Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CamperCobi
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 11:37

Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)



Bericht door CamperCobi »

Hallo,

Sinds kort hebben wij de overstap gemaakt van een tent naar een camper. Het is een LMC 6400d geworden bj1990, met een 2.5 td. De camper is in een prima staat, we missen alleen een gebruiksaanwijzing van LMC.

Kan iemand mij vertellen hoe groot de tanks zijn voor schoonwater, chemischtoilet afval, en de vuilwatertank?

Heeft iemand toevallig een digitale versie van de gebruiksaanwijzing? Ik zou graag een gebruiksaanwijzing willen hebben.

B.v.d.
LMC Dominant 560
kloosterman

Re: Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)



Bericht door kloosterman »

hoi we hebben een paar jaar lmc gebruikt van kennis ook 6400 met alkoof
watertank zat daar in de dinette was 100 liter
toilet was met vaste tank ook 100 liter
en ook de vuilwater was 100 liter
groet cor
Gebruikersavatar
CamperCobi
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 11:37

Re: Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)



Bericht door CamperCobi »

Ja precies, watertanks zitten in de dinette. Dat zal dan 2x 50 liter zijn zoals jij het zegt.
LMC Dominant 560
1bukkens
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 22:43
Locatie: Goes

Re: Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)



Bericht door 1bukkens »

Voor degenen die de gebruikshandleiding van het bedieningspaneel en het elektroblok Cramer BCC SA 3 uit de begin jaren 90 (en misschien ook nog wel eind jaren 80) niet hebben. Zit bij mij in een LMC Liberty 6500 van 1991.
Ik dank hiervoor "Meine" die in dit forum antwoord gaf op mijn vraag, topic: "Gezocht: gebruikershandl. LMC 1991 6500 Liberty Fiat Ducato". Terstond kreeg ik een Duitstalige handleiding te zien welke ik vertaald heb en hierbij plaats. Voor degenen die niet weten hoe het blok er uit ziet: De voorkant heeft een ronde aan/uit knop die oplicht als het blok wordt aangezet. Links hiervan komt een dikke voedingskabel uit het blok. Verder zitten er achter een doorzichtig plastic kapje 6 ouderwetse zekeringen, verticaal geplaatst.
Meer is eigenlijk niet te zien aan de voorkant.


Gebruiksaanwijzing bedieningspaneel Cramer BCC SA3
(in mijn geval van een LMC Liberty 65000 1991)

Algemene beschrijving
Het bedieningspaneel bestaat uit:
1. Meetinstrumenten ( 2 stuks) met verlichting:
A) voltmeter voor:
accu 1 (motoraccu)
accu 2 (huishoudaccu)
B) tankinhoudweergave voor drink- en afvalwatertank
2. Tankinhoud weergave d.m.v. led voor faecaliën tank. Als de led brandt, is de tank vol.
3. Led huishoud accu. Als de led brandt, wordt de huishoud accu opgeladen.
4. Schakelaar voor het inschakelen van de verlichting van de twee meetinstrumenten.
5. Schakelaar voor het aan/uitzetten van de waterpomp.
6. Automatische zekeringen voor
a. koelkast 16A
b. licht 1 10A
c. licht 2 10A
d. licht 3 10A
7. Hoofdschakelaar 12V

Beschrijving van de specifieke functies

1. De voltmeter voor de spanning van huishoud- en motor accu. (linker meter)
De voltmeter toont bij ingeschakelde 12V hoofdschakelaar d.m.v. de tuimelschakelaar òf de spanning van accu 1(motoraccu) òf accu 2 (huishoudaccu)
De spanning van accu 1 (motoraccu) kan ook getoond worden als de 12V schakelaar niet ingeschakeld is. Getoond wordt dan het bereik van 6V tot 15V. Ideaal: tussen de 12V en 14V. Als de spanning van accu 2 (huishoudaccu) onder de 10,5V is, moeten één of meerdere verbruikers worden uitgeschakeld en de accu opgeladen worden d.m.v. aansluiting op 220V of het zonnepaneel. Ook kan de motor aangezet worden om via de dynamo op te laden.

2. Tankinhoud weergave voor de drink- en vuilwatertank (rechter meter)
De tankinhoud van de drink- en afvalwatertank kan d.m.v. het bedienen van de betreffende tuimelschakelaar afgelezen worden.

3. Tankinhoud weergave van de faecaliëntank
Bij ingeschakelde 12V hoofdschakelaar gaat de rode faecaliëntank led branden als de tank vol is.

4. Laadgegevens van accu 2 (huishoudaccu)
Bij aansluiting op 220V laat de groen led zien of accu 2 (huishoudaccu) opgeladen wordt via het elektroblok (onder de stoel van de bijrijder). Let op dat de 12V hoofdschakelaar aan staat.

5. Lichtschakelaar voor de twee meetinstrumenten
D.m.v. de tuimelschakelaar (skalen) kan verlichting van de twee meters aan gezet worden. Hiervoor moet 12V hoofdschakelaar aan staan.

6. Waterpompschakelaar
M.b.v. van de tuimelschakelaar (Pumpe) wordt de waterpomp in werking gesteld. De bijbehorende led gaat branden. Let op dat de hoofdschakelaar aan staat.

7. Zekeringen in de 12V stroomkring van het bedieningspaneel
Op het bedieningspaneel zijn de volgende automatische zekeringen ingebouwd:
a. koelkast 16A
b. licht 1 10A
c. licht 2 10A, hierop zitten ook waterpomp en bedieningspaneel gezekerd.
d. licht 3 10A
Normaal zijn de zekeringknoppen ingedrukt. Als een zekeringknop naar buiten springt is er kortsluiting of een te grote spanning op de betreffende groep. Zoek altijd eerst de oorzaak van de kortsluiting/te grote spanning voordat de zekeringknop weer ingedrukt wordt.


8. De 12 Volt hoofdschakelaar
De in de camper ingebouwde gebruikers werken alleen als deze schakelaar aan staat. Let wel: dit geldt niet voor de koelkast. Indien de camper “lang” niet gebruikt wordt, is het beter om deze schakelaar “uit” te zetten. Hiermee wordt ontlading van de accu voorkomen.


Het elektroblok

1. Laadcapaciteit
Het elektroblok heeft een vermogen van 180W. Voor kortere duur kan wat meer vermogen “afgetapt” worden.
2.Laden en ontladen van accu 2 (huishoudaccu) bij aansluiting op 220V
Als de camper aan de netspanning (220V) staat en de rode, ronde tuimelschakelaar aan de voorkant van het elektroblok aan wordt gezet (verlicht, indien aan), dan wordt accu 2 (huishoudaccu) geladen. Als deze accu een spanning van 14,4 V heeft bereikt, wordt de lader automatisch uitgeschakeld. Wordt de spanning minder dan 13,9V, dan wordt het laden hervat. Het aan/uitschakelen van het laadproces kan op het bedieningspaneel gevolgd worden. Hiervoor dient de bijbehorende led. Verder kan het in- en uitschakelen gevolgd worden op de voltmeter als de tuimelschakelaar op accu 2 (huishoudaccu) wordt gezet.
Knipperen van de led geeft aan dat de accu optimaal geladen is.
Tijdens het laden zorgt een laadstroomregelaar ervoor dat het laadproces aan- of uitgeschakeld wordt en de accu niet overladen kan worden.
De laadstroomregeling kan tot gevolg hebben dat bij bepaalde accuspanningen en/of –belasting, de laadstroom een weinig fluctueert. Dit heeft weer tot gevolg dat de batterijspanning ook wat fluctueert. Dit is merkbaar aan het afwisselend wat feller en dan weer minder fel branden van de lampen. Dit kan vermeden worden door andere 12V gebruikers uit te schakelen.
Bij een optimaal geladen accu 2 (huishoudaccu) kan de lader, indien er spannings-wisselingen merkbaar zijn, uitgezet worden door het elektroblok uit de zetten met de rode, verlichte aan/uit knop. Let op dat de accu niet te ver leegloopt.
Om problemen met het electroblok in geval van een kapotte of diepontladen accu te voorkomen, wordt het opladen pas bij een accuspanning van 7,5V hervat. Dit betekent dat de accu een spanning moet hebben van minstens 7,5V . Om op deze spanning te komen kan de motor aangezet worden, zodat de dynamo de accu oplaadt of het opladen moet geschieden middels het zonnepaneel. Kan door omstandigheden dit geen van beiden, dan zal een externe acculader nodig zijn. (meenemen dus, accu kapot????, laadstroom controleren??)
Als de temperatuur van de transformator te hoog oploopt of de temperatuur in het elektroblok wordt te hoog, dan wordt door een ingebouwde thermoschakelaar de stroom uitgeschakeld. Als de temperatuur weer normaal is, schakelt het blok zich weer aan.
Om een ontladen accu weer op te laden is een laadtijd van 12 uur te voorzien, tenminste als er opgeladen wordt met een 220V aansluiting. Als er gebruikers aangesloten zijn, duurt dit nog langer.

Laden tijdens het rijden
Als de motor loopt, worden huishoud- en eventuele extra accu door de dynamo opgeladen. (parallel schakeling)
Het toevoegen van de dynamospanning kan, bij ingeschakelde 12V hoofdschakelaar op het paneel, door spanningsverandering van accu 2 (huishoudaccu), afgelezen worden op de voltmeter. Om een ontladen huishoudaccu tijdens het rijden op te laden, is ongeveer 15 uur nodig. Als tijdens het opladen ook nog 12V verbruikers worden gebruikt, wordt de oplaadtijd sterk verlengd. Verder is de laadstroom via de dynamo van de extra accu afhankelijk van de laadstroom van de huishoudaccu. Als er stroomverbruikers aanstaan die stroom van de dynamo gebruiken, duurt het opladen langer. (lampen, ruitenwisser e.d.)

Ontlading
De 12V verbruikers in de camper worden van stroom voorzien door accu 2 (huishoudaccu). Deze accu mag hooguit tot 10,5V ontladen worden.

Koelkast, werking zonder 220V aansluiting.
Bij lopende motor, is het mogelijk om de koelkast op 12V te laten werken op de dynamo via de huishoudaccu. De koelkast wordt automatisch uitgeschakeld als de motor wordt uitgezet. De koelkast moet tijdens het rijden niet aanstaan als de huishoud/extra accu teveel ontladen is.


Algemene opmerkingen
Bij stilstand, langer dan 3 weken, zonder 220V aansluiting, moeten de accuklemmen losgemaakt worden. Bij het weer in gebruik nemen moeten de accu’s eerst opgeladen worden. Een kapotte accu is te herkennen aan het snel afnemen van de accuspanning (onder 10V) als er gebruikers aan gezet worden en een lange oplaadtijd van de batterij noodzakelijk was. Als de accu de 14,4V niet haalt (laadled knippert niet), ook niet na lang (24 uur), dan is de accu kapot.
In de drink- en afvalwatertanks zijn meetdetectors aangebracht, die de inhoud van de tanks kunnen meten. Dit gaat d.m.v. “dobbers” die op de inhoud van de tank drijven. Deze moeten vrij langs een geleidende staaf heen en weer kunnen bewegen. De inhoud van de tanks kan afgelezen worden op het rechter meetinstrument door de betreffend knop onder de meter in te drukken.

Mochten hier fouten optreden:
LET OP: voordat begonnen wordt met onderstaande punten: Maak de klem van de
– (min)pool van de huishoudaccu los. En NIET AANSLUITEN op 220V.
1. controleer de zekeringen
2. controleer de leidingen naar de accu
3. controleer stekkerverbindingen
4. een dobber in de tank kan vast zitten aan een geleider.
De verbinding van het elektroblok naar de naar de accu(s ) is afgezekerd met 1 of 2 zekeringen van 25A
njbiertje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:50

Re: Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)



Bericht door njbiertje »

Dank is groot. Is er meer informatie beschikbaar toevallig? hoogte, bandenspanning, etc alles is welkom
megachauffeurke
Berichten: 4
Lid geworden op: do 25 aug 2022, 13:02

Re: Gebruiksaanwijzing LMC 6400d (1990)



Bericht door megachauffeurke »

Beter laat dan nooit zeker?
Ook van deze kant is de dank groot.
Wij hebben een lmc uit 1989 en geraakte er niet uit wijs, uit de originele (Duitse) handleiding...
Dankzij deze post is het dus duidelijk geworden dat, als de groene (laad)led knippert, de HH accu optimaal geladen is. 😊

Super! Dank je wel!
Plaats reactie