Wat is een redelijke vergoeding?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Kees2 »

voor mij zou het een krat bier kunnen zijn,
ik heb over de méér kosten, bij zouden dat geen meetbare méér kosten zijn

1. mijn camper word niet minder waard met 2000km op de teller
2. hoeft met die km's ook niet meer of eerder onderhoud te hebben
3. mijn banden hoef door 2000km ook niet eerder te vervangen, ik krijg het niet voor elkaar op ze op te rijden, en vervang ze gewoon op leeftijd

de rest van de kosten worden bij mij niet hoger , renteverlies, wegenbelasting en verz. premie
bij een vriendendienst vind ik niet dat daar aan bij gedragen hoeft te worden

bij verhuur voor een vriendenprijs lijkt mij dat dit wel kan
en iedereen kan hier anders over denken, maar zo denk ik er over ;;-)
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door @3 »

Nogmaals, het is vrij simpel.
Elke kilometer rijden kost geld, ook méérkilometers.
Daarom stel ik ook dat je moet weten wat de werkelijke kosten zijn en niet de “gevoels” kosten.
Het is natuurlijk ook niet zo dat je de camper die je niet gebruikt als je op je werk zit maar door iedereen laat gebruiken omdat het voor je gevoel toch niets extra kost. Dat gevoel (redelijkheid) laat je pas spreken in de afspraak die je met die vriend maakt over de vergoeding. Een goede vriend zal meer vergoeden dan de buurman.
De meeste zullen verbaasd zijn hoeveel die werkelijke kosten eigenlijk zijn. Weet je die dan weet je ook hoe groot dat cadeautje is wat je weggeeft. Aan de andere kant wordt dat dan ook duidelijk. En een kratje bier is dan peanuts.(nihil)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door wingman01 »

ik vraag me af wat TS van al die antwoorden vind.
en dan vooral al die BS van die kostenberekening.
dat tijdelijk op naam zetten is wel een goeie,maar dan moet het wel een heeeeeeeel goeie vriend zijn.
verder zou ikzelf niet het lef hebben om mijn beste vriend te vragen of ik zijn camper mocht lenen. (of zijn motorfiets)
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Jan Hester »

Grootste issue kan de verzekering worden als er schade wordt gereden. Is al eerder gemeld, de terugval in de no-claim korting blijft je jaren achter volgen. De gebruiks vergoeding lijkt me nu niet echt belangrijk. Ligt aan de vriendschapsband...
Jan Hester Amsterdam
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Kees2 »

dat lijkt mij ook meer een punt om goede afspraken over te maken,
het moet toch als een echt goede vriend zijn om te camper aan mee te geven, ;;-)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Cee Pee »

Met een no-claim bescherming loop je weinig risico, en trouwens, een beetje chauffeur staat toch op de hoogste trede, dus bij schade wel terugval in trede maar niet in kosten. :lol:

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Jan Hester »

Ben het er echt niet mee eens. Als je onlangs een schade hebt geclaimed en je vriend heeft dikke pech en maakt ook schade, dan gaat dat (bij mijn verzekering) toch echt geld kosten in de toekomst. Het zal voor mij een goed afgesproken onderwerp moeten zijn..
Jan Hester Amsterdam
Gebruikersavatar
Annie Danneel
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 10 apr 2011, 14:08
Locatie: Oostende/belgie
Contacteer:

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Annie Danneel »

Je camper uitlenen aan wie dan ook vind ik een erg moeilijk onderwerp. Wij hebben die van ons ook al een paar keer aan onze zoon uitgeleend. Zijn altijd blij als hij zonder schade of erger terug is. Mijn zus heeft onlangs ook gevraagd om er mee naar Noorwegen te mogen. Heb de verzekering gebeld en voor hen is het geen probleem als je het vooraf meedeelt met naam, adres, leeftijd en periode.
Wat vergoeding betreft vind ik dat je je vrienden of familie daarvoor geen geld kunt vragen, als je hem proper en met een volle brandstoftank terug krijgt is dat voldoende. Zelf moeten ze beslissen of ze je op de één of andere mannier willen plezieren met iets.
Roller Team Livingstone
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door freddorr »

wingman01 schreef:ik vraag me af wat TS van al die antwoorden vind.
en dan vooral al die BS van die kostenberekening.
Eerlijk gezegd vind ik het allemaal wel hele goeie reacties maar een echte kostenberekening t.o.v.het aantal te rijden kms heb ik volgens mij nog niet gezien.

Slagen in de lucht van bedragen kan ik niks mee. Maar inderdaad het advies om met de vrienden die al langer een camper huurden dan dat wij er een hadden om tafel te gaan en zo tot overeenstemming te komen is wat mij betreft het beste wat ik ben tegen gekomen.

Wij gaan er nog diep over nadenken want het risico om zelf mooie weekeinden mis te lopen is ook zeer groot toch? En geld is ook niet alles.

Allemaal bedankt voor de reacties.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Cehash
Berichten: 179
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 6:10
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door Cehash »

Annie Danneel schreef:Wat vergoeding betreft vind ik dat je je vrienden of familie daarvoor geen geld kunt vragen, als je hem proper en met een volle brandstoftank terug krijgt is dat voldoende. Zelf moeten ze beslissen of ze je op de één of andere mannier willen plezieren met iets.
Het hart op de juiste plaats en geen dollar-tekens in je ogen; SUPER.
Als vrienden een paar dagen komen logeren rekenen we toch ook niet in de zin van: " ... en zoveel 365sten voor het renteverlies, leningkosten, afschrijvingen, verzekering, ... ". Waarom moeten die "posten" dan opeens wel in rekening gebracht worden als je je vrienden je MH ter beschikking stelt? Je wist toch bij aankoop dat je die vaste kosten jaarlijks had.
Of wordt dit "uitlenen" ook een beetje gezien als ... vermindering van eigen vaste kosten? Dan ben je de commerciële toer op ... en dat heb je alle gelijk. Maar in dit plaatje passen VRIENDEN nu eenmaal niet.
De illusie van de jeugd vang je niet in getallen
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door @3 »

Als filantroop hoef je niet na te denken wat een redelijke vergoeding kan zijn.
De vraag van TS is niet die van een filantroop.
TS denkt na over een vergoeding en weet alleen niet wat redelijk is. En als je er jaren voor gespaard hebt en je moet sappelen om het allemaal te blijven betalen is het nogal een offer om dat allemaal voor niks te doen.
Neem anders eens het voorbeeld van een zomerhuis. Wanneer iemand een vergoeding voor zijn zomerhuis verlangt zeg je toch ook niet dat-ie redelijkerwijs een bos bloemen of een krat bier mag verwachten? Beetje raar toch ook?
En of het nou een vriend is of een kennis maakt daarbij niet uit. Kosten moeten nu eenmaal betaald worden. Als eigenaar geniet je het genot van bezit en daar betaal je voor. Het hele jaar door. Wanneer je nu beperkt over dat genot kan beschikken waar betaal je dan voor?
TS merkt terecht op dat hij het risico loopt om zelf mooie weekenden te moeten missen. Zie dat als het genot van bezit. Wil hij toch een mooi weekend dan zou hij zelf moeten huren omdat zijn vrienden gratis zijn camper gebruiken. Dat kost toch geld nietwaar?
Cehash schreef:Of wordt dit "uitlenen" ook een beetje gezien als ... vermindering van eigen vaste kosten? Dan ben je de commerciële toer op ... en dat heb je alle gelijk. Maar in dit plaatje passen VRIENDEN nu eenmaal niet.
Je bent pas commercieel bezig zodra er een winstoogmerk op zit. Een bijdrage in de kosten wanneer je iets leent is niet meer dan normaal. Dat geeft duidelijkheid.
Stel dat andere vrienden ook zouden willen lenen maar daar ben je niet erg close mee, gaan die dan wel in de kosten bijdragen of niet. Of zeg je dan sorry helaas?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
peterrulezzz
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:51

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door peterrulezzz »

Mooi om te zien hoe meningen over elkaar heen buitelen in dit draadje. Het blijft uitermate subjectief of iets gezien wordt als commerciéle verhuur of als vriendendienst met vergoeding. Daar kom je in de regel pas achter wanneer het misgaat, helaas. Wij hebben hier gelukkig geen ervaringen mee.

Om aan de veilige kant te blijven het advies om bij de verzekering te informeren wat de extra kosten zullen zijn van particuliere verhuur. Dat geeft gemoedsrust, zelfs bij het uitlenen aan vrienden. Het is al gezegd, maar leg, ondanks vriendendienst toch iets vast in een contractje. Zo is de kans op discussies achteraf minder groot.

Een analyse van wat een camper per jaar kost kan niemand beter dan jullie zelf; indien je dit deelt door het aantal weken dat jullie hem uitlenen, kom je ook gelijk op een faire prijs. De genoemde €700-750 voor het hoogseizoen lijkt me heel schappelijk; in het laagseizoen zou ik kiezen voor een bedrag van €400,-. Dit is overduidelijk lager dan die van andere verhuurders.

http://www.huuronzecamper.com
My home is where my camper is...

https://www.huuronzecamper.com
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door @3 »

peterrulezzz schreef:http://www.huuronzecamper.com
Dit spreekt boekdelen.
peterrulezzz schreef:Een analyse van wat een camper per jaar kost kan niemand beter dan jullie zelf; indien je dit deelt door het aantal weken dat jullie hem uitlenen, kom je ook gelijk op een faire prijs. De genoemde €700-750 voor het hoogseizoen lijkt me heel schappelijk; in het laagseizoen zou ik kiezen voor een bedrag van €400,-. Dit is overduidelijk lager dan die van andere verhuurders.
Waarom hoog/laag seizoen? Maakt dat verschil in de gemaakte kosten? Dan ben je toch duidelijk commercieel (met winstoogmerk) bezig denk ik en dat gaat voorbij aan een redelijke vergoeding zoals TS bedoeld nietwaar?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
peterrulezzz
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:51

Re: Wat is een redelijke vergoeding?



Bericht door peterrulezzz »

We zijn niet zulke schrijvers, dus als dit boekdelen spreekt, vergemakkelijkt het de communicatie ;-)

Waarom verschil tussen de seizoenen? Omdat je in de zomervakantie meer vrienden hebt die met de camper onderweg willen. €750 vragen in het laagseizoen is niet reëel; €400 is het hoogseizoen wel? Alle meningen zijn welkom :crazy:
My home is where my camper is...

https://www.huuronzecamper.com
Plaats reactie