Berekening verbruik 12V installatie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door Mickel Moen »

Beste campervrienden,

Inleiding.
Regelmatig komen er vragen over de 12V installatie van campers of zelfbouw projecten. Vragen over het vermogen van de HH-accu in de camper. Vragen over de te kiezen verbruikers, zoals koelkast, verwarming enz. Belangrijk is daarbij ook hoelang je vrij kunt staan met de reeds aanwezige accu of de te kiezen installatie. Om dit te berekenen is best wel ingewikkeld en deze stap wordt vaak overgeslagen. Meestal blijft het bij een ruwe schatting en door de accu niet te klein te nemen loopt het in de regel ook wel los. Nu had ik hier voor mijzelf al eens een klein opzetje in Excel voor gemaakt, maar dit was niet geschikt om te publiceren. Dat heb ik nu wel gedaan. Nu beheers ik Excel in de basis, dus het zal best geavanceerder kunnen. Heb je tips dan hoor ik dat graag. Ook als je natuurlijk fouten tegenkomt.

AfbeeldingGeert

Om een goede inschatting te kunnen maken van wat je gemiddelde verbruik op je 12V DC-installatie, dien je voor iedere verbruiker het gemiddelde verbruik per dag te berekenen.
Voor een ledlampje is dit niet zo interessant. Op afstand de grootste verbruiker in de camper zal de koelbox/kast zijn indien dit een compressorkoelkast is. Heb je, of kies je voor een absorptie koeler, dan zal die bij stilstand op gas werken.

Nu is het verbruik van de koeler sterk afhankelijk van de ingestelde binnentemperatuur en de heersende omgevingstemperatuur. Het maakt nogal wat uit, of je in de zomer in Griekenland staat, of op de Lofoten in Noorwegen.
Mocht je daar staan, dan is je verbruik qua verlichting ook nog eens erg laag. Het wordt daar niet donker, terwijl in Griekenland vroeg op de avond de duisternis al invalt.

Nu worden er op de fora altijd veel vragen gesteld over benodigd vermogen van de accu, verbruikers enz, maar vaak wordt overgeslagen om het verwachtte verbruik echt inzichtelijk te maken.
Een dompelpompje heeft een vermogen van ongeveer 6 maal dat van een gasmelder. De gasmelder heb je echter 24 uur per dag aan en het dompelpompje werkt hooguit in totaal een kwartier per dag.

Om je van deze verschillen bewust te worden en wat dit voor effect heeft op het uiteindelijke aantal dagen dat je vrij kunt staan heb ik een Excel-bestandje gemaakt.


Na de nodige goede adviezen, heb ik er de fouten uitgehaald en waar nodig vereenvoudigd en aangepast. Wijkt nogal af van onderstaande schermafbeelding, Zie daarvoor verderop in dit topic
De berekening is nu online hier te maken:



http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html

Ik heb in dit bestand een voorbeeld berekening gemaakt op basis van mijn verbruikers en het vermogen van mijn accu(bank).
Door de gele velden in te vullen kun je het geheel aanpassen aan je eigen wensen en of mogelijkheden.
Weet je bijvoorbeeld nog niet hoe groot je accu moet zijn, maar weet je wel welke verbruikers je hebt, dan kun je door het Ah van de accu te variëren zien, hoelang je vrij kunt staan met jouw gemiddelde verbruik.
Weet je wat je gemiddelde verbruik is en weet je hoelang je vrij wilt staan, kun je in de berekening afleiden hoe groot je accu moet zijn.

Het kan je ook helpen bij het kiezen van gewenste apparatuur.

BELANGRIJK: Het schema geeft een indicatie. Er is geen rekening gehouden met bijvoorbeeld het type accu en bv. de peukert exponent van de accu. Zoals al aangegeven, de verbruiksomstandigheden kunnen erg verschillen. Ga je nooit naar een warm land of juist wel. Maar ook het seizoen maakt weer verschil. Zo is elektrisch verwarmen op de accu eigenlijk niet te doen. Bij echte kou in de zomer of in voor en na seizoen gaan wij aan de paal.
Wel hebben wij een keramisch kacheltje van 250 Watt. Om de kou weg te halen en 's avonds zo nu en dan 10 minuten aan kan dan wel weer. Zeker, als je de volgende dag weer verder trekt en dus weer bijlaadt.
Al dit soort keuzes zijn in het schema te verwerken.

Een schermafbeelding van het bestand:
Afbeelding
Klik voor vergroting.



Voor meer en wijzigingen: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 12 mei 2013, 17:19, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door Atlantis A5 »

Heel mooi, bedankt voor het beschikbaar stellen van de excel file die ik meteen heb gedownload. Moet nog eens bedenken hoe het automatisch opladen via een zonnepaneel meegenomen kan worden, want daarmee kun je het aantal dagen vrij staan natuurlijk flink rekken. In ieder geval geeft de huidige berekening het aantal dagen aan onder de slechtste omstandigheden (dwz. geen zon, niets opgeladen).
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door javanes »

Als je alles wilt meenemen voor je berekening kun je eens contact opnemen met forumlid "harrie schrooten"
http://www.camperforum.nl/memberlist.ph ... le&u=22165
Die heeft een Excel progje met alle toeters en bellen.
Maar schijnbaar willen niet zo veel forumleden daar gebruik van maken :cry:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Hoi;
Nog allemaal de beste wensen en een goede gezondheid voor 2013 gewenst.

Waarschijnlijk heb ik Geert met mijn presentatie van die sheet destijd aan het denken gezet.

En ja het lijkt op een (beginnend ?) kopie van wat ik heb gemaakt. :wink: :wink:
Ga door Geert er kan / moet nog véél meer bij. :thumbup:
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Geert ;
Kun jij mij eens uitleggen hoe je dat doet om het dan te kunnen downloaden .? :eh: :eh:
Ik heb dáár totaal géén weet van. :oops:
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door Hermy »

harrie schrooten schreef:Geert ;
Kun jij mij eens uitleggen hoe je dat doet om het dan te kunnen downloaden .? :eh: :eh:
Op de link klikken en openen met excel. Daarna een kopie opslaan in bv de map 'Documenten'. ;;-)
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Herman bedankt voor je reactie.
Maar dat is niet wat ik eigenlijk bedoelde.
Ik heb dat bestand wel gedownload hoor.
Maar wat ik wilde weten is ; hoe krijg ik het zelf voor elkaar om dat bv ook te kunnen doen (een bestand zodanig aan te maken incl dat downloaden)
Dus hetzelfde zoals Geert dat hierboven heeft gedaan.
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door javanes »

@Harrie,

Net als Geert een account aanmaken bij b.v. https://www.dropbox.com/referrals/NTQ0M ... rc=global9
Daar kun je dan je Excel bestand neerzetten en de link waar dat bestand staat b.v. op het forum plaatsen.

@Geert,

In kolom I staan volgens mij wat dingen door elkaar.
De en keer verwijs je naar de som van wat cellen in kolom I en wat verder in de som van wat cellen in kolom G.

Voorbeeld:
I14 =SOM(I10:I13)
I26 =SOM(G16:G25)

Als je die gegevens van I10:I13 toch wilt gebruiken moet je volgens mij de formule van I10 wel even kopiëren naar I11, I12 en I13
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Kijk dat bedoelde ik .
Bedankt Jaques.
Ik zal daar is gaan kijken en wat uitproberen.
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door Hermy »

Ik heb met het bestand van Geert wat zitten fröbelen en samengevoegd met wat eerdere frutsels. ::)
Het resultaat is hier te vinden.
Wie maakt de volgende versie? :-B
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Herman;
Ik heb Dropbox zonet gedownload en geinstalleerd ; En wat blijkt mijn hele Pc inhoud staat nu al in die dropbox .
Is dat normaal ? Ik dacht dat je zelf daar eerst ergens een bestand in moet zetten.
Kun je mij de werkwijze eens uitleggen hoe en wat ik dan in vollegorde moet doen.????
Dan kan ik evt ook meedoen met deze sessie.
Mag ook via email schro161@planet.nl
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door Mickel Moen »

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties. Wij zijn op het eind van de middag weer thuis gekomen, na 2 nachten kamperen op de camping in Kijkduin. We hebben nog nooit zo vroeg in het jaar gekampeerd! :roll:
Maar ja, met deze temperaturen. Het had overigens best wel veel kouder mogen zijn.
Ik heb dus niet eerder kunnen reageren. Wat de reacties op het Excel-bestand betreft, daar ga ik even rustig voor zitten, dus dat komt later.

@ Harrie, moo dat je Dropbox nu hebt. Nee het is net normaal, dat nu de complete inhoud van je pc erop staat. Normaal plaats, je voor zover ik weet, alleen bestanden op Dropbox die jij er op wilt hebben. In de map Public, plaats je de bestanden die je publiekelijk wilt maken. Door de Dropbox website voor jou te activeren en met je rechtermuisknop op het bestand te klikken, kun je een link van het bestand kopiëren. Door deze link in je berichten, je email of op je website te plaatsen, kunnen anderen dit bestand downloaden.

Overigens kun je alles wat je in de Dropbox hebt, ook makkelijk weer verwijderen.

Update: Het uiteindelijke resultaat:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 12 mei 2013, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Mooi dat je weer terug bent Mickel
In de tussentijd heb ik samen met Herman wat zitten te klooien en uit te proberen.
Eens kijken of de vruchten ervan rijp zijn geworden. ??

https://www.dropbox.com/s/xjyojmbms2qjqsm/ADAC.jpg

Ben benieuwd . Daar gaat die??
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Berekening verbruik 12V installatie



Bericht door harrie schrooten »

Volgens mij klopt er nog iets niet.
Eens kijken wat we nu krijgen.

https://www.dropbox.com/s/0ck07p5t5mi0r ... ik_12V.xls
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Plaats reactie