AGM accu
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: AGM accu
Daar kan ik me grotendeels bij aansluiten, in het bijzonder bij dat woordje dat je in het "vet" hebt gezet.
Maar ik heb begrepen dat de TS en nog een paar anderen er niet veel boodschap aan hebben omdat ze niet weten hoe ze het een en ander kunnen klaarspelen.
Maar ik heb begrepen dat de TS en nog een paar anderen er niet veel boodschap aan hebben omdat ze niet weten hoe ze het een en ander kunnen klaarspelen.
- JoopBrekken
- Berichten: 4258
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: AGM accu
Dank voor je bijval Noorderkempen.
Ik heb lang getwijfeld maar steeds meer mensen hebben het over speciale laad technieken voor AGM en daar schieten TS en andere leergierigen ook niets mee op.
Extra uitleg: Stroom is aangegeven in Amperes, Spanning in Volt, Ladingstoestand ( van de accu ) in Ah en vermogen in Watt. HH is huishoud accu.
Een leerzaam stuk over div. loodaccu's in eenvoudige bewoordingen en naar mijn idee wel juist en neutraal:
http://omvormers-12v-naar-220v.welke-ki ... e-accu.php
Lees hierin i.p.v. het woordje "220 omvormer" je camper stroomverbruik.
Zelf ben ik heel tevreden met onze 2 st. Cellpower CPW530 110 Ah AGM accu's ( via Advitek a' 229 euro ) welke na 4 jr nog bijna 90% van hun vermogen hebben, terwijl wij NOOIT aan de walstroom staan ( ook thuis niet ), alleen zonnepaneel en motor dynamo ( met extra dikke bedrading en extra relais ) en 4 mnd per jr. ongeveer 40 Ah per dag verbruiken. De andere 8 maanden zijn de zonnepanelen UIT geschakeld en levert alleen de motor ongeveer 1 x per week wat opfris stroom aan de accu's.
Deze accu's passen net ( een liggend ) onder de rechter voorstoel bij de Ducato.
Naar mijn idee is een digitale Volt en Amp. meter ONMISBAAR o.a. om het stroom verbruik te zien.
Heel goed bevalt ons hiervoor de BM1 ( Advitek: 117 euro ) grote cijfers, die ook nog een indicatie van de ladingtoestand van de accu's geeft.
Ik heb lang getwijfeld maar steeds meer mensen hebben het over speciale laad technieken voor AGM en daar schieten TS en andere leergierigen ook niets mee op.
Extra uitleg: Stroom is aangegeven in Amperes, Spanning in Volt, Ladingstoestand ( van de accu ) in Ah en vermogen in Watt. HH is huishoud accu.
Een leerzaam stuk over div. loodaccu's in eenvoudige bewoordingen en naar mijn idee wel juist en neutraal:
http://omvormers-12v-naar-220v.welke-ki ... e-accu.php
Lees hierin i.p.v. het woordje "220 omvormer" je camper stroomverbruik.
Zelf ben ik heel tevreden met onze 2 st. Cellpower CPW530 110 Ah AGM accu's ( via Advitek a' 229 euro ) welke na 4 jr nog bijna 90% van hun vermogen hebben, terwijl wij NOOIT aan de walstroom staan ( ook thuis niet ), alleen zonnepaneel en motor dynamo ( met extra dikke bedrading en extra relais ) en 4 mnd per jr. ongeveer 40 Ah per dag verbruiken. De andere 8 maanden zijn de zonnepanelen UIT geschakeld en levert alleen de motor ongeveer 1 x per week wat opfris stroom aan de accu's.
Deze accu's passen net ( een liggend ) onder de rechter voorstoel bij de Ducato.
Naar mijn idee is een digitale Volt en Amp. meter ONMISBAAR o.a. om het stroom verbruik te zien.
Heel goed bevalt ons hiervoor de BM1 ( Advitek: 117 euro ) grote cijfers, die ook nog een indicatie van de ladingtoestand van de accu's geeft.
Re: AGM accu
Ik heb dit onderwerp met veel belangstelling gevolgd omdat mijn beide gel-accu's na 12 jaar tekenen van vermoeidheid beginnen te vertonen en dus aan vervanging toe zijn.
O.a. n.a.v. dit item heb ik besloten voor twee gesloten en onderhoudsvrije lood-calcium semi tractie accu's van 80 Ah te gaan. Waarom:
De accu's moeten onder de voorstoelen passen waardoor de afmetingen beperkt zijn.
Hoge stromen komen niet voor. We hebben geen omvormer, geen TV ontvanger of ander grote stroomverbruikers.
We staan regelmatig aan de paal.
Onze huidige installatie , EBL 99 + 80 Wp zonnepaneel zijn niet geschikt om de benodigde 14,8 V laadspanning t leveren.
Thuis heeft de camper een vaste 230 V aansluiting, waar de camper rechtstreeks of m.b.v. een tijdklok op aangesloten wordt.
O.a. n.a.v. dit item heb ik besloten voor twee gesloten en onderhoudsvrije lood-calcium semi tractie accu's van 80 Ah te gaan. Waarom:
De accu's moeten onder de voorstoelen passen waardoor de afmetingen beperkt zijn.
Hoge stromen komen niet voor. We hebben geen omvormer, geen TV ontvanger of ander grote stroomverbruikers.
We staan regelmatig aan de paal.
Onze huidige installatie , EBL 99 + 80 Wp zonnepaneel zijn niet geschikt om de benodigde 14,8 V laadspanning t leveren.
Thuis heeft de camper een vaste 230 V aansluiting, waar de camper rechtstreeks of m.b.v. een tijdklok op aangesloten wordt.
Laatst gewijzigd door johan1950 op wo 22 okt 2014, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Johan en Ina Gols
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: AGM accu
ik heb het stuk eens vlug doorgenomen, is wel op sommige wat fout op andere dan weer niet. Maar zo gaat het veelal natuurlijk.Brekken schreef:Een leerzaam stuk over div. loodaccu's in eenvoudige bewoordingen en naar mijn idee wel juist en neutraal:
http://omvormers-12v-naar-220v.welke-ki ... e-accu.php
Lees hierin i.p.v. het woordje "220 omvormer" je camper stroomverbruik.
Al direct bij het opstarten, voel ik al wat twijfel om wel verder te lezen maar dat ligt louter aan mij, ik denk dan hoe accuraat is een tekst nog als men het heeft over 220V terwijl het al ruim 15jaar 230V moet zijn, een echte elektrospecialist zou dat nooit doen denk ik dan, die zou de beroepseer moeten hebben om het uitsluitend over 230V te hebben.
Wat de zelfontlading van een startbatterij betreft moet het wel over hele oude batterijen gaan, ik laat aangesloten mijn startbatterij soms 4 maanden staan en kan toch starten, volgens de tekst zou er dan er dan 40% moeten weg zijn en wat volgens dezelfde tekst zou beteken dat ze helemaal dood zou moeten zijn.
Toch heb ik telkens niet die indruk, starten van den eerste keer.
Alle gekheid op een stokje, een startbatterij die 40% ontladen is daar kan je niet meer mee starten. Dus de zelfontlading van een moderne startbatterij ligt natuurlijk veel lager. Trouwens die van een moderne open batterij ook, ongeveer de helft van wat men aangeeft.
Blijkbaar neemt men voor de gewone batterijen de oude en voor de AGM de nieuwe techniek en eigenschappen.
Re: AGM accu
Deze AGM accu's hebben volgens de specs ook al voldoende aan een laadspanning van 14.4V.Brekken schreef: Zelf ben ik heel tevreden met onze 2 st. Cellpower CPW530 110 Ah AGM accu's welke na 4 jr nog bijna 90% van hun vermogen hebben, terwijl wij NOOIT aan de walstroom staan ( ook thuis niet ), alleen zonnepaneel en motor dynamo ( met extra dikke bedrading en extra relais ) en 4 mnd per jr. ongeveer 40 Ah per dag verbruiken. De andere 8 maanden zijn de zonnepanelen UIT geschakeld en levert alleen de motor ongeveer 1 x per week wat opfris stroom aan de accu's.
Dus deze komen met een dynamo die deze spanning levert ook wel vol.
Victron levert b.v. al AGM accu's die al voldoende hebben aan 14.2V
Er zijn exemplaren die echter wel 14.8V nodig hebben om volledig op te laden en dan ontkom je er volgen mij toch niet aan om die af en toe een door te laden met een meertrapslader die ingesteld staat voor AGM.
Of sla ik de plank volledig mis??
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19182
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: AGM accu
Interessant, waarom doe je dat?Brekken schreef:De andere 8 maanden zijn de zonnepanelen UIT geschakeld en levert alleen de motor ongeveer 1 x per week wat opfris stroom aan de accu's.
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: AGM accu
@Javanes;
Ik moet me tekens bedwingen als het gaat over de laadspanning die nodig zou zijn om een AGM te kunnen laden, ik heb daar natuurlijk mijn mening over maar hou die voorlopig voor mij.
Ik heb het daar persoonlijk vaak over gehad met een persoon die zijn ganse leven batterijen gemaakt heeft, (klein familiebedrijf) hij maakte vooral batterijen "op maat".
Mijn toenmalige werkgever nam er zijn batterijen vanaf en heb er uren versleten, boeiende man.
Het is altijd mijn leermeester geweest (is overleden) qua batterijen en heb daar heel veel van opgestoken.
Het is een vrij technische kwestie en ik vrees dat ik dit niet in de blijkbare nodige "jip en jannetje" taal kan.
Dus hou het er maar op dat je de plank redelijk raakt.
Ik moet me tekens bedwingen als het gaat over de laadspanning die nodig zou zijn om een AGM te kunnen laden, ik heb daar natuurlijk mijn mening over maar hou die voorlopig voor mij.
Ik heb het daar persoonlijk vaak over gehad met een persoon die zijn ganse leven batterijen gemaakt heeft, (klein familiebedrijf) hij maakte vooral batterijen "op maat".
Mijn toenmalige werkgever nam er zijn batterijen vanaf en heb er uren versleten, boeiende man.
Het is altijd mijn leermeester geweest (is overleden) qua batterijen en heb daar heel veel van opgestoken.
Het is een vrij technische kwestie en ik vrees dat ik dit niet in de blijkbare nodige "jip en jannetje" taal kan.
Dus hou het er maar op dat je de plank redelijk raakt.
- JoopBrekken
- Berichten: 4258
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: AGM accu
Nee Jacques je slaat de plank niet mis, maar waarom zou je?
Met een Victron AGM heb ik toevallig slechte ervaring, ook met de service.
Overigens,: ja mijn accu's moeten tussen 14,4 en 15 volt hebben, maar bij testen met deze accu's heb ik ondervonden dat ( tijdens het naladen ) het bijna GEEN verschil maakt voor de opgenomen stroom als ik de spanning varieer tussen 14,0 en 15 volt.
Aloys
Die 8 mnd uit doe ik omdat de accu's geen lading nodig hebben en alleen maar slijten van iedere dag onnodig laden.
Met een Victron AGM heb ik toevallig slechte ervaring, ook met de service.
Overigens,: ja mijn accu's moeten tussen 14,4 en 15 volt hebben, maar bij testen met deze accu's heb ik ondervonden dat ( tijdens het naladen ) het bijna GEEN verschil maakt voor de opgenomen stroom als ik de spanning varieer tussen 14,0 en 15 volt.
Aloys
Die 8 mnd uit doe ik omdat de accu's geen lading nodig hebben en alleen maar slijten van iedere dag onnodig laden.
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: AGM accu
Toch nog een discussie (hopelijk opbouwende)
En van wie moet de batterij tussen de 14,4V en 15V krijgen, waarschijnlijk de fabrikant.
Het klopt dat de stroom op het einde van de absorptie bijna niet zal verschillen bij 14 of bij 15V (en zelfs meer)
Dat is ook heel logisch want per definitie wordt geen enkele batterij geladen door een spanning maar wel door een stroom die doorheen het zuur gaat.
De spanning is louter een hulpmiddel. Zonder spanning geen stroom.
En van wie moet de batterij tussen de 14,4V en 15V krijgen, waarschijnlijk de fabrikant.
Het klopt dat de stroom op het einde van de absorptie bijna niet zal verschillen bij 14 of bij 15V (en zelfs meer)
Dat is ook heel logisch want per definitie wordt geen enkele batterij geladen door een spanning maar wel door een stroom die doorheen het zuur gaat.
De spanning is louter een hulpmiddel. Zonder spanning geen stroom.
Re: AGM accu
Dat het een vrij technische kwestie is weet ik en ik denk dat je hier ook niet verder op hoeft in te gaan.Noorderkempen schreef: Het is een vrij technische kwestie en ik vrees dat ik dit niet in de blijkbare nodige "jip en jannetje" taal kan.
Als iemand er meer over wil weten dan staat er o.a. het boekwerk "Altijd stroom" wel het nodige.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: AGM accu
Uitvinders zijn er weinig op dit forum, weten waar je eea kan vinden dan wel het delen van je ervaring is soms ook niet zo simpel
Groetjes,
JP
Groetjes,
JP
-
- Berichten: 12121
- Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
- Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....
Re: AGM accu
Als je aangeeft dat je drie campers heb gehad waar iedere keer een gelijkwaardige opstelling in heb staan die nog nooit een probleem hebben gegeven.
Ja dan ben je natuurlijk wel 3 keer een sukkel geweest.
Als ik af en toe campers zie waar uitvinders van alles en nog wat ingebouwd hebben waar iedere keer iets aan opgelost moet worden begrijp ik ook wel dat je zo je vrije dagen wel doorkomt.
Ik wil gewoon op vakantie, genieten van de tv, de verwarming het licht, ik wil niet verbaasd zijn dat ondanks de Peukert mijn waterpomp gewoon nog water pompt en de toilet op volle druk het gedrukte wegspoelt.....De SOG er nog vrolijk op los draait en ik ook nog de radio voor het surround effect bij de tv kan gebruiken...
Wij combineren die luxe met onze vakantie.. Soms staan we langer 'vrij' en dat betekend dat we vrij zijn van zorgen omdat we weten dat het altijd werkt als wij niet werken.
Veel meer wil ik er ook niet aan denken...Meten is weten, maar soms wil je het gewoon niet weten......
Ja dan ben je natuurlijk wel 3 keer een sukkel geweest.
Als ik af en toe campers zie waar uitvinders van alles en nog wat ingebouwd hebben waar iedere keer iets aan opgelost moet worden begrijp ik ook wel dat je zo je vrije dagen wel doorkomt.
Ik wil gewoon op vakantie, genieten van de tv, de verwarming het licht, ik wil niet verbaasd zijn dat ondanks de Peukert mijn waterpomp gewoon nog water pompt en de toilet op volle druk het gedrukte wegspoelt.....De SOG er nog vrolijk op los draait en ik ook nog de radio voor het surround effect bij de tv kan gebruiken...
Wij combineren die luxe met onze vakantie.. Soms staan we langer 'vrij' en dat betekend dat we vrij zijn van zorgen omdat we weten dat het altijd werkt als wij niet werken.
Veel meer wil ik er ook niet aan denken...Meten is weten, maar soms wil je het gewoon niet weten......
- JoopBrekken
- Berichten: 4258
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: AGM accu
Ik ook niet.
Vooral de eerste alinea, iemand die bij zijn drie installaties nooit problemen heeft gehad zou een sukkel zijn,
Blijkbaar moet men problemen hebben om geen sukkel te zijn. Van een kromme redenering gesproken.
Verder gaat het natuurlijk over het laten uitschijnen dan iemand die wat van elektriciteit weet en hier en daar wat op orde zet, totaal niet kan genieten van zijn vakantie, dat dit tijdens de trips voortdurend aan het rekenen is en constant zijn meters enz in het oog aan het houden is.
Ik denk dat het eerder het omgekeerde is, althans toch bij mij.
Vooral de eerste alinea, iemand die bij zijn drie installaties nooit problemen heeft gehad zou een sukkel zijn,
Blijkbaar moet men problemen hebben om geen sukkel te zijn. Van een kromme redenering gesproken.
Verder gaat het natuurlijk over het laten uitschijnen dan iemand die wat van elektriciteit weet en hier en daar wat op orde zet, totaal niet kan genieten van zijn vakantie, dat dit tijdens de trips voortdurend aan het rekenen is en constant zijn meters enz in het oog aan het houden is.
Ik denk dat het eerder het omgekeerde is, althans toch bij mij.