Berlingo/Partner camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sophie Brida
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 23:41

Berlingo/Partner camper



Bericht door Sophie Brida »

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb inmiddels al een aantal zelfbouw verhalen gelezen en wil hier ook graag mijn verhaal kwijt. Na aanschaf van een Peugeot Partner voor mijn bedrijf heb ik besloten om er een "uitneembaar" campertje van te maken. Ik kwam op internet en op dit forum een aantal ontwerpen tegen, maar heb uiteindelijk zelf een ontwerp gemaakt. Het project begon met het vervangen van de bijrijdersstoel. De stoel die er in zat, kon niet voorover klappen. Om een bed te kunnen maken van 2 meter lang, was dat een vereiste. Dus op de sloop een "klapstoel" gehaald, bekleding overgezet en de klapstoel in mijn Partner gemonteerd.
De volgende stap was om een frame te lassen. Het frame is heel simpel geworden: twee lange kokers van achterin de auto tot het tussenschotje achter de stoelen. Daar zijn haken aan de kokers gelast die over het schot vallen. Vier stelpoten eronder gelast en twee dwarsliggers: eentje aan de achterkant van het frame en eentje ter hoogte van de achterkant van de zijdeur.
Op het frame liggen drie platen. De achterste plaat loopt vanaf de achterklep tot de achterkant van de zijdeur. De middelste plaat is een tamelijk smalle strook die door de zijdeur gestoken kan worden en op het frame wordt gelegd. Deze plaat loopt tot 10 cm achter het tussenschot. De derde plaat is een L-vormige plaat die achter de bestuurdersstoel en over de bijrijdersstoel valt. De achterste en de middelste plaat zijn aan het frame verbonden door zogenoemde fitsen en krommers. Dit komt uit de theaterwereld en is niets meer dan deurscharnieren en een kromgeslagen spijker. De ene helft van het scharnier zit aan het frame gelast, de andere helft aan het hout geschroefd. Door de spijker er door te steken, worden plaat en frame met elkaar verbonden. De voorste plaat zit door middel van fitsen en krommers aan de middelste plaat verbonden. Deze verbinding zit aan de bovenkant van het bed, omdat deze plaat verwijderd moet worden om te kunnen rijden. Dat moet dus iedere dag gebeuren en moet daarom een makkelijke handeling zijn.
Het matras is een goedkoop matras van Ikea. Voor een vorig bed van mij is het matras versmald: 1.30 breed. Aan het voeteneind heb ik een strook van 40 cm losgesneden. De losse strook en het matras zitten wel weer gewoon samen in de matrashoes. Door de losgesneden strook is dat gedeelte omhoog te klappen. Rijdend staat het voeteneinde van het matras dus rechtop tegen de stoelen aan. Door de binnenspiegel kan ik net over de matrasrand heen kijken. Voordeel is bovendien dat het matras een buffer vormt voor spullen die op het bed liggen: bij een noodstop heb je de boel niet in je nek liggen.
Hieronder nog een paar foto's. Opmerkingen en commentaar welkom! Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit ontwerp vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Marjorie »

Wel een ruim bed, hoor. Is de camper uitsluitend bedoeld om in te slapen, of komen er nog wat voorzieningen bij (bijv. om te koken, jezelf te wassen enz.)

gr. Marjorie
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Sophie Brida
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 23:41

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Sophie Brida »

Er is een bustent in bestelling die aan de zijkant van de bus gezet kan worden. Zo krijg ik ook wat zit/leef ruimte. Het plan is om een keukenblokje te maken die onder het bed past en die ik eruit kan tillen/schuiven/rollen de tent in. Een wasgelegenheid komt er niet in denk ik, maar wel een gasstelletje om te kunnen koken.
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door richardvermaas »

Heb je deuren of een klep heb wel eens gezien dat ze onder de klep een soort tent
Gemaakt hadden
Sophie Brida
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 23:41

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Sophie Brida »

Ik heb een klep. Ik heb overwogen om de tent aan de achterkant van de bus te zetten. Zou nog steeds kunnen volgens mij. Het ding is alleen dat ik in mijn slaap mijn kussen nogal omhoog druk. Met de klep open ligt die kussen binnen de kortste keren buiten. Bovendien kan de klep van binnenuit niet geopend worden, de zijdeur wel. Dus als ik het koud krijg met de klep open en hem dichttrek, moet ik de volgende ochtend de zijdeur uit om m'n tent in te kunnen.
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door richardvermaas »

Oke dan zou ik aan het klepslot een touw maken zodat je deze vanuit binnen uit het slot kan trekken ( ook een stuk veiliger )
Sophie Brida
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 23:41

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Sophie Brida »

Dat is wel een goed idee inderdaad. Wel een fijn gevoel dat hij wel open kan, mocht het nodig zijn.
roma
Berichten: 4521
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door roma »

In 1997 bouwde ik mijn Berlingo om tot een minicamper voor 2 personen. Indeling bestond uit een vast deel (om op te slapen) en uit een "opbouwdeel", ook om op te slapen.
Reisbagage onder het linker vaste deel, de "bedopbouwdelen" stonden tijdens het rijden met een spanriem vast rechtop, zodat er ruimte was om ook 2 fietsen mee te nemen.
Ideale wagen voor veel verplaatsingen. Bij langer verblijf werd er een klein model bungalowtent geplaatst.
Berlingo was goed geisoleerd. Deuren voorzien van perspex tochtschermpjes (tegen het inregenen), zodat de ramen op een flinke kier konden ivm ventilatie.

Geen matras, maar luchtbedden ivm ruimte.

Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door durisotti »

Ik heb deze auto ook gehad en de klep kan inderdaad standaard niet open van binnen uit.
Ik heb zelf de bekleding van de deur af gehaald en met een staalkabeltje (remkabel fiets) een treklus gemaakt waarmee ik de deur van binnen uit open kon maken.
Ook handig als je te water raakt of bij een ongeluk of brand er achter uit wilt.

Het kussen probleem kun je eenvoudig oplossen met een net dat je met karabijn haken vast zet.


Een bustent met magneten:

http://www.supermagnete.nl/project126

Handige gordijnen (als ik dit eerder had geweten ! ):

http://www.supermagnete.nl/project481

In Engeland zijn ze gek op dit soort campertjes:

http://www.amdro.co.uk/jump.php

In Duitsland is er een forum, hier is ook veel informatie te vinden:

http://www.hochdachkombi.de/viewtopic.php?t=1865
Sophie Brida
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 23:41

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Sophie Brida »

Ik zou er inderdaad ook gewoon luchtbedden op kunnen leggen. Maar zolang ik geen ruimte probleem heb, is een matras toch wel fijner.

Dank je voor de links! De pull-out cooker op de Engelse site ligt voor deze winter in de planning. Deze zomer eerst maar uitproberen en kijken wat handiger is: tent aan de zijkant of tent aan de achterkant. Het kan allebei met de tent die ik nu heb. Afhankelijk van wat het beste bevalt, komt het keukentje aan de achterkant of aan de zijkant. En dat net is inderdaad een goed idee.
Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 0:18
Locatie: Bussum

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Richard B »

leuk dit soort minicampers! ben zelf net klaar met de ombouw van mijn renault express (de voorloper van de kangoo)

heb zelf deze tent erachter staan want heb geen zij ingang:
Afbeelding

succes met de kangoo!
Sophie Brida
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 23:41

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door Sophie Brida »

Ik ben inmiddels terug van twee weekjes vakantie. En mijn "campertje" is me prima bevallen! Het keukenblokje die ik al gepland had, gaat er wel echt komen. Nu gewoon een losse gaspit mee met gasflesje, ging ook prima, maar iets structurelers is wel fijn.

In de auto zit een zelfgemaakte "hemel" een wollen deken die met klitteband aan het plafond vast zit. En dat werkte erg goed! Allereerst natuurlijk tegen condensvorming. Door de dikte van de deken was hij daarnaast ook prima geluidswerend. En met 35 graden in Zuid Duitsland kwam ik erachter dat het ook prima werkt als isolatie! Ik trok de deken een stukje los om te kijken of er veel vocht tussen zat. Ik verbrandde mijn handen bijna aan het dak en de deken was aan de bovenkant ook gloeiend heet, maar aan de onderkant koel. Ik had niet verwacht dat het in isolatie ook zo goed zou werken. Wel kwam ik een probleempje tegen: ik heb met BisonTix repen klitteband op het dak gelijmd waar de deken tegenaan gedrukt wordt. Door de hitte laat de lijm los. Aan het eind van mijn vakantie hing de deken her en der naar beneden. Heeft iemand een idee wat voor lijm ik zou kunnen gebruiken zodat de boel ook bij hoge temperaturen blijft hangen?
Gebruikersavatar
wiwiwes
Berichten: 716
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:06
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door wiwiwes »

Gebruik een polymeerlijm die is daar beter tegen bestand

Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Berlingo/Partner camper



Bericht door durisotti »

Ik had bij mijn Peugeot Partner tapijt tegen het dak aan geplakt met montagekit, dat bleef prima zitten, zelfs bij 40 graden in Zuid Frankrijk.
Plaats reactie