik in de gelukkige situatie de VW technisch in eigen beheer te kunnen onderhouden. Rijden met en wonen in een camper is geen probleem. Ik heb vaker met 'bestelwagens' gereden en zolang er sprake is van enige luxe, zoals een vast bed, vindt mijn echtgenote het prima. Twee fietsen mee voor een ritje naar de stad of supermarkt is voldoende, wij zijn geen mensen die rondritjes met auto of scooters moeten maken. Lopen en fietsen gaat prima!

Waar ik benieuwd naar ben: is de Karmann camper een verstandige keus? In de VW-motoren heb ik alle vertrouwen, maar zijn er geen verborgen problemen qua opbouw of gebruik?

Mijn voorkeur gaat uit naar het kopen van een camper in Duitsland. Eentje vanaf 2005. Het invoeren, keuren en op kenteken zetten is geen punt.
Alvast bedankt voor jullie tips en opmerkingen!
Laatst gewijzigd door jmkoole op zo 10 mei 2015, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

Laat mij dan maar de eerste zijn.
Hartelijk welkom op dit forum.
Kijk eerst eens een aantal dagen rond en lees de topics. Wellicht zit er nuttige informatie voor jou bij.

Ik heb zelf slechts een 16 jaar oude Hymer op Fiat Ducato, maar weet wel dat Karmann het summum is van de compacte campers.
Enja, zoals je weet, zolang ze niet mishandeld worden zijn vw motoren natuurlijk top.
Helaas is de prijs van deze Karmann Campers, naar mijn mening, wel een beetje overtrokken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen



Bericht door Henry van der Veen »

De Karmann Colorado is ook onze "droomwagen", maar we moeten nog even sparen :D
Tot die tijd doen we het in alle tevredenheid en plezier met zijn 25 jaar oudere zusje......

Ze worden tegenwoordig gebouwd in Sprendlingen bij Mainz...
In deze fabriek worden ook de Eura campers gebouwd.
Als je toevallig in de buurt bent, er worden in de fabriek rondleidingen gegegven, je moet je dan 's morgens aanmelden.

Ook kan je bij de fabriek met een camper overnachten, voor het geval dat je eerst eens een camper huurt voordat je tot koop overgaat.
In Beilen zit een dealer die tevens Karmann Campers verhuurt.
(geen belangen hoor!)
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Let bij de eerste serie T5's met 5 cilinder goed op de motor.
Die serie heeft een kwaaltje dat de legering van de cilinder kop te zacht is voor de pomp verstuivers waardoor er speling kan ontstaan tussen de verstuivers en de cilinder kop.
Gevolg is in het begin slechter starten, onregelmatig stationair lopen en uit eindelijk helemaal niet meer starten en olie verbruik.
Enigste remedie is dan een nieuwe cilinderkop.
De latere types hebben geharde bussen in de kop geperst zitten met daarin de pomp verstuivers.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Paulo
Berichten: 684
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 20:27
Locatie: Noord-Holland



Bericht door Paulo »

Welkom op dit leerzame forum :wink:


Paulo :lol: :lol: :lol:
Tob niet, 't komt toch anders.......
Gebruikersavatar
teddybeer
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 13:29
Locatie: Dopheide
Contacteer:



Bericht door teddybeer »

Welkom en over je campervraag kan ik je geen zinnig antwoord geven, hoop wel dat je een verstandige keus doet. :)
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Adria Coral S670SL Supreme
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15



Bericht door Boulange »

Welkom !

Geen 3 3-liters meer lijkt me toch ook wel weer zonde . . . .
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
TOL
Berichten: 2361
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden



Bericht door TOL »

Welkom bij je nieuwste virus :lol: , want zo kun je het wel noemen als je net aan een camper gaat beginnen en op dit forum terecht komt.
Overigens wat hebben jullie een grote woonplaats :lol: :wink:
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland



Bericht door jmkoole »

Boulangé schreef:Welkom !

Geen 3 3-liters meer lijkt me toch ook wel weer zonde . . . .
Haha, ja dat klopt en ik heb nu zelfs vier 3-liters om te onderhouden... :wink:
- A8 3.0 TDI
- A2 1.2 DI 3L
- Lupo 3L blauw (zoon)
- Lupo 3L zwart (dochter)

Bedankt allemaal voor de woorden van welkom en advies :D
Deze zomer nog met de caravan op vakantie en me eerst maar eens goed inlezen en een paar campers bekijken. Zo'n Karmann Colorado spreekt me aan vanwege de VW-motor en de nog redelijke omvang van de opbouw. Ik moet er niet aan denken om met zo'n camper van enorme omvang op stap te zijn. Hoewel m'n huidige auto-caravan combinatie ook 12 meter lang is...
Gebruikersavatar
steeg 73
Berichten: 917
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 20:00
Locatie: Ringe Neugnadenfeld BRD



Bericht door steeg 73 »

Welkom
http://www.nuesse-kabel.de
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Afbeelding
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: even voorstellen plus een vraag...



Bericht door jmkoole »

Het heeft even wat meer tijd gekost, maar we hebben eindelijk een camper gekocht!
Het is een Karmann Colorado 655ti geworden van nov. 2005. Het is een halfintegraal met een frans bed, solarpaneel en nog wat andere extra's. Over twee weken kunnen we de camper ophalen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80314
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: even voorstellen plus een vraag...



Bericht door Dafluc »

Wel leuk dat je na al die tijd nog aan ons hebt gedacht. :thumbup:
Wacht met spanning de foto's af.
Afbeelding
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen

Re: even voorstellen plus een vraag...



Bericht door Ingrid 68 »

Gefeliciteerd met jullie camper :thumbup:
Groetjes Ingrid

Wij rijden in een hymercamp uit 1989
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3330
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re:



Bericht door cjoosten »

jmkoole schreef:Ik moet er niet aan denken om met zo'n camper van enorme omvang op stap te zijn. Hoewel m'n huidige auto-caravan combinatie ook 12 meter lang is...
Tja dat hadden wij ook maar door de jaren heen zijn ze alleen maar langer geworden ! ! ! !
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Plaats reactie