Interieurverlichting

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Interieurverlichting



Bericht door jan- »

De interieurverlichting heeft meestal 3 standen:
- uit
- alleen aan als er een deur open is
- constant aan

Bij mij gaat in de middenstand de lamp ook aan als je hem van slot haalt en en blijft de lamp nog een halve minuut aan nadat je de deur hebt dicht gedaan of gaat eerder uit als je het contact aan zet.

Als je de deur open laat staan of de knop op "constant aan" zet gaat de lamp na een half uur uit om de accu te sparen.

Normaal heel handig, maar bij gebruik als camper zitten daar wat nadelen aan. Na het van slot halen, of het sluiten van een deur, staan een paar relais een half uur lang aangetrokken die samen ongeveer 300 ma trekken. En als je in de zomer een deur open laat, staat de interieurverlichting ook overdag onnodig lang te branden. Nu heb ik de lampjes al vervangen door LEDs, maar de stroom door de relais blijf je houden.

Nu lijkt 300 ma niet zo veel, maar als je een paar dagen ergens blijft staan kan het behoorlijk oplopen.

Ik zou de relais kunnen vervangen door draden met als gevolg dat ik de beveiliging van dat half uur niet heb. Of ik kan de relais misschien vervangen door een zuinig type en met een lichtgevoelige cel de interieurverlichting alleen laten branden als het donker is. Of de verlichting alleen maar op de voorportieren laten werken.

Heeft iemand hier een handige oplossing voor?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Interieurverlichting



Bericht door de hoekies »

Als je zomers een deur open laat staan om een of andere reden kun je de schakelaar toch op "uit"-stand zetten.Trouwens bij onze Fiat blijft de binnenverlichting niet zolang branden , is misschien in te stellen ??
Bij onze camperbus zit dat ook voor de schuifdeur die kun je bij het trapje ook uitzetten zodat dat "instap" lampje niet brand als je de schuifdeur open laat staan .
Wij hebben de schuifdeur ook de hele dag openstaan en daar een ventilator achter zitten voor afzuiging van de koelkastmotor en na 3 dagen geen problemen wat HH.accu betreft ( 100amp)
Maar de portierdeuren hebben wij niet openstaan overdag , vind dat persoonlijk niet prettig om de bestuurdersdeur open laten staan en dan zelf aan de andere kant buiten gaan zitten
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Interieurverlichting



Bericht door Aloys »

Bij mijn oudere Fiat Ducato (1999) blijft de interieurverlichting de hele dag branden, als ik bijv. op een camping
met mooi weer de bijrijdersdeur open laat staan. Ik kan 'm ook niet uitschakelen. Bij jou gaat ie na een half uur
vanzelf uit, dat is toch prima?
Of doe je heel vaak die deur open/dicht, ja, dan krijg je hetzelfde probleem als ik.

0,3A/uur, dat is nog geen 4 Watt, daarvan gaat je accu toch niet leeg? Gedurende 10 uur is dat 3A, na 3 dagen
is het 9A. Gelijk met het laten branden van een 10 Watt halogeenlampje gedurende 10 uur... Daar moet die
startaccu wel tegen kunnen! :D

Overigens: de makkelijkste oplossing lijkt mij een extra miniswitch, als 4e stand: uit. Gewoon een schakelaartje
om de interieurverlichting uit te schakelen als je op een camping staat! Ik zou 'm in de massa-draad (de min) van
de interieurverlichting zetten.

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Interieurverlichting



Bericht door jan- »

De deur kan inderdaad vaak open en dicht of op slot gaan: Opstaan: deur open, douchen opslot, eten: open, afwassen elders: op slot, terugkomst: open, boodschappen doen: op slot, terugkomt: open, enz.

De startaccu blijkt er tot nu toe ook wel tegen te kunnen, maar ik denk dat het niet goed is voor de levensduur van mijn startaccu. Vooral als je ook af en toe de autoradio aan hebt. Deze trekt dacht ik 700 ma. Maar die zou ik ook op de huishoudaccu aan kunnen sluiten. Ook als de camper naast huis staat en je rijdt er niet mee maar klust er wel regelmatig in, heb je het probleem. Verder zitten er nog ander sluipverbruikers in en alles bij elkaar gaat het toch meetellen.

Dat schakelaartje moet dan niet in de min van de verlichting maar in de min van de relais, want die trekken de meeste stroom. Is misschien nog niet eens zo'n gek idee.

@hoekies: Ook als de schuifdeur open staat blijft de verlichting branden. En als de schakelaar op uit staat, blijven de relais wel stroom trekken. En voor een huishoudaccu is het minder erg als er gedurende lange tijd een beetje stroom wordt getrokken, maar een startaccu kan daar minder goed tegen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Interieurverlichting



Bericht door de hoekies »

jan- schreef:@hoekies: Ook als de schuifdeur open staat blijft de verlichting branden.
Jan
Dat is bij ons dus niet ,alleen het kleine ledlampje bij de instap gaat aan bij het openen van de schuifdeur en dat kun je uitzetten.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Plaats reactie