Hoi,
Ik heb een Camper T4 met hoogdak (1995) (2.4 diesel) op het oog.
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt.
Het viel me op dat de camper in de eerste versnelling maar langzaam optrekt en weinig power heeft.
Volgens de verkoper is dit normaal bij dit soort diesel-bussen. Ik heb echter nog in geen andere T4 gereden, dus ik weet niet of dit normaal is.
Zijn er ervaringsdeskundigen aanwezig?
Optrekken Camper T4 met hoogdak
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 9:43
- eef van baal
- Berichten: 7517
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
ja 77pk is natuurlijk geen krachtpatser.
en als je meer als 100 gewend bent valt dat een beetje tegen.
je moet natuurlijk wel even denken, een oude auto vraagt ook een oude rijstijl
en als je meer als 100 gewend bent valt dat een beetje tegen.
je moet natuurlijk wel even denken, een oude auto vraagt ook een oude rijstijl
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Camperbusje,
Ik rijd al 13 jaar in een T4 met 2.4D AAB-motor met 78 PK. Ben 2de eigenaar. De bus is van mei 1992. Teller staat nu op 342.165 km. Trekt inderdaad niet erg vlot op. Is normaal. In hogere versnellingen gaat alles veel vlotter. Topsnelheid 140 k/h. Ik ben een rustige rijder. Aanhanger van het nieuwe rijden. Rijd op de snelweg met de vrachtwagens over. Af en toe haal ik er eens een in. Dat gaat soepel. Verbruik 1:12,5 met klein pop-up hefdakje.
Stel je vraag ook eens op http://www.weetjewel.com. Dat is een site van T4 en T5 liefhebbers of gebruikers.
Groet,
Herman744WJWel
Ik rijd al 13 jaar in een T4 met 2.4D AAB-motor met 78 PK. Ben 2de eigenaar. De bus is van mei 1992. Teller staat nu op 342.165 km. Trekt inderdaad niet erg vlot op. Is normaal. In hogere versnellingen gaat alles veel vlotter. Topsnelheid 140 k/h. Ik ben een rustige rijder. Aanhanger van het nieuwe rijden. Rijd op de snelweg met de vrachtwagens over. Af en toe haal ik er eens een in. Dat gaat soepel. Verbruik 1:12,5 met klein pop-up hefdakje.
Stel je vraag ook eens op http://www.weetjewel.com. Dat is een site van T4 en T5 liefhebbers of gebruikers.
Groet,
Herman744WJWel
Volkswagen T4 1992 Eigenbouw campertje
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Ik heb nu 2 jaar ervaring met een T4 2.4D
Met alkoof opbouw. Dus hoog en ook nog eens breed.
Langzaam optrekken klopt helemaal. Betrouwbaar klopt ook. Daarom uitermate geschikte auto voor vakantie's.
Door de opbouw is de top 100 - 110 km/u en verbruik 1 op 9. (3000+ kg!)
Ik vind de auto niet geschikt voor het nieuwe rijden want opschakelen bij lage toerentallen wordt niet gewaardeerd door dit motor blok.
Met alkoof opbouw. Dus hoog en ook nog eens breed.
Langzaam optrekken klopt helemaal. Betrouwbaar klopt ook. Daarom uitermate geschikte auto voor vakantie's.
Door de opbouw is de top 100 - 110 km/u en verbruik 1 op 9. (3000+ kg!)
Ik vind de auto niet geschikt voor het nieuwe rijden want opschakelen bij lage toerentallen wordt niet gewaardeerd door dit motor blok.
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Ik rij al sinds 1975 met Tx, en vind van de T4 de 2de en 3de dé vitesses voor "het werk".
Ik heb een "lange 5de" ingebouwd, dit is een set tandwielen met een andere verhouding, met als doel het motortoerental bij 5de met 1000tr/min te verlagen.
Als je de T4 koopt is het eerste wat je moet doen: het oliepeil van de versnellingsbak checken of ocharme voor die enkele literkes, er Castrol-75W90 inkippen!!!
Vele T4 gaan aan de versnellingsbak kapot door tekort aan olie en nooit verversen van de olie.
Mijne T4 staat ook in afwachting van een andere versnellingsbak (dus ervaring 487.000km)
Daarna check je het waterpeil van de motor, bij hete en koude motor, en check je de koelradiatoren of ze goed geschakeld worden, die hebben 2 snelheden en soms hapert er nogal wat met de koeling...
Check ook diafragma achter de koelventilatoren, of dit voldoende soepel beweegt... (met haardroger checken)
En dan komt het roest, ze hebben een (groot)aantal "weke plekken"...
Ik ga er al mee op verlof sinds '93 en dit jaar de eerste keer met een echte camper...
Wens je meer tips, kan ik je altijd foto's sturen
Ik heb een "lange 5de" ingebouwd, dit is een set tandwielen met een andere verhouding, met als doel het motortoerental bij 5de met 1000tr/min te verlagen.
Als je de T4 koopt is het eerste wat je moet doen: het oliepeil van de versnellingsbak checken of ocharme voor die enkele literkes, er Castrol-75W90 inkippen!!!
Vele T4 gaan aan de versnellingsbak kapot door tekort aan olie en nooit verversen van de olie.
Mijne T4 staat ook in afwachting van een andere versnellingsbak (dus ervaring 487.000km)
Daarna check je het waterpeil van de motor, bij hete en koude motor, en check je de koelradiatoren of ze goed geschakeld worden, die hebben 2 snelheden en soms hapert er nogal wat met de koeling...
Check ook diafragma achter de koelventilatoren, of dit voldoende soepel beweegt... (met haardroger checken)
En dan komt het roest, ze hebben een (groot)aantal "weke plekken"...
Ik ga er al mee op verlof sinds '93 en dit jaar de eerste keer met een echte camper...
Wens je meer tips, kan ik je altijd foto's sturen
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Ik heb vijf jaar dezelfde gereden maar dat is 10 jaar terug.Het viel me op dat de camper in de eerste versnelling maar langzaam optrekt en weinig power heeft.
Nu is er een heel ander verkeersbeeld ze vliegen je links en rechts voorbij ik zou zeggen lekker laten staan.
Naar Zuid-Duitsland, Zuid-Frankrijk enz. dat is toch een heel ander iets als een rondje Nederland.
Voor een paar centen meer heb je een wat krachtiger motor want krijg je anders geheid spijt.
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Wat is een paar centen? Een T4 met een TDI motor is echt stukken duurder. Dat zijn geen paar centen meer.
Als de camper er goed uit ziet en hij bevalt je, gewoon kopen,
Als de camper er goed uit ziet en hij bevalt je, gewoon kopen,
Mvg Peter
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Wij rijden wel eens met een t4 met aab en hefdak.
Daar hangt ook regelmatig een aanhanger achter.
Het gaat idd niet hard, en met optrekken blijven de straatstenen doodstil op hun plek liggen.
Wel zijn we altijd op de bestemming gekomen, al is het soms in z'n 1ste versnelling.
Ook loopt die motor echt zijdezacht.
Het nieuwe rijden kun je idd vergeten, neem ook aan dat het groene gebied op de toerenteller niet voor niks bij 2000 begint.
Bij het juiste gebruik geloof ik zelf ook dat het zeer betrouwbare dingen zijn.
Bij onjuist gebruik kun je ze binnen een dag stuk krijgen.
En er is enorm veel troep/crossauto's te koop !
Daar hangt ook regelmatig een aanhanger achter.
Het gaat idd niet hard, en met optrekken blijven de straatstenen doodstil op hun plek liggen.
Wel zijn we altijd op de bestemming gekomen, al is het soms in z'n 1ste versnelling.
Ook loopt die motor echt zijdezacht.
Het nieuwe rijden kun je idd vergeten, neem ook aan dat het groene gebied op de toerenteller niet voor niks bij 2000 begint.
Bij het juiste gebruik geloof ik zelf ook dat het zeer betrouwbare dingen zijn.
Bij onjuist gebruik kun je ze binnen een dag stuk krijgen.
En er is enorm veel troep/crossauto's te koop !
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Re: Optrekken Camper T4 met hoogdak
Ga ook eens proefrijden met een paar andere T 4's en voel of er verschil is.
Groeten Abe