Naar Italie in juli 2013

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

Beste Camperaars,

Ik lees al tijdje mee hier en plaats nu maar is een stukje.

Wij hebben voor het eerst een camper gehuurd, 3 weken in juli. Het kamperen is niks voor ons, dat inpakken uren, dus een Camper trok ons wel. We houden vooral een beetje van het avontuur en niet te veel plannen.

We willen 5 juli richting Italie vertrekken, met als eerste stop lago Maggiore voor paar dagen en dan verder langs west kust italie richting Rome. Doel is Rome maar het geeft ook niet als we het niet halen. We hebben een Freetec 678G gehuurd, Ford Transit 140 pk.

Ben benieuwd of jullie leuke tips hebben.

Ik denk dat we weinig op camperplaatsen zullen staan, een camping trekt ons denk ik meer. Zelf hou ik ervan om af en toe is een dagje een leuke bergpas te rijden, gaat dat met een camper, en dat bedoel ik eigenlijk met deze, ook wel? Vind zo'n berg opklimmen en afdalen met de auto altijd erg leuk, maar camper moet het wel kunnen. Er daar heb ik geen ervaring mee!

Zie graag jullie reacties....
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Inferno »

Ik zou er vooral iets langer over doen, een eerste stop op pakweg 900 km is best ver. die camper loopt best 120 maar of dat ook leuk is en wat het kost aan brandstof maakt het iets minder aantrekkelijk. Ik zou minstens 1 erdere stop inlassen. een overnachting op een cp in duitsland is echt geen crime. De passen, ik denk aan de Gotthard, daar kun je prima overheen en ook boven overnachten als je dat leuk vindt.

Als je de tijd hebt, vooral niet gaan jakkeren, camperen is onderweg ook op vakantie zijn.
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

We willen ook niet jakkeren, maar s nachts om 01.00u gaan rijden tot aan lago maggiore, dat kan je toch wel doen in een uur of 15? En dan lekker rustig aan verder gaan...

Twijfelen ook nog om hier om 16u 's middags weg te gaan, ergens in Duitsland op cp gaan staan en volgende dag verder....

Maar zo'n pas is wel te doen met deze combi en motor? Welke percentages helling zijn verantwoord, gelet op onze camper ervaring en type die we huren? Heb wel veel bergen met de auto gereden...
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door wingman01 »

zonder ervaring !!!!!.........en dan s,nachts beginnen....en 15 uur willen sturen!!!!!!.
ik zou het wat rustiger aan doen als ik U was.
je bent met een vreemd voertuig onderweg waar je niks van weet hoe het zich gedraagd, geen ervaring met het berg op en afrijden............
ik ben een ervaren chauffeur met alles waar wielen onder zitten, en zelfs ik vind 15 uur een hele ruk.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Naar Italie in juli 2013



Bericht door Marco Polo »

Met een 130 pk ducato kom je overal op en nog sneller weer af ;-)
Dus zal met die 140pk Ford ook geen probleem zijn.
Remwerking motor is wel minder dan dat je met een personenwagen gewend bent.

Was even wennen vorig jaar in Zuid Tirol.
Onze eerste reis ging ook naar Italië. Brenner - Timmelsjoch - heen. Gothard pas terug.

500 a 600 km per dag is voor mij, als ik alleen rijd, wel zo'n beetje de grens.
Is geen personenwagen.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Inferno »

Ik doe echt geen 15 uur meer voor mijn lol. Het is gewoon niet leuk. Wat Wingman zegt is persoonlijk, ik ben ook een kilometervreter geweest met caravan of boot en den met 110 van den haag naar gardameer in 1 ruk... daarna 3 dagen niet meer willen en kunnen kijken. Geen pretje.

Mijn advies, rijd lekker op je gemakkie weg overdag dus desnoods 's middags om 16.00. rij tot 18.00 en ga een hapje eten, rijd nog een uurtje of 2 max en stop op een CP (NIET LANGS DE SNELWEG). Ga lekker pitten in je nieuwe bed en kijk de volgende ochtend op je gemakkie verder. Maak weer 5 a 600 km en je bent er denk ik. Veel leuker veel meer vakantie.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door wingman01 »

:thumbup:
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
John S.
Berichten: 194
Lid geworden op: do 04 okt 2007, 21:32
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door John S. »

Zou wel rekening houden met het gewicht, de TEC weegt ongeveer 3250kg rijklaar.
Ga er met z'n 4tjes inzitten en je zit al op de 3,5 ton.
Laat de aardappelen dus maar thuis.
Adria Corol 660 SP
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

We gaan maar met zn tweeen :lol:

Enne 2 jaar geleden ook in een keer met caravan naar Pisa gereden. Snap jullie adviezen wel hoor, maar is toch voor iedereen verschillend. Ben ook regelmatig met volle bus van 3.500 in een keer naar midden Italie gereden.
Ik voel het niet als jagen, maar wil graag gewoon eerste grote stuk afgelegd hebben...
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Trebor953 »

Als je wil genieten van Alpenpassen, wat met jullie camper geen enkel probleem is, moet je er wel de tijd voor nemen en dat gaat niet lukken als je in één ruk naar het Lago Maggiore wil rijden. Wil je zo snel mogelijk naar het Lago Maggiore dan moet je geen passen rijden.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door mariët »

Ik vind het sowieso een heel eind hoor, in 3 weken. Rome is toch ruim 1600 km. Er van uitgaande dat de camper bij de verhuurder ophalen en het inpakken ook een dag kost, uitpakken en schoonmaken en terugbrengen ook een dag dan hou je 19 dagen over. Dat wordt een heel gejakker en veel asfalt kijken. Dan ook nog passen rijden.....
Het zou jammer zijn als jullie campervakantie tegenvalt omdat je te weinig tijd hebt overgehouden om domweg te genieten van het camperen op zich. Stoppen waar het leuk is, wat blijven hangen aan een meertje of bij een leuk stadje of heerlijk een middagje doorbrengen op dat leuke terrasje.
Leg jezelf ook vooral geen dwang op in de zin van: 'We willen om x vertrekken om zolang te rijden en dus zo en zo laat daar of daar te zijn.' Het leuke van camperen is dat je vertrekt als je er aan toe bent en stopt als je daar zin in hebt, geen vooraf vastgesteld programma of reisschema. Tenminste..... zo denken wij erover.
De keren dat wij vertrokken van een plekje om ergens anders heen te gaan en daar nooit aan te komen omdat we onderweg iets zagen wat ook heel erg leuk was zijn talloos. Ook een afslag missen of 'verkeerd' rijden (wat eigenlijk niet kan met een camper) kan wondermooie onverwachte plekjes opleveren.
Laatst gewijzigd door mariët op di 23 apr 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Naar Italie in juli 2013



Bericht door Marco Polo »

Onze eerste reis met een huurcamper ging eigenlijk naar de Lofoten (wat al een eind is).
Maar toen was de Noordkaap ook niet ver weg en leek het ons wel leuk om tot aan Kirkenes te rijden (vrijheid, blijheid; daar heb je tenslotte een camper voor).
Uiteindelijk 10250km gereden in 4 weken en we kijken nog steeds met veel plezier op deze vakantie terug en hebben vorig jaar een eigen camper gekocht.

Het "echte" camperen zijn we nu een beetje aan het leren :)
Niet dagen achtereen alleen maar verplaatsen is een voorwaarde om het leuk te houden. Maar zelfs dat hoeft geen probleem te zijn als je door een mooie omgeving rijd of s'avonds op een mooie, verrassende camperplaats terecht komt.

Kilometervreten hoeft dus niet per se een negatieve ervaring op te leveren.
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

Wat ik al schreef is dat we een doel hebben om richting Rome te gaan maar het ook niet erg is als we het niet halen.
Als we lago maggiore de eerste dag halen, daar paar dagen blijven, dan weer 300 km rijden, weer paar dagen en weer 300 km haal je Rome volgens mij makkelijk. Maar goed wij hebben zoiets van we zien wel of we zin hebben om te rijden of juist het zo leuk vinden dan we ergens blijven staan.

Maar uiteindelijk ging mijn mailtje meer om andere tips, misschien hele leuke camperplaatsen, of mooie campings. Bergpassen bedoelde ik niet onderweg in zwitserland, maar juist als we ergens in Italie staan en een dagje ergens bergen willen rijden. Maar begrijp al dat deze dat makkelijk moeten kunnen. En ik weet hoe je moet rijden in bergen met zwaar gewicht. Juist dat hard werken, schakelen, klimmen, dalen, rekening houdend met remmen etcetera vind ik erg leuk om te doen!
Na Lago Maggiore dachten we richting Genua, La Sezia, Pisa, Livorno, Pionbino, Grosseto verder richting Rome te gaan.
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

Marco Polo schreef:Onze eerste reis met een huurcamper ging eigenlijk naar de Lofoten (wat al een eind is).

Uiteindelijk 10250km gereden in 4 weken en we kijken nog steeds met veel plezier op deze vakantie terug en hebben vorig jaar een eigen camper

Kilometervreten hoeft dus niet per se een negatieve ervaring op te leveren.
Dus 3.500 km moet dan zeker lukken :lol: :lol:
Plaats reactie