Nederlanders niet welkom!

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door m.gerits »

Hoho, even rustig aan.
Het ging hier alleen over de walen met hun antipathie tegenover Nederlands sprekenden. Ondertussen hebben zij veel geleerd en weten dat willen zij geld verdienen aan toeristen zij zich moeten gedragen. Dat het toch nog af en toe tot incidenten komt daar hebben zij zelf meer last van dan hun slachtoffers. Naar mijn mening is de Nederlandse toerist heel belangrijk voor hen. Voor de op het laagland wonende Nederlanders zijn de Ardennen nog steeds speciaal. Duitsland en Frankrijk hebben in dat opzicht veel meer te bieden Het enige wat de walen dan ook kunnen doen is hun gevoelens opzij zetten en vriendelijk zijn ook ten opzichte van Nederlanders.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door thole »

Toch even nog off topic reageren, want af en toe kom je van die opmerkingen tegen die kant noch wal raken.
Ik ga al meer dan 40 jaar kamperen in de zuiderse
landen en ben nog nooit een nederlander tegengekomen die moeite
doet om een andere taal te spreken,zij gaan er vanuit dat de anderen
Van alle Europeanen beheersen de Nederlanders ws. het beste de vreemde talen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Marc
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 23:06

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door Marc »

Thole:Van alle Europeanen beheersen de Nederlanders ws. het beste de vreemde talen.

Haha,dat geloof je toch zelf niet.


Marc
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door PE1OPQ Theo »

ja hoor echt waar, steenkolen engels/duits etc. :-B

Theo
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door m.gerits »

Kan zijn, maar wij proberen het wel. In Frankrijk, Italie en waarschijnlijk ook Spanje hoef je niet te verwachten dat Engels gesproken wordt (enkele jongelui uitgesloten). Dus wij proberen ons verstaanbaar te maken. Dit jaar naar Sicilie geweest en speciaal een CD aangeschaft om enkele woorden Italiaans te praten. Mijn vrouw werd er gek van onderweg. Resultaat was dat als ik probeerde iets in Italiaans te zeggen deze soms zelfs niet in de gaten hadden dat ik Italiaans sprak. Maar ik blijf proberen
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door thole »

Dat doen wij ook, spreek redelijk Frans, Duits enEngels en een beetje Zweeds en Spaans.
Maar dat is natuurlijk geen maatstaf. naast de mensen die we ontmoeten op onze reizen die zich verstaanbaar maken in een vreemde taal hebben we natuurlijk ook onderzoek wat aantoont dat het over het algemeen wel snor zit met de Nederlanders en hun beheersing van de vreemde talen.
Uit Europees onderzoek uit 2001 ( Europeans and languages, Inra 2001)komt het volgende naar voren:
Luxemburg voerde de ranglijst aan, met grote
voorsprong op de andere landen: 85% van de bewoners van het Groothertogdom zei
behalve de moedertaal ook Frans, 81% ook Duits en 46% ook Engels te beheersen.
Het volgende land op de lijst was Nederland. Van de Nederlanders liet 75% weten
Engels te spreken, 12% Frans en 57% Duits. Ter vergelijking: voor België waren die
percentages respectievelijk 57, 32 en 16, voor Spanje 29, 7 en 1, en voor Italië 28, 18
en 3. Alleen de Denen en de Zweden zeiden, met respectievelijk 79% en 76%, vaker
dan de Nederlanders het Engels als tweede taal te beheersen, maar voor het Frans
(8% en 7 %) en het Duits (48% en 22%) lagen de cijfers voor de Scandinaviërs in de
EU duidelijk lager dan voor de Nederlanders.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door fokus »

Ik word altijd voorzichtig als mensen van zichzelf beweren dat ze iets héél goed kunnen. Alleen bij mezelf ben ik zeker dat dit de waarheid is! :mrgreen:
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door hwendt »

Marc schreef:Ooit al eens geprobeerd om een woordje frans te praten in wallonie??
Ik denk het niet.Nochtans zijn die walen nog niet zo onvriendelijk als je probeerd om een paar woordjes frans te spreken.
Ik ga al meer dan 40 jaar kamperen in de zuiderse
landen en ben nog nooit een nederlander tegengekomen die moeite
doet om een andere taal te spreken,zij gaan er vanuit dat de anderen
maar moeite moeten doen om hen te verstaan.


Marc
Nou al mijn tekst was weg, dus nu nog maar een keer.


Ik vind uw antwoord een kwats antwoord. Nederlanders staan bekend om hun meertaligheid. In elk land kun je communiceren in Engels en Duits. Ook de simpele Franse woordjes hebben we hier nog wel onthouden om kenbaar te maken wat onze wensen zijn.

Bent u wel eens in een Franstalig ziekenhuis geweest.? Nou wij wel en in een periode van 2 weken in meerder ziekenhuizen omdat iemand een bacteriële ziekte had waarbij we wel verder konden reizen maar elke 6 dagen een controle onderzoek moesten laten doen in een ziekenhuis. Bij de eerste hulpen spreek bijna niemand een andere taal nee zelfs ziekenhuizen met GEEN enkele ander taal We hebben meegemaakt dat via de omroepinstallatie een oproep werd gedaan om een Engelstalige medewerker in het hele ziekenhuis te vinden en die was er... 1 om precies te zijn. We hebben hier over Universitaire medewerker artsen en doctoren met een wereldsalaris toch he...!

Ja, ook wij komen al 20 jaar in Franstalige gebieden en ook voor langere tijd.
Nederlanders die niet de moeite nemen om anderstalig te zijn..? Waar komt u vandaan..? Bent u wel eens in Zantvoord, Scheveningen en ander toeristische plaatsen geweest..? Je wordt hier in Nederland bijna altijd in je eigen taal aangesproken. Engelstalige roepen altijd dat ze de kans niet krijgen om Nederlands te leren omdat iedereen direct in het Engels begint terug te praten als men merkt dat iemand Engelstalig is.
In mijn werkzame tijd in Amsterdam kon ik bijna met ieder vraagsteller communiceren omdat Engels de wereldtaal is welke door bijna elk geciviliseerd land op school wordt geleerd.
Als er dus reden is om een land af te kraken i.v.m. hun taalgebrek dan is het Frankrijk en de Belgische Franstalige wel.
Overigens is het in Spanje niet anders in de Ziekenhuizen maar aan de kusten kun je wel met Engels en zelfs Nederlands uit de voeten.
Nee, niet Benidorm roepen want dat is een Nederlandse provincie.

Hugo. Die het wel jammer vindt dat weinig Fransen papa's meer een pijp roken. Dat leerde wij als eerste
Laatst gewijzigd door hwendt op za 23 jun 2012, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mieke tVD
Berichten: 6037
Lid geworden op: za 27 nov 2004, 14:33
Locatie: Z Limburg

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door Mieke tVD »

Marc schreef:Thole:Van alle Europeanen beheersen de Nederlanders ws. het beste de vreemde talen.
Haha,dat geloof je toch zelf niet.
Marc
Marc, Ik weet niet waar je woont, maar ik denk in een klein dorp een heel eind van de grenzen af. :wink:

Maar even terug naar het bericht van de TS.
Dat is niets nieuws, zijn we al zo lang gewend van het Waalse gedeelte!
Een gelukkig mens is Zij/Hij die tevreden is.
Marc
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 23:06

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door Marc »

Neen hoor Mieke,ik woon tegen mechelen een multiculturele stad met verschillende nationaliteiten van inwoners.
En ver van de grens?Hoe kan dat nu, Belgie is een scheet groot.Ik dacht dat de grootste afstand tussen de grenzen
iets van een 350km bedraagt.
Maar ik ga al wel bijna 40 jaar naar zuid europa op campings op verlof en dat zelfs meerdere malen per jaar en mijn ervaring is
dat nederlanders,een volk waarvoor ik wel sympathie heb en overigens de beste vakanties heb mee doorgebracht,weinig moeite doen om een vreemde taal te spreken. :thumbup:

Marc
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door fokus »

Podverdorie! Nu ben ik het toch wel eens met Hugo zeker! Behalve waar hij schrijft dat Nederland een paar honderd jaar geleden de b-onstaat anexeerde. Klopt niet! Na de val van A'pen 1585 en de scheiding der Nederlanden werd in 1815 het Koninkrijk der Nederlanden een als nieuwe staat opgericht (weet wel dat dit over een periode van 2 jaar in stappen ging maar toch..), de Zuidelijke Nederlanden hoorden daar gewoon terug bij. Het ging dus niet om anexatie maar om hereniging. Dat Willem het 15 jaar later niet nodig vond om tegen Franse separatisten op te treden daar dragen wij nu nog altijd de spijtige gevolgen van.......hopelijk niet meer voor al te lang.
ceterum censeo belgicam esse delendam
Mieke tVD
Berichten: 6037
Lid geworden op: za 27 nov 2004, 14:33
Locatie: Z Limburg

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door Mieke tVD »

fokus schreef:Podverdorie! Nu ben ik het toch wel eens met Hugo zeker!.
Doet dat pijn Fokus? :lol: ( grapje hoor! )

Marc, Je woont in Mechelen??? dan zou je toch beter moeten weten!.
Een gelukkig mens is Zij/Hij die tevreden is.
Marc
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 23:06

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door Marc »

@hwendt:spijtig genoeg heb ik ook al in het buitenland in een ziekenhuis moeten zijn en mijn ervaring daarin is dat men in frankrijk maar één taal kent en dat is het frans.In het spaanse ziekenhuis kon ik ook alleen maar na lang aandringen iemand te spreken krijgen die engels sprak.Ook de walen vertikken het hoor om een andere taal te spreken.
Maar toch blijf ik bij mijn standpunt, na al die jaren dat we naar het buitenland trekken om ons verlof door te brengen.
Ik kijk hier regelmatig naar de nederlandse serie "ik vertrek" over nederlanders die in het buitenland gaan wonen/werken en in elke aflevering sta ik versteld bij het feit dat die mensen amper een paar woordjes van de taal kennen,waarmee ik niet wil zeggen dat dit progamma de referentie is van de talenkennis van jullie.
En of ik al in nederland op verlof ben geweest:neen,alhoewel dat ik de meeste hollanders wel kan pruimen(ongeacht hun grootheidswaanzin,zie EK voetbal :-B ) spreekt het land me niet echt aan.
Ze hebben daar het zelfde weer als hier in belgie en dat vind ik niet al te best. :cheers:



Overigens is het: QUATSCH en niet kwats
1) Flauwekul 2) Geklets 3) Klets 4) Kletspraat 5) Nonsens 6) Onzin
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Nederlanders niet welkom!



Bericht door Zwerfsteen »

Marc schreef:@hwendt:spijtig genoeg heb ik ook al in het buitenland in een ziekenhuis moeten zijn en mijn ervaring daarin is dat men in frankrijk maar één taal kent en dat is het frans.
Wij hebben ook een ervaring met Franse ziekenhuizen, (verkeersongeluk, blindedarm operatie en hersenschudding in resp midden-,Zuid- en Noord Frankrijk.
De artsen daar spraken minstens drie talen maar geen Engels.
Op mijn vraag hoe dat kwam antwoordde men dat op school naast het Frans nog 2 talen gekozen moest worden en de meesten kozen voor Spaans en Italiaans.
Romaanse talen dus die voor hen gemakkelijk aan te leren waren, net als voor ons het Duits enz.
Het is dus erg kort door de bocht om te veronderstellen dat de Fransen alleen maar Frans spreken.
In grote delen van Afrika kan je prima terecht met Frans en Spaans is ook een wereldtaal die ook veel in Zuid-Amerika wordt gesproken.

Overigens vind ik het vreemd dat Marc bijna geen Nederlanders in het buitenland tegen komt die moeite doen om de taal aldaar te spreken.
Ik kom ze namenlijk wel tegen, eigenlijk alle Nederlanders die ik ontmoet of mee maak bij de bakker, supermarkt, restaurant of terras groet en besteld in de vreemde taal.
Soms spreken ze het fout uit maar wie maalt daarom het is taal en we begrijpen elkaar.
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie