storingscode P0638 Fiat Ducato x250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door bently »

Een maand geleden is het manegement-controle lampje blijven branden tijdens onze vakantie in Frankrijk bij onze Fiat Ducato X250 bj. 2008.
We hadden 'm laten uitlezen bij de Fiat garage en daar gaf ie de foutmelding P0638 aan.
Volgens de monteur was het de "gasklephuis "die vervangen moest worden, maar kon wel ermee rijden. Thuis aangekomen was het lampje wel eens uit en soms weer aan.
Hier naar de Fiatdealer gereden en weer laten uitlezen met hetzelfde resultaat.
Nu toch besloten om de gasklephuis te laten vervangen. Kosten ongeveer 630 euro.
( incl. duur kabelboompje van 125 excl. ) Is wel de gemodificeerde versie !
Maar nu het volgende: Ik vroeg of ik de oude gasklephuis retour kon krijgen. Het antwoord was dat het een ruilobject betrof die dan terug gaat.
Is er nog iemand met diezelfde ervaring ?
Ik hoop toch wel dat deze niet gereviseerd worden en weer naar de dealer gaan.
( Volgens de dealer zou het een nieuw exemplaar betreffen die ik gemonteerd krijg).
Het komt véél voor bij de oudere type's dat deze de foutmelding veroorzaken.

Groeten, Henk Geurts
Laatst gewijzigd door bently op ma 27 aug 2012, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: storingscode P0368 Fiat Ducato x250



Bericht door Kees2 »

P0368 Nokkenaspositie-sensor, signaal te sterk; Bank 1
ik kan de foutcode niet plaatsen met de reparatie :?:
"gasklephuis "

de hele lijst :

http://www.diagnoseapparatuur.nl/OBD-Codes

het is of ruilsysteem, of nieuw
wil niet zeggen dat ruil slechter is,
nieuw met verplicht retour van de oude lijkt mij vreemd
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: storingscode P0368 Fiat Ducato x250



Bericht door petra en andre »

Als er nu een nieuwe gemonteerd is dan kan de oude moeilijk terug gaan in het ruilsysteem en zo ja dan zou de gasklephuis wel even goedkoper zijn lijkt mij.
ik ben zelf werkzaam bij Ford en hebben uiteraard ook een ruilsysteem voor vele delen, maar als we een nieuwe monteren is er geen sprake van dat de oude het ruilsysteem in gaat.
Het lijkt me niet geheel corect dat er nu zo gehandeld is.
Groetjes Andre
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: storingscode P0368 Fiat Ducato x250



Bericht door bently »

Sorry , foutcode is P0638 :oops:
Bericht aangepast.

Kees 2 , bedankt voor de lijst. Heb 'm afgedrukt . Kan nog van pas komen

Groeten, Henk Geurts
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Kees2 »

bij de APK is P06xx ( waar x voor ieder cijfer kan staan )een afkeur
dus P0638 ook, dus was je daar ook tegen aan gelopen
maar het is weer klaar. ;;-)
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door verkerk »

voortaan laten repareren bij ac tronics mischien een mogelijkheid?
VRIJHEID
Henk W.
Berichten: 24
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 21:15
Locatie: Bloemendaal

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Henk W. »

Ik heb dezelfde problemen ondervonden met mijn Fiat Ducato x250 in oktober 2011.
Bij mijn Fiat dealer nieuwe gasklep geplaast. Kosten € 667,-
Hierop Fiat aangeschreven met het o.a het navolgende:
Deze storing is reeds geruime tijd bekend bij Fiat doch er is geen sprake van een eventuele terugroep actie.

Ik ben van mening dat deze problemen na 3,5 jaar en 45.000 km. niet mogen voorkomen daar het voertuig alle eigenschappen dient te bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik mede gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het voertuig.
Dit was nu niet het geval.
Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u derhalve de kosten van deze reparatie aan mij te vergoeden.

N.a.v. deze brief kreeg ik van Fiat bericht dat ik in aanmerking kwam voor een vergoeding van € 265,-

Misschien een tip voor degene die dit probleem ook hebben gehad. is toch weer meegenomen. :-B

Met vriendelijke groet,

Henk W.
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3330
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door cjoosten »

Vraagje: is het gasklephuis hetzelfde als de EGR klep ?
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door snoopy »

Heb hetzelfde met de x250 automaat 2009.
Zodra het wat kouder wordt wil hij direct na het aanslaan wel eens afslaan met een schok. Daarna motormanagement lampje. Is wel eerder uitgelezen met de code van de gasklep.
Gaat na verloop van tijd (soms een dag met tussendoor herstarten) uit, maar blijft irritant.
Fiat dealer in Duiven heeft de nieuwe versie software geplaatst zodat het over moest zijn. Niet dus. Alleen bijna 100 Euro armer voor de SW update tijdens grote beurt!!!! gewoon diefstal m.i. SW update's betalen het is hun fout af fabriek.

groet
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Handyman2 »

Bij ons trad bij 4000km in Honfleur, het probleem met de "Valve TVA" of te wel het Uitlaatgasterugvoerventiel op (heeft met het schoner maken van de uitlaatgassen te maken) schijnt heel veel voor te komen en als je op het duitse Ducatoreisemobil-forum leest weet Fiat ook niet echt een sluitende oplossing, bij mij werd in Frankrijk onder garantie een nieuwe klep geplaatst (bij nieuwe auto!!)
Probleem leek, was echter totaal niet opgelost, trad wederom op!
Starten gaat prima, maar kom maar niet de eerste twee minuten aan het gas want dat wordt niet geaccepteerd! Dus wegrijden gaat absoluut niet.
Bij twee franse Fiat Proffesional Dealers wist men ook geen oplossing, of ik moest 2 weken wachten en de wagen een paar dagen daar laten .....
Ondertussen had ik in mijn geval uitgevonden dat starten, dan enkele minuten alleen maar stationair laten lopen, de (voorlopige) oplossing was. De rst van de dag had je dan ook helemaal geen problemen meer.
Thuisgekomen, heeft de camper dan 2 dagen bij de dealer gestaan, ze vonden niets, alleen het uitlezen van de foutcodes gaf wederom dat er een mismatch tussen gasmengsel en luchttoevoer was.

Uiteindelijk hebben ze de computer volledig gewist en de software er weer opgezet.
Dat heeft ongeveer 2 maanden geholpen, ik was al bijna zover dat ik dacht: nu is het over.
Maar nee hoor.... Onlangs bij terugkeer uit Frankrijk, 's ochtends op de camperplaats in Goncourt, ik merkte het meteen, starten goed maar daarna slecht aannemen van het gas, met veel witte rook uit de uitlaat, ik was na het starten vrijwel meteen gaan rijden.....
Nu treed het weer wisselend op, dan wel, dan weer niet....

Na dit komende weekend gebruiken we de camper ff niet, dus maar weer eens naar de dealer brengen, want als straks de garantieperiode voorbij is, gaat het geld kosten. Dat is nog wel even, maar een jaar is zo weer voorbij.
Ze laten ons betalen voor hun fouten!

De camper heeft nu zo'n 10000km gereden.
Ik vraag me af, heben we die klep uberhaupt wel nodig?
Wat als ie verwijderd wordt, hoe rijdt de camper dan?

M.vr.gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Vopper »

Een hoop van dergelijke meuk zit er alleen maar op voor de uitlaatgasemissie. Zonder de klep rijdt 'ie beter dan met, dan komt er alleen koude schone lucht in de motor.
Maar als je het weghaalt krijg je geheid problemen met de APK, wanneer hij daar
aan toe is over een paar jaar.
gr. Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door merallas »

Onze camper, 160 multijet uit 2006, toonde bij circa 20.000km een brandend motormanagement lampje. Wat aan laten doen in GAP (zuid Fr). Volgens mij hadden ze alleen bovenkant cylinder, injectors en toevoerkabels ingesmeerd met een of ander compound, om te beschermen tegen vocht denk ik. Het was gratis, ondanks dat de garantietermijn verstreken was. Lampje is ca 15.000 km uit gebleven, maar begon tijdens een rit in NL weer te branden. Na op een parkeerplaats wat gemorreld te hebben aan de connectortjes van de injectors was lampje weer uit. Nu al meer dan 30.000 km geen problemen meer gehad. Overigens heb ik de connectortjes inmiddels wel behandeld met kontaktspray.

Er zullen wel verschillende oorzaken mogelijk zijn om het motormanagement lampje te laten branden, maar krakende connectortjes lijken dus ook een van de redenen te kunnen zijn. Overigens ook afwijkend gedrag bij starten kan er door worden veroorzaakt.
speek
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 18:11
Locatie: Achterhoek

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door speek »

Foutcode P0638 gaat over de aansturing van de Gasklep. De ECU (hoofdcomputer) constateert in die aansturing een onwaarschijnlijk signaal.
Dat zijn meestal vage klachten waarvoor geen duidelijke oorzaak is aan te wijzen.
In de meeste gevallen ligt de oplossing in het schoonmaken (evt. vervangen) van het gasklephuis en vooral niet vergeten dat gasklephuis opnieuw in te leren.
Check ook even bij de dealer of er een software update voor dit probleem is.
Inleren kan alleen in een garage die de juiste OBD programmatuur heeft.

P0638 heeft dus niets te maken met de EGR (exhaust gas redirection).
Die EGR is een milieu maatregel. Het doel van de EGR is de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen waardoor de uitstoot van NOx vermindert. NOx is slecht voor het milieu en de EGR is slecht voor de motor omdat die motor een deel van zijn eigen uitlaatgassen weer te verbranden krijgt waardoor de roetvervuiling in het blok toeneemt.
De EGR kan worden dicht gezet met een plaatje, maar in modernere motoren (>2002) krijg je dan een storing (meestal P0401) die niet is te wissen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door @3 »

speek schreef:Het doel van de EGR is de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen waardoor de uitstoot van NOx vermindert.
Het doel van EGR is minder NOx uitstoot. Met EGR voert men een gedeelte uitlaatgas terug in de verbrandingsruimte ipv lucht (Zuurstof en Stikstof) dat niet deelneemt aan de verbranding.
Na het verbranden van de brandstof blijft er daardoor minder vrije Zuurstof en Stikstof over om onder invloed van hoge temperaturen een verbinding met elkaar aan te gaan. De NOx.
Ondanks dat het teruggevoerde uitlaatgas inert is en daardoor geen bijdrage aan de verbranding levert neemt deze wel warmte op waardoor de verbrandingstemperatuur lager blijft wat ook weer van invloed is op de vorming van NOx.
Het nadeel is een grotere roetvorming en daardoor vervuiling van het inlaatsysteem.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie