Ford als motor voor een camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Ford als motor voor een camper?



Bericht door herbybg »

Hier zegt men FORD staat voor: Fautes Origine Réparation Difficile.... klopt dat?
Meestal zie je een Fiat motor in een camper, dus vroeg ik me af of een Ford Transit maxi onderstel met een 2.4TDCI common rail betrouwbaar is?
Hoe zit het met het lawaai bij 120km/u rij en motorlawaai?

Mogelijk maakt Fiat betere condities, en is dat de reden?
Hoe zit het met het doorroesten van chassis(van 2007)?
Hoe zit het met de versnellingsbak en aandrijfassen, kunnen die wat meegan? vb 200.000 km?
Of is na 100.000km een Ford "op"?
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door TOL »

herbybg schreef:Hoe zit het met het lawaai bij 120km/u
Heb je nog maar zo kort te gaan dat je in zo'n rap tempo nog alles moet zien :P ;;-)
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
toet
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 18:20

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door toet »

Volgens mij som je vooral een hoop vooroordelen op. Technisch zal het niet heel veel uitmaken.
Het is niet helemaal duidelijk over welk model Ford Transit je het hebt want in 2007 is er een model wijziging geweest!
De nieuwste generatie Ford heeft een zeer goede Diesel motor die zeer stil is.
De reden waarom veel camper merken voor de Fiat kiezen is omdat eenvormigheid goedkoper is en ze met 1 dealer netwerk te maken hebben.
Het enige nadeel dat ik aan de Transit zie is dat de cabine lager is en dus ook de voorruit. Daardoor krijg je in de Transit de neiging om iets in elkaar gezakt te gaan zitten om onder de bovenrand van de ruit door te kijken.

Met vr. gr.
Jan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door Kroppie »

dan moet je ook geen fiat nemen ,Fix It Again Tony
of een renault,Reparaties En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.
of een lotus ,Laat Onze traktoren U Slepen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door hathi »

TOET volgens mij is deze zithouding alleen als je flink Groot bent verder vergeet je te vermelden dat FORD de zuinigste motoren levert momenteel in ,n Camper te verkrijgen
Hans
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door Inferno »

En niet te vergeten geeft Fiat die auto's bijna weg aan de camperbouwers.
Ook hebben ze daardoor meer mogelijkheden qua chassis.

Ik kan niet zeggen dat ik Fiat meer vertrouw dan Ford, eigenlijk juist niet.
Gebruikersavatar
Ercumet-Ozbek
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 23:01
Locatie: Vlaardingen/Anamur(Tr.)

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door Ercumet-Ozbek »

Na 5 jaar Fiat te gereden heb, ik mijn laatste camper Detfless op Ford Transit chasis gekocht.Met Fiat heb ik 85 duizend km
gereden,niks anders dan lof,enkel na 80 duizend km. distributie riem vervangen klaar.Met de Ford van 2008 heb ong. 55 duizend km,s gereden en geen enkele probleem.Fiat reed 1 op 8/9 maar Transit is nog zuiniger, ik kom met rustig rijden 1 op 11 km.Als ik eerlijk moet zijn,Transit is stiller dan Fiat,heeft 7 versnellingen en heeft geen dustriebutie riem,maar ketting
die gaat levenslang.Al met al ben ik over transit zeer tevreden.Bovendien ,die landen waar ik kom,hebben prachtige dealers
net.Ik laat ook onderhoud daar doen.
Boranka
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door herbybg »

Dus als je een kamper 2007 koopt tweedehands die al 95.000 km gebold heeft, met Ford chassis/motor, dan is ie nog niet "opgestookt"?

Ik zie dubbele banden achteraan: dus achterwielaandrijving?
Is da nie slipgevoelig(er)?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ford als motor voor een camper?



Bericht door Kroppie »

veel belangrijker dan merk is hoe de vorige eigena(aren)ar er mee omgesprongen is .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laikatrin
Berichten: 3011
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door Laikatrin »

herbybg schreef: Ik zie dubbele banden achteraan: dus achterwielaandrijving?
Is da nie slipgevoelig(er)?
Die achterwielaandrijving missen we eigenlijk op onze Fiat. Met de Ford geraakte je bijna overal uit, modder-sneeuw dat beest kroop er gewoon door.
Tijdens de 1ste vakantie met onze Fiat stonden we op een camping, was maar een klein beetje schuin maar de ondergrond bleek een beetje vettig en de wielen slipten direkt door. Wat zand gaan scheppen om eruit te geraken.
Onze Fiat is zuiniger dan de Ford maar 't kan zijn dat het ondertussen veranderd is hé, Ford was van 2003, Fiat van 2010.
Keep calm and let karma finish it!
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: Ford als motor voor een camper?



Bericht door Eemspoort »

herbybg schreef:Hier zegt men FORD staat voor: Fautes Origine Réparation Difficile.... klopt dat? Nonsens.
Meestal zie je een Fiat motor in een camper, dus vroeg ik me af of een Ford Transit maxi onderstel met een 2.4TDCI common rail betrouwbaar is? Zeer betrouwbaar.
Hoe zit het met het lawaai bij 120km/u rij en motorlawaai? Mjah, ze maken wel wat herrie. Tenminste, de gesloten bestel van 2002 met 125 pk TDDi motor.

Mogelijk maakt Fiat betere condities, en is dat de reden? Fiat is gewoon goedkoper voor de camper-fabrikanten.
Hoe zit het met het doorroesten van chassis(van 2007)? Het exemplaar van 2002, met 2,5 ton op de klok en barre levensomstandigheden, die ik ken, is nog klok gaaf.
Hoe zit het met de versnellingsbak en aandrijfassen, kunnen die wat meegan? vb 200.000 km? Als ze de 2 ton niet haalden, was er geen Transit meer op de weg geweest. Prima bakken, schakelen prettig.
Of is na 100.000km een Ford "op"?Dan komt ie pas los!
Het zal de oplettende lezer vast wel zijn opgevallen, dat ik graag in de bres spring voor de Ford Transit.
Mijn vader is met zijn 2e Transit bezig. Deze hebben niet het makkelijkste leven, worden regelmatig zwaar belast, veel korte afstanden, af en toe de hele dag op pad.
Maar, afgezien van regulier onderhoud, mankeert er eigenlijk nooit wat aan. Het ding doet onverstoorbaar zijn werk. Hij verbruikt niet te veel, en presteert als het nodig is.
Als je echt haast hebt, haalt ie de 170 km/u wel (als bus, uiteraard), maar als hij zwaar belast word, gaat ie ook nog steeds aardig met het verkeer mee.

Onderstaande foto is een goed voorbeeld. De bus is geladen met zo'n 1.000 kilo verf en aanverwanten, op de aanhanger staat een electrische heftruck met een eigen gewicht van zo'n 2,5 ton.
De Transit moest hier wel even voor kuchen, maar deed wat ie moest doen.

Afbeelding

Persoonlijk zie ik een camper liever op Ford, VW of Mercedes basis, dan Fiat en aanverwanten.
Inmiddels is Fiat ook niet slecht meer, maar goed, ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur. ;)

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
loeki

Re: Ford als motor voor een camper?



Bericht door loeki »

Vroeger, in een ver verleden, werden de Ford's bij aflevering voorzien van een grote sticker op de achterruit............

"Ford wijst de weg.............................."

U mag dit zelf verder aanvullen, doch voor mij is deze "Ford-slogan" me steeds bij gebleven
Gebruikersavatar
lemaharu
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 22:51
Locatie: Sint Michielsgestel

Re: Ford als motor voor een camper?



Bericht door lemaharu »

Het probleem is dat je de Ford en Fiat moet vergelijken in hetzelfde bouwjaar.

Ik heb een Ford gehad (dubbellucht) en rij nu Fiat. Eigenlijk is de huidige generatie goed. Ik kijk naar rijcomfort en het geluid in de cabine.

Toen ik de Ford reed kon ik schakelen op het geluid van de motor. Bij de huidige Fiat hoor ik de motor niet meer en moet ik de toerenteller in de gaten houden.

Ik zou zeggen dat bij het vorige type Ford veel herrie in de cabine kwam maar de driveline (motor tot achterwiel) onverwoestbaar is. Het vorige type Fiat was wat stiller en het inderdaad nadeel van de distributie riem (vervangen kost 320 Euro) en sommige jaartallen de versnellingsbak..

Bij de huidige generatie is het een kwestie van smaak, ze zijn allemaal goed.
Laatst gewijzigd door lemaharu op vr 09 mar 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 831
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Ford als motor voor een Camper?



Bericht door De Boer op toer »

herbybg schreef:
Ik zie dubbele banden achteraan: dus achterwielaandrijving?
Is da nie slipgevoelig(er)?
Je hebt bij een camper veel gewicht op de achterwielen, dus daar meer druk dan op de voorwielen.
Daarom slipt een voorwiel aangedreven camper sneller dan een achterwiel aandreven.
Als je dan ook nog eens dubbellucht achter hebt, kom je bijna overal uit.
Heb zelf 24 jaar ervaring met een achterwiel aangedreven camper en meermalen op natte ondergrond een voorwiel aan gedreven camper zien staan dat hij niet weg kon en ik zo weg kon rijden.

Appie
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Plaats reactie