flexibel zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

flexibel zonnepaneel



Bericht door compay »

Hallo allen

ik heb een oldtimer camper met een mooi rond dak
wil nu mijn absorptiekoelkast vervangen door een compressorkoelkast
dat zou de grootste verbruiker worden (1,25Ah max bij 32 graden buiten)...v
erder gebruik ik weinig stroom en dan tevens een goed zonnepaneel monteren....

wil het zonnepaneel het liefste rond met dak mee laten lopen (in de lengte)
heb nu het volgende gevonden

maar zijn er nadelen met flexibel zonnepaneel?

wordt het warmer in de bus?
minder efficient?
levensduur?

https://kleinezonnepanelen.nl/index.php ... Hb_MoeRNVw

tevens staan wij altijd graag in de schaduw
dat lijkt me ook niet optimaal

onze bus is niet zo lang ik heb plek voor max twee panelen
er zit een dakluik vrij in het midden, daarvoor heb ik een meter en naar achteren 1,5 meter ruimte qua lengte

ander idee is een dikke grote huishoudaccu...die bv 5 dagen meekan en dan weer opgeladen moet worden door te rijden
of bv een dag stroom te nemen op camping

wie heeft goede tips....
het duizelt me over de zonnepanelen na twee uur internet

bedankt!
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door chrisvanlaar »

Hallo,

Een bijkomend voordeel van een zonnepaneel op je dak is dat die de hitte ook opvangt dus het dak daaronder wordt dan niet zo heet en ook in je bus koeler.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door compay »

ja maar mijn dak is wit....en een flexibel paneel zit op je dak geplakt...deze is zwart...en wordt warm en geeft hitte door aan dak....of is dat te verwaarlozen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Wacht even op de reactie van Mickel Moen. Die heeft hier ervaring mee.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door beatrix18 »

Volgens mij hoef je helemaal niets te doen.
Je hebt nu een absorptie koelkast en staat het liefst in de schaduw... Met één gasfles doe je een maand.
Je wil een compressor koelkast, flexibel paneel, accu en moet dan in de zon gaan staan.(als die er is!)
Als ik het zo schat ben je zomaar €1000 kwijt en voor iets dat je niet wil.
Een andere optie is een los en veel goedkoper paneel in de zon zetten en zelf met de camper in de schaduw. Maar ook dit heeft nadelen. Zo'n gas koelkast is zo gek nog niet, al heb ik nu een compressor koelkast, flexibel paneel en dikke accu. :DD :eh:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

@Peter wist niet dat je ook een flex paneel had :bang:
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door compay »

puur praktisch gezien absorptiekoelkast is prima ...ik heb een lpg tank...en de absorptiekoelkast altijd heel tevreden over, maar midden zomer en dan in spanje of portugal bij 35 graden buiten en binnen zo tegen de 40 (ja en de camper is heel redelijk geïsoleerd...alleen wel ramen rondom...dantrekt zo een absorptiekoelkast het echt niet...hoe positief sommigen ook beweren...max koelen ze tot 20 graden onder omgeving en dat de mijne ook zeker maar dan wordt het dus zo plus 15 in de auto....tevens ook al krijg je de koelkast op termijn op koele temperatuur als je dan uit de supermarkt komt en de koelkast weer vol zet met van alles dat redelijk warm is dn doet de koelkast er minimaal 24 uur over het echt koel te krijgen.....heb dat zelf ook echt van een koelkast bedrijf vernomen...de capaciteit van een absorptie is gewoon echt te weinig......en dan voor extra betere koeling nog eens een ventilator plaatsen achtter de koelkast (terwijl het voordeel uit moet zijn dat de koelkast stil is) en om de week koelkast uit om ijsvorming te verminderen....ik wil gewoon een goede koelkast die binnen een half uur de temperatuur op orde heeft...en dat is gewoon een compressor....

ken vele mensen die zijn overgegaan en ze vinden het allemaal een wereld van verschil.....de vraag gaat dus echt over een zonnepanelen....de flexibele uitvoering
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door beatrix18 »

maar zijn er nadelen met flexibel zonnepaneel? de prijs

wordt het warmer in de bus? niet merkbaar
minder efficient? het paneel zelf heeft minder koeling, dus in warme gebieden: ja
levensduur? dat merk je over ongeveer 40 jaar.....

tevens staan wij altijd graag in de schaduw dat lijkt me ook niet optimaal zelfs de schaduw van één boomblaadje op één cel is zeer nadelig

@Paul: Kan mij voorstellen dat je dat niet wist. Zelf zie ik hem ook niet liggen (met het dak nog dicht) en dat is het mooie! :P

Afbeelding
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Ik heb een identiek paneel, maar dan geheel in het zwart.

Afbeelding

Wordt het warmer in de bus? Volgens mij maakt dat niets uit. Nu heb ik al een zwart dak, dus bij mij maakt het sowieso niets uit.
Minder efficient? Daar is al zoveel over geschreven, maar daar kun je geen koers op varen. Als een paneel efficiënter is als een ander, dan is de opbrengst hoger per m2. Het Back-contact paneel waarna jij refereert, heeft inderdaad een iets grotere opbrengst per m2, ofwel met dezelfde opbrengst kan het iets kleiner zijn. Een 100Wp paneel is echter een 100Wp paneel. Is de dus meer een kwestie van de ruimte op je dak.

Levensduur? Moeilijk te zeggen.

Voor wat je nodig hebt?

Dit is toch een kwestie van rekenen.
Voor een indicatie voor het berekenen van de opbrengst van de panelen, verwijs ik je graag eerst naar deze bladzijde op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html

Houd er rekening mee, dat de opbrengst erg seizoen afhankelijk is, maar dan gaat het nog steeds over gemiddelden. Ook in de zomer kun je een periode met veel bewolking, regen e.d treffen en dan is de opbrengst beduidend lager.


Het is toch ook een kwestie van jouw campergedrag. Wil je altijd vrij staan ook voor een flink aantal dagen, dan is een compressorkoelkast geen optie.

Mag ik ons camper gedrag schetsen met wel een compressorkoelkast.

Mijn elektrische systeem was in eerste instantie zo ingericht, dat ik met de 50liter compressorkoelkast met alleen laden op de dynamo, zo'n 3 a 4 dagen vrij kon staan met een in totaal 150Ah accubank. Nu moet ik wel zeggen, dat we in de zomer niet echt de hitte opzoeken, van Zuid-Europa. Deze zomer met veel warme dagen in Zweden, was het echter wel wat krap. Ook is ons stroomverbruik iets toegenomen nu er ook twee iPads mee op reis gaan.

Vandaar dat ik nu ook een zonnepaneel geplaatst heb, om in de zomermaanden iets meer reserve te hebben, als het zo uitkomt.

In de koudere maanden verwarmen wij elektrisch en staan we aan de paal.

Dit zijn dus eerst de zaken die je moet bepalen. Kortom: Eerst een indicatie berekenen voor het seizoen en de locaties (landen) waar jij wilt vrij staan, om de laagste gemiddelde opbrengst van je panelen te bepalen. Wil je in oktober ook nog voor enkele dagen vrij staan, in bijvoorbeeld Nederland, dan reken je de gemiddelde opbrengst van 200Wp uit in oktober, locatie Amsterdam. Dat is dan de opbrengst die je meeneemt in je verder berekeningen van je gemiddelde verbruik. Dat kun je op deze pagina uitrekenen: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html


Als je alles netjes ingevuld hebt, kun je vervolgens uitrekenen hoe groot je accu moet zijn in relatie met het aantal dagen dat je vrij kunt staan.

Let op: Het gaat altijd om gemiddelden en een indicatie. Uiteindelijk weet je het pas als je in het in de praktijk ondervindt.

Mocht je er niet uitkomen en/of heb je nog vragen stel ze gerust. eventueel via Pb.

Succes.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 27 nov 2014, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Zie je wel :P
Gebruikersavatar
fransfit
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 14:53
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door fransfit »

Er is een verschil tussen een flexibel paneel (meestal vast gemonteerd en +- 30 graden buigbaar) en een oprolbaar paneel die je ergens kunt hangen waar hij de zon optimaal krijgt (bij lage zon belangrijk). Dus flexi op verschillende manieren.
Te Koop 70m2 bungalow op park wat hele jaar open is.

http://Grootslag-372.jouwweb.nl
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door compay »

dank voor alle tips en antwoorden
probleem voor mij is

wil graag onafhankelijk zijn van elektra
maar als wij op een fijne plek staan of dat nu een camping is of echt vrij
dan zet ik de bus altijd zoveel mogelijk in de schaduw
en omdat we fietsen mee hebben doen we de boodschappen met de fiets
dus via de dynamo gebeurd er ook niet veel

ik kan denk ik maximaal 140 watt bij elkaar kwijt op het dak
waarschijnlijk twee panelen van 70
en dan een dikke huishoudaccu erbij....idee is dan ook om zo af en toe toch aan de elektra te gaan indien nodig

maar wordt dan wel een dure grap vind ik
2 panelen, dikke accu, toebehoren, compressorkoelkast...
dat wordt zeker zo rond de 1000€

maar goed heb nog de hele winter om na te denken!
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: flexibel zonnepaneel



Bericht door Vertrokken3 »

fransfit schreef:Er is een verschil tussen een flexibel paneel (meestal vast gemonteerd en +- 30 graden buigbaar) en een oprolbaar paneel die je ergens kunt hangen waar hij de zon optimaal krijgt (bij lage zon belangrijk). Dus flexi op verschillende manieren.
Ik heb een vermoeden dat je met een flexibel paneel bedoelt een gewoon standaard paneel dat eventueel met gans de kader onder een hoek kan gezet worden, klopt dit?

Indien ja, dan is dat ofwel een Monokristallijn ofwel een Polykristallijn zonnepaneel.

indien niet is het de derde soort, een Amorf zonnepaneel, die zijn flexibel.

http://www.zonne-energiegids.nl/soorten-zonnepanelen/

Goed om weten is dat is dat "minder rendement" zich vertaald naar grotere panelen voor dezelfde wattpiek.
Dus een 100Wp mono is kleiner dan een poly van 100Wp, die op zijn beurt weer kleiner is dan een amorf van 100Wp.

Qua opbrengst geeft een 100Wp die belicht wordt volgens de normen waarop hij een 100Wp mag genoemd wordt 100W, ongeacht het type.

Het is wel zo dat amorf meestal ergens op een dak gekleefd wordt en dus wat warmer wordt waardoor de opbrengst wat daalt.
Bij mono en poly wordt er achter de kader meestal een luchtcirculatie toegelaten, dus die koelen wat af.
(de normen zijn bij een celtemperatuur van 25°C meestal zijn de cellen echter warmer, dus minder opbrengst)

Maar bij diffuus lichtinval (bewolking of weerkaatsing zonlicht tussen de wolken) heeft een amorf weer wat voordeel tov zijn broers.
Plaats reactie