verbouwing Chausson Acapulco 35

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door Kroppie »

een dynamo levert amperes en een accu heeft een capaciteit ,dat is een hoeveelheid vermogen wat hij een bepaalde tijd kan leveren voor hij leeg is ,uitgedrukt in ampere/uren .

jouw accu van 70ah kan dus theoretisch gedurende 2 uur ,35 ampere leveren .
daarna is ie leeg .
om hem weer op te laden moet je dynamo van 70 ampere dus ook weer theoretisch 1 uur draaien om hem weer vol te krijgen .

zie de accu als een emmer en de dynamo als de slang waar je de emmer mee moet vullen
je kan een grote emmer dus vullen met een dun slangetje ,maar dat duurt langer ,en omgekeerd een klein emmertje vullen met een hele dikke slang ,dan gaat het meeste er over heen .
alleen als je in het geval van accu,s te snel gaat vullen gaan de accu op de duur stuk

maar met een dynamo van 70 ampere kun je zonder problemen al je auto accu,s opladen .(zit niet voor niets een regelaar in de dynamo)
ik heb ook een dynamo van 70 ampere en die moet een startaccu van 100ah opladen en 2 hh accu,s van 230ah elk en dat gaat prima .


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door paulus51 »

ik heb ook een dynamo van 70 ampere en die moet een startaccu van 100ah opladen en 2 hh accu,s van 230ah elk en dat gaat prima .
@kroppie
jos dit stukje daar ben ik benieuwd naar , je hebt dus een start accu van 100ah er in, je dynamo levert 70ah ,
je heb dus een volle start accu die 100ah kan leveren daar zit dan toch "meer"stroom/ah " in ?

wat ik nog wel wil zeggen dat deze start accu wel goed is na circa 5/6 maanden stilstand start de motor in 1 keer dus daar ligt het niet aan

of mis ik nu iets ?

is het zo dan dat als je een 100ah accu hebt er dan "meer" stroom afname in ah kan zijn ? dus bijvoorbeeld meer lampen aan ?

@ jepebe
ik merk dat namelijk aan de ruiterwissers namelijk hoe meer stroom ik pak, verlichting aan e.d gaan de ruiterwissers toch wat langzamer

ik heb de ruiterwisser armen bij motor/stangen draaiende delen ingespoten e.d liep het wel wat soepeler
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door Kroppie »

ik heb een start accu van 100ah en een dynamo van 70 a en geen 70 ah ,een dynamo kan geen ampere/uren leveren enkel amperes.
en die amperes maal het aantal uren wat ie gedraaid heeft zijn de ah,s die in je accu gaan

een accu van 100 ah kan meer stroom leveren dan een van 70 ah

vergelijk weer met een emmer ,een emmer van 100 liter kan meer water in dan een van 70 liter ,en je kan er dus ook meer uithalen .

bij een startccu telt ook nog de leverbare maximaalstroom maar dat is weer wat anders

en dat bij gebruik van apparaten er iets langzamer gaat lopen ,dat is logisch ,bij elk gebruik zakt de accuspanning iets in en dat merk je b.v. aan het langzamer draaien van de ruitenwisser of het flauwer branden van verlichting .en als de belasting weg is stijgt de spanning weer
en hoe meer je uit de accu trekt hoe groter de spanningsval ,en dat niet alleen bij de accu maar ook over de draden .


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door paulus51 »

een accu van 100 ah kan meer stroom leveren dan een van 70 ah
@kroppie

jos dit is wat ik bedoelde dankjewel ook voor je uitleg

een dynamo levert A geen Ah,... dat klopt mijn schrijf fout

maar is het zo dat je dynamo van 70 A een start accu met 100ah ook daadwerkelijk "vol gooit " ?
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door Kroppie »

eigenlijk is stroom leveren ook niet de juiste benaming ,zou moeten zijn :heeft meer energie inhoud . :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door paulus51 »

duidelijk jos :thumbup:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door paulus51 »

@ Kareltje Cola :

hey karel, ik weet dat je mijn topic leest maar kijk even in je berichten box je heb een pb'tje :thumbup: :wave:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door paulus51 »

nieuwe spiegels gemonteerd ,
de oude (originele) vertoonde "het weer" in het spiegel glas


dag rij lampen ( 8 leds x2 : 3 draads) gemonteerd !

En aangezien ik niet voor verassingen wil komen te staan bij de volgende APK, zijn deze gemonteerd
volgens de wettelijke normen en ja dit zijn E keur (APK) gekeurde lampen . ( Enummer op het glas)

( wettelijke normen = plaats waar te monteren, maten wanneer ze nu we/niet mogen branden ect, ect )
( 3 draads rood/zwart/wit : rood plus na contactslot / Zwart : massa wit :plus stadslicht = schakeldraad )


ik zal dit weekend eens wat foto's daarvan plaatsen.

voorbeeldje van de DRL lampen :

Afbeelding
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Klaas en Rika
Berichten: 218
Lid geworden op: di 24 jun 2003, 23:20
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door Klaas en Rika »

Wat is er gebeurd? :?:
Camper staat sinds vandaag te koop?

http://www.speurders.nl/overzicht/carav ... 08719.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
ZIEN EN GEZIEN WORDEN, WEL ZO VEILIG!
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door Navigator »

Zal toch niet waar zijn na al dat werk :?:
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door paulus51 »

tja mensen...........lezers en volgers:

helaas klopt dat ,

de huidige crisis heeft ook ons in zijn greep en het word te duur...
en eerlijkheids-halve te zeggen het gaat me wel aan het hart maar is niet anders.....
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door bas_noord »

Zonde van de tijd en het geld, je krijgt nooit meer voor terug wat er in is geinvesteerd. Bovendien is de verkoo/koop van gebruikte campers opk slecht. Succes met de verkoop
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door camperjan »

Paulus,

Dit is behoorlijk sneu, waarschijnlijk hebben jullie er goed over nagedacht om tot deze conclusie te komen.
Helaas is er geen steunfonds voor dit soort gevallen.........

Sterkte ermee. en succes met de verkoop!
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: verbouwing Chausson Acapulco 35



Bericht door Navigator »

Buitengewoon zuur dit soort dingen. Zoveel werk verzet en zoveel geïnvesteerd (tijd/geld). Hopen dan maar dat de camper bij een liefhebber terechtkomt. Sterkte gewenst.

Peter
Forum verlaten.
Plaats reactie