De koelkast: absorptie of compressor?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door Rotec 590 »

neem de tijd als je in je camper rijdt!
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door myway »

En zo komt er weer eens een heel oud draadje naar boven.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door de Jonckheer »

Wat Leo schrijft klopt helemaal. Er gaat niks boven doodnormaal 230 volt huishoudspul. Zo heb ik via marktplaats in 2008 een 325 liter Whirlpool dubbeldeurs gekocht voor, je raad het niet, €80. Die doet het nog steeds perfect. En ja, je hebt daar een omvormer voor nodig en dat is sowieso een beter idee dan 12 volt rommel gebruiken, wat altijd minder doet dan hetzelfde op 230 volt doet. Duurder en slechter. Ga maar eens koffie zetten op 12 volt, ff wachten, ff wachten, ff wachten nog :lol:
Een beetje ventilatie kan geen kwaad en dus heb ik boven de koelkast een schoorsteentje in het dak gemaakt. Better safe than sorry. Nu komt natuurlijk de vraag wat je met zo'n grote koelkast moet. Welnu, dan hoef je niet om de 2 of 3 dagen boodschappen te doen en kunnen er veel blikjes bier in . . :cheers:
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door Charles Franconi »

de Jonckheer schreef:Wat Leo schrijft klopt helemaal. Er gaat niks boven doodnormaal 230 volt huishoudspul. Zo heb ik via marktplaats in 2008 een 325 liter Whirlpool dubbeldeurs gekocht voor, je raad het niet, €80. Die doet het nog steeds perfect. En ja, je hebt daar een omvormer voor nodig en dat is sowieso een beter idee dan 12 volt rommel gebruiken, wat altijd minder doet dan hetzelfde op 230 volt doet. Duurder en slechter. Ga maar eens koffie zetten op 12 volt, ff wachten, ff wachten, ff wachten nog :lol:
Een beetje ventilatie kan geen kwaad en dus heb ik boven de koelkast een schoorsteentje in het dak gemaakt. Better safe than sorry. Nu komt natuurlijk de vraag wat je met zo'n grote koelkast moet. Welnu, dan hoef je niet om de 2 of 3 dagen boodschappen te doen en kunnen er veel blikjes bier in . . :cheers:
En wat vreet de 325 ltr whirlpool aan stroom per dag? En hoe lang hou je het dan uit zonder aggregaat als je een paar dagen geen zon hebt in de Algarve?

Dan ga ik toch liever voor 12 volts rommel (in mijn geval 24 volt) die het dagen uithoudt zonder dat de accu's bijgeladen hoeven worden. Ik ben prima tevreden met die rommel.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door Moi »

Voor als je wel een bak in je keukenblok hebt en geen plek voor een koelkast; http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Sc ... groep.aspx
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door de Jonckheer »

Charles Franconi schreef:
En wat vreet de 325 ltr whirlpool aan stroom per dag? En hoe lang hou je het dan uit zonder aggregaat als je een paar dagen geen zon hebt in de Algarve?

Dan ga ik toch liever voor 12 volts rommel (in mijn geval 24 volt) die het dagen uithoudt zonder dat de accu's bijgeladen hoeven worden. Ik ben prima tevreden met die rommel.

Groeten Charles
Als ie draait 4 A. Hij staat echter langer stil dan dat ie draait. En 24 volt spul is vele malen beter dan 12 volt spul. Ik kan in de touringcar gewoon koffie zetten op 24 volt, geen probleem.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door myway »

Laat nou de meestbekende compressorkoelkasten die van Waeco komen 24 volt zijn die je ook op 12 volt kunt aansluiten


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door Arie55 »

Het zit hem vooral in de dikte van de wanden die gevuld zijn met isolatie materiaal EN dat de deur goed sluit. Denk aan de deurrubbers. Probeer maar eens een velletje papier tussen het rubber en kast te frommelen, bij een gesloten kast. Lukt dat niet of moeilijk, OK! Floept die er zo tussen, aandachtspunt. Kijk dan of het rubber beschadigd is, soepel in veert en terug komt. Een nieuw rubber doet wonderen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door compay »

na een absorptie koelkast en een compressorkoelkast te hebben gehad overdenk ik nu een 220v koelkast aan te sluiten via omvormer. Al gelezen dat deze op zich meer stroom trekt maar een hogere capaciteit heeft en zo redeneer ik dan ook korter aanslaat om te koelen. Wel verlies via de omvormer maar ik schijn een goede te hebben van victron.

ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen wat het voor en nadeel is van zo een kast. Kan je deze bv continu aan laten staan...of wiebelt ie teveel tijdens het rijden en is dat schadelijk. Heb gelezen dat je na het rijden eerste een uur moet stilstaan na het rijden. Stroomgebruik meer of minder dan 12v compressor...koelvermogen beter of...? graag de ervaringen...ik heb twee zonnepanelen los staan...als de zon schijnt voldoende stroom
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door vtriet »

@Aloys : Het is al een wat oudere thread, maar omdat ik net zelf aan het kijken ben naar een koelkast voor in de zelfbouw Jumper, toch een vraag : klopt het dat de Waeco Coolmatic, inmiddels de Dometic coolmatic geworden is ? Het idee van gen extra gaten in m'n camper staat me wel aan ;-) en dat geluid zal idd. best meevallen. ik kon alleen nergens de koelkast direct vinden die je linkte. Thx !
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door veetee »

Klopt, het heet nu Dometic. Aloys zal zoiets als deze bedoelen, hoewel dat natuurlijk de nieuwste versie is. Ik heb zelf 2 CRX koelboxen gehad, en vind ze relatief echt heel energiezuinig, het zonnepaneel kon het goed bijhouden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door Aloys »

Klopt, bedankt VeeTee! :D

Wij hebben de voorloper van die 65L-kast uit de link. We hebben nu onze tweede, in 2011 heb ik onze huidige
Peugeot Boxer ingebouwd. De verschillen zijn niet meer zo dramatisch, de absorptiekasten schijnen inmiddels
ook behoorlijk verbeterd te zijn.

Voor mij speelde mee dat ik geen gasinstallatie wilde aanleggen in de auto. Ik koel dus op 12V en verwarm op
diesel met een Webasto kachel. Ook lekker warm bij -20 buiten. Alleen koken doen we gas, we hebben twee
van die blauwe Campingaz-flesjes, daar doen we meer dan een jaar mee.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakluik slinger werkt niet



Bericht door gjvonk »

Een absorptie koelkast werkt bij hogere buitentemperatuur alleen goed op gas met een thermostaat geregelde ventilator achter de koelkast om de luchtstroom te forceren. Op 230 is het al minder en bij een lange rit op 12 Volt gaat het net...

Het is dat ik twee grote gaten in de buitenwand van mijn buscamper overhoudt, anders zou ik nu al serieus overwegen om over te stappen op een 12 volt compressor koelkast.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door MonRoe »

wij zijn overgestapt naar een compressor koelkast en hebben de gaten gewoon laten zitten. de koelkast roosters zitten erop, geeft toch bij heel warm weer extra ventilatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie