Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Boulange »

Misschien een hele stomme opmerking, maar misschien proberen de eindaanslag te vermijden ?
En als de wielen op t eind zijn zeker niet verder proberen te sturen ?
Dat snaartje is al wat aan de krappe kant.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door trix »

dat is symptoon bestrijding, kan mischien wel werken maar lost de oorzaak niet op.
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door deutz »

Wordt er hier over een V-snaar gesproken of over een Multie-V riem?
In geval van een multie v riem: dan loopt er een poullie niet in lijn!
Meegemaakt dat de dynamosteun iets krom was, dus gillen en op den duur
slippen en stinken!
Kan ook een stuurpompsteun iets krom zijn! is wel minimaal en gaat dan al gillen.
De riem draagt dan niet op het hele vlak!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Icebox »

Hi Deutz,

het gaat om een v-snaar, geen multi-riem.
Zo de auto ophalen, ik ga de buurman meevragen, die kan beter verwoorden wat ik bedoel. :bang: :oops:

Groetjes,
Sinja
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Icebox »

Niet de v-snaar was te lang maar de stuur-riem (of hoe noemen ze dat). De piep op het eind is nu minder, het belangrijkste is dat er niks meer slipt. Morgen vertrekken wij voor twee weken. Ik ben benieuwd. Reserve snaren liggen in ieder geval in de auto.

Dank voor jullie hulp!

Groetjes,
Sinja
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
Gebruikersavatar
gekeenalje
Berichten: 457
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 7:29
Locatie: Harkstede

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door gekeenalje »

een fijne vakantie zonder pech toegewenst

Groeten Geke :thumbup: :wave:
het is nooit zo donker of het word wel weer licht

http://www.golifeline.nl/

http://www.funda.nl/koop/aduard/huis-47 ... straat-10/
te koop, verdere info per PB
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Icebox »

Oh, bijna vergeten; de update!

700 km gereden zonder gepiep en gezooi. Ik hoop dat het zo blijft. Nu is de bus in de garage voor de grote beurt en de enerlaatste grote check up! Jeej.

Groetjes en bedankt voor alle antwoorden,

Sinja
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
kraayke

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door kraayke »

Icebox schreef:De riemen die erop gezet zijn, zijn 1200mm lang en 9.5cm breed geweest; de eerste vier keren. De 6 keren erna een Gates 6475MC AVX13 x 1125La -> afgestemd op de gegevens in de computer over mijn bouwjaar.

De riemen heb ik niet meer.

Ik zal dit ook even pb-en!

Groetjes,
Sinja
Ik zie dit topic nu pas, Maar reken maar op een stuurbekrachtigingspomp die zijn druk niet kwijt kan bij maximale uitslag.

Wel denk ( hoop ) ik dat u hierboven een typefout maakt en dat de riem 9.mm breed i.pv. 9.5 cm. Je hoort het wel meer hoor.. mensen die ergens keren en dan met "geweld" het stuur tegen de aanslag proberen te draaien. met een zwaarder lopende pomp als gevolg.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Icebox »

1. Ik bedoel inderdaad 9.5mm breed :oops: 2. Ik gooi het stuur niet met geweld en ook niet met 'geweld' om.
3. Kan door de pomp de v-snaar breken?

Groetjes,
Sinja
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
kraayke

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door kraayke »

Volgens mij zou dat kunnen als de pomp stilstaat ( door te ver doordraaien, of liever een defect) bij een draaiende motor.
Bancras
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 14:05
Locatie: midden noordholland

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Bancras »

Als je niet stuurt, bij rechtuit rijden, dan wordt de stuurolie vrijwel drukloos rondgepompt. Als je gaat sturen dan zal de oliedruk toenemen, en wel overeenkomstig de benodigde stuurkracht. Draai je het stuur tot de eindaanslag dan wordt de benodigde stuurkracht oneindig groot. Opdat de oliedruk niet te hoog oploopt is er een overdrukventiel ingebouwd. Wanneer je het stuur enige tijd tegen de eindaanslag houdt dan zal de olie al na korte tijd heet worden. Dat dus nooit doen. Het overdrukventiel zorgt er voor dat de oliedruk niet zo hoog oploopt dat de v-snaar gaat slippen, of nog erger: zal breken. Het probleem met gebroken v-snaren lijkt dan ook wel veroorzaakt te worden door een veel te grote stuurkracht, als gevolg van een niet goed werkend overdrukventiel.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door de Jonckheer »

Bancras schreef:Als je niet stuurt, bij rechtuit rijden, dan wordt de stuurolie vrijwel drukloos rondgepompt. Als je gaat sturen dan zal de oliedruk toenemen, en wel overeenkomstig de benodigde stuurkracht. Draai je het stuur tot de eindaanslag dan wordt de benodigde stuurkracht oneindig groot. Opdat de oliedruk niet te hoog oploopt is er een overdrukventiel ingebouwd. Wanneer je het stuur enige tijd tegen de eindaanslag houdt dan zal de olie al na korte tijd heet worden. Dat dus nooit doen. Het overdrukventiel zorgt er voor dat de oliedruk niet zo hoog oploopt dat de v-snaar gaat slippen, of nog erger: zal breken. Het probleem met gebroken v-snaren lijkt dan ook wel veroorzaakt te worden door een veel te grote stuurkracht, als gevolg van een niet goed werkend overdrukventiel.
Groeten, Bob.
Dit verhaal klopt helemaal. Dat is ook de reden waarom ik mij heb afgevraagd en aangegeven waarom de garage niet preventief de pomp heeft verwisseld om te kijken of daar het euvel in zat. Kennelijk vond men dat niet nodig en zo blijf je maar voortmodderen . . Ik ben van mening dat je alle mogelijkheden moet onderzoeken en zeker de meest voor de hand liggende, zoals de pomp zelf.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Icebox »

Ik geloof dat de meest voor de handliggende de dynamo en poelies zijn.
Anyway, nu 800 km verder en ik heb nog geen piep of pap gehoord. Ik hoop dus dat dat zo blijft. Zo niet, komt het volgende ding op het lijstje aan de beurt.

Groetjes en bedankt,
Sinja
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
Bancras
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 14:05
Locatie: midden noordholland

Re: Radeloos: v-snaar telkens weer kapot!



Bericht door Bancras »

Icebox schreef:Ik geloof dat de meest voor de handliggende de dynamo en poelies zijn.
Na een koude start zal de dynamo korte tijd zwaar belast worden om de accu weer op peil te brengen. Als de v-snaar van de dynamo niet goed gespannen is zal de snaar gaan slippen met als resultaat een gil of gier. Als dit vaak voorkomt dan zal de snaar snel slijten, maar hierdoor zal de snaar nooit breken!
Ook als de poelies en spanrollen niet in lijn liggen, of beschadigd zijn , dan zal dit resulteren in een snelle slijtage van de snaar, maar ook dan zal de snaar niet breken.
Je zou eens bij stilstand en draaiende motor het stuurwiel even tegen de eindaanslag kunnen draaien en tegelijkertijd een deskundig iemand onder de motorkap laten kijken wat er gebeurt met de v-snaar en oliepomp. Als de oliepomp gewoon doordraait en de v-snaar niet slipt dan is het probleem verdwenen, vanzelf of toch door de garage. Je zult dan wel een licht gierend geluid horen, dat is de olie die onder hoge druk door de overdrukklep wordt geperst. Als de oliepomp sterk wordt afgeremd, of bijna stilstaat, met slippen van de v-snaar als gevolg, dan bestaat jouw probleem nog steeds. Je kunt dan wel 100.000 km rijden zonder verdere problemen, zolang je maar niet het stuur tegen de eindaanslag laat komen.
Groeten, Bob.
Plaats reactie