een groene Mitsubishi L300 4x4

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

even voorstellen,

ik ben Kilian en ik volg dit forum al geruime tijd. zo'n jaar geleden ben ik begonnen aan een zelfbouw camper. het moest een compacte bus worden die tot overland camper om te bouwen is. dus degelijk, simpel, betrouwbaar en 4x4. Mijn eerste idee was een VW T3 syncro. Omdat deze ook al wat ouder zijn, nog steeds best stevig geprijsd zijn én er over het algemeen erg veel werk aan zit om de basis al goed te krijgen, viel de VW snel af. Ik kwam daarna op de L300 uit. Na lang zoeken (zoveel aanbod is er nou ook weer niet) is het een groene geworden. het afgelopen jaar heb ik wat werk verricht om er al mee op pad te kunnen en wat dingen uit te proberen, deze winter ga ik weer verder met verbeteringen.

de belangrijkste bronnen die ik zelf heb gebruikt voor de zelfbouw: dit forum (mitsu, mickel moen) en dinoevo.

groetjes, kilian.

foto's komen misschien nog... als ik de optie heb gevonden.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door annoh »

Ik zal zeker dit project gaan volgen!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door durisotti »

Voor de liefhebber, dit lijkt ook nog wel een nette:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/mit ... 0/12341132
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Mitsu »

He Kilian, mooi project, die ga ik ook zeker volgen!
Ik heb je L300 zien staan bij FSL (en jij de mijne ook begreep ik ;)). Heel mooi exemplaar, gaaf en goed verzorgd! Ik ben ook erg benieuwd naar je plannen met de L300. Na 2 maanden toeren in Afrika kan ik je wel verzekeren dat deze auto veel kan hebben en zich zeker kan meten met Landcruisers, Land Rovers etc. Ook grappig en leuk: mensen zijn zo enthousiast over de auto, je hebt aardig wat aanspraak omdat ie toch net even anders is.

Wij zijn sinds de laatste keer FSL al behoorlijk verder - de auto is nagenoeg klaar - met onze auto. Mocht je iets van ons willen weten, je (en anderen ook uiteraard) bent altijd welkom met vragen!

Succes en hou ons op de hoogte (met foto's)!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door kampertjes »

heb er beroepsmatig paar gehad. echt goede machines! Daar ga je veel plezier aan beleven mits goed onderhouden.
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

Hoi mensen,

bedankt voor jullie antwoorden.

ja, ik heb zelf ook wel vertrouwen in de L300 na alle verhalen die ik al heb gehoord, en het is inderdaad zo dat ik ook al leuke reacties heb gehad omdat ie net wat anders is. Goed onderhoud is wel belangrijk maar dat zit wel goed.

uitgangspunt was dus een degelijke 4x4 bus die om te bouwen is naar een camper zodat ie voldoet aan nederlandse RDW / belasting regelgeving.
ook belangrijk is de eenvoudige (motor) techniek zodat je overal (wereldwijd) terecht kunt voor reparatie als je er zelf niet meer uit komt. Dat geldt trouwens ook voor alle andere onderdelen: die moeten goed verkrijgbaar zijn (wereldwijd). De motor (4D56) is heel populair en wordt nog steeds geproduceerd. Naast Mitsubishi wordt ie ook door Hyundai en Kia gebruikt. De bus deelt technisch veel met de Pajero.
de bus moet compact zijn, zodat tunnels, bruggen etc. te nemen zijn.
de bus moet in een zeecontainer passen. Ik heb nog geen plannen in die richting, maar Mitsu heeft 't al wel gedaan (gaaf!). je weet maar nooit, ik wil er op voorbereid zijn.

Afbeelding
Dit was de eerste keer dat we de bus tegen kwamen, aan de andere kant van het land...
Mitsubishi L300 4x4
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Vertrokken4 »

Onze Zwitserse vrienden in Mongolie:

Afbeelding

JP
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

de foto van de zwitserse vrienden ziet er leuk uit, zo te zien ook nog een redelijk standaard L300 4x4.

We hadden niet de beste start want bij aanschaf bleek de radiator (best wel) lek te zijn. De papieren zagen er voor de rest wel goed uit: eerste eigenaar en elk jaar een Mitsubishi garage bezocht. Voor de carrosserie goldt hetzelfde want afgezien van wat roest bij de achterste wielkasten (schijnen ze allemaal last van te hebben) zat ie goed in de lak, dus besloten we deze bus te nemen. De eerste rit naar huis was dus wel spannend want we hadden nog niet aan elkaar kunnen wennen en de radiator was lek.

Ik wist namelijk al wel dat de 4D56 meer dan gemiddeld gevoelig lijkt te zijn voor scheurtjes in het kleppendeksel. Daar had deze bus geen last van en dat wilde ik zo houden.

Eenmaal thuis was de eerste klus dus een nieuwe radiator. De oude die eruit kwam was nog een ouderwetse van koper en die had het dus lang (14 jaar) volgehouden. Na montage zat de nieuwe een beetje los naar mijn mening, maar de opname punten waren toch gelijk aan de oude radiator. Na bestuderen van een werkplaatshandboek bleek dat er ook rubbers tussen de radiator en houder horen te zitten. Die waren dus in de loop der tijd gedesintegreerd en moesten er ook nieuw in.

Door de plaatsing van de radiator boven de vooras is de radiator wat gevoelig voor steenslag en dat was eraan af te zien. Dit komt mede door een "spoiler" die bovenop de as is gemonteerd om de rijwind door de radiator te forceren. De radiator vormt zo de ingang van een "tunnel" waar de motor in is geplaatst. Dit zorgt voor een goede koeling van de motor, maar na vervanging moest er dus wel iets komen om steenslag op de radiator te verminderen.
Laatst gewijzigd door Burro op ma 03 nov 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door ducati 900 »

Heb je er weer eentje in van gesoldeerd koper of een met geperste kunststof onder en boven bak?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

er zit nu een aluminium radiator in met kunststof onder en boven bak, koelvloeistof heb ik geheel vervangen.

Als bescherming zit er nu een aluminium bashplate voor, op een canadees forum kwam ik mooie voorbeelden tegen van carter platen, inclusief autocad tekening, en dat leek mij een goede oplossing om steenslag op de radiator aanzienlijk te verminderen. Uiteindelijk heb ik zelf een plaat Alu op maat gezaagd en geboord aan de hand van een kartonnen mal. Via een collega kwam ik bij een bedrijfje dat de plaat (5mm dik) netjes heeft kunnen zetten zodat ik de plaat kon monteren.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Burro op ma 03 nov 2014, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi L300 4x4
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door kampertjes »

't is al weer heel wat jaren geleden dat ik er in rond reed maar toen al was de dynamo moeilijk te krijgen. Meen dat dat een combi was met stuurpomp? Niet een ding wat je overal zomaar vind en toch een keer kapot gaat. Kun je dan maar beter bij je hebben.
Veel succes verder! O, en zet een paar goede stoelen in want die hangmatten houd je het niet lang op vol, zeker als je op slechte wegen komt.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door ducati 900 »

Het is meestal de spannigsregelaar/ koolborstelhouder die het begeeft, als je die mee hebt dan komt het ook goed.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

Ben en Kampertjes, bedankt voor de tips. Er zit een dynamo onder van 2 jaar oud, dus ik ga er van uit dat 'ie het nog wel even vol houdt, maar ik had ook al gezien dat het een gecombineerd exemplaar is. Een spanningsregelaar / koolborstelhouder is toch een stuk kleiner dan de hele dynamo.

De dynamo hangt trouwens vrij laag onder de bus, dus als je veel door de blub rijdt, heeft 'ie wel meer te lijden denk ik. dat is iets om in de gaten te houden.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door ducati 900 »

Ze waren trouwens ook nog een keer behoorlijk duur, doordat ze gecombineerd zijn.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie